Nica

Tinnitus

7 indlæg i dette emne

Som overskriften siger handler det her om tinnitus.

20. November 2009 startede min tinnitus.. Det glemmer jeg ikke bare lige.

Jeg havde i en rum tid haft det on off..men det forsvandt altid igen.. Pånær denne dag om morgenen.

Det var lige før jeg panikkede, det er et fængsel af lyd.

Jeg er blevet undersøgt på kryds og tværs, og bedste behandling var at acceptere det. Og det kan jeg til dels og som oftest.

Men det påvirker mig forholdsvis meget. Jeg har lidt svært ved at høre, ikke fordi min hørelse er blevet dårlig, men fordi der er en anden lyd der ikke giver plads til det der skal ind. Jeg kan ikke "sortere" lyde og så bliver det mest til støj i ørerne. Jeg kan i perioder blive vanvittig træt.

Hvordan håndterer du din tinnitus? Og hvilke konsekvenser har det haft? Kan du fungere normalt og hvordan påvirker det din arbejdsevne?

Kh Nica

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh, jeg forstår dig så godt. Jeg har ikke så meget tid til at skrive nu, men vil lige give mit besyv med.

Jeg har haft tinnitus siden 1998 konstant på det ene øre og to år senere kom det også på højre, men ikke så slemt som på venstre. Det har været der konstant lige siden.

De første tre-fem år var de værste med meget, meget dårlig nattesøvn, træthed, fængselsfornemmelse, panik (jeg havde lyst til at løbe væk fra den, det kan man jo ikke, men drømmen og håbet var der), dårlig koncentrationsevne og mega stress og ked-af-det-hed. Nætterne var rigtig hårde, jeg havde det bedst om dagen, når jeg var ude og der var lidt larm, men når jeg blev træt, var larm jo heller ikke rart. Så jeg prøvede at finde en blanding mellem ro og tilpas larm, ikke altid nemt.

Jeg kom på høreambulatoriet og fik høreapparater med tinnitusmodlyd i, og det hjalp en del. Lyden var ikke så høj mere dog først efter halvandet år. Det kan varmt anbefales. Også fordi personalet i mit tilfælde var utrolig forstående og handlekraftige og gode til at komme med råd, det var ørelægerne slet ikke. Jeg fik også at vide, at jeg skulle leve med det.

Det, der forværrede min tinnitus var larm, blæst, fysisk anstrengelse, brusebadsvand, der ramte øret, dyk i svømmehallen og stress.

To år senere fik jeg voldsomme svimmelhedsanfald, og jeg fik konstateret Meniere, som er kendetegnet ved tre ting: tinnitus, meget kraftige svimmelhedsanfald og høretab (i bassen, det vil sige dybe herrestemmer er svære at høre). Jeg har også lidt skelnetab (kan ikke altid høre om det er kat eller hat) og er der støj på senderen, for eksempel en, der skramler med en stol eller en, der snakker, mens jeg skal høre tv eller lignende, kan det godt give lidt problemer.

Ved du hvorfor, du har fået tinnitus)?

Mit kom efter talrige dyk i svømmehallen, jeg vågnede op med en vandprop i øret, og en uge efter løsnede vandproppen sig, og blev afløst af en høj kimen.

Du er velkommen til at spørge 1000-vis af gange om alting, jeg vil meget gerne hjælpe dig, hvis jeg kan, for det er forfærdeligt at gå med selv. Jeg kendte/kender ikke nogen med det, så jeg har stået med rigtig meget selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TUUUUUSIIIIIND tak for din tilbagemelding.. det betyder så meget for mig. :kiss

Hold da op - det er da nogle år du har haft det så...

Nej jeg ved ikke hvorfor jeg har fået tinnitus, og jeg er for nogle år tilbage undersøgt for menieres. Det mente de ikke jeg havde. Jeg har gennem flere år også lidt af svimmelhedsanfald og daglig hovedpine. Nogle dage værre end andre.

Jeg fik også scannet hovedet, for at udelukke at der skulle være noget der. Jeg har haft kræft og er måske meget bange for at de skulle dukke op et andet sted - og fik derfor afkræftet at der ikke var noget der.

Min egen teori er, at jeg har været udsat for mange ting, som har medført at jeg gik ned med stress og depression som har gjort mig mere modtagelig for tinnitus..?

Jeg kan huske dagene op til hvor lyde og snak blev forvrænget i mine ører.. jeg var helt sikker på at jeg var ved at blive skør.. det varede et par dage, hvor jeg så "faldt med et brag"

Jeg er slet ikke i tvivl om at stress forværrer det, samtidig med manglende søvn..

Jeg er lige pt. på barsel men er jobsøgende. Jeg står for at ryge ud af dagpengesystemet og SKAL derfor finde et arbejde.. men jeg synes det kan være svært at overskue.. og det stresser.. og ja så forværres tinnitusen. Derudover har jeg kroniske smerter efter en operation.. Men hvis jeg nu kunne blive bedre til at håndtere tinnitusen -så er jeg jo godt på vej.

Men for pokker hvor er det svært at forklare andre der ikke kender til det. For det påvirker min dagligdag og trivsel.. og jeg bruger så meget energi og kræfter på at komme igennem dagen.. specielt de dage hvor ørerne er ekstra lydfølsomme. I perioder har jeg yderligere en trykken for ørerne.. kender du det??

Oven i hatten kæmper jeg med rygsmerter (som åbenbart forværrer lyden)- en del af min ryg er begyndt at snurre/sove.. så det skal jeg vist lige have undersøgt.. men hold nu op hvor føler jeg mig "handicappet"

Har du høreapperat i hver dag? og ER den bedste løsning "bare" at acceptere?

Bliver man bedre til at håndtere det?

Har du fortalt omgangskredsen om din situation?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TUUUUUSIIIIIND tak for din tilbagemelding.. det betyder så meget for mig. :kiss

Hold da op - det er da nogle år du har haft det så...

Nej jeg ved ikke hvorfor jeg har fået tinnitus, og jeg er for nogle år tilbage undersøgt for menieres. Det mente de ikke jeg havde. Jeg har gennem flere år også lidt af svimmelhedsanfald og daglig hovedpine. Nogle dage værre end andre.

Jeg fik også scannet hovedet, for at udelukke at der skulle være noget der. Jeg har haft kræft og er måske meget bange for at de skulle dukke op et andet sted - og fik derfor afkræftet at der ikke var noget der.

Min egen teori er, at jeg har været udsat for mange ting, som har medført at jeg gik ned med stress og depression som har gjort mig mere modtagelig for tinnitus..?

Jeg kan huske dagene op til hvor lyde og snak blev forvrænget i mine ører.. jeg var helt sikker på at jeg var ved at blive skør.. det varede et par dage, hvor jeg så "faldt med et brag"

Jeg er slet ikke i tvivl om at stress forværrer det, samtidig med manglende søvn..

Jeg er lige pt. på barsel men er jobsøgende. Jeg står for at ryge ud af dagpengesystemet og SKAL derfor finde et arbejde.. men jeg synes det kan være svært at overskue.. og det stresser.. og ja så forværres tinnitusen. Derudover har jeg kroniske smerter efter en operation.. Men hvis jeg nu kunne blive bedre til at håndtere tinnitusen -så er jeg jo godt på vej.

Men for pokker hvor er det svært at forklare andre der ikke kender til det. For det påvirker min dagligdag og trivsel.. og jeg bruger så meget energi og kræfter på at komme igennem dagen.. specielt de dage hvor ørerne er ekstra lydfølsomme. I perioder har jeg yderligere en trykken for ørerne.. kender du det??

Oven i hatten kæmper jeg med rygsmerter (som åbenbart forværrer lyden)- en del af min ryg er begyndt at snurre/sove.. så det skal jeg vist lige have undersøgt.. men hold nu op hvor føler jeg mig "handicappet"

Har du høreapperat i hver dag? og ER den bedste løsning "bare" at acceptere?

Bliver man bedre til at håndtere det?

Har du fortalt omgangskredsen om din situation?

Nej, du skal absolut ikke bare acceptere det, det har jeg aldrig gjort. Jeg har været meget aktiv omkring alle mulige tiltag og genoptræning. Tinnitusen er ikke væk, men jeg har gjort meget for at lære at leve med det. Og det gør jeg, men også med flere begrænsninger. For mig er tinnitusen ikke det værste, men svimmelheden.

Prøv at tjekke pbv, positionsbetinget svimmelhed (øresten) på nettet, som kan hænge sammen med meniere eller man kan have det uden at have meniere. Hvis du kan nikke genkendende til det, kontakt ørelægen, som kan lave Epleys manøvre og måske få ørestenene på plads igen. Prøv også Vastareltabletter mod svimmelhed, virker normalt bedst ved anfald, men det er helt sikkert værd for dig at prøve, også for at udelukke meniere. Balancetræning er meget vigtig, jeg gjorde det med min kiropraktor, fordi jeg i forvejen har et par rygskader.

Trykken i øret fik jeg mest ved menieresanfald, men kunne også få det indimellem. Det kan også blive forværret at stress og eksamenslignende angst.

Jeg brugte kun høreapparat i halvandet år, ikke siden 2001, og det hjalp på min tinnitus, så den er meget mere tålelig at leve med, slet ikke så høj mere. Det vil jeg helt klart anbefale dig. Få henvisning gennem egen læge til hospital, du får gratis høreapparater.

Rygskader kan også medføre tinnitus, hvis du har pulserende tinnitus, kan det komme fra blodkar, der er i klemme.

Ja, man bliver bedre til at håndtere det, men derfor synes jeg ikke, man bare skal acceptere. Jeg har undersøgt flere ting og været meget tålmodig i forhold til egen sygdom.

Ja, de fleste i min omgangskreds ved det, jeg har altid været åben om det. Specielt mumlere er næsten nødt til at vide det, ellers får jeg ikke altid fat i, hvad de siger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ja, din ryg skal du da have kigget på, det lyder da ikke rart.

Du har godt nok også dit at bøvle med. Jeg tror, du har brug for at blive ordentligt udredt ligesom mig, jeg synes, man selv skal være meget aktiv, fordi lægerne ved så lidt om det. Hovedpine kan også følge med tinnitus og svimmelhed, dine rygproblemer, stress, spændinger og for højt blodtryk. Ja, det hele påvirker virkelig hinanden, og det er hårdt at bryde sin hjerne med at få brudt cirklen, så hvis man kan få en god læge, er det super vigtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, du skal absolut ikke bare acceptere det, det har jeg aldrig gjort. Jeg har været meget aktiv omkring alle mulige tiltag og genoptræning. Tinnitusen er ikke væk, men jeg har gjort meget for at lære at leve med det. Og det gør jeg, men også med flere begrænsninger. For mig er tinnitusen ikke det værste, men svimmelheden.

Prøv at tjekke pbv, positionsbetinget svimmelhed (øresten) på nettet, som kan hænge sammen med meniere eller man kan have det uden at have meniere. Hvis du kan nikke genkendende til det, kontakt ørelægen, som kan lave Epleys manøvre og måske få ørestenene på plads igen. Prøv også Vastareltabletter mod svimmelhed, virker normalt bedst ved anfald, men det er helt sikkert værd for dig at prøve, også for at udelukke meniere. Balancetræning er meget vigtig, jeg gjorde det med min kiropraktor, fordi jeg i forvejen har et par rygskader.

Trykken i øret fik jeg mest ved menieresanfald, men kunne også få det indimellem. Det kan også blive forværret at stress og eksamenslignende angst.

Jeg brugte kun høreapparat i halvandet år, ikke siden 2001, og det hjalp på min tinnitus, så den er meget mere tålelig at leve med, slet ikke så høj mere. Det vil jeg helt klart anbefale dig. Få henvisning gennem egen læge til hospital, du får gratis høreapparater.

Rygskader kan også medføre tinnitus, hvis du har pulserende tinnitus, kan det komme fra blodkar, der er i klemme.

Ja, man bliver bedre til at håndtere det, men derfor synes jeg ikke, man bare skal acceptere. Jeg har undersøgt flere ting og været meget tålmodig i forhold til egen sygdom.

Ja, de fleste i min omgangskreds ved det, jeg har altid været åben om det. Specielt mumlere er næsten nødt til at vide det, ellers får jeg ikke altid fat i, hvad de siger.

Så lykkedes det mig endeligt at få svaret. Jeg er meget taknemmelig for at du tager dig tid. :kiss

Jeg er blevet udredt ved ørelægen, godt nok for nogle år siden, med epleytest, og test for øresten, og en scanning af hovedet.. men det viste umiddelbart ikke noget. Derfor var hans bedste bud at acceptere situationen. Og det kan jeg også langt hen ad vejen... og alligevel ved jeg ikke hvor meget jeg skal acceptere. Jeg er pt. inde i en fase hvor jeg bebrejder mig selv for at være lidt "sippet" eller tanker om jeg måske er lidt sart.. og nogle dage er jeg sikker på at jeg ikke er det. Jeg kan jo ikke huske hvordan det "normalt" skal være.

Men når jeg tænker arbejdssituation (jeg er arbejdssøgende) synes jeg ikke at jeg kan tilbyde mig i den situation jeg er i. For jeg ved at jeg tidligere har haft meget mere energi.. for hold da op hvor kan jeg være træt og slidt fordi der konstant er støj i ørerne, og jeg i perioder bruger så meget energi på at høre hva der bliver sagt.. og oven i hatten at jeg dagligt døjer med med ondt i ryggen og hovedet. Ja, jeg er også sikker på at det har en sammenhæng.. but what to do?? Jeg har forsøgt igennem en længere årrække både kiropraktor, fysioterapi, manuel behandling, alm. massage, træning. Uden virkning. Nu er der som tidligere skrevet kommet denne snurrende sovende fornemmelse i ryggen.. og det er jo umiddelbart ikke godt. Det kan jeg ikke byde en arbejdsgiver??

Jeg har nok ikke det beste "forhold" til min læge. Hun er ofte af den holdning at vi skal se tiden an.. og det har vi efterhånden gjort nogle år. Derudover synes hun bare at jeg skal tage lidt smerterstillende.. men det er jo ikke løsningen på lægere sigt, og har ikke den ønskede effekt.

Og lige en tillægsbemærkning om job og kronisk ondt. Jeg spurgte om jeg kunne blive udredt, både for at få svar, men også for at vide hvad der skal ske arbejdsmæssigt. Men hun ønskede ikke at gøre yderligere før der kom en anmodning fra kommunen.. :gal

Pulserende tinnitus?? kan jeg høre det? eller skal det måles? For umiddelbart er der konstant støj i begge ører.

Min usikkerhed på dette skyldes jo også at der er flere ting der spiller ind, og jeg ved måske ikke helt hvor jeg skal starte...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ja, din ryg skal du da have kigget på, det lyder da ikke rart.

Du har godt nok også dit at bøvle med. Jeg tror, du har brug for at blive ordentligt udredt ligesom mig, jeg synes, man selv skal være meget aktiv, fordi lægerne ved så lidt om det. Hovedpine kan også følge med tinnitus og svimmelhed, dine rygproblemer, stress, spændinger og for højt blodtryk. Ja, det hele påvirker virkelig hinanden, og det er hårdt at bryde sin hjerne med at få brudt cirklen, så hvis man kan få en god læge, er det super vigtigt.

Ja, der skal kigges på den.. men som det er lige pt. så siger lægen igen - at vi skal se tiden an..(har overvejet mange gange at skifte læde - det er bare ikke blevet til noget)

men jeg er sikker på at det det har en sammenhæng.. og lige nu skal jeg bare finde ud af hvor jeg skal starte..for jeg har jo fået svar fra ørelægen.. Og lige det her tinnitus er der jo ikke så mange at tale med om - og jeg tror at det er svært for omgivelserne at rigtig forstå hvilken betydning det har..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER