Winky

Amning - hvornår "skifter" man bryst?

14 indlæg i dette emne

Jeg har det som om jeg er rigeligt med mælk lige nu. Det er jo godt nok, men jeg vil jo gerne have at hun tømmer et bryst så hun kommer ind til den fede mælk, og det føler jeg ikke hun gør lige p.t.

Derfor vil jeg egentlig helst tage samme bryst igen v/næste amning, men hvis der går f.eks. 3 timer imellem amningerne, er brystet vel fyldt igen, så der er ligeså meget mælk fra start af som v/første amning, og så er jeg vel lige vidt, eller?

Her til morgen (kl. 9) ammede jeg fra et meget spændt bryst og tog det samme igen her til middag (kl. 12) så hun kunne komme "i bund" da jeg stadig følte der var masser af mælk tilbage efter hun havde ammet om morgenen og håbede desuden på, hun ville have så meget at jeg også kunne lægge hende til det andet bryst til sidst, men nej, det ville hun så ikke.

Resultat: min bluse så blev våd på den anden side fordi jeg lækkede så meget fra det andet bryst at ammeindlægget ikke kunne tage det <_<

Hvad gør I mht. at skifte fra det ene bryst til det andet, når der tilsyneladende er for meget mælk til at hun vil tage begge bryster ved een amning - og hun ikke engang tømmer ét?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skifter altid bryst ved hver ny amning eller hvis hun får tømt (som hun stort set aldrig gør...)

Ellers ender jeg ud i megaømme, spændte babser

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her passer det med, at hun tømmer det ene bryst ret godt - det bliver hvert fald helt blødt til sidst :) Nogle gange vil hun gerne have fra det andet også, og hvis det så kun er kort tid, starter jeg ved det, jeg sluttede ved, næste gang. Så hvis hun eksempelvis spiser i 20 min ved det ene og er mæt, tror jeg altså du skal tage fra det andet næste gang. på Skejby sagde de, at man kun skal starte ved samme bryst igen, hvis babyen kun spiser 5-10 min derfra, efter at have tømt det andet!

Jeg tænker lidt, at hvis du skifter hver gang, vil dine bryster efter nogle dage tilpasse mælken, så der ikke er heeelt så meget som nu?! Det kommer nok til at spænde lidt ind imellem, men vil nok hurtigt gå over. Det er mit bedste bud hvert fald!

Tror helt sikkert ikke du skal tage samme bryst igen, når der går tre timer!

Håber det gav mening?! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror du tænker på blok amning, er usikker på hvordan det foregår, men det er noget med at det mindsker mælkeproduktionen. Prøv at Google det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide på sygehuset, at jeg skulle skifte bryst hvis der gik mere end en time mellem amningerne. Men som Maja skriver kan man også blokamme, hvilket jeg heller ikke er inde i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er meget bekymret kan du malke lidt af den tynde mælk ud inden du ligger hende til. Men hvis hun trives og vokser søn hun skal ville jeg ikke gøre det. For det fremmer jo produktionen. Jeg ved ikke hvor gammel din datter er, men min mælkeproduktion var først tilpasset Simon efter 3 mdr. Indtil da havde jeg også alt for meget. Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

på sygehuset sagde sygeplejersken at hvis baby sutter 15-20 min, så er den nået ind til den fede mælk, og hvis jeg var dig ville jeg passe på med at ligge til det samme bryst som sidst da produktionen er meget følsom og så kommer der bare endnu mere mælk i det bryst. på samme måde skulle det også gerne tilpasse sig hendes behov hvis du skifter bryst hver gang hvis der er for meget mælk nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde VIRKELIG meget mælk i starten, så jeg lækkede konstant, påtrods af både engangs- og uldammeindlæg. Så min SP foreslog blokamning, for at reducere mælkeproduktionen. Blokamning forklarede hun på den måde at det hedder ét bryst pr amning. Så hvis jeg nu ammede Lucas, skiftede ham og så ammede igen, så skulle det være det samme bryst, men gik der længere tid end en time mellem amningerne skulle jeg skifte til det andet bryst. For ellers ender du bare med at producere endnu mere mælk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle svarerne (og ja, Kami, dit indlæg giver mening :) ) :tak

Jeg vil helt sikkert skifte bryst ved hver amning fremover. Jeg var bare bange for det med den fede mælk, men havde en eller anden idé om, at den kun kom HELT til sidst, men kan se udfra hvad Fru Holden har fået at vide, at den kommer nok lidt før, så hun skal nok få den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyt til hendes synk, ved den tynde mælk siger sut - synk - sut - synk - sut - synk.... ved den fede søger det sut - sut - sut - sut - synk og jo federe det bliver jo flere sut inden hun synker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også skifte ved hver amning, ellers ender du med et bryst der producerer mere end det andet... Jeg har fået at vide at det tager 45 min før et bryst er fyldt igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyt til hendes synk, ved den tynde mælk siger sut - synk - sut - synk - sut - synk.... ved den fede søger det sut - sut - sut - sut - synk og jo federe det bliver jo flere sut inden hun synker.

:tak Sjovt, jeg har faktisk slet ikke tænkt på, at der er forskel på synk/sut-intervallet, men det kan jeg godt høre nu, at der er. :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har vist iøvrigt totalt ammehjerne og tænker for meget over det med at jeg skal skifte mellem højre og venstre bryst hver gang:

I går aftes skulle jeg fylde brænde i brændeovnen, og vi har to brændekurve - de står på hver sin side af brændeovnen - og jeg tager mig selv i at spekulere hvilken brændekurvs "tur" det er denne gang :oops :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har vist iøvrigt totalt ammehjerne og tænker for meget over det med at jeg skal skifte mellem højre og venstre bryst hver gang:

I går aftes skulle jeg fylde brænde i brændeovnen, og vi har to brændekurve - de står på hver sin side af brændeovnen - og jeg tager mig selv i at spekulere hvilken brændekurvs "tur" det er denne gang :oops :lolhit

Hahaha, det kunne være mig det der :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER