Kamillawn

At falde i søvn SELV - hvornår?

30 indlæg i dette emne

Hej piger :balloons

Hvis man nu har sådan en baby, der ikke selv kan finde ud af at falde i søvn. Er det så noget hun bare lige pludselig lærer? Eller skal man træne det, i så fald - hvordan?

Hvornår skal man begynde at passe på med at nusse dem i søvn? Det skal jo helst ikke være sådan at hun skal stryges over næsen, panden, kinden for at falde hen. På et tidspunkt vil jeg gerne have, at vi kan ligge hende i sengen, læse historie, synge, sige godnat vi elsker dig og så lukke døren, og så skulle den ged være barberet :rolleyes Sådan er det bestemt ikke nu, hvilket er okay - hun er 4 måneder. Men vil helst ikke ende med at give hende den "dårlige vane" at hun kun kan nusses i søvn.

Så kom med jeres gode råd skønne kvinder :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

følger lige med.. da vi snakkede om præcis det samme herhjemme igår.. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med her...

Vi vil nemlig også gerne have, at C får nemmere ved at falde i søvn selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zoey er 7 måneder og faldet endnu ikke selv i søvn.

Vi havde en god periode hvor vi gik ind til sengen. Stod lidt med hende og sagde godnat. Lagde hende med sut og sutteklud. Tændte uro og gik. Vi skulle give sutten et par gange, men så sov hun også.

Så kom vi ind i en træls periode. Vaccine, tænder, seperationsangst, tigerspring. Og så kan hun ikke falde i søvn selv.

Nu får hun sin aftenflaske svøbt i dynen. Falder i søvn der og bliver så lagt når hun sover :-S

V har snakket meget om hvornår de selv skal kunne sove, men mener et barn ikke skal græde sig selv i søvn og det gør Zoey hvis vi ligger hende vågen ned i sengen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zoey er 7 måneder og faldet endnu ikke selv i søvn.

Vi havde en god periode hvor vi gik ind til sengen. Stod lidt med hende og sagde godnat. Lagde hende med sut og sutteklud. Tændte uro og gik. Vi skulle give sutten et par gange, men så sov hun også.

Så kom vi ind i en træls periode. Vaccine, tænder, seperationsangst, tigerspring. Og så kan hun ikke falde i søvn selv.

Nu får hun sin aftenflaske svøbt i dynen. Falder i søvn der og bliver så lagt når hun sover :-S

V har snakket meget om hvornår de selv skal kunne sove, men mener et barn ikke skal græde sig selv i søvn og det gør Zoey hvis vi ligger hende vågen ned i sengen.

Det er jo det! De skal IKKE græde sig selv i søvn. Men hvordan koden lige knækkes aner jeg bare ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas er rigtig god til selv at falde i søvn, og har egentlig været det længe. Til at starte med gjorde jeg det at jeg efter sidste amning lagde ham i tremmesengen sammen med sin sut og en bamse, tændte for noget afslappende musik (meditation spa, piano relaxation music), og et svagt lys, kyssede ham og sagde godnat vi elsker dig, og så gik jeg. Nu er musikken ikke længere nødvendig, nu lægger jeg ham bare med sin sut og bamse, kysser ham og siger godnat osv, går ud af værelset, og så ligger han stille og roligt og nusser sin bamse indtil han falder i søvn :)

Nogengange skal vi lige ind og give ham sutten et par gange, og andre gange falder han bare i søvn med det samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har været heldige at Lina har kunnet gøre det siden starten... Men hun falder også stadig tit i søvn ved bryst eller i fars arme om aftenen...

Vi holder meget øje med træthedstegnene, og det er det der får os til at lægge hende i seng..

Om aftenen har hun så bare lidt sværere ved at falde i søvn selv, fordi far kommer sent hjem fra arbejde og der så er lige riiiigeligt med stimulering inden sengetid.

Han kommer hjem 19.30-20 og hun er først rigtigt træt omkring kl 23; til gengæld sover hun så også igennem og har gjort det fra ret tidligt af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har PRÆCIST samme "problem" Mie skal gåes/vugges i søvn i armen - det tager ofte 10 minutter, men det er jo ikke noget vi kan blive ved med. Lige nu er det bare nemt.

Jeg FORSØGER at få hendes lille nusse kanin med hver gang vi vugger hende i søvn, på den måde håber jeg den kan forbindes med at blive puttet. Jeg syntes musik lyder som en rigtig god idé, Mie er meget lyd sensitiv (i mangel på bedre ord) hun reagerer meget på lyde og den musik jeg hørte de sidste uger af graviditeten har før virket - det skal vi da bare have indført så!!! Måske vi også skal gøre en dyd ud af at gå ind på hendes værelse hver gang (vi tager hende med i soveværelset om natten, men det er i kælderen, mens værelset ligger lige op ad stuen).

På sigt kan det jo blive et putte ritual.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi går faktisk meget op i at vi IKKE vil have et godnatritual.

Så herhjemme er det sjældent hun falder i søvn pås amme måde hver dag..

De fleste aftner får hun bare en flaske, og bliver bagefter lagt i tremmesengen.. Hun ligger så og pludre og hygger sig.

Hvis hun er ked, tager vi hende ALTID op - men hvis hun ikke er ked, får hun lov at ligge :)

I starten gjorde vi det at vi lod hende falde NÆSTEN i søvn i vores arme, også lagde hende, mens vi sang og holdte hænderne på hende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det kun om aftenen, der er et problem?

Hvis det er det, så ville jeg måske ikke være så bekymret. Min oplevelse med min egen datter er, at det simpelthen gik over af sig selv (hun skulle gås en tur med i barnevognen indtil hun var 6 måneder). Det er selvfølgelig ikke sikkert, at du er så heldig, men det kan da berolige én lidt at tænke på.

Jeg gjorde selv det, at jeg begyndte at synge for min datter, da jeg puttede hende om DAGEN. Da var der nemlig ikke noget problem med at få hende til at sove, og på den måde fik jeg hende til at forbinde godnatsangen med at være søvnig og gerne ville sove.

Da vi så efterhånden kunne nøjes med en meget kort tur i barnevognen, så prøvede jeg at lægge hende i sengen med det samme i stedet for og sang så for hende. I starten kunne det godt være lidt svært (hun skulle ammes og synges for et par gange), men nu, hvor hun er 9 måneder, går det fantastisk.

Jeg opdagede også, at det nogle gange hjalp, hvis jeg sang en anden sang for hende først, for så blev hun overrasket, og så fik jeg flyttet hendes opmærksomhed fra, at hun ikke ville ligge i sengen. Når hun så var faldet til ro, kunne jeg synge godnatsangen, som signalerer, at nu skal hun sove.

Under alle omstændigheder tror jeg, at det er vigtigt at gøre nøjagtig det samme hver dag (gør det, der virker!), for det giver tryghed. Så kan man langsomt ændre eller forkorte ritualet.

Håber, du kan bruge det til noget.

PS. min datter har haft meget glæde af sin sovebamse, den er helt uundværlig for hende, og hjælper meget til at få hende til at falde til ro (den bruger hun også om dagen - hun har både en hos dagplejen og en herhjemme :) ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme startede det med, at Anabella har lært at sove af sig selv i barnevognen om dagen, uden at jeg nødvendigvis kører eller vugger med den, stiller den bare udenfor og så sover hun!

Vi er så småt begyndt at få hende til at falde i søvn i vuggen selv nu. Vi skifter hende, giver hende nattøj på, ammer, bøvser og så falder hun automatisk MEGET til ro. Så ligger vi hende ind i vuggen, inden hun bliver mæt og vågen, så man når det, imens hun er mæt og træt..

Ved ikke, om du nogle gange køber bladet Vores Børn? Men i denne måned er der en lang artikel om babyer, søvn og at få dem til at sove selv. Jeg synes der er meget nyttig indformation i artiklen og den beskriver og vigtigheden i, at børn selv kan falde i søvn i egen seng - også på længere sigt. Og barnet kan på den måde lettere ryge ind og ud af den dybe søvn, hvis hun falder i søvn i sengen og ikke i dine arme, ved hun, hvor hun er, når hun ryger i den lette søvn og kan derfor lettere selv glide tilbage til den dybe søvn og vågner derved ikke så nemt.

Håber det gav lidt mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter er knap seks måneder og hun kan falde i søvn selv og har kunnet det et par måneder nu. Hun kan have dage hvor hun er meget pylret og der sidder jeg ved hende. Ellers så tænder jeg et svagt lys. Vores nat lamper lyser ikke ret meget. Jeg putter hende, kysser og siger godnat. Er der det mindste så er jeg der så hun ved at bliver hun ked af det så kommer mor. Det er meget vigtig for mig at hun ved det. Og tror det har gjort hun kan falde i søvn selv. I starten sad jeg ved hende til hun sov. Så blev det at jeg gik lige før hun sov, så blev det hvor jeg lagde hende og puttede osv gik ud af værelset men kom ind flere gange for at se til hende. Og til sidst kunne jeg gå med det samme uden problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal siges at vi ikke bruger musik af nogen art og har aldrig gjort det.

Og vi skal også ind og give sut en gang i nellem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er blevet enige om en fremgangs måde herhjemme hvor vi arbejder os over mod at hun kan falde i søvn selv - vi går ind på værelset (det bliver snart soveværelset, men vi mangler lige en lille cd afspiller vi kan tage derned), giver hende nusse kaninen, slukker lyset og tænder musikken - noget stille klaver musik, så vugger vi hende til hun sover, det tager sjældent særligt lang tid, en sang eller 3, så når vi har gjort det i 14 dage kommer hun i vuggen når hun er lige ved at sove. Så sidder vi og nusser til hun sover, derefter bliver fremgangsmåden nok noget lignende Samanthas - men vi skal lige have hende ud af armene først ;)

Om dagen har jeg fundet ud af at hun godt kan falde i søvn selv når hun får flyverdragt på, så i dag prøvede jeg det og det gik ok, hun faldt dog ikke i søvn selv, men det var vist mig der lavede et par fejl, men hun sov i den tyndeste flyverdragt i soveværelset uden dyne - jeg tjekkede flere gange, men hun var ikke varm så det prøver jeg igen imorgen og ser om det er noget der måske kan virke!!! (what ever works) - hun sover ikke ude, for der sover hun dårligere, max en time, inde tager hun op til 4 timer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er saa lidt anderledes indstillet paa at vaere hos Noah, mens han falder i soevn. Jeg er sikker paa, at det er helt normalt for smaa boern at have behov for naerhed og kaertegn, naar de skal falde til ro for natten. Herhjemme har jeg bad-ble-pyjamas-seance inde paa sofaen til Baby TV. Saa bliver Noah pakket ind i dyne og faar sut og kaninchen. Saa synger jeg godnatsang. Derefter gaar jeg ind i sovevaerelset og synger igen med ham i armene og vusser, hvis han er urolig. Saa siger jeg, at nu skal han sove, jeg elsker ham og er lige her, hvis han har brug for mig. Derefter bliver han lagt i sin lift og jeg siger godnat og sov godt. Jeg tager saa liften og gynger lidt med den, indtil han er helt rolig. Jeg stopper saa, men gynger igen, hvis han bliver urolig. Stopper saa osv... Noah karter med armene, saa maaske skal jeg lige hjaelpe ham med at faa dem i ro ved at holde let paa dem(altsaa, han kan sagtens komme fri). Det har jeg gjort i 3 uger nu, foer det vuggede jeg ham naesten i soevn i armene, men det er bare for haardt med 6 kg baby. Det vigtige for mig er at han er tryg ved at fald ei soevn og at jeg ikke skal igennem en masse vussen, ae og sang, men at det som udgangspunkt er ham selv, der falder i soevn. Derfor stopper jeg med gyngeri, sang, shhh og "ahh, dejlig sove-messeri" saadan lige foer han rent faktisk sover. Og jeg forsimpler denne procedure lidt ad gangen. Det har nu taget ca. 15-20 min for ham at falde i soevn i en uges tid :)

Jeg goer meget ud af at mene det og stole paa, at det kan vi godt klare sammen indtil han lige skal klare det sidste selv. Jeg vil dog gerne sidde med en haand paa maven og sige shhh, hvis det er hans behov. Men jeg er begyndt at tiltro ham, at det kan han godt, for det kan han om dagen og har kunnet om aftenen! Men jeg vil vaere hos ham indtil han sover lige til han ikke behoever det mere, om det saa er om flere aar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige et grundlæggende spørgsmål; hvad defineres som "falder i søvn selv"? Er det at de ligges i en seng vågne og så selv forstår at falde i søvn eller kan det også være at man sidder med dem, uden at gøre andet og at de så falder i søvn. For Milas falder super nemt i søvn hvis vi sidder med ham når han bliver træt. feks i sofaen, men hvis vi bare lægger ham når vi synes at det er hans sengetid (Indtil videre først kl 22, falder naturligt i søvn kl 23-ish), er der et hyr med at få ham til at sove. Han karter rundt klynker og tager en time! om at falde i søvn.

Vi har forsøgt med "falde i søvn selv i seng" i en lille uge nu fordi vi læste os frem til at det ville være bedst i det lange løb, men nu bliver jeg helt i tvivl om om han faktisk selv er faldet i søvn hele tiden, men vi bare skal vække ham en time før han plejer og så vil det regulere sig selv? (undskyld trådstarter at jeg bruger din tråd, men vil gerne vide om jeg har forstået "falde i søvn selv"-begrebet rigtigt :)

Og når man er gået fra at baby sov igennem UDEN at vågne hele natten, til at skulle spise to gange om natten igen, så er det rart at vide om man kan gå tilbage til den løsningsmpdel vi brugte fra start :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix har altid været god til at falde i søvn men vi startede os da han var 8 uger med at putte ham i sin seng for at undgå dårlige vaner. Hvis han var ked tog i ham op og prøver igen i morgen og hvisbhan bare lagde og var tilpas fik han fred.

Vil helt sikkert gøre det samme med en 2'er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ca. 9-10 mdr og so, vi er så mega kritiske med at have det samme ritual HVER aften!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo var ca. 6 mdr. da vi begyndte at øve med at falde i søvn selv. Indtil da måtte jeg amme ham i søvn hver aften og det var hårdt for min ryg og betød desuden at far ikke kunne putte.

- Vi startede derfor stille og roligt med at lægge ham i hans seng og så sidde ved siden af og ae ham (fordi han græd).

- Efter nogle dage stoppede han med at græde, når han blev lagt i sengen. Han græd dog, hvis vi gik ud af døren.

- Vi begyndte så at gå ud, men kom tilbage igen når han græd.

- Lidt efter lidt ventede vi længere tid før vi gik ind til ham (han fik ALDRIG lov til at ligge og græde sig i søvn!!!)

- Til sidst kunne vi lægge ham i sengen, sige godnat og lukke døren og så sov han :yay

Og sådan har det være lige siden. Han er nu 16 mdr. og vi sætter SÅ stor pris på at han er så nem at lægge. Vi har ikke andre ritualer end tør ble, d-dråber og tandbørstning.

Held og lykke :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo var ca. 6 mdr. da vi begyndte at øve med at falde i søvn selv. Indtil da måtte jeg amme ham i søvn hver aften og det var hårdt for min ryg og betød desuden at far ikke kunne putte. - Vi startede derfor stille og roligt med at lægge ham i hans seng og så sidde ved siden af og ae ham (fordi han græd). - Efter nogle dage stoppede han med at græde, når han blev lagt i sengen. Han græd dog, hvis vi gik ud af døren. - Vi begyndte så at gå ud, men kom tilbage igen når han græd. - Lidt efter lidt ventede vi længere tid før vi gik ind til ham (han fik ALDRIG lov til at ligge og græde sig i søvn!!!) - Til sidst kunne vi lægge ham i sengen, sige godnat og lukke døren og så sov han :yay Og sådan har det være lige siden. Han er nu 16 mdr. og vi sætter SÅ stor pris på at han er så nem at lægge. Vi har ikke andre ritualer end tør ble, d-dråber og tandbørstning. Held og lykke :balloons

Hvor lang tid tog det jer at komme igennem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"At falde i søvn selv" handler netop for mig om at barnet er trygt nok til at kunne berolige sig selv og give sig hen til søvnen. Det er forskelligt fra barn til barn, hvornår de kan det, da det både handler om barnet personlighed, forældrenes personlighed og tanker omkring barnets søvn og sidst om tilgangen til det.

For nogle er det ene rigtig - for andre noget andet. Det handler bare om, at man indstiller sine forventninger efter ens indsats og ens barn. Dvs. man får ikke et barn der sover selv hvis ikke man er indstillet på at vise/lære barnet at finde tryghed i sig selv (det kan man helt sikkert gøre på flere måder). Så kan man være heldig at have et barn som bare er meget trygt af natur, og det er jo bare fedt, hvis man så ikke klokker op i dét ;)

Herhjemme startede jeg med at tænke over, hvad jeg gerne ville i forhold til A´s søvn. Jeg sov med hende de første 2 mdr. og da hun var tryg der, flyttede vi hende i tremmeseng. Det gik fint.

Når hun blev lagt om dagen, gik jeg aldrig med hende i begyndelsen. Jeg håbede på den måde at undgå at hun skulle vugges/svinges mv. for at falde til ro. Af samme grund vuggede jeg hende heller ikke i mine arme. Jeg havde hende selvfølgelig meget i mine arme i begyndelsen (det har man jo), men jeg beroligede hende i stedet ved at tale til hende mv. A begyndte at kunne falde i søvn blot jeg lagde hende i vognen, og kørte hende udenfor. Hun vendte/vender selv hovedet, når hun var/er blevet lagt og har fået hue på og sut i munden. Dejlig nemt.

Den samme strategi har jeg forsøgt om aftenen. Om det er det, eller at hun bare er tryg i sit eget selskab, ved jeg ikke, men min fornemmelse siger mig, at det har været et klogt move. Hun bliver lagt samme tid hver aften. Jeg er ikke meget for at A får lov at være "længe oppe" om aftenen. Det har betydet at jeg i starten måtte gå ind for at give sut omkring 30 gange. De enkelte gange hvor A har grædt/græder ser jeg først om hun er mere sulten (hvilket det som regel er), skal bøvse eller skal have "et øje på sig". Under enkelte spring har det været nødvendigt at tage hende op, men hun er aldrig kommet med ind i stuen ex. Vi bliver på værelset, og jeg ligger hende igen, når jeg har sunget sangen færdig. Det har altid været nok.

A får ren ble og nattøj på kl. 19.30 og puttes kl. 20.00 med flaske og sang. Og så sover hun inden kl. 20.30. Nogle gange ligger hun og taler (vi har lige haft en periode, fordi hun er blevet mere verbal og fundet flere lyde at udstøde, så de blev afprøvet om aftenen hvor hun havde ro til det). Pt. taler hun ikke så meget. Ligger mest og nusser med sin kanin, hvis ikke hun falder i søvn med det samme.

Men Kamilla det er svært at sige hvad du skal gøre. For du kender jo dit barn og dig selv bedst :) Men jeg tror du skal finde frem til hvad du gerne vil med hendes sovevaner og derefter ligge en logisk strategi efter det. Hvis du vil undgå hun skal aes hver gang, så find en anden løsning der kan virke for jer :) (Hvis du ved hvad jeg mener)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid tog det jer at komme igennem?

Det skal jeg lige tjekke op på i min bog ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid tog det jer at komme igennem?

Har lige læst lidt tilbage. Og det ser faktisk ud som om at det kun tog os under 1 uge :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige læst lidt tilbage. Og det ser faktisk ud som om at det kun tog os under 1 uge :o

Sejt! :toot

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sejt! :toot

Det undrer mig også lidt. Huskede det som om det tog længere tid :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER