fynboen

Graviditet og epilipsi

3 indlæg i dette emne

jeg er ikke gravid endnu, men håber da snart at blive det :) jeg har epilipsi og har fået af vide ude på epilipsiklinikken at man kommer til flere scanninger end normalt, men er der nogen som kan hjælpe mig og fortælle lidt mere specifikt hvor meget man skal til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

Det kan jeg fortælle dig lidt om. Jeg er 14+3 og har epilepsi. Jeg tager Lamotrigin/Lamictal, så jeg kender kun procedurene for den medicin.

Jeg får målt medicinnivauet i blodet hver 4. uge, og jeg er allerede blevet reguleret op i dosis. Man får jo en del mere blod i kroppen, så der skal som regel mere medicin til. Ind imellem ender folk med dobbelt dosis.

I forbindelse med scanninger får man tilknyttet en læge (obstetriker) såvel som en scanningssygeplejerske. Jeg har været til nakkefoldsscanning og fik der at vide, at den eneste ekstra scanning til mig er en tilvækstscanning i uge 28, som tilbydes alle, der tager medicin. Så med mindre, der sker noget (anfald selvfølgelig), er det egentlig det eneste. Hjemmefødsel er naturligvis no-go, men det gør nu ikke mig noget.

Jeg har fået at vide både af egen læge, neurologisk afd. og Skejby at de har set massevis af kvinder med epilepsi med fuldstændig normale og ukomplicerede graviditeter.

Det eneste jeg har skullet være obs på er, at jeg har måttet tage en del ekstra doser medicin, da jeg kaster meget op.

Hvis du har spørgsmål, så spørger du bare :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Det kan jeg fortælle dig lidt om. Jeg er 14+3 og har epilepsi. Jeg tager Lamotrigin/Lamictal, så jeg kender kun procedurene for den medicin.

Jeg får målt medicinnivauet i blodet hver 4. uge, og jeg er allerede blevet reguleret op i dosis. Man får jo en del mere blod i kroppen, så der skal som regel mere medicin til. Ind imellem ender folk med dobbelt dosis.

I forbindelse med scanninger får man tilknyttet en læge (obstetriker) såvel som en scanningssygeplejerske. Jeg har været til nakkefoldsscanning og fik der at vide, at den eneste ekstra scanning til mig er en tilvækstscanning i uge 28, som tilbydes alle, der tager medicin. Så med mindre, der sker noget (anfald selvfølgelig), er det egentlig det eneste. Hjemmefødsel er naturligvis no-go, men det gør nu ikke mig noget.

Jeg har fået at vide både af egen læge, neurologisk afd. og Skejby at de har set massevis af kvinder med epilepsi med fuldstændig normale og ukomplicerede graviditeter.

Det eneste jeg har skullet være obs på er, at jeg har måttet tage en del ekstra doser medicin, da jeg kaster meget op.

Hvis du har spørgsmål, så spørger du bare :)

super tak for det.. jeg er også blevet reguleret så jeg kun er på lamotrigin, har før fået keepra.. har læst lidt om det i den folder man kan få på epilipsiklinikken, og der står man skal være mere opmærksom... men efter hvad jeg forstår ud af din tekst, så lyder det da ikke som om der er den store forskel i forhold til almindelig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER