Fister

Ammebrikker

10 indlæg i dette emne

Hej med jer

Jeg synes, det lyder som om, at relativt mange bruger ammebrikker? Stemmer det - og hvorfor?

Jeg spørger, fordi jeg selv fik stukket sådan en på nærmest uden videre og uden forklaring på barselshotellet. Theodor fik næsten ikke en ærlig chance for at få fat i brystet, og selvom han er lille og brysterne store, så er mine brystvorter hverken indadvendte eller flade. Men det hele gik bare så stærkt og hektisk, at pludselig sad jeg med en ammebrik og troede at det var det eneste rigtige. Den næste sygeplejerske, gav mig en mindre brik, og den næste igen gav mig den første tilbage. Der var i det hele taget forskellige metoder, hver gang der kom en ny sygeplejerske ind ad døren (som lige havde 3 minutter en sjælden gang imellem). Vi prøvede bare at følge med og kørte jo hele den dér 3-timers-mølle med udmalkning+MME, fordi Theodor var så lille. Men den sidste aften kom en frisk dame ind og konstaterede, at der da ikke var noget "i vejen" med mine brystvorter og så fik hun ham lynhurtigt til at amme uden. Så jeg var jo lykkelig, men hun havde fri straks efter og de næste sygeplejersker kiggede ikke rigtigt på min amning. Jeg spurgte en enkelt gang, om det så rigtigt ud, og hun svarede bare med et halvt blik, at det gjorde det.

Men jeg tænker bare - nu hvor min amning er et helvede - at både min lille baby og jeg blev så forvirrede de første dage, at han nok har fået lidt galt fat alligevel. Og jeg forstår ikke, hvad jeg skulle med den ammebrik, når han jo godt kan få fat på brystet, men bare lige skal bruge mere en 10 sekunder til det. Hvor ville jeg gerne have haft tid til at amme rigtigt på sygehuset, så det kunne have kørt normalt fra starten.

Men altså...har de af jer, der har fået ammebrikker oplevet, at det slet ikke var muligt at amme uden? Eller har det bare været den nemmeste løsning*?

*Det skal altså ikke lyde fordømmende, men jeg er i mangel af bedre formulering.

Min SP var i hvert fald noget overrasket over, at han ikke havde fået lov at amme rigtigt. Vi har i onsdag lagt ham på min mave, hvorefter han på ganske få øjeblikke selv kravlede han til brystet og tog ordentligt fat, men hans sutteteknik mangler lidt øvelse. Jeg gider da ikke den skide brik, hvis ikke det er nødvendigt. Og det kan da ikke være nødvendigt for så stor en del af mødre, som jeg umiddelbart hører skal bruge dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har jeg født i April, men kan da lige give mit besyv med.

Vi blev udskrivet straks efter jeg havde født og Zoey suttede derfor forkert og gav mig stærke smerter. Da vi skulle på sygehuset da hun var 2 dage gammel ( til hæleprøve) brød jeg sammen og fortalte om smerterne ( der vidste vi ikke det var fordi hun suttede forkert ) Men fortalte jeg var klar til at opgive amningen fordi det gjorde så ondt. Hun sagde så jeg kunne prøve ammebrik, men det selvfølgelig var bedst uden fordi det er jo lidt besværligt at gøre den rent hele tiden.

Da sp kom på dag 5 så hun hvordan hun suttede og fortalte det var helt forkert. Hun viste hvordan hun skulle ligge og fik hende til at sutte rigtigt, fordi mine bryster var så medtaget af den forkerte sutning brugte jeg brikken de første 5 min ( hvor de sutter hårdest ) og tog den så af resten af måltidet. og efter 14 dage var den helt væk.

Hvis han kan få fat, men "bare" mangler teknink ville jeg amme uden brik. for er sikker på det nok skal komme :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan da godt give mit besyv med som augustmor :)

Hos mig var det en kombination af flere ting. Når Karla suttede, gav hun den virkelig gas, og jeg havde i forvejen ret "fin" eller sart hud omkring brystvorten, så hun var ikke mange timer gammel før jeg havde brystvorter, der var fyldt med små vabler, hvor af en del af dem var fyldt med blod.

Hun havde også problemer med at krænge overlæben - det har hun stadig - så hun fik forkert fat hver gang, hvilket kun gjorde ondt værre.

Så da hun var en 16-18 timer gammel bad jeg selv om en ammebrik, for det gjorde så ondt, at jeg sad med tåre i øjnene, meget krummede tæer, og hver gang hun rigtig suttede kunne jeg ikke lade være med at skubbe hende væk af ren refleks.

Ammebrikken var en kæmpe hjælp, men den betød også at jeg fik meget bøvl med amningen, og aldrig rigtig kom ordentligt igang. Jeg skulle malke ud hver gang, og supplere op med mme, så det var enormt omstændigt hver gang hun skulle have mad.

Jeg prøvede senere at droppe ammebrikken, men da var hun vænnet til den store brik og suttehovederne på flaskerne, at min brystvorte simpelthen var for lille og blød til at hun kunne få fat.

I dag er hun flaskebarn, og jeg tror virkelig ikke det kunne have været anderledes, for hvis ikke jeg havde haft ammebrikken havde jeg helt sikkert opgivet amningen pga smerterne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger ammebrikker, og synes, at jeg fik fin vejledning til det på sygehuset. Mine brystvorter er flade, så der er ikke rigtig nok at få fat i for hende og hun suttede desuden skævt, så jeg tror bestemt ikke, det bare var den nemmeste løsning, men den rigtige løsning for os. Jeg var selv lidt skeptisk, da sygeplejersken kom med dem, for har hørt mange, der er negativt indstillede overfor ammebrikker, men er glade for dem nu.

Et par dage efter viste det sig også at jeg ikke havde nok mælk, så malkede ud og supplerede med MME i en 3 dage (enig med Pumpkins: Det er enormt omstændigt, så jeg er glad for vi kun behøvede at gøre det så kort tid!), så jeg tror faktisk det er gået nemmere med at få hende tilbage på brystet, når jeg bruger ammebrikker, eftersom skiftet fra flaske til bryst ikke er så stort, fordi ammebrikker nok minder mere om en flaske end mine brystvorter gør - men det er bare min teori ;)

Jeg har prøvet at tage ammebrikken af midt i amningen, men hun kan slet ikke få fat, men vil stadig prøve indimellem, for det ville da være det bedste, hvis jeg kunne droppe dem. Men den generer mig egentlig ikke det store (kun lidt om natten, fordi det gør det en smule mere omstændigt at lægge hende til), og vi har købt 4 stk., så det er begrænset, hvor tit, vi skal gøre dem rent. Så jeg tager det stille og roligt mht. om jeg kan droppe den engang og i så fald hvornår.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er jeg ikke på noget tidspunkt blevet foreslået ammebrikker. SP som var på besøg kunne godt se mine sår men opfordrede mig til at blive ved, blot i forskellige ammestillinger (bla liggende). Det har kostet blod, sved og tårer i bogstaveligste forstand, men nu er det ved at være tåleligt i venstre side. (sidder og skriver dette under amningen så det må da være et godt tegn). Fra at have skullet have noget at bide i samtidig med jeg ammede er det et godt stykke at være kommet. Tænk de kan hele så hurtigt selv og de bliver brugt og slidt igen konstant...! Er dog glad for der nok går et par timer inden højre side skal i brug igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

David fik ret hurtigt gnavet et godt hul på min ene brystvorte, og jeg efterspurgte flere gange ammebrikker på neonatalafdelingen, så jeg ville kunne holde det ud, men de ville ikke give mig nogen. <_< Så det første jeg gjorde efter vi var udskrevet var at smutte i BabySam og købe et sæt, som jeg så brugte i et par dage indtil det var helet nogenlunde op igen. Derefter har jeg igen ammet uden, og har ingen problemer med det. Men er ikke et øjeblik i tvivl om at jeg vil bruge dem igen, hvis jeg skulle få behov for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja du kender jo lidt min historie, Fister, som ligner din ret meget! Jeg fik også efter ret få forsøg stukket en ammebrik på patten, af en ret stresset, sur og lidt ubehøvlet sygeplejerske! Ja, efter at hun havde fat i mit bryst og rev det rundt i Charlies mund for at få ham til at tage fat.. Efter kort tid kigger hun opgivende på os begge og siger "lige et øjeblik", også kommer hun tilbage med en ammebrik!

Nu har jeg så selv, på eget initiativ, her 2 mdr. efter Charlie kom til verden, ammet uden brikken og det går fint (foruden brystbetændelse, som er kommet derefter). Det går faktisk så fint, at han ikke rigtig gider tage fat når jeg så bruger brikken (hvilket jeg har gjort her i forbindelse med brystbetændelsen, fordi vorten er SÅ øm!)

Så jeg har gjort det fordi sygeplejersken på hospitalet fik mig til at føle at jeg ikke kunne amme uden den brik.

Jeg synes at selve vejledningen på hospitalet i forhold til amningen var/er katastrofal!!! En så vigtig ting burde have mere opmærksomhed! Jeg fik også at vide, inden fødslen, at man ikke blev sendt hjem hvis ikke amningen var gået i gang.... Hmmm! Det er ikke den oplevelse jeg har! Alt omkring amning har jeg selv gjort, øvet eller hvad man skal sige!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger stadig..

Min lille pige kunne slet ikke få fat, da mælken løb til og derfor blev de introduceret. At vi ikke er kommet af med dem, skyldes sikkert manglende motivation fra min side, for hun ammer fint med dem og jeg mangler ikke mælk :)Nuher hvor hun er over 2 måneder er løbet for at undvære dem vist helt kørt, hun har udviklet sin sutteteknik efter dem og den teknik er godt etableret.. har nu heller ikke noget problem med at bruge dem, det værste er at de skal skoldes, men har 4 stk, så det er kun 2 gange pr døgn det er nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forsøgt igen at prøve at amme uden ammebrikker, men hun åbner bare munden og søger febrilsk uden at finde noget som helst at "gribe fat i" selvom brystvorten er lige ud for hende, men den er åbenbart alt alt for lille til at hun forstår at hun kan få fat, når hun nu er vant til en ammebrik, der er noget der ligner 4 gange så stor <_<

Det eneste, jeg synes er lidt øv ved at bruge ammebrik, er at der ligger mælk i ammebrikken og hun får den tit lige vippet lidt løs = store mælkeplamager på blusen <_< Det går jeg ikke ud fra sker uden ammebrikker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik efter 2,5 døgn introduceret ammebrikkerne, da Luna ikke selv kunne få ordenligt fat! Hver gang hun skulle ammes, måtte jeg kalde på en sygeplejerske, som lagde hende til!

så de var/ er min redning!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER