mino

Hvad er en hurtig fødsel ???

63 indlæg i dette emne

Jeg tror også jeg synes under 8-10 timer er hurtigt for en førstegangsfødende og jeg tæller fra veerne starter og ikke fra vandet går - der kan jo sagtens gå MANGE timer fra vandet går uden der sker en hujende fis mere ;)

Der gik en time fra vandet gik til første ve og så var Anna ude 5½ time senere - jordemoderen vendte sig om og kiggede på uret og sagde:"Hold da op! Hvis du skal føde en anden gang, må du hellere komme dagen før du rent faktisk skal føde, hvis du skal nå det" Så min fødsel er jo i hvert fald nok kategoriseret som hurtigt ;) Jeg nåede også kun at være på fødegangen i 35min og presse aktivt i 20-25min før hun var ude ;)

Men til min fødsel startede veerne først, og så gik vandet først 8-9 timer efter ;) Så jeg tæller fra der sker enten det ene eller det andet, vandafgang eller veer :D Synes det ville være skønt at føde på 10 timer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig ret individuelt.. Men jeg synes selv jeg havde en hurtig 2.gangs fødsel

- 05.20 kom første spæde ve

- 7.45 var der ca 5 min imellem, og de var slet ikke slemme.

- 8-9 var de regelmæssige med 3 min imellem og tiltagende styrke, som gav 0-4 cm.

- 9-9.54 sad jeg i vand.

- 9.54 er hun ude og ligger i mine arme :loveshower

Det var kun i den tid jeg lå i vandet hvor jeg følte at jeg havde gode veer. Jeg kunne gå rundt og snakke med de andre, helt ind til jeg kom i vand. Så jeg klager bestemt ikke, og jeg håber jeg får en fødsel magen til, her 3. gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat igang ved at de prikkede vandet.

Fra det blev prikket til Albert var ude gik der 3 1/2 time det syntes jeg var meget hurtigt og havde forberedt mig på en meget længere fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat igang ved at de prikkede vandet.

Fra det blev prikket til Albert var ude gik der 3 1/2 time det syntes jeg var meget hurtigt og havde forberedt mig på en meget længere fødsel.

Havde du veer inden, siden at de tog vandet? Eller hvorfor tog de vandet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde du veer inden, siden at de tog vandet? Eller hvorfor tog de vandet?

Jeg var inde for at blive sat igang med piller. Men da de skulle mærke på mig, var jeg allerede 5-6 cm åben uden jeg havde haft veer eller mærket noget, derfor valgte de at tage vandet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var inde for at blive sat igang med piller. Men da de skulle mærke på mig, var jeg allerede 5-6 cm åben uden jeg havde haft veer eller mærket noget, derfor valgte de at tage vandet :)

Fedt at man kan tage de første 5-6 cm uden smerter :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men til min fødsel startede veerne først, og så gik vandet først 8-9 timer efter ;) Så jeg tæller fra der sker enten det ene eller det andet, vandafgang eller veer :D Synes det ville være skønt at føde på 10 timer ;)

Når veerne starter først, synes jeg det er dem der tæller. Opponerede bare mod dem der mente de have været i fødsel i MANGE timer, fordi der gik lang tid fra vandet gik til der skete noget som helst andet - det synes jeg ikke tæller med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10-12 timer er normalt for førstegangsfødende.

Jeg har en veninde, som er hurtig føder.

Hendes første barn kom ca. 3 timer efter vandet gik og nr. 2 kom efter 1½ time.

Dét er hurtigt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede selv, jeg ville være en hurtig føder. Min mor fødte første gang på omkring 2 timer fra vandet gik og veerne startede. Men nej, jeg var 19-20 timer om det fra vandet gik og veerne startede. Det synes jeg var laaaaaang tid <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For 10 år siden blev min store født på ca. 1 time fra første ve til han kom til verden i skadestuen. Dengang sagde de, at hvis vi skulle have flere børn, skulle min mand tage et JM-kursus.

Vi slog det lidt hen, fordi vi regnede med, at det var gået stærkt, fordi han havde tabt sig inde i maven, så han kun vejede 2300 g (37+0).

Denne gang havde vi lavet aftale med Hillerød om at rekvirere en ambulance, når vi ringede, men der var en fejl i min journal, så min mand måtte ringe 2 gange, inden de tog det alvorligt. Fra første ve til hun er født gik der ca. 45 min., hvoraf hovedet stod klar, og næsten ude i de 15-20 min., vi måtte vente på ambulancen.

Lærte et nyt udtryk af den JM, der afsluttede os på FG: Styrtfødsel/styrtføder. Hvis vi overhovedet skulle finde på at overveje nr. 3, så er det dét, der skal stå øverst i journalen, og det vi skal sige, når vi ringer ind.

For 10 år siden var jeg i panik og kunne slet ikke følge med i, hvad der skete med min krop.

Men denne gang, da jeg havde haft de første 3 veer m/ 8 min. i mellem, og vandet herefter gik og presseveerne startede, så var det fantastisk at mærke, hvordan kroppen (og jeg) kunne huske, hvordan presseveerne føltes, så jeg kunne (det meste af tiden) puste mig igennem, indtil Falck ankom. Fed følelse bagefter, bare at have fulgt kroppens instinkter!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm, jeg er lidt i tvivl om hvornår mine veer startede, men jeg tænkte omkring kl. 12, at det her ER vist veer. Indtil da havde det bare været meget stille og roligt og uregelmæssigt - ikke anderledes end mellemhårde plukveer. Første lillebitte murren i maven var kl. 7-8 om morgenen. Jeg ryddede i hvert fald grundigt op i garderobeskabene indtil frokost. Men derfra gik det superhurtigt og jeg gik fra at have 6-8 minutter imellem til 0 minutter imellem (nej, der var ikke nogen pauser) på en halv time. Jeg fødte kl. 16.17 og insisterede selv på at komme ind på fødegangen, selvom de vist ikke rigtigt troede på, at jeg var ved at føde da jeg ringede (2 gange). Jeg har slet ikke oplevet det dér med at arbejde med veerne, før presseveerne kom, og dér kom han ud på 4-5 stks. Så jeg vil mene, at jeg er en hurtigføder, og JM, SP og lægen har da også sagt, at næste gang tager jeg bare afsted (eller bestiller en hjemmefødsel).

(JaWeLa...du er jo for vildt en "styrtføder". Føler du at det går for hurtigt? Og oplevede du også denne dér sindssyge smerte, der bare kommer ud af den blå luft? Den overraskede i hvert fald mig, måske også fordi man jo ikke når at få smertestillende eller bare en seng at ligge i. Men jeg har jo også kun 1 barn, så jeg føler mig allerede klogere til næste gang)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fister - Ja, det kommer bare ud af det blå!

Jeg havde som skrevet 3 veer med ca. 8 min. i mellem, og mellem 2 og 3 ve går jeg på toilettet, inden jeg vil gå op for at vække manden, og mens jeg sidder der, ændrer det hele bare karaktér. Så fra at tro, at vi denne gang har "god tid", så føler jeg forpustet i mere end en forstand og må tvinge mig op at stå igen, så jeg kan komme op af trappen og vække manden.

Da jeg rejser mig går vandet, som en vandballon, der rammer jorden (var også sådan med den første, ikke nogen stille siven...), og så bliver det rigtig slemt, kan slet ikke tage stilling noget, da manden spørger om Marcus skal vækkes, krabber mig bare ned på badeværelset igen, hvor jeg ligger på mig på alle fire på gulvet.

Først da jeg kan høre, at manden er i kontakt med FG kommer der ro på. Jeg siger til mig selv, at jeg godt kan klare det, jeg kender jo smerten, nu skal jeg bare vente på Falck ;)

Tror du har haft det, som jeg havde det første gang! Der ville jeg gerne føde naturligt, men da de smerter kom, der kunne de have givet mig hvad som helst, bare det holdt op! Var jo bange for at det skulle vare mange timer endnu...

Hvis det bliver det samme for dig næste gang, håber jeg, du vil få samme oplevelse af, at du bare skal lade kroppen arbejde, den ved, hvad der skal ske. Og så bare bagefter nyde, at du formentlig er mindre træt, end hvis du havde været igennem 10-12 timers veer.

Jeg havde vildt meget overskud bagefter, hvilket jeg også synes man kan se på billederne :) 223066_4218331570977_990913385_n.jpg

Og så så mine fødselshjælpere lidt bedre ud end gennemsnittet :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du har haft det, som jeg havde det første gang! Der ville jeg gerne føde naturligt, men da de smerter kom, der kunne de have givet mig hvad som helst, bare det holdt op! Var jo bange for at det skulle vare mange timer endnu...

Præcis. Jeg tænkte: "hvis du siger nu at jeg er 2 cm åben, så kan du lisså godt skyde mig". Jeg synes, jeg var SÅ pivet, hvis det var det "man" bare kunne forvente at slås med i timevis. Men heldigvis sagde hun 8 cm.

Jeg var i øvrigt også frisk bagefter, med fine røde kinder på billederne. Vi havde ellers pakket müslibarer og alt muligt...hehehe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde veer i 37 timer i alt...... pu det gik pænt langsomt... det er den hidtil længste nat jeg har været igennem ever.... så for mig ville den halve tid jo være hurtigt tænker jeg.... så jeg håber på en hurtig fødsel næste gang :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvis man spørg min søster så er en lang fødsels 4 timer, og en hurtig fødsel max 20 på toilettet, hvor man enligt gik på toilet, fordi man troede man skulle bummelumme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her tog det knap seks timer:

Ca. kl 6: Vandet går

7.15: Vi ankommer på FG og jeg er 5 cm åben

ca. 8.00: Det begynder at gøre NALLER

11.49: Mar er ude :wub

Jeg synes det var en RET hurtig fødsel, men jeg vil godt bestille samme tempo næste gang :P

Medmindre vi snakker statistik, så er det vel den fødende, der bedømmer om det er en hurtig eller langsom fødsel ;) Men jeg ville nok umiddelbart tænke om en fødsel, at den var hurtig, hvis den var på under 12 timer og meget hurtig, hvis den var på 6 og derunder. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tog 17 timer med Johan og hvis det bare tager 10-12 timer denne gang, så syntes jeg det er hurtigt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm, jeg er lidt i tvivl om hvornår mine veer startede, men jeg tænkte omkring kl. 12, at det her ER vist veer. Indtil da havde det bare været meget stille og roligt og uregelmæssigt - ikke anderledes end mellemhårde plukveer. Første lillebitte murren i maven var kl. 7-8 om morgenen. Jeg ryddede i hvert fald grundigt op i garderobeskabene indtil frokost. Men derfra gik det superhurtigt og jeg gik fra at have 6-8 minutter imellem til 0 minutter imellem (nej, der var ikke nogen pauser) på en halv time. Jeg fødte kl. 16.17 og insisterede selv på at komme ind på fødegangen, selvom de vist ikke rigtigt troede på, at jeg var ved at føde da jeg ringede (2 gange). Jeg har slet ikke oplevet det dér med at arbejde med veerne, før presseveerne kom, og dér kom han ud på 4-5 stks. Så jeg vil mene, at jeg er en hurtigføder, og JM, SP og lægen har da også sagt, at næste gang tager jeg bare afsted (eller bestiller en hjemmefødsel).

Fister, jeg har lige læst din fødselsberetning og kan nikke genkendende til rigtig meget, da jeg har haft et lignende fødselsforløb, som jeg også ville beskrive som hurtig fødsel - indtil pressefasen.

Mine veer startede omkring kl. 12:30, efter mit vand var begyndt at sive om morgenen (men det var så lidt vand at jeg ikke havde lagt mærke til det). Jeg ringede til Hvidovre Hospital kl. 13:30 uden at blive taget alvorligt, og da jeg også selv forventede at det vil tage lang tid endnu for mig som førstegangsfødende, afventede jeg bare og ordnede vasketøjet:-)

Kl. 15 begyndte veerne at ændre styrke og hyppighed, og efter min mand var kommet hjem fra arbejde ringede jeg til fødegangen igen - de var stadigvæk ikke overbevist om at jeg var langt nok i forløbet, men jeg insisterede på at komme ind til tjek. JM sagde at jeg skulle forvente at blive sendt hjem igen, men på dette tidspunkt turde jeg tro på min kropsfornemmelse at det var nu.

Lige bagefter ændrede veerne sig igen, der var næsten ingen pause imellem dem længere, og jeg kunne ikke længere styre min vejrtrækning. Jeg kunne pludselig heller ikke overskue at forlade lejligheden og køre til hospitalet... men min mand fik mig overtalt at det ikke ville nytte noget at vente endnu længere:-) Turen i bil igennem eftermiddagstrafikken var forfærdeligt, men vi ankom omkring kl. 17:15 og blev efter 20 minutters ventetid tjekket af en JM, der bare kunne konstatere at jeg var udslettet og hun allerede kunne se hovedet. Jeg blev straks sendt videre til fødestuen og fødte vores søn kl. 19:35 (pga. udmattelse fra den hurtige udvidelsesfase varede pressefasen over en time før jeg endelig fik ham ud).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fister, jeg har lige læst din fødselsberetning og kan nikke genkendende til rigtig meget, da jeg har haft et lignende fødselsforløb, som jeg også ville beskrive som hurtig fødsel - indtil pressefasen.

Mine veer startede omkring kl. 12:30, efter mit vand var begyndt at sive om morgenen (men det var så lidt vand at jeg ikke havde lagt mærke til det). Jeg ringede til Hvidovre Hospital kl. 13:30 uden at blive taget alvorligt, og da jeg også selv forventede at det vil tage lang tid endnu for mig som førstegangsfødende, afventede jeg bare og ordnede vasketøjet:-)

Kl. 15 begyndte veerne at ændre styrke og hyppighed, og efter min mand var kommet hjem fra arbejde ringede jeg til fødegangen igen - de var stadigvæk ikke overbevist om at jeg var langt nok i forløbet, men jeg insisterede på at komme ind til tjek. JM sagde at jeg skulle forvente at blive sendt hjem igen, men på dette tidspunkt turde jeg tro på min kropsfornemmelse at det var nu.

Lige bagefter ændrede veerne sig igen, der var næsten ingen pause imellem dem længere, og jeg kunne ikke længere styre min vejrtrækning. Jeg kunne pludselig heller ikke overskue at forlade lejligheden og køre til hospitalet... men min mand fik mig overtalt at det ikke ville nytte noget at vente endnu længere:-) Turen i bil igennem eftermiddagstrafikken var forfærdeligt, men vi ankom omkring kl. 17:15 og blev efter 20 minutters ventetid tjekket af en JM, der bare kunne konstatere at jeg var udslettet og hun allerede kunne se hovedet. Jeg blev straks sendt videre til fødestuen og fødte vores søn kl. 19:35 (pga. udmattelse fra den hurtige udvidelsesfase varede pressefasen over en time før jeg endelig fik ham ud).

Nej, hvor vildt! Det er dæleme tæt på min oplevelse...og umiddelbart ikke en stor cadeau til Hvidovre. Man tror jo at man er mærkelig, når de ikke vil tage een helt alvorligt. Men med fortællingerne i denne tråd kan det jo ikke være SÅ sjældent at førstegangsfødende føder hurtigt. Tak for din historie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde veer i 17½ time. De startede ca kl 00.00. De første 6-8 timer var der 15-30 min i mellem veerne, og fik da sovet LIDT i løbet af natten. De tog til om formiddagen, men blev aldrig rigtigt regelmæssige. Vi kørte på Hospitalet kl 16, og de tog vandet 16.45 pga dårlig hjertelyd (der var jeg 5 cm åben). Kl 17.20 var jeg fuldt åben og måtte presse. Kl 17.33 var Sophia født :wub

Hvis min næste fødsel starter med vandafgang tror jeg ikke vi vil vente alt for længe med at køre, hvis veerne altså starter hurtigt efter :rolleyes

Jeg synes det er svært hvad en hurtig fødsel er. Synes egentlig min fødsel havde en passende varighed, da vi kunne nå at indstille os på hvad der skulle ske, få pakket de sidste småting, manden fik sovet om natten da jeg først fortalte ham om veerne om morgenen.

Jordemoderen synes det var en hurtig fødsel? Så hun må jo regne fra vandafgang. Der gik det så også ALT for stærkt synes jeg.

Næste gang vil jeg dog ønske, hvis det igen starter med veer igen, at de først starter om morgenen så jeg er udhvilet :rolleyes Det er RET svært at indhente søvn med en lille lækker nyfødt bebs!

Tilslutter mig nogle af de andre: 8-10 timer med veer er ikke lang tid i min verden. Jordemoderen fortalte mig, at de er tilfredse hvis man åbner sig 0,5 cm i timen. Det vil jo så give lige omkring 20 timer, og så skal der jo presses :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang gik det rigtig rigtig hurtigt for mig, synes jeg.... Jeg havde lidt små murren i maven sidst på eftermiddagen, men jeg havde ingen anelse om hvad der var i gærde, da det var 16 dage før termin og alle havde sagt til mig at "AAAAALLE første gangs fødende går over tiden.... bla bla bla". Jeg var i tvivl om mit vand var begyndt at sive, så jeg blev undersøgt på fødegangen kl.21 om aftenen. Ingen tegn på veer og jeg blev bedt om at gå en tur.... kom tilbage kl.23 hvor jeg havde lidt små veer. De begyndte at nive ret kraftigt. Men jeg var endnu ikke begyndt at åbne mig. Fik lov at blive, da de lige ville se mig an.

Engang efter kl.01 om natten begyndte det at gå stærkt og på under 2 timer åbnede jeg mig alle 10 cm. Kort efter fik jeg pressetrang som jeg skulle holde tilbage i lang tid syntes jeg.... Noah er født kl.5 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja spørgsmålet er enkelt ;) vi har lige snakket om det i familien hvor der var en der mente hun havde været hurtig til at føde da der kun var gået 24 timer fra vandet gik til baby kom ( hun havde veer 18 timer) også tænker jeg jo hold nu kæft jeg ville aldrig få mere end et barn hvis det tog så lang tid jeg har født begge gange på max 2,5 fra første ve kan godt se at det er hurtigere en de fleste men kom så til at tænke på hva i synes er en hurtig fødsel

Jeg heller til at hvis man får veer om morgenen og baby kommer inden først aften så er det vel gået rimeligt hurtigt ( altså omkring 12 timer ) og har dyb respekt for dem der render rundt med veer i mere end 24 timer og stadig får barn nr 2 ;)

Altså mit vand gik 1925 pg kl 0115 var madison ude. På sygehuset ville de have haft jeg var blevet hjemme et par timer. Jeg ringede 1940. Men da vi føder hurtigt i min familie bad jeg om ar komme derud med der samme. Jeg var der ude 2045 og var åbner 6 cm. Var de meget overrasker over.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Kommer an på, hvordan man regner fødslen fra tænker jeg.. (aner ikke om det er skrevet før ;) )

Men altså mit vand gik en mandag aften ved 21.30 tiden og jeg fødte først Onsdagen kl.19.19. Mine veer gik ikke i gang, så måtte sættes i gang med ve-drop tilsidst. Men selve den aktive del af fødslen, altså fra første presse-ve der gik der kun 34 min. Jeg fik at vide at næste gang skulle jeg komme ind når jeg fik den første ve, fordi det var gået så hurtigt tilsidst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer an på, hvordan man regner fødslen fra tænker jeg.. (aner ikke om det er skrevet før ;) )

Men altså mit vand gik en mandag aften ved 21.30 tiden og jeg fødte først Onsdagen kl.19.19. Mine veer gik ikke i gang, så måtte sættes i gang med ve-drop tilsidst. Men selve den aktive del af fødslen, altså fra første presse-ve der gik der kun 34 min. Jeg fik at vide at næste gang skulle jeg komme ind når jeg fik den første ve, fordi det var gået så hurtigt tilsidst :)

Personligt regner jeg fra første ve (og ikke fra første presseve, som du skriver). Hvornår fik du ve-drop og efterfølgende veer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER