FrøkenSkruk

Hvad er jeres holdning til online lån?

25 indlæg i dette emne

Hej piger,

Kæresten og jeg står i lidt af et dilemma - ferien til Thailand er bestilt og betalt og min kæreste har lige mistet sit arbejde. Umiddelbart kan vi godt klare den nogle måneder, men herefter kniber det. Jeg er selv studerende, så jeg har desværre ikke meget fast indtjening. Hvis ikke det løser sig på den ene eller anden måde, så kan vi blive nødt til at tage et lån på nettet. Vi har blandt andet set på pengeautomaten, men vi vil helst undgå det. Hvad er jeres holdning til disse lån? Kan man stole på dem, hvis ellers man læser betingelserne godt igennem?

Vi håber vi løser det inden, men vi vil godt have en backtup plan, hvis det bliver nødvendigt.

Vi har allerede snakket med banken og de kan ikke hjælpe, da vi ikke har nogen fast indkomst.

Hvis I har ideer til andre løsninger, så meld endeligt ind!!

Tak for al jeres hjælp!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kiggede bare lige hurtigt og så at gennemsnitsrenten for et lån på under 100.000 er 15,7% hvilket jeg synes er HØJT. :unsure

Jeg har ikke rasende meget forstand på lån, men min mavefornemmelse siger mig, at hvis jeres bank siger nej til lån, så er det fordi de vurderer, at I har svært ved at betale tilbage foreløbig, og at det derfor er rigtig "farligt" at låne andre steder til en - måske - dyrere rente :unsure

Ved godt at det ikke er et særligt opløftende svar, når I står med fletningerne i postkassen, men det er ærligt :kram2

Jeg håber, I finder en god løsning. :goodluck Måske har I nogle ting, som I kan sælge? Måske kan man endda sælge Thailandsturen, hvis den ikke kan refunderes. Jeg ved godt, at det ville være MEGA surt, men hvis I er i knibe var det måske værd at undersøge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville holde mig langt væk fra de der online lån. De er alt for dyre, lidt ligesom leasy, hvor man kommer til at betale det dobbelte af, hvad man har lånt i gebyr, renter og afdrag.

Jeg ville heller gå i banken og fremlægge jeres sag, og få hjælp til at lave et budget, som i kan leve efter mens pengene er små. Og evt. låne gennem dem, hvor du får en rente du kan regne med.

Ellers må i have fat i kommunen og A-kassen, så han får nogle penge..,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var ikke noget jeg selv ville benytte mig af, vil ligesom de andre holde mig langt væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var ikke noget jeg selv ville benytte mig af, vil ligesom de andre holde mig langt væk.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis i bruger online lån kommer i til at betale næsten det dobbelte tilbage. Så jeg vil bestemt heller ikke anbefale det.

Hvor mange penge kommer i til at mangle? Er der slet ikke mulighed for at snakke med banken igen? Har i tjekket om der er afbestillinsforsikring på rejsen? Er der noget familie i kan låne midlertidig af? Har i nogle ting der kan sælges? Er der mulighed for at en af jer eller begge to finder et midlertidig deltidsjob indtil kæresten finder nyt job?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Desværre er mit råd også at de dér hurtiglån er no-go. Også hvis det koster jer rejsen.

De er dyre, ofte svært gennemskuelige, I hænger på dem hver måned i mange år og det sender et rigtigt dårligt signal til banken, når/hvis de skal hjælpe jer videre på et tidspunkt.

Det er en her og nu løsning at tage et hurtiglån, men en langsigtet løsning ikke at gøre det. Og hurtiglånet kan meget vel sætte en kæp i hjulet (eller i hvert fald bremse) for jeres økonomi på langt sigt, selvom det lige nu ser ud til at være den eneste/nemme løsning.

Rigtigt øv-svar ved jeg godt, når Thailand ligger og venter, men jeg ville bruge energien på at finde nyt job og tage et rigtigt grundigt kig på jeres budget, så I er så forberedt som muligt på de næste måneder.

Held og lykke:)

EDIT: jeg klikkede lige på dit link og NEJNEJNEJ. Det er alt for dyrt! ÅOP på 22% - det er dét tal du altid skal lede efter. Det samler gebyrer og renter og regner ud, hvad lånet så reelt koster jer årligt. Hvis I har en presset økonomi, så tænk på hvor mange penge I skal undvære i månederne fremover i flere år, for at betale lånet af. 20.000 kr. vil koste jer 750 kr. om måneden i 3 år - not worth it.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold jer langt væk fra sådan noget!

Snak med banken igen, og fortæl at det står så skidt til, at I ikke ser andre muligheder end kviklån, hvis de ikke vil hjælpe.

Jeg kunne virkelig ALDRIG selv låne penge på den måde. Alt fornuft i mig stritter imod!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for jeres svar!

Jeg kan godt følge jer, men banken vil ikke låne os penge, hvis han står uden job. Har I ideer til hvordan vi ellers kan tjene nogle penge?

problemet er ikke rejsen, da den er betalt - det er mere forbruget på rejsen der er problemet + de løbende faste udgifter som kommer efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan vel sælge rejsen, måske med tab men trods alt bedre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg godt at du siger rejsen ikke er problemet fordi den er betalt.. men det er den alligevel i mit hoved, fordi de penge rejsen har kostet kunne i istedet have haft i hånden, så i ikke stod i den pressede situation i er i nu! Min holdning er at man generelt ikke bruger penge man ikke har på unødvendige ting - og det er en rejse altså. Så jeg ville kigge på om i kunne enten få pengene tilbage eller sælge den videre som Barbamama foreslår. Jeg ved det er mega surt, men så må i spare op til den istedet og tage afsted når i engang har pengene til det.

Hvis i alligevel holder fast i at i VIL afsted selvom det jo i værste fald kan tvinge jer ud i et af de dyre kviklån (hvilket jeg ALDRIG ville benytte mig af! Det er mere en fælde end en hjælp), ja så ville jeg istedet kigge på om der er noget i har som i kan sælge for at tjene nogle penge. Alt overflødigt luksus - nu ved jeg jo ikke hvad i har, men sådan nogle ting som sko, tasker, tøj osv i god stand. Campingvogn, malerier, fine lamper osv osv.

Og så skær alle udgifter væk, som ikke er nødvendige. Det være den store tv pakke, biograf- og cafeture osv. Lav et budget som i vil kunne overholde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min tanke er også, at i skal overveje at sælge rejsen, hvis det er muligt, fordi i nu står i en situation, hvor i kan bruge de penge, som i kan få for rejsen til at dække nogle af de faste udgifter. Og hvor fedt er det, at være på ferie og ingen penge have???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er han ikke i en a-kasse? Så burde I på den måde, stadigvæk kunne dække de basale ting.

Jeg ville så knibe ballerne sammen i de måneder.

Er han ikke i a-kasse, kan han få kontanthjælp. Ellers har I måske noget I kan sælge?

Jeg tænker: dyrt tv, bil, sko, tasker eller andet.. Hvis man er virkelig på røven, kan 200 kr jo være mad til en hel uge trods alt <_<

Jeg har været i fælden med dyre lån: ALDRIG ALDRIG igen! Ville holde mig LANGT væk, hvis jeg var jer: Tænk sig hvor mange ferie I kan komme på, for det i betaler i renter! Måske betyder det i må aflyse ferien i år: Men læg så de penge til side, som I skulle betale af på lånet, også har I råd til rejsen næste år ;)

Drop de dyre vaner, også skal det nok gå: Også må han tage det første job der byder sig, om så der er noget skod :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så koncentrer jer om at søge job ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg slutter mig til de andre - no go til online lån. Måske bliver I nødt til at droppe rejsen, selvom det er dødærgerligt. Hvis I har en afbestillingsforsikring, så tror jeg I skal bruge den - og så evt. købe en afbudsrejse på et andet tidspunkt, når kæresten igen har arbejde. Mht. ekstra jobs - så er der ikke andet for end at søge. Jeg ved jo ikke, hvad I laver og hvad I kan. Jeg tjener selv ekstra penge som kirkesanger. En af min kolleger gør rent engang imellem og serverer til selskaber og sådan noget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold jer væk fra sådanne lån, min mening pokey.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min holdning er, at den slags lån er som at tisse i bukserne: Det luner her og nu, men det er virkeligt ikke sjovt bagefter.

Mit råd er nok det, du ikke vil høre: Drop rejsen. Prøv at afbestille eller sælge den videre, men under alle omstændigheder ville jeg ikke tage afsted på sådan en ferie. Jeg ved med mig selv, at hvis jeg tog på en lækker ferie til thailand, så gad jeg godt nok ikke bruge ferien på at sidde på mit værelse og spise kopnudler. Man vil gerne opleve en masse ting, spise ude, købe souveniers, måske bestille en gang massage, hvad ved jeg. Men man tager ikke på ferie for at leve for 200 kr. om ugen.

Sidst vi var på ferie brugte vi 2 mennesker 10.000 kr. på uger, på at komme rundt, se nogle ting og spise ude mm. Og vi kastede altså ikke om os med penge. Men ferier ER bare dyre, og man kommer SÅ nemt til at bruge en hulens masse penge, som man ikke ville bruge herhjemme.

Så bid i det sure æble og bliv hjemme :kram2

(og for guds skyld LAD VÆRE med at tage sådan et lån! Det er virkelig dyrt i sidste ende)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var ikke noget jeg selv ville benytte mig af, vil ligesom de andre holde mig langt væk.

ditto.gif

Hurtige penge - tag et arbejde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ditto.gif

Hurtige penge - tag et arbejde!

altså det der med at tage et arbejde er, nu altså nemmere end sagt. I dagens Danmark står der 8 ledige til et job, derudover er der også dem, som er i arbejde, som søger nye græsgange. Det var der en masse om i Kontant på Dr igår.

Undskyld jeg lige spammer med mit indlæg og evt. maler fanden på væggen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mening er hvis man tager et Quick lån, er man selv udenom det.

Alle har vidste de sidst 5 år hvilket lort det er, og at folk faktisk selv beder om at ende men totalt kaos økonomi evt. Med et smut i RKI.

Din mand og dig må melde jer ind i et vikarbureau, hvis jeres økonomi er på randen af fallit.

Må du droppe din skole og smøge ærmerne op sammen med din kæreste indtil der er mere stabilitet omkring jer så du kan forsætte med at læse igen.

I er fælles om det her og må løft sammen.

Sælg den rejse og alt hvad i kan undvære og få alt i budgette barberet ned.

Hvad er bankens begrundelse? Har i været dårlige betalere før? Siden de lukker kassen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I besluttet jer for noget endnu? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres dejlige svar!

Der er måske kommet en lille åbning på problemstillingen, da jeg måske har mulighed for at få et job. Det vil så være når jeg har fri fra mit studie og i weekenden.

Det vil nok ikke kunne give os nok, men det er i hvertfald en start. Min kæreste har også et par følere ude, men ikke noget konkret.

I forhold til sidst, så har jeg en smule mere ro i maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Afbestil rejsen og brug de penge i for tilbage i stedet for et lån.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres dejlige svar!

Der er måske kommet en lille åbning på problemstillingen, da jeg måske har mulighed for at få et job. Det vil så være når jeg har fri fra mit studie og i weekenden.

Det vil nok ikke kunne give os nok, men det er i hvertfald en start. Min kæreste har også et par følere ude, men ikke noget konkret.

I forhold til sidst, så har jeg en smule mere ro i maven :)

Det lyder da godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres dejlige svar!

Der er måske kommet en lille åbning på problemstillingen, da jeg måske har mulighed for at få et job. Det vil så være når jeg har fri fra mit studie og i weekenden.

Det vil nok ikke kunne give os nok, men det er i hvertfald en start. Min kæreste har også et par følere ude, men ikke noget konkret.

I forhold til sidst, så har jeg en smule mere ro i maven :)

Har i prøvet at skrive alt hvad i faktisk bruger penge på op, og så se om der ikke er noget I kan undvære. Er ofte nogle ting man slet ikke tænker på hvor mange penge man bruger på :) ku jo også hjælpe lidt. Tænk bare at hvis man ku spare bare 200 kr. om måneden er det alligevel 2400 kr. om året. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER