Barbamama

Spm om udmalkning

29 indlæg i dette emne

Hvis jeg nu malker ud over flere omgange, så må jeg godt samle mælken i samme flaske ikke?

Altså nu har jeg f.eks. malket ud ca. kl. 10 idag... Det kom i køleskabet. Og så har jeg malket oveni nuher og sat i køleskabet igen. Og så i aften, så vil jeg malke oveni igen og så i fryseren.

Det er ok, ikke? Så længe det max står 12 timer i køleskabet og jeg skolder malkeapparat hver gang, ikke?

Eller? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og er det egentlig også ok (eller måske bedre?) hvis jeg hælder mælken direkte på frys og stadig hælder oveni? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst mig frem til at du skal malke ud i separat flaske hver gang. Så stiller du i køleskabet, og når de alle sammen er kolde kan du blande dem.

Så vidt jeg har forstået må du ikke malke ud i det tidligere udmalket, pga varme forskellen - men måske nogen ved lidt mere om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh, håber virkelig ikke, at det er rigtigt, for så har jeg 120 ml, der er lige til at smide ud <_< Men tak for info alligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal måske lige nævne, at jeg malker ud til grød, ikke til at give på flaske. Ved ikke om det kan gøre en forskel :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at jeg egentlig ved noget om det, så tror jeg da ikke der sker så meget ved at du har malket ud i den samme, når det blir frosset ned.... men hvis ikke det skulle fryses ned, havde det nok ikke været så godt at bruge netop pga. varmeforskellen, men som sagt så er det bare hvad jeg synes lyder mest logisk ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm jeg har googlet og googlet... Netsundhedsplejersken siger at det skal i køleskabet i seperate flasker (Hun siger også, at man skal smide den første spiseskefuld udmalket mælk ud, og det har jeg aldrig gjort - ikke engang da vi var på neo natal...). Et andet sted sagde at man OVERHOVEDET ikke måtte blande. Og flere steder siger intet om det :unsure

Min logik siger mig, at det er ok at mikse med det samme, for mælken bliver jo hurtigt kølet igen (den er jo kun ude af køleskabet i de ca. 10-15 minutter hvor jeg malker ud - så ryger den i køleskabet igen).

Men jeg kan godt se, at den første udmalkede mælk jo ender med at komme ud 2-3 gange... Og jeg vil jo helst ikke ende med at give Mar ondt i maven, så er der jo slet ingen idé i at malke ud. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at problemet er, at man jo kun må varme mælken op én gang. Og når du putter nymalket varm mælk ned til det afkølede, så bliver det jo lidt varmt igen over flere omgange på den måde du gør.

Derfor skal du malke det ud seperat og så kan du blande det når det hele har samme temperatur :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

du ska malke ud seperat, men så når det er kold må man gerne blande det og så fryse det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm okay... Hvor "farligt" er det mon at mikse inden det er koldt? Jeg har 120 ml, som er blevet pumpet ud af 20 + 80 + 20 ml...

Er det helt hen i vejret at fryse det ned, og så køle seperat fremover?

Jeg kan godt se, at det er bedre at køle seperat, men i forhold til hvor mange bakterier Mar får bl.a. ved alt det som han sutter på, så hælder jeg måske lidt til, at det nok skal gå denne ene gang... :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal malke ud i forskellige flasker/opbevaringer. Maelken skal koeles ned i koldt vandbad og saa paa koel(jeg stiller det ind i koeleskabet i koldt vandbad). Hvis du malker ud to gange, f.eks., saa skal du anden gang goere det samme. Det maa foerst blandes, foer det fryses ned. Jeg haelder det hele sammen i en maelkefrysepose fra Medela... .

Apparatet skal steriliseres foer hver brug. Du skal vaske haender og malke ca. en spsk. ud manuelt foer brug, som saa kasseres pga. bakterier, som ikke duer ved opbevaring. SKal maelken konsumeres med det samme, behoever du ikke goere foernaevnte.

balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm okay... Hvor "farligt" er det mon at mikse inden det er koldt? Jeg har 120 ml, som er blevet pumpet ud af 20 + 80 + 20 ml...

Er det helt hen i vejret at fryse det ned, og så køle seperat fremover?

Jeg kan godt se, at det er bedre at køle seperat, men i forhold til hvor mange bakterier Mar får bl.a. ved alt det som han sutter på, så hælder jeg måske lidt til, at det nok skal gå denne ene gang... :whistling

Lige med maelk, der ville jeg personligt vaere temmelig grundig i fremgangsmaaden, for bakterier er ret gode til at skabe sig i maelk... Og det bliver jo ikke kogt eller noget. Men du skal selvofelgelig stole paa din egen intuition :)

Der er en god guide her fra netsundhedsplejersken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige med maelk, der ville jeg personligt vaere temmelig grundig i fremgangsmaaden, for bakterier er ret gode til at skabe sig i maelk... Og det bliver jo ikke kogt eller noget. Men du skal selvofelgelig stole paa din egen intuition :)

Der er en god guide her fra netsundhedsplejersken.

Det er til grød og min grødopskrift siger at man skal blande MM og vand med mel (altså rismel eller hvad det nu er) og bringe det i kog...

Hmm... Min intuition siger, at det er ok at bruge mælken, men mine nerver er i tvivl... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er til grød og min grødopskrift siger at man skal blande MM og vand med mel (altså rismel eller hvad det nu er) og bringe det i kog...

Hmm... Min intuition siger, at det er ok at bruge mælken, men mine nerver er i tvivl... :rolleyes

Jeg kender det godt fra mig selv, hvor jeg maaske har malket ud paa det ene, hvor jeg har kasseret foerste spsk og saa har taenkt, at jeg sgi ogsaa snupper fra det andet, hvor jeg ikke har gjort det... rent intuitivt kan jeg godt vaere tilbeojelig til at vaere ligeglad, men jeg har altsaa smidt det ud alligevel. SYnes ikke, der er grund til at risikere, naar der nu er maelk i b223.gif imorgen igen smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender det godt fra mig selv, hvor jeg maaske har malket ud paa det ene, hvor jeg har kasseret foerste spsk og saa har taenkt, at jeg sgi ogsaa snupper fra det andet, hvor jeg ikke har gjort det... rent intuitivt kan jeg godt vaere tilbeojelig til at vaere ligeglad, men jeg har altsaa smidt det ud alligevel. SYnes ikke, der er grund til at risikere, naar der nu er maelk i b223.gif imorgen igen smile.gif

Det er en god pointe. Men jeg tror måske at jeg er lidt "skadet" af at der ikke var nogen mælk de første dage af Valdemars liv. Jeg KAN bare ikke ret godt smide mælk ud :unsure Er måske inderst inde stadig bange for at der pludselig ikke er noget igen :unsure

Så enden blev, at jeg fryser det ned, men at bakken er markeret, så jeg ved, at den kun er til nødstilfælde (jeg tror stadig at han vil have bedre af min MM, der MÅSKE har lidt bakterier, end MME som hans mave jo aldrig har været vant til...), og at den bliver erstattet med ny mælk, når jeg har fyldt mine andre bakker. Jeg kan lidt mærke, at jeg har brug for at den bakke er i fryseren... Og formodentlig bliver den jo alligevel først aktuel om 1-2 måneder og til den tid har jeg forhåbentlig fået opbygget et lager, der er stort nok til at jeg kan få mig til at kassere "risiko"-mælk. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en god pointe. Men jeg tror måske at jeg er lidt "skadet" af at der ikke var nogen mælk de første dage af Valdemars liv. Jeg KAN bare ikke ret godt smide mælk ud :unsure Er måske inderst inde stadig bange for at der pludselig ikke er noget igen :unsure

Så enden blev, at jeg fryser det ned, men at bakken er markeret, så jeg ved, at den kun er til nødstilfælde (jeg tror stadig at han vil have bedre af min MM, der MÅSKE har lidt bakterier, end MME som hans mave jo aldrig har været vant til...), og at den bliver erstattet med ny mælk, når jeg har fyldt mine andre bakker. Jeg kan lidt mærke, at jeg har brug for at den bakke er i fryseren... Og formodentlig bliver den jo alligevel først aktuel om 1-2 måneder og til den tid har jeg forhåbentlig fået opbygget et lager, der er stort nok til at jeg kan få mig til at kassere "risiko"-mælk. :)

Ok, jeg forstaar. Det er helt sikkert en god ide at have lidt paa lager til den tid... jeg har nu baade lager og MME Althèra, som skulle vaere meget godt(og smage mindre godt), saa vi kan blande lidt. Meeeeen, vi skal lige omkring jul, foer det bliver aktuelt at skulle blande med groentsagsmos & Co ;)

Fryser du ned i isterningebakker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, jeg forstaar. Det er helt sikkert en god ide at have lidt paa lager til den tid... jeg har nu baade lager og MME Althèra, som skulle vaere meget godt(og smage mindre godt), saa vi kan blande lidt. Meeeeen, vi skal lige omkring jul, foer det bliver aktuelt at skulle blande med groentsagsmos & Co ;)

Fryser du ned i isterningebakker?

Nej jeg fryser ned i disse :)

Vil gerne have det portionsopdelt, men tør ikke bruge almindelige isterningbakker :unsure

Jeg håber helt at kunne undgå MME, da jeg forestiller mig, at det bliver for overvældende for den lille mave med BÅDE MM, MME OG grød/mos... Håber at vi kan nøjes med MM og grød/mos. :) Hvis ikke, så må jeg ud på MME-markedet :unsure

Jeg satser også på, at grød/mos først bliver aktuelt i 2013 herhjemme. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altså aldrig kasseret det første mælk og fik ikke noget at vide om det på hospitalet... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altså aldrig kasseret det første mælk og fik ikke noget at vide om det på hospitalet... :unsure

Jeg har ikke faaet noget at vide om noget, saa googlede how to og fandt guiden, saa derfor goer jeg det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altså aldrig kasseret det første mælk og fik ikke noget at vide om det på hospitalet... :unsure

Jeg fik heller ikke at vide, at jeg skulle gøre det, da jeg blev instrueret på hospitalet. :) Jeg kan godt se, at man måske nok får færre bakterier med i mælken hvis man kasserer den første mælk som så skulle "skylle" brystet rent, men det er jo med at finde det leje, som passer til en :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. jeg læste i en anden tråd at en eller anden havde givet sin baby en pomfrit :rolleyes Set i lyset af det, så går det nok, hvis min baby får en smule mælkebakterier :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. jeg læste i en anden tråd at en eller anden havde givet sin baby en pomfrit :rolleyes Set i lyset af det, så går det nok, hvis min baby får en smule mælkebakterier :D

En pomfrit, alligevel laugh.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En pomfrit, alligevel laugh.gif

Ja, jeg tror, det var Myliona, der havde set en på facebook, der havde gjort det :D Det ville jeg godt nok aldrig selv gøre, når de er så små, men eksemplet kan faktisk alligevel give mig en eller anden ro, for jeg går da ud fra at babyen har det fint allligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har du jo valgt at beholde mælken men kun bruge den i nødstilfælde. Jeg ville dog ikke være så bekymret for at bruge det. De bakterier der evt skulle være i skal både kunne klare frost OG kogning hvis du koger grøden. Det er alligevel meget få bakterier der kan klare det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har du jo valgt at beholde mælken men kun bruge den i nødstilfælde. Jeg ville dog ikke være så bekymret for at bruge det. De bakterier der evt skulle være i skal både kunne klare frost OG kogning hvis du koger grøden. Det er alligevel meget få bakterier der kan klare det :)

Ja, det snakkede vi også om igår :) Er egentlig glad for at jeg beholdt det. Så kan jeg skifte det ud, hvis jeg får overskud til det, og ellers har vi det, hvis der er behov. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER