Little Miss

Arbejdsfordeling

62 indlæg i dette emne

Jeg synes efterhånden der er kommet en del gnidninger herhjemme omkring arbejdsfordelingen herhjemme. Så derfor vil jeg høre hvordan jeres arbejdsfordeling er hjemme hos jer og hvor meget i får lavet i løbet af dagen. :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da jeg gik på barsel fik jeg helt ærlig ikke lavet ret meget i løbet af dagen... Det blev faktisk sådan jeg sagde til manden at vi blev nødt at finde ud af noget med at fordele arbejdet, for jeg kunne ikke magte det hele... så jeg står for vasketøj og han står for rengøring...den er så rimelig meget opløst nu hvor min barsel er slut...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha..

Herhjemme har vi lidt det samme "problem",så kigger med her...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg gik på barsel fik jeg helt ærlig ikke lavet ret meget i løbet af dagen... Det blev faktisk sådan jeg sagde til manden at vi blev nødt at finde ud af noget med at fordele arbejdet, for jeg kunne ikke magte det hele... så jeg står for vasketøj og han står for rengøring...den er så rimelig meget opløst nu hvor min barsel er slut...

Hvad med indkøb og madlavning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har også været et problem herhjemme <_< huset har for det meste sejlet og så har jeg gjort det jeg har kunnet nå og orket, når Lise så sov eller hvis hun fandt sig i at være i bæresele.

Manden har været god til at lave aftensmad, men rengøring og tøjvask har jeg hængt på - og det har jeg sgu ikke haft ret meget tid eller overskud til.

RED: Indkøb har jeg også for det meste stået for, men han har dog købt lidt med hjem efter arb en gang imellem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme havde vi egentlig en god fordeling. Vores problem er bare jeg føler der INTET sker, hvis ikke jeg siger "Gider du ikke lige..."

Men ellers har det været sådan at Christian fylder opvaskemaskine(det er bare knive og gafler han kommer i, ellers fylder i ellers fylder vi jo selv i løbende), han handler som regel ind(jeg skriver dog indkøbssedlen).. Hmm.. Hvis vi griller (det gør vi nok 3 gange om ugen) så står han for kødet, og jeg for det andet. og alt anden madlavning er også mig.

Han støvsuger engang i mellem, men ellers står jeg for oprydning og rengøring.

Vasketøj tager jeg mig af, skal endda samle hans tøj op og komme i vasketøjskurven <_<

Jeg når sjældent særlig meget i løbet af dagen (Christian er også kun i skole 4-6 timer). Egentlig er det en okay fordeling; er bare træt af jeg skal have styr på alt.. Jeg skal sige "opvaskemaskinen skal tændes" (Det er altså fordi vores opvaskemaskine, står ovenpå en vaskemaskine, og jeg ikke kan nå bestikbakken øverst at jeg ikke gør det..) og det er mig som skal skrive indkøbssedlen - føler jo at den tid jeg bruger på at irritere mig over de ting, gør jeg lige så godt kunne gøre det selv... :rolleyes

MEN; NÅR jeg beder ham om at gøre noget, så gør han det gladeligt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med indkøb og madlavning?

det deltes vi om... vi laver madplan og jeg kan sku ikke blive ved med at finde på, så derfor måtte han også komme på banen der...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme laver jeg mad ( og handler ) pg manden rydder op efter maden. Han vasker tøj. Og jeg prøver på at føre rent i løbet af ugen, men når jeg det ikke, gør vi det i fællesskab lørdag formiddag.

Vi har også haft mange problemer med arbejdsfordelingen, men det her fungere for os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv for gnidninger :kram2 De kommer bare nemmere når man aldrig når alt det man vil, og samtidig ikke får en normal nattesøvn. <_<

Mht. arbejdsfordelingen så snakkede vi faktisk netop om det igår, fordi min mand havde haft en hård dag på arbejde og var træt, og så syntes min mor tydeligt at det var lidt synd for ham, at han så også skulle vaske bleer, da han kom hjem...

Det var ikke sådan en lang snak, men jeg spurgte om han syntes, at jeg egentlig burde lave det hele herhjemme, når nu han gik på arbejde og jeg var hjemme. Og det syntes han ikke - men han var meget træt når han kom hjem.

Så nævnte jeg, at der står et sted i babykalenderen, at når man har en lille baby, så giver det ikke mening at regne på hvem der laver mest og hvad der er fair arbejdsfordeling - så giver det kun mening, at den der har overskudet laver noget, og hvis ingen har overskudet, så bliver der ikke lavet noget (eller i hvert fald kun det aller ALLER vigtigste). Og det kunne vi heldigvis godt blive enige om. :)

I praksis er det næsten altid min mand, der laver aftensmad. Og som regel også ham, der laver de "store" rengøringsting som at gøre badeværelse rent og gøre ovn ren.

Vasketøjet (inkl. blevask) deler vi vist - ofte sådan at jeg sorterer, han tager på vaskehus og så hænger en af os op/lægger sammen mens den anden underholder Valdemar.

Jeg tror oftest at det er mig, der ordner opvask, støvsuger, og sådan generelt rydder op og holder rod og skidt nede. Men hvis jeg laver INGENTING en dag, så er der slet heller ingen sure miner. Faktisk har Brian sagt, at det jo er meningen med barsel, at jeg bare skal sove og gøre livet rart for Valdemar :loveshower

Mht. pasning af Valdemar, så har jeg ham jo alene i hverdagen, og der ordner jeg tit ting, som Brian måske ikke lige tænker over: Surfer efter tilbud på ting/tøj, holder snor i dåbsplanlægning, budget og hvad vi sådan mangler til ham, børster arp, giver d-dråber, laver gymnastik, strækker nakken, tjekker efter rød numse, klipper og renser negle og selvfølgelig den daglige vask.

Tilgengæld er det næsten altid Brian der går rundt med ham på armen, hvis han er sur og ked af det om aftenen, og det er ALTID ham der ordner eventuelle nattebleer (jeg klarer tilgengæld sjovt nok natmaden ;))

Vi bader Valdemar sammen og bleer, leg og gymnastik når vi begge er hjemme (altså eftermiddag og weekend), det er vist sådan 50/50, tror jeg. :) Tit (men ikke altid - og det kan også være omvendt) står Brian op med Valdemar i weekenderne og vasker ham mens jeg lige får en ekstra time i sengen :zzz

Jeg synes faktisk at vi deles ret godt om det. :) Måske kan man sige, at Brian laver lidt mere end mig, men at jeg tilgengæld er lidt bedre til at tage ansvar for at det bliver gjort (Ved f.eks. at sige "Hvis jeg gør X, gider du så gøre Y" eller "Nu trænger Z til at blive gjort")

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har vi ingen arbejdsfordeling, men efter bebse er kommet laver min mand helt klart det meste. Jeg har faktisk kun lavet mad to gange siden fødslen og har kun gjort rent en gang og det var kun badeværelset. Ellers er vi nok 50/50 ang. vasketøjet og vi køber oftest ind sammen :) Hvad kan jeg sige, jeg har bare verdens bedste mand :loveshower , ikke at vores hus bare skinner, men her er da nogenlunde pænt og ryddeligt :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, og så har vi en aftale om at søndag som udgangspunkt er sat af til at ordne det af hjemmet, som vi ikke har nået i løbet af ugen + evt. ét "større" projekt (f.eks. at få gjort ovn ren eller støvsuge bag sofaer). Søndag er også den eneste dag i ugen, hvor der er FASTE pligter (dog ikke fast fordeling af dem):

- Bade Valdemar

- Rent sengetøj til Valdemar

- Ofte rent sengetøj til os (det kan dog godt nogle gange bare være hveranden søndag)

- Skifte i marsvineburet

- Vaske 60 graders vask (+ evt. andet tøjvask)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er et rengøringsfreak og kæresten får ikke lov til at gøre rent.

Herhjemme står jeg for rengøring og tøjvask. Og for mig er det vigtigt mit hjem er pænt. Så når madison sover så får jeg vasket tøj og gjort rent eller ryddet op.

Kæresten står for at lave mad for det hader jeg bare, og så handler han små ting ind. Vi tager sammen ud og handler stort ind.

Sådan her har det også været før jeg blev gravid og før jeg kom på barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det mig der står for vasketøj, det meste rengøring, hente og bringe den store i børnehave og indkøb.. John laver som regel mad, rydder af efter maden, kommer Josefine i bad, slår græd, ordner ukrudt osv..

når jeg starter på job igen, så skal vi selvfølgelig deles om de huslige indendørs pligter igen, men nu hvor jeg går hjemme så gør jeg det, nogle dage hvis natten har været træls bør jeg jo sove til middag, men det får jeg bare aldrig gjort, for jeg vil altid lige ordne et eller andet først, og når jeg så sætter/lægger mig så plejer der ikke at gå mange minutter inden Mads vågner <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Madlavning og indkøb, mor

- Tøjvask og ophængning, far

- Opvask, opvaskemaskinen

- Tøming af opvaskemaskine, fælles/skiftes

- Økonomisk ansvar, mor

- Haven, far

- Vinduer udvendig, vinduespudser

- Rengøring, rengøringsdame

- Karoline, mor ca 20-22 timer i døgnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er fordelingen ikke lavet meget om, men jeg har nu også fået madlavningen i hverdagen...

NU får Silas jo flaske, så det giver også lidt mere frihed...

Mine gøremål er:

Holder huset rent

Vasker tøj

laver mad

Holde styr på økonomien

Min Mands gøremål:

Slå græs

Rive gårdsplads

Bygge til

Fodre hunden

Fælles er: Indkøb

gåture med hunden

Bleskift og badning af Silas.

Jeg står op om natten Søndag til fredag.

Manden står op fredag til Søndag.

Når jeg står op om natten giver min mand morgenflasken, hvis Silas er vågen så han kan nå det før han skal på arbejde.

i Weekenden skiftes vi til morgenflasken, det kommer an på hvem der er mest frisk.

Flaskerne sidst på eftermiddagen og til han skal i seng, skiftes vi til..

Jeg synes fordelingen er fin nok, selvom jeg godt kan blive lidt frustreret over det jeg ikke kan nå nu hvor Silas er ankommet.. og jeg skal ofte give min mand er spark i røven, for at han får holdt orden udenfor(og det kniber alligevel for ham)

Jeg når ikke at gøre så grundigt rent som inden vi fik barn... slet ikke... men jeg får støvsuget hver 3 dag ca, og vasket gulvene 1 gang om ugen... tørret badeværeslet over 1 gang om ugen.. Vaskemaskinen kører næsmest hver dag... Det der halter med rengøringen er at få tørret støv af i hele huset... og tage spindelvæv i hjørnerne...

Jeg har ikke hetl fundet ud af hvordan man passe Silas o får ordnet gøremålene endnu.. for han gider ikke ligge selv i særlig lang tid, altså og kikke på mig når jeg laver noget... Så jeg får det ordnet når Silas sover.....

men det er jo nemt nok for mig, for enten sover silas igennem til kl 05 og så igen til kl 07... eller også vågner han kl. 03 og sover videre igen til kl 07. så jeg får en rimelig god nattesøvn, og det har jeg gjort lige fra starten... balloons.gif

Men de der gnidninger de kommer også her... men det er fordi jeg har en lidt doven mand, som skal holdes til ilden for at få noget lavet... og det kan jeg godt blive ganske træt af til tider... 0009.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I løbet af dagen laver jeg ikke ret meget, ud over at være der for Karoline. Men vi har så også lige fået at vide, at hun er svarende til 3,5-4 dagplejebarn i støtte og behov. Vel at mærke hvis hun fysisk var rask nok til at komme ud ;)

Jeg har ingen dårlig samvitttighed over ikke at nå andet- lettere irritation over ikke at kunne nå det højst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bor jo sammen med min mor, som arbejder 12-13 timer dagligt og jeg ordner dagligt:

Vasketøj

Støvsugning (170 kvm)

Opvask

Lufte hunde

Flaskerengøring

Og de der ugentlige rengørings-ting(badeværelse, m.m)

Madlavning skiftes vi lidt til. Skal det være hurtigt, er det mor. Noget lækkert, så er det mig :P

Slår også græs 2x ugentligt

Vi hjælpes ad i weekenderne :-)

Det er egentligt ikke noget jeg behøver, alt det her med at rydde op og nå så mange ting dagligt, men det er noget jeg GØR fordi jeg rent faktisk kan nå det, samtidig med at Caroline jo skal have mad, skiftes, leges med osv.

Vi hjælpes ad i weekenderne, og min mor er også super sød til at spørge om hun skal tage hende. Og jeg ved selvfølgelig godt, at jeg sagtens kan spørge min mor om hun vil tage hende et par timer om natten, men det er måske sket 3-4 gange på lidt over 2 måneder.

Jeg synes slet ikke, at det er hårdt, og synes altid at hus+haverne er pæne og fine, bare ikke lige pt fordi vi flytter :-) Det tager så også rigtig meget af min tid, det her med at flytte og male + rengøre. Så jeg når slet ikke at få trænet som jeg plejer(løber 3x ugentligt, går hver dag og træner mave+ryg(core)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor gad jeg godt at jeg ikke SKULLE gøre tingene..

Det er så meget lettere at finde motivationen, til ting som man ikke BEHØVER gøre <_<

Jeg kan slet ikke forstå hvordan så mange af jer andre, kan have tid til alle de ting I når:

Herhjemme har jeg intet andet tid, end når Camille sover - og det er måske en time i løbet af tiden inden Christian kommer hjem.

Der kan man bare ikke nå særlig meget..

Jeg kan mange dage, ikke engang nå at få ordentlig mad <_<

Men jeg er måske også slem til at mene, at mit job er at passe Camille - Ikke og nå alt muligt herhjemme (Når jeg får arbejde, er det jo også først efter arbejde jeg skal nå de ting..) Så jeg er nok rigtig slem til at bruge tiden på Camille..

Udover det, så ryger der jo ofte 3 dage om ugen på "andre ting" som mødregruppe, åbenhus, lægebesøg og salmesang osv..

Hvornår får I lavet alle de ting?

De der siger når baby sover, må virkelig have nogle gode sovebabyer <_<

Jeg får dårlig samvittighed hvis Camille bare skal sidde for sig selv, og lege eller kigge på jeg laver praktiske ting; Men skal man have dårlig samvittighed over det? Hvor tit laver I "praktiske ting" mens baby er vågen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var på barsel med August, ordnede jeg alt.

Barsel med Astrid gjorde jeg alt pånær st lave aftensmad.

Nu laver jeg 70% og sparker til manden, så han deltager. Men han er meget perioder hvor han ikke laver så meget og andre gange laver han meget :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en rengoeringsdame, som kommer hver 14. dag og er en tornado af den sindssygt effektive slags. Hun tager badevaerelser og koekken, vasker gulvene, tager det nemme stoev og vinduerne. Det kan anbefales at have saadan en.

Min mand stoevsuger en gang i ugen og rydder op efter sig selv. Han staar ogsaa for at toemme skraldespande i hele huset og tage affald bort og hvis der skal haenges noget op eller andet "mandearbejde", saa er det hans opgave. Han skal hodes lidt til ilden, men er efterhaanden godt med.

Jeg vasker og ordner toej og bleer, rydder op efter mig og Noah, handler ind og laver noget af min egen mad. Jeg tager ogsaa badevaerelset overfladisk hver anden uge og tager vel et stoerre rengoerings- eller oprydningsprojekt om ugen. Vi spiser ofte nede i restauranten med familien ellers faar jeg bragt frokost og aftensmad.

Det er primaert mig, der er sammen med Noah om dagen og om aftenen. Min mand tager Noah med ud i barnevognen en times tid om morgenen og tager ham med ind til en lur om eftermiddagen. Jeg er desuden selvstaendig og skal igang med at arbejde igen nu. Jeg har heller ikke knaekket koden til, hvordan jeg skal faa det flettet ind i hverdagen, men nu faar vi se... Ellers maa jeg tage aftentimerne i brug.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Myliona, jeg kan sagtens foelge dig - Noah sover maks 1,5 time ad gangen ofte en time... Og jeg kan heller ikke have, at det lille menneske skal ligge der og kigge langt efter mig. Jeg har ham i viklen, naar jeg laver ting, hvor jeg bevaeger mig rundt eller staar, men han vil ikke vaere i den, naar jeg sidder ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor gad jeg godt at jeg ikke SKULLE gøre tingene..

Det er så meget lettere at finde motivationen, til ting som man ikke BEHØVER gøre <_<

Jeg kan slet ikke forstå hvordan så mange af jer andre, kan have tid til alle de ting I når:

Herhjemme har jeg intet andet tid, end når Camille sover - og det er måske en time i løbet af tiden inden Christian kommer hjem.

Der kan man bare ikke nå særlig meget..

Jeg kan mange dage, ikke engang nå at få ordentlig mad <_<

Men jeg er måske også slem til at mene, at mit job er at passe Camille - Ikke og nå alt muligt herhjemme (Når jeg får arbejde, er det jo også først efter arbejde jeg skal nå de ting..) Så jeg er nok rigtig slem til at bruge tiden på Camille..

Udover det, så ryger der jo ofte 3 dage om ugen på "andre ting" som mødregruppe, åbenhus, lægebesøg og salmesang osv..

Hvornår får I lavet alle de ting?

De der siger når baby sover, må virkelig have nogle gode sovebabyer <_<

Jeg får dårlig samvittighed hvis Camille bare skal sidde for sig selv, og lege eller kigge på jeg laver praktiske ting; Men skal man have dårlig samvittighed over det? Hvor tit laver I "praktiske ting" mens baby er vågen?

Jeg går ikke i mødregruppe( gider ikke, så det sagt! ) ligesom jeg heller ikke går til salmesang, men jeg når da alligevel at se venner/veninder, familie mm mange tabte ugentligt. Caroline får altså lov at være i kravlegården for sig selv x antal minutter. De har godt af at få lidt ro, til bare at være baby. Caroline sover normalt godt om dagen, men kan sagtens have dage med lidt søvn, og så kommer hun altså i viklen, og i vippestolen. Så bliver det bare hurtig støvsugning...til gengæld bruger jeg ikke tid på tv, eller særlig computer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hmm.. det kan da godt være jeg skulle overveje at "lade hende" være sig selv lidt.. Hun er også let at overstimulere, og bliver det ofte - Hvilket jo nok til dels kan være min skyld, fordi jeg både render til så mange ting, samt ikke lader hende "være sig selv"..

Kan være jeg skal prøve fredag, hvad hun siger til det.. Man kommer jo langgt omkring med en støvsuger på 5 min alligevel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. det kan da godt være jeg skulle overveje at "lade hende" være sig selv lidt.. Hun er også let at overstimulere, og bliver det ofte - Hvilket jo nok til dels kan være min skyld, fordi jeg både render til så mange ting, samt ikke lader hende "være sig selv"..

Kan være jeg skal prøve fredag, hvad hun siger til det.. Man kommer jo langgt omkring med en støvsuger på 5 min alligevel!

Altsaa, Noah ligger f.eks. i kravlgaarden, hvor jeg har sat aktivitetstaeppet i. Her taender jeg for den melodi, det kan spille og naar den er slut, saa er "tiden udloebet" for det meste. Det er for det meste om morgenen efter hans amme/pusle/vaske/klaede paa, hvorefter jeg saa kan forberede min morgenmad. Saa komme rhan i skraatsolen ved siden af mig, mens jeg spiser den. Her falder han for det meste i soevn og saa kan jeg naa at vaske mig, klaede mig paa og faa lidt makeup paa. Saa kan jeg rydde ud senere... Hvis han vaagner foer, saa kommer skraastol med baby med paa badevaerelset. Hvsi jeg skal i bad, saa kommer han i liften og ligger paa badevaerelset, mens jeg er i bad.

Jeg er meget enig i at baby ogsaa skal have lov at ligge selv og slappe af, men de skal selvfoelgelig vaere veltipasse med det. Noah kan ogsaa godt ligge lidt i sin tremmeseng nu, mens jeg lige faar lagt toej paa plads, eller ligge paa legetaeppet, saa jeg kan laegge toej sammen og pludre/synge med ham imens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER