pingvinstang

Den bedste søskende alder

31 indlæg i dette emne

Til jer, som skal i gang med baby nummer 2 eller flere :) hvad er jeres tanker omkring alder? Altså skal 2'eren ligge tæt op ad 1? eller?

Jeg er selv meget i tvivl omkring, hvad der er den bedste alder men tænker alt mellem 2år og op efter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Til jer, som skal i gang med baby nummer 2 eller flere :) hvad er jeres tanker omkring alder? Altså skal 2'eren ligge tæt op ad 1? eller?

Jeg er selv meget i tvivl omkring, hvad der er den bedste alder men tænker alt mellem 2år og op efter :)

Jeg ved det ikke kommer baby nr 2 ikke bare når man er klar til det :-))))))))))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Nu fik vi nummer to i maj, men det der vægtede højst da vi planlagde var at VI var parat, vi har dog altid gerne vilel have vores børn tæt, lidt pga den ældstes handicap, og de 23 mdr der er imellem dem er for os perfekt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden jeg fik Nadja har jeg sagt 2 år i mellem, nu synes jeg nærmere der skal være 2 ½ år... men så heller ikk meget mere (altså hvis pcos'en ikke laver om på mine planer) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så hvad jeg skal ha' ^_^

Men mon ikke der er fordele og ulemper uanset hvad? Og store forskelle på hvad man hver især synes er passende :)

Der er 23 mdr mellem mine første 2 og de har stor stor glæde af hinanden. Jeg har altid ønsket max 2 år mellem og det viser sig at være godt .. for os.

Der er 4½ år fra ældst til yngst, og også den aldersforskel er skøn. Der er forståelsen helt anderledes.

Måske det også kommer an på hvor mange børn man ønsker?!

Personligt ville jeg ikke gide ha' 4 børn med 4-5 år mellem hver! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke selv børn, men kan da godt komme med hvad jeg mener.

Min søster og jeg er der 1 år og 11 måneders forskel på. og vi har haft rigtig meget glæde af hinanden.

Min lillebror og jeg er der 7 års forskel på og vi har ikke haft noget glæde af hinanden før han er blevet teenager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har 19 mdr mellem mine unger, og de har rigtig meget glæde af hinanden nu. Synes det er dejligt med dem så tætte, især når vi ikke skal have flere børn end de to.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke "den perfekte alder" findes uanset om der er langt mellem 1 og 2 eller kort....Det hele kommer an på hvordan forældrene tackler børnene og hver deres forskellige behov på hver deres tidspunkter.

Jeg har en storesøster som er 1½ år ældre end mig og vi har altid været uvenner og taler ikke sammen i dag, og så har jeg en lillebror som er 6 år yngre end mig som jeg var pingpong med hele min barndom...andre ting har så gjort at vi heller ikke taler sammen i dag :(

Alt sammen takket være vores elendige forældre! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke "den perfekte alder" findes uanset om der er langt mellem 1 og 2 eller kort....Det hele kommer an på hvordan forældrene tackler børnene og hver deres forskellige behov på hver deres tidspunkter.

Jeg har en storesøster som er 1½ år ældre end mig og vi har altid været uvenner og taler ikke sammen i dag, og så har jeg en lillebror som er 6 år yngre end mig som jeg var pingpong med hele min barndom...andre ting har så gjort at vi heller ikke taler sammen i dag :(

Alt sammen takket være vores elendige forældre! :(

Det lyder da trist :( at dine forældre er skyld i i ikke snakker sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da trist :( at dine forældre er skyld i i ikke snakker sammen.

Ja, det er det også....de har aldrig kunne finde ud af at dele sol og vind lige....og min mor har da også indrømmet da jeg var 18 år at hun elskede min storesøster mere end mig....

Vi taler heller ikke sammen i dag, min mor og jeg, men hun er så også flyttet ind hos min søster mere eller mindre, for at være tæt på hende.... Nogle gange er det lettere at tænke at ens mor er død....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er det også....de har aldrig kunne finde ud af at dele sol og vind lige....og min mor har da også indrømmet da jeg var 18 år at hun elskede min storesøster mere end mig....

Vi taler heller ikke sammen i dag, min mor og jeg, men hun er så også flyttet ind hos min søster mere eller mindre, for at være tæt på hende.... Nogle gange er det lettere at tænke at ens mor er død....

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i den tanke om, at man kan blive så uvenner med sin mor, at man fortrækker at tænke på hende som død :( Taler du heller ikke med din far??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den bedste tid er vel når man selv er klar til nr 2 (3-4-5-6 osv)

Men "eksperterne - børnepsykologerne" mener at den bedste alder at blive storesøskende i er 3 år (bla mener børnepsykolog Magrethe bruun Hansener 3 år er den perfekte aldersforskel)

fandt dette her på vores børn:

Spørgsmål:

Hvis man ser bort fra økonomi og lyst, hvad er så den ideelle aldersforskel mellem søskende?

Venlig hilsen Karina

Kære Karina,

Ud fra min viden og erfaring er en aldersforskel på omkring tre år god. Barnet er netop i den alder ved at frigøre sig fra den tætte tilknytning til mor og far og er ved at have så meget sprog, at det kan gøre sig forståeligt.

Et barn på tre år begynder også at få venner, og venskaber erstatter lidt efter lidt på nogle områder far og mor. Vælger du at få børn med et til halvandet års mellemrum – såkaldte pseudotvillinger – kræver det, at du har det nødvendige overskud. Det er ikke altid lige nemt at have to blebørn, som skal hjælpes med stort set alt.

Går der seks år eller mere mellem første og andet barn, vil det første barn have levet som enebarn og vil typisk opleve det som en meget stor omvæltning at få en søskende. Griber du det an med empati og forståelse, vil der dog ikke opstå de store problemer, men ofte får de først rigtig glæde af hinanden, når de bliver voksne.

Skal du vælge ud fra børnenes behov, er det efter min erfaring godt at få nummer to, når nummer et er omkring tre år. Men du skal helst føle dyb lyst til barn nummer to, for så går det alt sammen lettere.

Med venlig hilsen Margrethe Brun Hansen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i den tanke om, at man kan blive så uvenner med sin mor, at man fortrækker at tænke på hende som død :( Taler du heller ikke med din far??

Det smerter mig at vide at min mor foretrækker min søster og hopper og danser for hende, og mig gider hun slet ikke, derfor er det for mig nemmere at tænke hun er død, at det er derfor hun ikke kontakter mig eller sine børnebørn :(

Hun snakker vidt og bredt om sine børnebørn (min søsters børn) på facebook, om hvor søde og dygtige de er....men os ænser hun ikke....det gør ondt!

Jo har sådan et underligt forhold til min far....mine forældre er skilt, og kan heller ikke tale sammen...han har bare nok i sig selv.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det smerter mig at vide at min mor foretrækker min søster og hopper og danser for hende, og mig gider hun slet ikke, derfor er det for mig nemmere at tænke hun er død, at det er derfor hun ikke kontakter mig eller sine børnebørn :(

Hun snakker vidt og bredt om sine børnebørn (min søsters børn) på facebook, om hvor søde og dygtige de er....men os ænser hun ikke....det gør ondt!

Jo har sådan et underligt forhold til min far....mine forældre er skilt, og kan heller ikke tale sammen...han har bare nok i sig selv.....

Kan godt forstå det må være hårdt at din mor er sådan. Det er skulle ikke særlig fair over for dig og dine børn :angry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Kan godt forstå det må være hårdt at din mor er sådan. Det er skulle ikke særlig fair over for dig og dine børn :angry

Næ...det er det ikke. Hun har slet ikke set Emilie endnu og har ingen interesse...hun vil hellere være uvenner og nusse rundt om min "søde dejlige søster"....bræk....

Undskyld til trådstarter fordi vi lige stjal din tråd! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, at der findes en perfekt alder mellem søskende. Der er 6 år mellem mig og min storebror, og vi har altid haft et SUPERGODT forhold til hinanden og har haft meget glæde af hinanden som små også, men jeg har også en veninde, der fik nr. 2 for ikke så lang tid siden, og hendes ældste er kun 1½ år - og han er HELT forelsket i den lille ny, han vil hele tiden kysse og ae hende. Så det tegner jo også godt :)

Jeg synes, der er meget fornuft i det som hende børnepsykologen, som en af jer nævner, siger. De første tre år er UHYRE vigtige, så personligt ville jeg nok helst have mindst tre år mellem mine børn, for så godt som muligt at få tid til at fokusere på den mindste, uden at de ældre bliver snydt for alt for meget opmærksomhed i deres tre første år. Men hvis man mener at kunne klare at give den ekstra opmærksomhed til to på en gang, så kan jeg ikke se noget problem i at få børnene lige efter hinanden. :)

Jeg står dog lidt af, når folk siger "Der skal ikke være for meget tid imellem for så får de ingen glæde af hinanden". Det synes jeg er noget VÅS, vi andre kan da også have glæde af andre mennesker uanset alder, så det kan børn vel også. Og jeg er med på at små børn måske lidt bedre kan blive venner med jævnaldrende end med nogen der er meget ældre eller yngre, men jeg synes også der er forskel på søskendeforhold og venskab. ;) Desuden vil jeg mene, at det der med at have glæde af hinanden kommer SÅ meget mere and på personlighed og temperament end alder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er det også....de har aldrig kunne finde ud af at dele sol og vind lige....og min mor har da også indrømmet da jeg var 18 år at hun elskede min storesøster mere end mig....

Vi taler heller ikke sammen i dag, min mor og jeg, men hun er så også flyttet ind hos min søster mere eller mindre, for at være tæt på hende.... Nogle gange er det lettere at tænke at ens mor er død....

Velkommen i klubben for dem der har et problematisk forhold til deres familie...

Det er meget ensomt og det gør pi..e ondt at være udenfor. Faktisk som mobning i skole!!!

Det eneste jeg trøster mig ved er, at jeg kan være en bedre mor for mine børn og aldrig vil lave forskel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har 6 halvsøskende. Den ældste er 13 år ældre end jeg og hende har jeg det bedste med. De andre ser jeg ikke rigtigt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja det er jo smag og behag :)

Her er der 11 mdr mellem mine drenge, hvilket jeg er utrolig glad for, det har været hårdt, men det hele værd når man kigger på de 2 idag :glad

Der er så knap 4 år og 3 mdr fra den ældste og ned til vores datter, det er også super fint, for de glædede sig helt vildt til at få en lillesøster, og de er meget glade for hende :loveshower

Så jeg synes det er skønt med unger både tætte på hinanden og dem hvor der er lidt længere imellem, synes ikke der er den store forskel :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gerne have ca 3 år imellem mine og det har været helt perfekt, Ida var tilpas stor til at kunne forstå en masse ting og hjælpe til og på den måde føle hun var med i det.

Men som mange andre også skriver skal man nok mærke efter inde i sig selv hvornår man er klar og tænke på at jo yngre nr. 1 er jo større arbejde vil der være i starten :)

Det skal lige siges at selvom der er 3 år imellem dem leger de allerede nu helt overaskende godt sammen :) de har en ping pong som vi forældre slet ikke kan komme ind i :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mellem vorse er der 2 år og 5 måneder og det er helt perkeft for os, men det hele afhænger jo af hvornår man selv er klar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er 3 år mellem mine piger.

Da vi nu taler om en mere, vil der blive mere end 6 år mellem de to yngste og det skræmmer ikke mig, at skulle starte forfra med bleskift, lidt nattesøvn og alle de andre småting. Ville elske at få et barn eller to mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja synes det er lidt svært at vurdere... jeg tror at jeg vil sige 2-3½ års forskel.... Hvis der er mindre end 2 års forskel på en børn bliver det faktisk betragtet som en risikofaktor for udsatte børn inden for psykologiens verden, så kan man jo være enig heri eller ej... Men jeg vil ikke have mindre end 2 års forskel på mine børn....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER