Lotte

Af med sutten og hvad med natbleen??

11 indlæg i dette emne

Hej Piger

Jeg har kigget lidt rundt og kan ikke rigtig finde noget om sutter :) vi har været til 3 års undersøgelse ved tandlægen og hun har ikke suttetænder men de anbefaler at hun er suttefri inden jul..

Hun bruger ikke sutten om dagen, hun falder i søvn med den og trøstes ved den når hun er træt og ked.. men hvordan dælen kommer vi af med den til nat og når hun har slået sig? gode råd?

Så er der nattebleen, Josefine har været blefri siden januar (knap 2½ år) i starten var hendes bleer nogle gange tøre om natten, men ikke nok til at vi turde tage den af hende. nu er den stadig bare våd våd våd hver morgen, hun tisser inden hun får ble på om aftenen og falder i søvn stort set med det samme, men hendes ble hænger bare nede mellem knæerne om morgenen, jeg frygter for at hun bliver et sengevæder barn?? what to do??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sutten tig vi fra Mille julen sidste år og det var med aftale om at hun måtte ønske sig lige det hun ville og få det.. (Hun valgte så en sæbebobbel pistol) Og den dag hun afleverede sutten til julemanden havde han lagt gaven derhjemme.. Det tog to dage hvor hun var lidt pylret..

Bleen tog hi bare fra hende selvom der en gang imellem var våde bleer.. Hun havde et uheld på 14 dage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mikkel kom af med sutten sidste år til jul. Vi snakkede meget om at sutten skulle op til julemanden. Så Mikkel lagde alle sine sutter ned i hans julesok og gik i seng uden problemer. Og næste morgen var sutterne væk og der lå i stedt en gave fra julemanden som tak for sutterne. Vi har ingen problemer haft med savne efter sutten og de få gange han har spurgt efter den har vi bare snakket om at den jo er hos julemanden.

Med bleen har jeg ikke rigtigt nogle gode råd.. Vi tog natbleen ret hurtigt efter Mikkel blev renlig om dagen, for han var aldrig våd om natten..

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt bestikkelse til vores børn når de skulle af med sutten ;) vi er taget i toys r us og så har de måtte vælge en ting de ville have og når vi så er kommet hjem så har ungerne selv været med til at klippe alle sutterne i stykker og smide dem ud ( læste et eller andet sted at de så kunne forholde sig til at man ikke kunne få dem igen ) det har virket perfekt her med begge børn ( den ene var dog sutteflasken da han ikke brugte sut ) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket lidt med hende om, at tage i legetøjsbutikken hvor hun kan købe lige præcis det stykke legetøj hun vil have, og betale damen i butikken med hendes sutter :) vil snakke med hende om det i lidt tid her og så kører vi i Toys R us snart og gør det, det lyder jo til at fungere fint for jer andre, så min lille trold kan sikkert også godt finde ud af det :)

MHT natbleen er jeg lost, det må jo komme engang og hvis ikke, ja så ved jeg ikke hvad man gør, det er bare så underligt for det er snart 1 år hun har været ble fri, troede jo det hang sammen, men åbenbart ikke nødvendigvis :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket lidt med hende om, at tage i legetøjsbutikken hvor hun kan købe lige præcis det stykke legetøj hun vil have, og betale damen i butikken med hendes sutter :) vil snakke med hende om det i lidt tid her og så kører vi i Toys R us snart og gør det, det lyder jo til at fungere fint for jer andre, så min lille trold kan sikkert også godt finde ud af det :)

MHT natbleen er jeg lost, det må jo komme engang og hvis ikke, ja så ved jeg ikke hvad man gør, det er bare så underligt for det er snart 1 år hun har været ble fri, troede jo det hang sammen, men åbenbart ikke nødvendigvis :(

Mille var blefri i knap et halvt år og så var det jeg prøvede at tage den fra hende og til min store overraskelse, så tissede hun altså ikke i sengen andet end den ene gang på 14 dage (der har selvfølgelig været uheld siden) Men et vådlagen og så evt tage hende ud på toilet inden du går i seng, så tror jeg på den er der ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Supergode svar du har fået :) vi sendte også sutterne til julemanden som kvitterede med en gave. Og det virkede perfekt :) angående natbleen så kan jeg fortælle at min søn først nu som 6-årig kan sove uden ble, og kun hvis vi tager ham på toilet når vi går i seng. Men han har været blefri om dagen siden 2,9 år. Så der kan altså gå lang tid inden de er klar til at droppe bleen om natten. Det afhænger i høj grad af hvor meget adh-hormon de producerer i hjernen, og det er meget individuelt, hvornår de har nok af det, så de ikke tisser om natten. Det var den forklaring vi fik fra lægen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Kan ikke rigtig komme med gode råd ang. sutter. T bruger lidt sut men egentlig kun når han er ked og spytter den som regel ud igen.

Så suttedilemma har vi ikke endnu.

Ang. Ble. Min bonus søn er 6 år og han fik først taget natbleen her i November måned. Før var han af personlige årsager ikke parat.

Vi havde øvet med ham siden i sommers 2012. Så når han var hos os, sov han uden ble i weekenden og i ferie helt uden.

Vi satte så sammen med ham en deal, at til November 2012 så var der ikke flere bleer, og der blev ikke købt flere.

De eneste bleer der blev købt var til lillebror.

Vi har haft enkle dage/weekender hvor der har været vådt, men lige så mange og flere dage hvor der intet har været.

Og sidst vi havde ham gik han en hel uge uden problemer, hvor han gik ned om morgenen når han skulle.

Vi går så op til ham inden vi selv går i seng, og får ham ned og tisser, også det forgår uden problemer, og han falder ufattelig hurtig i søvn bagefter.

Som regel er det nok til at han har en hel nat hvor han sover igennem uden problemer.

Vi har så et vådelagen under ham også, hvis uheldet er ude.

Jeg får nok hug for dette, men jeg er af den mening at børn kun bliver vådeliggere hvis forældrene ikke gider øve med deres børn.

Børnene bliver ikke per automatik renlige bare fordi forældrene "ønsketænker" de skal være det.

Selvfølelig er der ting der taler for at nogle børn er lidt længere om det, af forskellige årsager som bla. med min bonussøn.

Men det skal jo stadig øves.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. sut så skal i voksne tage beslutningen om at nu er det nu - og holde fast i jeres beslutning lige meget hvad! Hvis sutten kommer frem efter gråd, skrig osv - så bliver det endnu sværere næste gang.

Her har mine børn givet sutterne til den søde skovtrold i vores skov. Alle sutter bliver samlet sammen og lagt ud i haven og et par timer efter er sutterne væk og der er en gave i stedet.

Ja der har været gråd, men ikke meget, for når de er 2 - 3 år kan de godt forstå at ting der er væk ikke bare kommer frem igen bare fordi de græder.

Og i de situationer som barnet vil græde i og spørge efter sutten må i sige: sutten er her ikke, men jeg vil gerne trøste dig i stedet.

Mht. natbleen så er der nogle hormoner der skal udvikles før de kan holde sig tørre om natten, og de kommer med alderen. Nogle som 3 årige - andre som 6 årige. Der er faktisk 10 % af alle børn der stadig bruger natble når de starter i skole, hvoraf kun 1 % skal i behandling - de andre er bare lidt langsommere til at udvikle dette hormon.

Hormonet gør at man ikke producerer så meget urin når man sover, så så længe bleen er så våd som du beskriver, så er det hormon ikke (fuldt) udviklet endnu. De dage bleen har været tør sikkert bare været fordi hun ikke har drukket så meget den dag.

Tålmodighed :) Og så kan du snakke med lægen til 5 års undersøgelsen om de vil råde at sætte en undersøgelse i gang.

(har en dreng på 8 der først lige har smidt natbleen og kan fortælle at undersøgelser kræver MEGET overskud. ALT mad og væske skal måles, alt urin og afføring skal måles og vejes over mange uger, så det er ikke noget man bare lige gør men kun hvis der virkelig er en begrundet mistanke. Hormonbehandling med piller har vi også været igennem og til sidst ringeapparat = max 1 times søvn i træk i et halvt år = MEGET hårdt. Men det hjalp, så det var kampen værd, men havde jeg vidst det ville være så hårdt ville jeg nok have ventet et års tid og håbet at hormonerne kom i den tid)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig god tråd, jeg tror da vi sender sutterne til julemanden til næste år. Vi får en lillesøster til maj så det er ikke tid til at slippe sutten lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER