Guest

Hvornår sover jeres babyer i løbet af dagen?

6 indlæg i dette emne

Nu har jeg/vi brug for en masse dejlig mødres erfaringer... :lovebk

Vi er herhjemme begyndt at snakke om at lave endnu mere faste rutiner hvad angår lur og nattesøvn, men vi har diskuteret meget frem og tilbage med hvornår det er bedst at vi forsøger at få hende til at tage de forskellige lurer og jeg er i tvivl om det er for tidligt at begynde at være meget fastlagt.

Som det er nu (ca. tider):

Står op klokken 7-8

Formiddagslur fra klokken 9 (1-2 timer, kan nogle gange blive 2½-3 timer)

Middagslur fra klokken 12-13 (2½-3 timer)

Sen eftermiddag (den har vi kæmpet meget med, ofte vil hun slet ikke have den og er så kamp træt om aftenen, de sidste par dage har vi fået hende til at ligge en time omkring kl.18-19)

Godnat imellem 20-22 (Alt efter hvor træt hun virker - vi begynder senest putteritual klokken 21)

Jeg har læst et sted at babyer omkring 3 måneders alderen bør sove 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen, fordelt på en formiddagslur og 2 eftermiddagslur (ved godt det er vejledende).

Det vi har snakket om er:

- At hun bør puttes omkring 19-20

- At den sene eftermiddagslur bør være slut ved 16-16.30 (så min mand også får lidt samvær med hende mens hun er vågen)

Men er det fuldstændig urealistisk? :unsure

Jeg synes, det er lidt besværlig at få 2 eftermiddagslure indlagt, når hun nogle gange sover 3 timer fra middag og frem, skal man bare nøjes med en hvis hun tager et meget lang træk og så tage 2 hvis den første er kort.

Det jeg/vi gerne vil vide er (og helst erfaringer fra omkring 3-4 måneders alderen):

- Hvornår (og hvor lang tid) sover jeres baby i løbet af dagen?

- Hvad er jeres erfaringer med opbygning af soverutiner

- Hvis I ikke godnatputter tidligt (klokken 19), hvornår begynder man så at putte baby tidligt?

På forhånd mange tak for input :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi forsøgte at ændre Camilles sove mønster da hun var 3,5 måned.. Det resulterede i at hun blev totalt umulig..

Jeg tror ikke man kan få en baby til at gå op i hvad klokken er, desværre..

Ved os er der cirka tider, og det tror jeg er det vildeste man kan gøre - men det har I jo også allerede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er inde i en lidt tung fase, formentlig tigerspring, så Melissa "snyder" nogle dage, men vores dage er ofte sådan:

Mellem 7-8 vågner Melissa.

Omkring kl. 9-10 er hun klar til formiddagslur - kan være alt imellem 1-3 timer, oftest i hvert fald 2 timer.

Klokken 13-14 er hun klar til eftermiddagslur svinger mellem 30 minutter til 3 timer - det er ikke hver dag hun finder den nødvendig, men det gør aftenen meget lettere, når hun vil tage luren ;)

I tidsrummet mellem 18.45-19.30 starter vi putteritualet, der er hun som regel alligevel ved at være klar til putning :)

Kl. 20 har hun som regel sovet, men pt. sover hun først omkring kl. 20.30-21 tiden.

Jeg var i tvivl, om hun sov for meget, efter en kommentar fra en i min mødregruppe, så jeg spurgte min SP og hun synes det er en fin rytme :) Generelt gør vi ALT for at undgå, at Melissa skal sove efter kl. 17 - medmindre der er tale om putning til natten :) Vi har erfaret, at det gør hende helt rundt på gulvet også kommer vi meget sent i seng :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver heller ingen rytme endnu, og jeg regner ikke med at prøve at gøre det foreløbigt :)

Tit (men ikke så tit at man kan regne med det) sover Valdemar en tidlig morgenlur på 1-2 timer, der er slut ca. ved 9-11 tiden + en middagslur på 2-3 timer mellem 11 og 16 + ½-1 times eftermiddagslur.

Han har i en længere periode gået i seng ved 19-20 tiden og stået op ved 5-6 tiden, men det ser ud til at ændre sig nuher hvor han er igang med et tigerspring :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores har ingen rytme.

Lige nu er der prioriterer vi følgende:

Agnes sover om natten - hvilket hun gør (antijinx!) Afbrudt af spisning selvfølgelig.

Om natten sover hun i vuggen

Om dagen soves der i liften, enten i barnevognen eller i tremmesengen (stadig i liften)

Hun skal puttes når hun viser tegn på hun er træt, for at undgå hysteriske grådanfald pga overtræthed

Puttes mens hun er vågen, vi støtter hende til at falde i søvn af sig selv. Nogen gange er vi bare i rummet 1 min andre gange en hånd på maven et par min osv. (Fungerer bedre om dagen end om aftenen)

Når det kører må vi se på rutiner i hvornår middagslurene skal ligge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia HAVDE en rytme inden 19 ugers tigeren begyndte at sætte sit præg på hende, og det var:

Stå op kl 08-10

Formiddagslur i 2-3 timer

Og så 2-3 korte lure resten af dagen, på 30-60 min

Blev puttet for nattet mellem 20 og 22

Kigger kun på klokken i forhold til hvor længe hun er vågen af gangen. Jeg har læst mig til, at man ikke kan skemalægge en dag for babyer i den alder - desværre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER