Guest

hvad skete der lige med mælken

24 indlæg i dette emne

Jeg fornemmer at jeg ikke har helt nok mælk lige pludselig - det har stået på hele weekenden, må ligge hende til begge bryster næsten hver gang og mine vorter sviger fordi hun sutter så hårdt til sidst for at få noget ud :( nogen idéer til hvad der er galt? Fik mens i sidste uge men det er ovre.

Der går stadig 3 timer imellem måltiderne om.dagen, men om aftenen højst 2,5. Og de mindst 8 timers stræk om natten nærmer sig de 5. Tror ikke hun sulter, hun får når hun melder sig og bortset fra snot så virker.hun normal. Hun har dog kun bonusble hver anden dag (hvilet sku være normal nu), men hver ble er tung.

Er dog stadig urolig for hun har lige tømt begge bryster. Det virker ærligt ikke som appetit spring bare som nedgang i mælkeproduktionen :(

Jeg drikker og spiser næsten som jeg plejer, men har skiftet mange fødevarer ud med sundere alternativer og spiser ikke slik, chips og kage mere og aftensmaden har flere grøntsager og kylling men det burde jo ikke gøre en forskel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg oplevede det samme for nogle uger siden, og blev helt nervøs. Der vendte for mig, ds jeg begyndte at fokusere mere på at få slappet af i løbet af dagen, HUSKE at få drukket nok, og bare accepterede at hun i nogle dage måtte ligges til begge bryster.

Husk på, at selv om brystet ikke er overspændt og knudret, så er det stadig fyldt igen efter 4 timer :)

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det underligt at komme ind og læse det her Maja- men også betryggende, fordi jeg ved at Mie og Elin er så tæt på hinanden aldersmæssigt...

Jeg oplever akkurat det samme lige i tiden - og synes faktisk at det har stået på i en uges tid nu. Jeg har været så bange for at der ikke har været nok mælk, fordi hun suger og suger - og skal have oftere end tidligere. Om dagen er det underligt nok det samme som det plejer at være med sidst på dagen og frem til først på natten er det nærmest hver 1½ - 2. time, hvis det kan gøre det - og så suger hun voldsomt og virker helt til at gå i panik og kradser og gør ved - og blir irriteret - nærmest som om,at hun ikke får nok.

Men så tænker jeg også på at det højest sandsynlig er appetit-spring, som bare varer noget længere tid end det sidste spring - og at det ofte er på dette tidspunkt folk opgiver amningen...

Så der er ikke andet for, end at tro på at det er en periode, måske kommer det til at tage lidt tid før mælkeprod. er oppe igen, men jeg bliver ved med at sige til mig selv, det er en periode, det er en periode, det er en periode! Selvom jeg synes natten har været røv og nøgler! Og mine bryster nærmest hænger i laser....

bearhug.gifbearhug.gifbearhug.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg oplevede det samme for nogle uger siden, og blev helt nervøs. Der vendte for mig, ds jeg begyndte at fokusere mere på at få slappet af i løbet af dagen, HUSKE at få drukket nok, og bare accepterede at hun i nogle dage måtte ligges til begge bryster.

Husk på, at selv om brystet ikke er overspændt og knudret, så er det stadig fyldt igen efter 4 timer :)

:kram

Det burde det jo være, men der er stadig ikke nok. Når jeg selv prøver at få noget ud kommer der næsten ingenting, og det har altid sprøjtet ud når hun græder det gør det ikke mere.

Jeg har før været tømt om aftenen, men ikke kl 11 om formiddagen. Jeg har også oplevet appetitspring men det her er anderledes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det underligt at komme ind og læse det her Maja- men også betryggende, fordi jeg ved at Mie og Elin er så tæt på hinanden aldersmæssigt...

Jeg oplever akkurat det samme lige i tiden - og synes faktisk at det har stået på i en uges tid nu. Jeg har været så bange for at der ikke har været nok mælk, fordi hun suger og suger - og skal have oftere end tidligere. Om dagen er det underligt nok det samme som det plejer at være med sidst på dagen og frem til først på natten er det nærmest hver 1½ - 2. time, hvis det kan gøre det - og så suger hun voldsomt og virker helt til at gå i panik og kradser og gør ved - og blir irriteret - nærmest som om,at hun ikke får nok.

Men så tænker jeg også på at det højest sandsynlig er appetit-spring, som bare varer noget længere tid end det sidste spring - og at det ofte er på dette tidspunkt folk opgiver amningen...

Så der er ikke andet for, end at tro på at det er en periode, måske kommer det til at tage lidt tid før mælkeprod. er oppe igen, men jeg bliver ved med at sige til mig selv, det er en periode, det er en periode, det er en periode! Selvom jeg synes natten har været røv og nøgler! Og mine bryster nærmest hænger i laser....

bearhug.gifbearhug.gifbearhug.gif

Det er rart at læse Tina, for vi snakkede om i går at købe en naan brik fordi jeg simpelthen er bange for at hun lige pludselig sulter. Og det er bare ikke sjovt. Jeg priser mig lykkelig for at amningen indtil nu har kørt så godt. Derfor er jeg faktisk også ok hvis jeg må stoppe nu, men jeg er ikke færdig med at kæmpe - vil så gerne nå de 4 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rart at læse Tina, for vi snakkede om i går at købe en naan brik fordi jeg simpelthen er bange for at hun lige pludselig sulter. Og det er bare ikke sjovt. Jeg priser mig lykkelig for at amningen indtil nu har kørt så godt. Derfor er jeg faktisk også ok hvis jeg må stoppe nu, men jeg er ikke færdig med at kæmpe - vil så gerne nå de 4 mdr.

Sådan har jeg det også... jeg er heller ikke indstillet på at stoppe nu - specielt fordi jeg ikke ved hvad jeg ellers sku gøre, når hun nu ikke gider at tage en flaske... men også fordi man ved hvor godt det er for dem med modermælk.

Men det er hårdt, når der har været nætter hvor jeg højest har fået 2 eller 3 timers søvn - som ikke altid er sammenhængende....

Så... lad os kæmpe videre sammen Maja - og pris dig lykkelig for at hun stadig sover 5 timer i streg - for så kan du jo godt mætte hende på de rigtige tidspunkter. 5 timer ville jeg nærmest give højre arm for - det prøvede vi jo i en go periode, og man kan hurtigt vænne sig til det antal timer - og uanset om det er 5 eller 8 timer, så er det altid hårdt at skulle undvære mindre end det man plejer....

Hold modet oppe og troen på at du på et tidspunkt blir Maren mælkeko uden problemer igen... balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har det også lige været sådan, at Anabella ville spise KONSTANT og sugede godt til, længe og hårdt! Det viste sig så, at være fordi jeg havde en masse bitte små mælkeknuder, så det var hårdt for hende at få mælken ud og der kom ikke så meget - derfor igen sulten efter en time, maks to! Vildt anstrengende og hårdt for brystvorterne.. Efter at par dage med massage under bruserne, er der løsnet op og nu spiser hun normalt igen, hvor der kan gå 2-5 timer imellem, måske lidt længere..

Ved ikke om det kan være noget ala det samme, eller om det er et langt appetitspring!

Håber det løser sig snart! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er 2 timer siden hun spiste sidst og har lige lagt hende til igen. Ingen mælkeknuder er at finde, mine bryster er helt bløde. Jeg kan ikke afvise appetitspring men det føles vitterligt ikke sådan, for så ville jeg jo have mælk først på dagen efter 5 timers pause på det ene bryst og 8 på det andet - men det har jeg ikke :(

jeg ammede igår kl 23.30 på venstre bryst

ca kl 05 fik hun fra det højre.

Kl. 7.30 fik hun fra venstre

Kl. 10.45 fik hun fra højre og der løb jeg tør og måtte skifte

Kl. 14 fik hun igen fra begge

Og nu igen fra begge og jeg kan ikke klemme én dråbe ud af højre lige nu :( men har stadig i venstre. Frygter aftenen.

Jeg har taget mælk op af fryseren til hende, men der er kun 120 ml, så det kan kun være supplement.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er 2 timer siden hun spiste sidst og har lige lagt hende til igen. Ingen mælkeknuder er at finde, mine bryster er helt bløde. Jeg kan ikke afvise appetitspring men det føles vitterligt ikke sådan, for så ville jeg jo have mælk først på dagen efter 5 timers pause på det ene bryst og 8 på det andet - men det har jeg ikke :(

jeg ammede igår kl 23.30 på venstre bryst

ca kl 05 fik hun fra det højre.

Kl. 7.30 fik hun fra venstre

Kl. 10.45 fik hun fra højre og der løb jeg tør og måtte skifte

Kl. 14 fik hun igen fra begge

Og nu igen fra begge og jeg kan ikke klemme én dråbe ud af højre lige nu :( men har stadig i venstre. Frygter aftenen.

Jeg har taget mælk op af fryseren til hende, men der er kun 120 ml, så det kan kun være supplement.

Kunne man evt prøve at ringe til ammerådgivningen?

KLIK

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan altså virkelig hjælpe med hvidtøl, ammete og ellers rigelige drikkevarer, der er lidt fede. Jeg kunne mærke, at hvis jeg sparede på fedtet, påvirkede det mængden af mælk, så rigelig indtagelse og hvile er super vigtigt.

Derudover hvis du får behov for at supplere, kan du jo sagtens fortsætte med at amme et stykke tid endnu, og du har allerede givet hende de allerbedste antistoffer.

Husk at amme hende om natten, hvis hun skal have noget, det er jo bedst for at stimulere mælkeproduktionen yderligere. Så må flasken ligge på et andet tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder ikke rart, men det samme oplevede jeg med begge mine og ja, det var her jeg måtte ty til MME. Men hvis du er meget usikker, så ring til ammerådgivningen eller SP og se hvad de siger.. (Og man er altså ikke en dårlig mor fordi man ikke ammer!) Og som Logo siger, så har du givet hende de bedste antistoffer.. Am når du kan og suppler med MME hvis det er det der kan hjælpe.. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lovebk :tak

Manden har købt 2 brikker allomin i dag :biglove og vi har taget mælk op af fryseren til hende så hun sulter ikke!

Jeg er ok med hvis det ender med MME, om ikke andet så som suplement - jeg har jo trods alt ammet fuldt ud i 2,5 mdr. og lige nu er det smertefuldt og stressende at amme og så er det ikke en god oplevelse, hvilket det jo helst skal være. (derudover så er der jo også utroligt mange fordele ved flasken: frihed til at være væk fra hende i mere end en time, at kunne se hende i øjnene et helt måltid, at faren kan opleve den nærhed der er, at man VED hvor meget de spiser(for slet ikke at tale om at få min krop igen så jeg kan gå i alm tøj, få farvet hår og gå på effektiv slankekur ;) ) - så nej, jeg ville faktisk ikke blive vildt ked af det hvis hun kom på flasken - men hvor vil jeg bare stadig gerne nå de 4 mdr, eller i hvert fald de 3.

Lige nu har jeg det ok roligt for nu ved jeg der er mælk i fryseren og allomin på køkkenbordet - så sulter hun ikke i hvert fald! Og så skal det nok gå - måske ender det med at hun slet ikke får brug for det, sådan er det ofte når man tager sine forholdsregler :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Better safe than sorry! :)

Men tror nu altså nok mælkeproduktionen skal komme på plads igen. Har su ikke haft ret meget om ørene de sidste par uger? Barnedåb, tigerspring, forkølelse mm? Det er helt vildt så meget det psykiske har af indflydelse på mælkeproduktionen - i hvert fald hos mig :)

Jeg er begyndt at drikke mere mælk end jeg plejer, det synes jeg faktisk gør en forskel. Og så prioriterer jeg afslapning højere end meget andet. Nårh ja, og stop med at bekymre dig :) det værste der kan ske er at hun skal ha flaske - og det er jo ikke skidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan en periode havde jeg også.. stod på ca 1 måned.. om aften skiftede jeg bryst hver 15min.

Jeg droppede alt trænning, slappede meget af.

Havde også altid en mælkebrik klar.

Men så kørte amningen lige pludselig bare igen perfekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej. Jeg oplevede det samme med min store pige, og min sundhedsplejerske og jeg blev enige om, at det var pga de p-piller jeg tog. De gik simpelthen ind og gjorde meget ved mælkeproduktionen. Det bekræftede min læge også.

Jeg tager ikke nogen form for prævention i denne omgang og der er masser af mælk tilbage og Cecilie er nu 6 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige haft et par dage af to omgange i forbindelse med rejse til og fra DK, hvor maelkeproduktionen tydeligvis er droppet og brysterne var flade som pandekager. Det er helt stensikkert, at jeg drak for lidt og havde lidt "stress" over rejse, familie, barnedaab osv. Da jeg kom hjem drak jeg meget kontrolleret 3 liter dagligt og spiste fed yogurt med "maelkebomben" paa hver morgen og aften(opskrift kan googles, men brug kokosolie eller smoer og ikke margarine!). Samtidig slappede jeg jo af ved at vaere hjemme igen og produktionen er igen paa niveau :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige haft et par dage af to omgange i forbindelse med rejse til og fra DK, hvor maelkeproduktionen tydeligvis er droppet og brysterne var flade som pandekager. Det er helt stensikkert, at jeg drak for lidt og havde lidt "stress" over rejse, familie, barnedaab osv. Da jeg kom hjem drak jeg meget kontrolleret 3 liter dagligt og spiste fed yogurt med "maelkebomben" paa hver morgen og aften(opskrift kan googles, men brug kokosolie eller smoer og ikke margarine!). Samtidig slappede jeg jo af ved at vaere hjemme igen og produktionen er igen paa niveau :)

er det den her?

MÆLKEBOMBEN

25 g smør

25 g durum – skåret eller mel

25 g usaltede pistacienødder eller græskarkerner

25 g sesamfrø

25 g mandler

25 g kokosmel

Durum ristes i smør på panden. Alt andet hakkes og vendes i.

Hvor meget spiser du? og kan det holde sig et par dage? eller skal man stå og riste hver dag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

er det den her?

MÆLKEBOMBEN

25 g smør

25 g durum – skåret eller mel

25 g usaltede pistacienødder eller græskarkerner

25 g sesamfrø

25 g mandler

25 g kokosmel

Durum ristes i smør på panden. Alt andet hakkes og vendes i.

Hvor meget spiser du? og kan det holde sig et par dage? eller skal man stå og riste hver dag?

Jeps, det er den!

Jjeg laver en ordentlig pandefuld ad gangen og det kan sagtens holde sig, hvis du putter det i et lufttaet glas eller lign. Saa forbliver det ogsaa sproedt. Jeg lavede foer jeg tog til DK og har lige spist det sidste her til morgen, altsaa naesten to uger, men mit er med kokosolie og jeg soeder det med agavesirup(man kan ogsaa soede med honning, bare kom det paa panden med smoerret...).

Aner ikke helt hvor meget jeg spiser, men maaske 2 store spiseskefulde om morgenen og en enkelt om aftenen... Det kan i hvert fald maerkes, synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, det er den!

Jjeg laver en ordentlig pandefuld ad gangen og det kan sagtens holde sig, hvis du putter det i et lufttaet glas eller lign. Saa forbliver det ogsaa sproedt. Jeg lavede foer jeg tog til DK og har lige spist det sidste her til morgen, altsaa naesten to uger, men mit er med kokosolie og jeg soeder det med agavesirup(man kan ogsaa soede med honning, bare kom det paa panden med smoerret...).

Aner ikke helt hvor meget jeg spiser, men maaske 2 store spiseskefulde om morgenen og en enkelt om aftenen... Det kan i hvert fald maerkes, synes jeg :)

:super

Jeg har kokosolie - det har jeg hørt er det "sundeste" olie med ekstremt mange gode egenskaber så det bliver det jeg bruger. God idé med honning så er det noget lækkert müsli knas man får :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super

Jeg har kokosolie - det har jeg hørt er det "sundeste" olie med ekstremt mange gode egenskaber så det bliver det jeg bruger. God idé med honning så er det noget lækkert müsli knas man får :7himmel

For mig er en lille skaal yogurt med maelkebomben rigtig godt om aftenen, kan jeg afsloere, sammen med en masse vand - saa er natteproduktionen sikret.

Kokosolie er ogsaa en rigtig god form for ammefedt, ligesom omega-3, olivenolie og hoerfroeolie. Jeg noejes nu med kokosolie i maelkebomben og i en smoothie i ny og nae. Saa en omega 3 kapsel dagligt og olivenolie paa salaten. herudover smoer paa knaekbroed og fed yogurt hver morgen, for jeg kan virkelig maerke, hvordan jeg har brug for fedt for at lave god maelk...og ja, vand i store maengder blink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :super men kan sige at jeg nu holder op med at bekymre mig - Mie sov fra kl 17 til 02.30 - spiste kl 16, dvs 10,5 timer uden mad, DET ville hun ikke hvis hun ikke fik nok. Derudover måtte jeg skifte tøj fordi der var mælk overalt (utroligt nok ikke i sengen :whistling <--- pyh ha smiley ) og hun sover igen :7himmel så mon ikke jeg har indhentet lidt på de 10 timer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :super men kan sige at jeg nu holder op med at bekymre mig - Mie sov fra kl 17 til 02.30 - spiste kl 16, dvs 10,5 timer uden mad, DET ville hun ikke hvis hun ikke fik nok. Derudover måtte jeg skifte tøj fordi der var mælk overalt (utroligt nok ikke i sengen :whistling <--- pyh ha smiley ) og hun sover igen :7himmel så mon ikke jeg har indhentet lidt på de 10 timer?

Og dér jinxede jeg den <_<

Mie tømte det ene bryst kl 11.30, så gav jeg 120 ml MM fra fryseren, bare lige for at måle, det spiste hun så det hele af og nu er hun igang på det andet bryst - Ihhh.... troede lige!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå lige før at opdatere så har jeg nu snakket med SP, hun gav mange af de samme råd som jer. Fik at vide at jeg godt må vække Mie om natten for at amme hende og at jeg godt må supplere med en flaske. Ind til videre har jeg en del i fryseren, som egentlig skulle bruges til en bio tur til mig :( men håber det kommer op og køre igen så jeg kan få lavet et nyt "lager".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kloe du bare paa om natten, hvis det er - jeg foeler mig altsaa overbevist om, at det nok skal finde niveau. Husk, at jo mere du bekymrer dig, jo mere kan det paavirke... Det er sgi noget maerkeligt nogetrolleyes.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER