Guest Smilla

Nogle bankrådgivere herinde?

16 indlæg i dette emne

Har nogle bekendte som har brug for hjælp. Håber der er nogle bankrådgivere herinde eller andre som kan sige hvad de skal gøre!

Hvis det er at et par er teknisk insolvente og gerne vil sælge det hus de ejer og bor i, hvad skal de så gøre?

Deres bank ved ikke hvor kritisk det ser ud for dem og parret tør ikke kontakte dem, da de frygter bankens så vil forlange alle skyldte penge betalt omgående

og så tage deres bil, hus, hund etc.

Hvad skal de gøre?

Er der noget de kan gøre?

De skylder mere i huset end de kan få for det.....men er det ikke i bankens interesse at få så mange penge hjem som muligt fremfor at lade det gå på tvangsauktion?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

okay jeg har ikke det mindste forstand på emnet, og spørger dumt, men hvad er teknisk insolvente? og er der ikke nogle, som kan hjælpe med afklaring på spørgsmålene, som Mette beskriver? for jeg vil egentlig også gerne vide, hvordan pågældende er stillet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da godt prøve at svare. Jeg arbejder som bankrådgiver.

Hvis man er teknisk insolvent, så skylder man flere penge væk end man har værdier for. Skylder man f.eks 2 mio. kr. væk og ens bil og hus kun er 1,5 mio. kr. værd, så er man teknisk insolvent.

Hvis man vil sælge sit hus og ikke kan få så meget for det som man skylder i det, er det altid en god ida at kontakte dem som har pant i huset og få et OK fra dem til at sælge.

Banken har ingen interesse i at huset skal sælges på tvangsauktion, og kan heller ikke forlange det, hvis parret ellers betaler deres ydelser på lånene. Det er kun i det tilfælde at de ikke betaler at banken eller kreditforeningen har ret til at kræve at huset bliver sat på tvangsauktion.

Jeg vil bestemt råde jeres vennepar til at tage en snak med deres bank. Jeg er helt sikker på at de vil hjælpe alt det de kan med at finde en løsning på problemerne.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gitte man er teknisk insolvent, når man skylder mere i sit hus, end man kan få hjem for det ved salg.

Vi sidder i samme situation, og det er der rigtig mange der gør lige nu.

Jeg er ikke bankrådgiver, men har været ejendomsmægler igennem 8 år.

Først og fremmest er det vigtigt at de beslutter sig for hvor vigtigt huset er for dem. Dernæst skal de have nogen til at kigge deres budget igennem, for at se hvad der kan undværes. (Eller du kan hjælpe dem)

Jeg kan nævne hvad vi har sløjfet:

Kabel tv

alarm

vi har solgt 1/3 del væk af sommerhuset

Vi har skiftet bil til en ny og mere økonomisk. Det lyder måske dumt, men det er det ikke i vores tilfælde. (kan forklares)

Andre kan kigge på deres forsikringer. Hvis man har Runa, Lærestanden eller GF, så kan det ikke betale sig at skifte. Har man et andet selskab, vil der altid være penge at spare (Lidt sort/hvidt)

Dernæst kan man kigge på om der er 2 biler. Kan de nøjes med 1.

De fleste kan leve billigere end de gør. Herhjemme har vi sidste år, klaret os for 3000 kr. hver måned, pånær 2 måneder, hvor der bare var meget mere (FEST) :) og vi er 3 og en hund De 3000 går kun til mad, fornøjelse og tøj.

Jeg er enig med parret i at de skal undgå at snakke med banken. Banken får øje på dig, hvis du går til dem, og der er ikke noget værre end at være sat under administration, så undgå dem, hvis du selv kan klare dig.

Men klart, hvis de ønsker at opgive, så ville jeg i deres tilfælde få 3 mæglere ud og give en markedspris. Man skal sige til mæglerne at de ønsker hurtigt salg, så prisen skal være afspejlet af det. Hvis de så taber 300000 kr. - jamen så skylder de jo bare dem bagefter og der er ikke noget at gøre ved det.

Hvis de går med til en auktion, kan de jo risikere at "folk" byder lavt. Hvis f.eks. deres hus koster 3 millioner og bliver auktioneret væk til 2 millioner, så kommer de til at skylde 1 million væk og kommer til at stå i Ribers. Og så kan det være svært at låne bare til indskud i en lejet lejlighed (så de penge er de nødt til at trække ud, ved at lade være med at betale mere af på realkreditlånet)

Så uanset hvad, så kan det bedst betale sig at løse det selv, uden fagfolk. (Kan de stoppe rygning og rødvin?)

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :) Jeg vil straks viderebringe jeres viden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gitte man er teknisk insolvent, når man skylder mere i sit hus, end man kan få hjem for det ved salg.

Vi sidder i samme situation, og det er der rigtig mange der gør lige nu.

Jeg er ikke bankrådgiver, men har været ejendomsmægler igennem 8 år.

Først og fremmest er det vigtigt at de beslutter sig for hvor vigtigt huset er for dem. Dernæst skal de have nogen til at kigge deres budget igennem, for at se hvad der kan undværes. (Eller du kan hjælpe dem)

Jeg kan nævne hvad vi har sløjfet:

Kabel tv

alarm

vi har solgt 1/3 del væk af sommerhuset

Vi har skiftet bil til en ny og mere økonomisk. Det lyder måske dumt, men det er det ikke i vores tilfælde. (kan forklares)

Andre kan kigge på deres forsikringer. Hvis man har Runa, Lærestanden eller GF, så kan det ikke betale sig at skifte. Har man et andet selskab, vil der altid være penge at spare (Lidt sort/hvidt)

Dernæst kan man kigge på om der er 2 biler. Kan de nøjes med 1.

De fleste kan leve billigere end de gør. Herhjemme har vi sidste år, klaret os for 3000 kr. hver måned, pånær 2 måneder, hvor der bare var meget mere (FEST) :) og vi er 3 og en hund De 3000 går kun til mad, fornøjelse og tøj.

Jeg er enig med parret i at de skal undgå at snakke med banken. Banken får øje på dig, hvis du går til dem, og der er ikke noget værre end at være sat under administration, så undgå dem, hvis du selv kan klare dig

Men klart, hvis de ønsker at opgive, så ville jeg i deres tilfælde få 3 mæglere ud og give en markedspris. Man skal sige til mæglerne at de ønsker hurtigt salg, så prisen skal være afspejlet af det. Hvis de så taber 300000 kr. - jamen så skylder de jo bare dem bagefter og der er ikke noget at gøre ved det.

Hvis de går med til en auktion, kan de jo risikere at "folk" byder lavt. Hvis f.eks. deres hus koster 3 millioner og bliver auktioneret væk til 2 millioner, så kommer de til at skylde 1 million væk og kommer til at stå i Ribers. Og så kan det være svært at låne bare til indskud i en lejet lejlighed (så de penge er de nødt til at trække ud, ved at lade være med at betale mere af på realkreditlånet)

Så uanset hvad, så kan det bedst betale sig at løse det selv, uden fagfolk. (Kan de stoppe rygning og rødvin?)

Knus

Jeg er altså ikke helt enig med dig Pernille, i det som er markeret med rødt.

Banken er som udgangspunkt ikke interesseret i at tingene skal vælte for deres kunder. De er også interesseret i at finde en løsning og undgå tvangsauktion, da det, som regel, er en dårlig forretning for både sælger og bank.

Banken skal være en samarbejdspartner, som kan hjælpe med at finde en løsning, og det behøver bestemt ikke at indebære, at man bliver sat under administration.

Jeg vil til enhver tid anbefale at tage banken med på råd. Det er meget nemmere at gøre det fra starten, end når det hele brænder fuldstændigt.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vil også sige, at det er bedre at få banken med på råd, de er jo uddannet til at rådgive, så man få den bedst mulige løsning.

Desuden tænker jeg, at hvis man ikke tager banken med på råd så ender man jo netop i at blive sat under administation, fordi man ikke har været samarbejdsvillige...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rikke det vidste jeg godt du ikke ville være enig i :) Og jeg ved godt at "bonus pater" ville sige ligesom du gør. Men jeg har en helt anden natur og i min verden er det bedst at klare sig selv først. Men hvis de ikke kan finde nogle områder hvor de kan spare og ikke kan se sig ud af det. Så skal de naturligvis henvende sig i banken.

Men man skal huske at bankrådgivere er købmænd og ikke vejledere, selvom de gerne vil at vi ser dem som sidstnævnte. De rådgiver kun ud fra hvad der tjener dem bedst økonomisk. Man ser det f.eks. tydeligt i sådan en situation som den her. hvis de tager kontakt til banken, så vil banken måske vælge at sige: Vi hjælper jer med at lave budget (det koster), vi samler det hele i ét lån (lånesagsgebyr, og stigning af renter) og det kunne være undgået måske. Så prøv altid selv først :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer det ikke an på hvad formålet er med at sælge? Det er jo ikke sikkert at de 'giver op'... Måske vil de gerne flytte til en anden landsdel eller gøre noget aktivt selv for at afhjælpe deres økonomiske situation. Og hvis de er teknisk insolvente OG f.eks. sidder for en høj månedlig bolig-betaling, kan det da meget vel være 100% i bankens interesse, at de f.eks. flytter til noget mindre eller måske evt. i noget leje. Det viser, at de tager ansvar og gør noget aktivt, inden de kommer derud hvor de måske for alvor ikke kan bunde.

Jeg ville altid kontakte min bankrådgiver. Ligegyldigt hvad, så tror jeg altså ikke man kan klare et boligsalg/køb uden at involvere banken. Og som sala skriver, så er man jo nødt til (måske er det endda lovpligtigt, det ved jeg ikke?!) at kontakte banken, hvis de har sikkerhed i huset (hvilket er højst tænkeligt, i form af et ejerpantebrev).

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved at parret gerne vil sælge og flytte til et andet sted...det er ligesom bare vokset over hovedet på dem pga sygdom og mistet arbejde etc.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Banken ser dem vel ikke pludseligt hvis de henvender sig???

Banken "holder vel øje med" alle deres kunder altid... ???

Hvis de har betalt hvad de skulle, så tror jeg at banken vil se det som noget positivt, hvis de selv retter henvendelse for at få hjælp til ændring/gennemgang af privatøkonomi og budget mm.

Er jeg galt på den?

Taler ikke af erfaring kun af hvad jeg går ud fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Banken ser dem vel ikke pludseligt hvis de henvender sig???

Banken "holder vel øje med" alle deres kunder altid... ???

Hvis de har betalt hvad de skulle, så tror jeg at banken vil se det som noget positivt, hvis de selv retter henvendelse for at få hjælp til ændring/gennemgang af privatøkonomi og budget mm.

Er jeg galt på den?

Taler ikke af erfaring kun af hvad jeg går ud fra.

Bankerne overvåger ikke ALLE deres kunder - ikke i DanskeBank i hvert fald :)

Min eks-kæreste havde et overtræk på næste 75000kr på dit dankort.. det var først da jeg bad ham ringe derind at de smækkede kassen i, kortet blev taget og han fik et almindeligt hævekort og det blev lavet om til lån, og han havde i 1½ år ikke mulighed for nogen form for overtræk... Havde jeg ikke bed ham ringe der, tror jeg ikke de havde "opdaget" det - måske ved en årsgennemgang eller opgørelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke alle "svaghedstegn" man fanger som bankrådgiver, men hvis der ikke bliver betalt afdrag på banklånene så får man besked om det.

Banken SKAL godkende er salg, hvis de har pant i huset og lånet ikke bliver dækket ind. Derfor kan det ikke lade sig gøre at sælge uden banken er videne om det.

Jeg ville som bankrådgiver være positiv overfor at finde en løsning som kan hjælpe kunden videre. Det er for mig også positivt at de selv henvender sig inden de kommer helt derud hvor de slet ikke kan betale noget og evt. bliver registreret i RKI som dårlige betalere, da det så er rigtig svært at hjælpe dem.

og til Pernille, det er rigtigt at vi som bankrådgivere skal sælge de produkter som vores bank har på hylderne, men vores ansvar som rådgivere er der altså stadig, og der er også i Bankernes interesse at hjælpe kunderne.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bankerne overvåger ikke ALLE deres kunder - ikke i DanskeBank i hvert fald :)

Min eks-kæreste havde et overtræk på næste 75000kr på dit dankort.. det var først da jeg bad ham ringe derind at de smækkede kassen i, kortet blev taget og han fik et almindeligt hævekort og det blev lavet om til lån, og han havde i 1½ år ikke mulighed for nogen form for overtræk... Havde jeg ikke bed ham ringe der, tror jeg ikke de havde "opdaget" det - måske ved en årsgennemgang eller opgørelse :)

Hold da k***, det var noget at en regning, håber han har haft det sjovt.

Så blev jeg lige klogere, tak. *S*

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da k***, det var noget at en regning, håber han har haft det sjovt.

Så blev jeg lige klogere, tak. *S*

Ja.. Det tror jeg at han havde haft ;) Men det er faktisk ikke så sjældent set..

Min venindes søster havde 45000kr minus på lånkontoen, og 55 på hendes budget - samlet blev det til et lån på 100000.. Det var først da hendes budgetkonto ramte de 50000kr i minus banken kontaktede hende - på trods af hun har været på dagpenge i 2 år!! Det er meget i minus.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja.. Det tror jeg at han havde haft ;) Men det er faktisk ikke så sjældent set..

Min venindes søster havde 45000kr minus på lånkontoen, og 55 på hendes budget - samlet blev det til et lån på 100000.. Det var først da hendes budgetkonto ramte de 50000kr i minus banken kontaktede hende - på trods af hun har været på dagpenge i 2 år!! Det er meget i minus.....

Tror virkelig at det afhænger meget af hvilken bank.

Jeg har arbejdet i bank og der fik folk et brev så snart de lavede overtræk, og blev bedt om at kontakte banken indenfor 10 dage. Hvis de så ikke gør det får de et nyt brev, og hvis de stadig ikke reagere bliver deres konto spærret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER