Anna1980

SU.. nogle der kan hjælpe mig

18 indlæg i dette emne

jeg overvejer om jeg skal tage noget uddannelse, men jeg er nødt til at finde ud af alt det med su først, men jeg kan ikke se mig ud af om jeg som forsørger kan få mere, når jeg bor sammen med faren til mit barn?

og kan man få et lån når man har et gammelt su lån i forvejen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du kan sagtens få SU lån i hvertfald.. Og mener bestemt også du kan få et forhøjet SU lån, når du har barn :)

Hvis du betaler tilbage på dit sulån, Stopper du med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså hvis du skal på en videregående uddannelse, så har du s.u klip i op til det som svarer til 6 år. Og man kan godt få su-lån oveni.

Hvis man er forsøger mener jeg bestemt, at man kan få ekstra klip, som man så kan vælge at få udbetalt oveni det normale, men man kan vel også vælge at bruge flere år på uddannelsen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret sikker på du ikke kan få ekstra når du bor med faderen. For jeg skal også studere til august og der mente de ikke jeg kunne få ekstra. Jeg kunne få ekstra hvis jeg var under uddannelse mens jeg var gravid. Så kunne jeg få 6 måneder med dobbelt SU.

Kan desværre ikke hjælpe med SU lån. Jeg ville dog skrive en mail til SU vejlederen på den uddannelse du overvejer at tage. De er tit søde til at hjælpe, da reglerne tit bliver lavet om :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv engang at kigge på su's hjemmeside under særlig støtte. Der står at du kan få ekstra SU-lån hvis du er forsøger, men kun ekstra SU, hvis du er enlig forsørger eller bor sammen med en anden SU-modtager.

Mht. SU-lån, så har du jo lov til at tage det i den periode, du er på SU, så hvis du stadig har noget tilbage, kan du vel godt tage et nyt lån.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er under uddannelse og bor sammen med faderen :)

Fordi jeg fik mnit barn UNDER uddannelsen har jeg fået 12 ekstra klip (= 12 x ekstra su), som jeg har kunnet vælge om jeg ville holde barsel for (altså et år, hvor jeg ikke læste, men fik su som hvis jeg gjorde) eller om jeg ville have mens jeg læste videre (dvs. ingen barsel, men dobbelt su hver måned i et år) eller jeg kunne lave en kombi (f.eks. 6 måneders barsel, og 6 måneders studie med dobbelt-su). Men når de 12 måneder er gået, så er det slut. Og hvis jeg havde fået bebsen inden jeg startede uddannelse var der heller ikke noget at få.

Jeg kan - udover mit almindelige sulån - tage et ekstra su lån på op til ca. 1500 om måneden.

Og såvidt jeg har forstået, så er det generelt sådan, at hvis du starter på ny uddannelse, så ryger dit su-lån "bag i køen" altså at du først skal betale af på det igen, et år efter at du er færdig med den nye uddannelse. Og du kan godt få su-lån selvom du har i forvejen. Mig bekendt er der ingen grænse for, hvor meget su-lån du kan tage. :)

Så jeg vil mene, at du kan få et su-lån på samlet set lige knap 4500 om måneden, men at du ikke får noget ekstra su, som ikke skal betales tilbage. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan ikke få ekstra SU, hvis du ikke er enlig forsørger - du kan dog få forhøjet SU-lån :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om det bliver økonomisk svært for mig at tage en ny udd.. :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tror ikke det bliver økonomisk nemt, men nu ved jeg ikke hvad du tjener nu. Men se på det lange løb, og hvad du kan tjene, når du er færdig :)

Det er absolut muligt at have et barn mens man er under uddannelse ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne du ikke tage et forbrugslån i banken, bruge noget fri værdi i huset ?

Bare muligheder for at tingene kunne se lidt lysere ud.

Håber du får din drømme uddannelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har desværre ikke mulighed for lån eller friværdi, da begge dele er i brug og der er ikke mere at komme efter desværre...

Men arbejder på sagen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med de andre :ditto

Du kan ikke få ekstra SU. Det er kun, hvis du er enlig forsøger eller (som jeg) bor sammen med en SU-modtager.

Du har dog mulighed for at få forhøjet SU-lån.

Vi er to studerende med et barn og vi klarer os helt fint. Men det er jo selvfølgelig sværere at lægge sit liv om til SU, når først man har vænnet sig til en månedsløn.

Jeg håber du finder ud af det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Hvis man som su-modtager og forælder bor sammen med en anden su-modtger, så vil man som udgangspukt få suppleret sin ikke tilbagebetalings pligtige su med 2262 kr før skat hver måned.. Ydermere kan man supplere sit lån med 1450 hver måned.. Dvs, at man vil modtage en su på grundsats 5662 + 2262 og så lån+ evt supplerende lån oveni FØR skat!

Er man studerende og samboende med en i arbejde, så får man IKKE en forhøjet ydelse, men du kan stadig supplere dit lån med de 1450 ekstra pr måned.. Så her er det de 5662 + lån og evt forhøjet lån.. Det er jo stadig ikke meget, men hvis man som en anden skriver får sit barn under uddannelsen, så bliver man tildelt de 12 ekstra klip, og det giver da nogle fordele.. men.. ja.. ellers er der ikke så meget at sige til det.. Det er "dyrt" at studere.. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg lyder mærkeligt.. Som su modtager, så skulle man da få 7200 fremfor 5200, og 10500 hvis man er enlig... Medmindre de har lavet det om..? Uanset hvad, så kan du tjekke alle taksterne på su's hjemmeside, der står alt du skal bruge af nyttig viden.. :)

Du får kun 7200 hvis din samlever også er på SU.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du får kun 7200 hvis din samlever også er på SU.

Det ved jeg.. undersøgte lige sagen nærmere, inden jeg gemte.. TROEDE JEG DA.. ;)

Men, du kan se mit andet indlæg, som forhåbentligt giver med mening..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det ved jeg.. undersøgte lige sagen nærmere, inden jeg gemte.. TROEDE JEG DA.. ;)

Men, du kan se mit andet indlæg, som forhåbentligt giver med mening..

Det giver mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh kan se han er ret gammel, så kan jeg godt se man ikke kan få ekstra i SU..Men med lån osv, giver det cirka det samme udbetalt som på dagpenge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER