tville1978

Sengetider for 6 årige og rytme

7 indlæg i dette emne

Hvornår kommer jeres 6 årige i seng?

Vi begynder af gøre klar 18:45 fordi min søn altid lige skal ditten og datten. Han falder som regel først i søvn omkring 20 tiden og jeg skal være inde ved ham, da han er bange for at falde i søvn selv.

Jeg har brug for nogle råd til en god aftenrytme.

:tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Clara er godt 5 år og vi begynder at børste tænder og tage tøj af kl. 19 eller der omkring.

Så læser vi en lille bog, synger en sang og så sidder jeg på sengekanten og nusser hende i ansigtet og snakker med hende 5 min., og så går jeg ud og hun ligger og læser en halv times tid inden hun slukker lyset og ligger sig til at sove. Det er super hyggeligt og nogle dage læser hun også en time, men så går jeg også derop og beder hende slukke lyset, ellers bliver det for sent. Hn er klart B-menneske lige for tiden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores ældste søn er 5½.

Hos os spiser vi altid aftensmad kl.18. Så leger ungerne lidt sammen med hinanden eller med os bagefter en halv times tid. Det er bare det bedste tidspunkt på dagen ;)

Kl.19 begynder vi at gå ovenpå hvor drengene kommer i bad eller bliver vasket. Så læser vi en godnat historie. For det meste vil de gerne læses for hver for sig, men vi gør det også nogle gange sammen. Bagefter synger vi godnatsang og snakker lidt om dagen der er gået og hvad der skal ske imorgen osv. Ofte læser min mand for den ene og jeg for den anden og så bytter vi og synger for den anden, men det er jo ikke altid det kan lade sig gøre og lige om lidt har vi 3 børn, så bliver det nok en udfordring ;)

Aften putte ritualet tager ca 15-30 min og der bliver sagt godnat mellem 19.45 og 20.00. Vores 5 årige er ret hurtig til at falde i søvn mens ham på knap 3 godt kan ligge og synge og snakke lidt selv et kvarters tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er O rimelig let at putte (nu), og falder hurtigt i søvn. Men havde han haft problemer med at falde til ro, så ville vi også gøre det hyggeligt at komme i seng. Læse en godnat historie og sidde lidt inde ved ham indtil uroen var over. Han har så en drømmefanger over sin seng, da han var begyndt at drømme om monstre som dem man ser i tegnefilm. Så vi satte en drenge farvet (blå) drømmefanger op og fortalt ham, at den fanger alle de dumme monstre og gør dem gode og sjove. Så alle drømme bliver gode. Og den har godt nok hjulpet os meget her, at vi har gjort hans værelse trygt.

Derfor har jeg også lagt vetro mod at han fx ser tegnefilmen frygtløs den frygtsomme hund. Fordi den har lidt for meget uhygge over sig til at jeg synes den er egnet for børn og specielt børn der er lidt bange af sig eller utrygge, og har en livligere fantasi.

Ved du hvorfor din dreng er utryg ved at falde i søvn selv?

Det er synd når de ikke kan finde den ro, men så er det godt han har jer til at få hjælp til at falde til ro.

Men ellers her spiser vi også omkring kl. 18.00 nogengange bliver den dog 18.30

Nogengange ser han lidt tegnefilm inden og er det fredag får han lov til at se disney sjov kl. 19.00

Han kommer i bad, får børstet tænder og tisset af omkring kl. 19.20 som er blevet en fast rytme her.

Og så op i seng senest kl. 20.00, hvor vi siger vi elsker dig, får et godnatkys og der bliver godnat og drøm godt og det er så faktisk det. Han falder så hurtigt i søvn.

Der har endnu ikke været behov for godnat historie, og vi har desværre heller ikke så mange børnebøger, men det bliver dog ændret da jeg er medlem af børnebog klubben nu ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår kommer jeres 6 årige i seng?

Vi begynder af gøre klar 18:45 fordi min søn altid lige skal ditten og datten. Han falder som regel først i søvn omkring 20 tiden og jeg skal være inde ved ham, da han er bange for at falde i søvn selv.

Jeg har brug for nogle råd til en god aftenrytme.

:tak

Hvad tid står I op om morgenen? Måske er han slet ikke træt?

Nu kender jeg af gode grunde ikke jer og jeres drenge- og du ved bedst, men det var min første tanke da jeg læste dit indlæg.

Og det kan selvfølgelig være fordi han er bange for at falde i søvn selv, at han først dratter om når i er der.

Vi har en lidt omvendt udfordring, nemlig at vores dreng på 9, er træt allerede ved 19- tiden.. Tilgængæld står han op topfrisk kl. 5.

I starten forstod jeg det simpelthen ikke, at han kunne være SÅ frisk om morgenen, men det er bare sådan hans rytme er. Og han har jo sovet i 10 timer :)

Selvom han er 9, så har han været sådan... Ja så længe jeg kan huske.

Vi har prøvet at putte ham senere.. Men uanset hvornår han bliver puttet, så vågner han ved 5-tiden(den kan godt blive 6)

Min pointe er at hans rytme måske bare er sådan?? Det er jo ikke alt vi hverken kan eller skal påvirke?. (Altså hvis han gik i seng ved 21-22 tiden, så ville jeg ændre det ;) )

Mht. Rytme har vi haft stor succes ved at have ens rytme hver dag. Så ved børnene hvad de skal og at der ikke bliver ændret i det. Det skaber , for vores børn, tryghed- og giver den nødvendige ro, så de kan puttes.

Fælles for rytmen her er at begge børn går ud at børste tænder ml.19-19.15, vi ved at den ene er meget lang tid om at blive færdig (med alting) og det skal der være plads til. De får tisset af, taget en tår vand og sagt godnat til den af os der ikke putter. Vi skiftes hver aften til at putte.

Så følger vi dem i seng, en af gangen, nogle dage er der lidt ting der skal "vendes", når de er kommet ind i seng for at afslutte dagen på en god måde. Og det skaber en god kontakt med børnene. Så får de et kram og kys. Bliver puttet godt i dynen. Et godnat skat, jeg elsker dig og vi ses i morgen som sidste element. Ja flyvekys kan der også være plads til ;)

Vi gør indimellem det at spørge børnene hvad der skal til for at de får en god aften og hvordan de helst vil puttes. Så giver de et meget godt billede af hvad de har behov for.

Nå det blev vist en smøre, men jeg håber at du kan bruge det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min store dreng bliver gjort klar, får læst bog og bliver puttet så han ligger i sin seng kl. 19 (det samme gør lillesøster).

Han skal ca. have 12 timers søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kommer i seng ve 20 tiden.

Han falder i søvn til musik eller historie og nogen gange med lyset tændt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER