Pseudo mamma

Hvor meget går i op i, hvad man må og ikke må under graviditet ?

14 indlæg i dette emne

Hej Piger..

Hvor meget går i op i hvad i putter i munden ? :mam

Hvor hvad man ellers fraråder ??

Jeg forsøger at spise sundt, drikker ikke, undgår råt kød/fisk..

Jeg ved at man fraråder make up og cremer.. Jeg har i flere år kun brugt makeup og crem uden parfumer og parabener, men synes det er svært at lade det helt være..

Hvad er jeres holdning til alkohol - selv er jeg meget splittet, flere nye undersøgelser viser at det ikke skader at drikke en øl eller et glas rødvin i ny og næ.. Jeg har ikke drukket overhovedet under min graviditet, men må da indrømme at jeg indimellem savner et nye et enkelt glas rødvin med min kæreste.. Men har svært ved at finde hoved og hale i hvad jeg mener man må og ikke må ;)

Glæder mig til at høre hvad i synes og mener ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså alkohol og smøger holder jeg mig helt fra. Har aldrig røget, så det er ikke noget problem. Og alkohol drikker jeg generelt meget sjældent, så føler ikke jeg giver afkald på noget. Dog ville jeg nok tage imod et enkelt glas, hvis vi var i byen eller til fest. Så fanatisk er jeg ikke.

Mht cremer og make up, så bruger jeg ikke make up i det daglige. Men skal jeg ud, så bruger jeg altså det jeg har. Cremer og shampoo har de sidste mange år været uden parabener og parfume, så der bliver ikke ændret på noget der heller.

Mht mad så får jeg kun rå mad, når jeg får sushi, og det skulle være sikkert at spise som gravid, så det ville jeg sagtens spise.

Jeg er nok af den skole, at omtanke er godt, men man kan også blive for hysterisk i mine øjne. At andre tænker anderledes, har jeg fuld respekt for. Men jeg anser ikke mig selv for værende en dårlig mor, fordi jeg ikke skifter min mascara ud, fordi jeg blevet gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommer ikke til at røre en dråbe alkohol under min graviditet, og så ryger jeg heller ikke, og kan faktisk mærke jeg forsøger at undgå passiv rygning også, de få gange jeg er udsat for det.

Cremer og makeup er parfumefrit og uden parabener. Den eneste undtagelse er min MAC concealer som jeg ikke har fået skiftet ud endnu, men den bruger jeg så kun når det er nødvendigt (3-4 gange om ugen). Måske jeg skulle købe en Nilens Jord, så havde jeg alt mit på det rene.

Jeg spiser derimod meget sukker - har de vildeste cravings efter søde ting for tiden! Jeg forsøger at undgå Light produkter, især Cola Zero som ellers var min store last inden graviditet, men tager en lille dåse en sjælden gang i mellem.

Mad er jeg ikke så fanatisk med. Jeg mener ikke jeg i forvejen spiser så mange af de ting der er farlige, og så vil jeg bare holde øje med at det er tilberedt ordentligt hvis det er. Sushi spiser jeg ikke, og jeg undgår laks lige nu. Jeg lader manden om at skifte kattebakken - ikke det helt store offer fra min side ;)

Så alt i alt er jeg nok lidt hysterisk, men noget af det har været en proces igennem den lang behandlingstid, mens andet er sværere for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger ikke selv ret meget makeup lidt mascara osv.. Men min ene kollega kommenteret på det den anden dag, om jeg havde tænkt over at på at det ikke var godt for barnet..

Så tænkte jeg ville høre jeres mening..

Jeg mener ikke at jeg bliver en dårlig mor af den grund, eller fordi at jeg måske drikker et glas rødvin en dag..

Men har veninder som er blevet hysteriske med alt muligt under deres graviditet.. Og synes det er sjovt at høre hvad andre mener ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige forbi fra feb. TG.. Mht. alkohol har jeg ind til videre drukket et halvt glas rødvin ca., i forbindelse med jeg alligevel skulle bruge rødvin i madlavning ;) Hehe. Jeg SAVNER at drikke god vin.. Sådan virkelig. Men ellers har jeg ikke rørt alkohol. Jeg har planer om at få mig et lille glas juleaften og skåle i et glas bobler nytsårsaften, og that's it. :)

Nårh ja, så har jeg smagt en mundfuld af en græsk øl da vi var på Kreta.

I min verden er der ingen grund til at drikke.. Men jeg synes det er helt fint med et lille glas til specielle lejligheder eller generelt bare små mængder. :) Men generelt synes jeg man skal gøre hvad man selv er bedst tilpas med. Jeg ville fx ikke tage et glas vin, hvis det ville give mig dårlig samvittighed de næste fire uger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man siger jo "alt med måde". Jeg har brugt parfumerede produkter og diverse parfumer i rigtig rigtig mange år. Men da jeg blev gravid første gang i marts i år droppede jeg helt parfumen og de parfumerede cremer og deo'er. Det eneste jeg har valgt at beholde er hårshampoo og mine hårprodukter med parfume, går også med mascara hver dag. Synes ikke man skal blive helt hysterisk, man må jo snart ingen ting som gravid!! Ang mad, så spiser jeg det jeg plejer, har ikke lavet nogle ændringer på det område. Prøver i hvert fald at spise så sundt og varieret som muligt, som jeg altid har gjort. Ang alkohol, så er det ikke noget problem da jeg stort set ikke drikker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer fra maj-gruppen(iih jeg bruger meget tid herinde også, thihi).

Min holdning til det og fra den viden jeg har inden for området, skal alt gøres med måde! Hvis man er i tvivl og har dårlig samvittighed, så læs Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Søg på "anbefalinger for svangreomsorgen", så gør i hvert fald ikke noget forkert :-)

Derudover skal man huske på at gøre det, som du vil gøre, når barnet også ER født. Barnet bliver også udsat for rigtig mange kemikalier og tilsætningssstoffer under sin levetid uden for maven, og hvis du har levet et beskyttet liv under graviditeten, og stopper når barnet er født, vil det jo ikke gavne... Måske du skal ændre livsstil så?? Det er vigtigt at have omtanke, men de giftstoffer, parfumer, tilsætningssstoffer osv., som du har udsat dig for inden graviditeten, DET er dem som barnet faktisk i virkeligheden bliver påvirket af, fordi det ikke bare lige forsvinder fra din krop den dag du stopper. Så gør alt med måde og omtanke <3 Har du dårlig samvittighed, så stop.. Hvis noget skulle gå galt, vil du bebrejde dig selv uden grund! Det er mit råd..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer fra maj-gruppen(iih jeg bruger meget tid herinde også, thihi).

Min holdning til det og fra den viden jeg har inden for området, skal alt gøres med måde! Hvis man er i tvivl og har dårlig samvittighed, så læs Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Søg på "anbefalinger for svangreomsorgen", så gør i hvert fald ikke noget forkert :-)

Derudover skal man huske på at gøre det, som du vil gøre, når barnet også ER født. Barnet bliver også udsat for rigtig mange kemikalier og tilsætningssstoffer under sin levetid uden for maven, og hvis du har levet et beskyttet liv under graviditeten, og stopper når barnet er født, vil det jo ikke gavne... Måske du skal ændre livsstil så?? Det er vigtigt at have omtanke, men de giftstoffer, parfumer, tilsætningssstoffer osv., som du har udsat dig for inden graviditeten, DET er dem som barnet faktisk i virkeligheden bliver påvirket af, fordi det ikke bare lige forsvinder fra din krop den dag du stopper. Så gør alt med måde og omtanke <3 Har du dårlig samvittighed, så stop.. Hvis noget skulle gå galt, vil du bebrejde dig selv uden grund! Det er mit råd..

Ja go samvittighed og mavefornemmelse må være koden ;)

Jeg er nu ikke itvivl om mine holdninger, og har talt mere tidligere gravide veninder om deres graviditets hysteri og "sløseri" efter fødselen ;)

Lige noget helt andet, hvordan får i "pregnancy ticker" til at komme automatisk på jeres kommentar ??? Jeg har fundet siden osv.. kan bare ikke få den til at sætte ind, ad sig selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lavet andet om, end at jeg undgår alkohol og jeg ryger ikke så det er der styr på.. Har tilgengæld købt mig en superlight øl, som jeg vil smage på (jeg kan normalt godt lide øl, så det er mærkeligt ikke at må få en) tænker at det bliver lidt nemmere at komme igennem julens mange julefrokoster, hvis indholdet i mit glas har den samme farve som i de andres :-D med hensyn til parfume, make up, shampoo, cremer og vaskemiddel og den slags, har jeg intet lavet om... Tror jeg vil hører min læge ad til første samtale og se hvad han siger...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lavet andet om, end at jeg undgår alkohol og jeg ryger ikke så det er der styr på.. Har tilgengæld købt mig en superlight øl, som jeg vil smage på (jeg kan normalt godt lide øl, så det er mærkeligt ikke at må få en) tænker at det bliver lidt nemmere at komme igennem julens mange julefrokoster, hvis indholdet i mit glas har den samme farve som i de andres :-D med hensyn til parfume, make up, shampoo, cremer og vaskemiddel og den slags, har jeg intet lavet om... Tror jeg vil hører min læge ad til første samtale og se hvad han siger...

Mmmmmmm elsker også øl:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke ændret på så meget, tænker fornuftigt og mener at det må være som I andre siger, alt med måde.

Dog rører jeg ikke alkohol overhovedet, kan simpelthen ikke få mig selv til det. Men har heller aldrig været en som sidder og nyyder et glas vin, det har været sjældent.

Dog bruger jeg hver dag mascara, ellers ligner jeg simpelthen enlyserød gris i hovedet :wacko

Bruger parfume nu og da, ikke hver dag, men ind i mellem, men har da minimeret det.

Ryger ikke og drikker hverken kaffe eller the længere, mest pga kvalmen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror på at vi skal have det godt for at barnet har det godt. Hvis man kun får det godt af at drikke en hel flaske vin er det selvfølgelig et problem :-) Personligt rører jeg ikke alkohol under graviditet - man kunne måske nok godt tage et enkelt glas, men det bliver jeg ikke gladere af, så jeg la'r vær' :-) Det eneste tidspunkt hvor jeg savner det lidt er hvis vi er ude at spise. F.eks. skal vi på restaurant i morgen og havde lige glædet mig til vinmenu, men det bliver så ikke alligevel :-)

Rygning holder jeg mig selvfølgelig også fra - kan ellers godt være lidt festryger :-/

Jeg begrænser mig med hensyn til make-up og parfume. Til daglig bruger jeg kun mascara, da det ser helt underligt ud uden fordi mine briller er ret dominerende :-) Og parfume er også kun til festlige lejligheder.

Maden er jeg ikke særligt hysterisk med. Jeg kan godt spise en rosa bøf - jeg gider bare ikke tygge i en skosål :-D Dog går meget uden om slik i sjove farver og smage. Jeg prøver at holde mig til mørk chokolade (så hvor er jeg glad for jeg fik stillet min Jelly Belly lyst lige inden jeg blev gravid). Under sidste graviditet læste jeg noget om at hvis man spiser meget forskelligt mens man er gravid (og mens man ammer) mindskes risikoen for et kræsent barn - jeg ved ikke om det har noget at sige, men i dag har jeg i hvert fald en dreng der spiste oliven da han var 9 mdr, eeeeelsker stærk ost og rosenkål :-)

Generelt holder jeg helst basisvarer økologiske og undgår kunstige sødestoffer (hvilket også har noget at gøre med min ADHD).

Det blev da en længere smørre :-)

Stor-struttende hilsner til alle :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg går ret meget op op i det :wub det er jo min lille ostepops helbred vi taler om :)

Jeg drikker og ryger ikke normalt, så der er ikk noget problem der :)

og jeg er allergisk overfor parfume, så det er begrænset hvad jeg bruger der i forvejen :)

og så sørger jeg jo bare for at spise sundt og bevæge mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg går ret meget op op i det :wub det er jo min lille ostepops helbred vi taler om :)

Jeg drikker og ryger ikke normalt, så der er ikk noget problem der :)

og jeg er allergisk overfor parfume, så det er begrænset hvad jeg bruger der i forvejen :)

og så sørger jeg jo bare for at spise sundt og bevæge mig :)

Ville gerne være bedre til at tage mig sammen til at bevæge mig.. Jeg cykler dog 5 km frem og tilbage på arbejde.. ville gerne gå/løbe eller noget.. Jeg er bare så træt, så kan slet ikke tage mig sammen når jeg kommer hjem om eftermiddagen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER