Guest

Hvordan støtter man bedst et par der starter i behandling?

7 indlæg i dette emne

Hej alle sammen.

Jeg kigger normalt ikke så meget i dette forum, men tænkte at det måtte være det rette sted for dette spørgsmål.

Vi har nogle gode venner som pga sygdom ikke kan/må prøve på naturligvis, så de er lige begyndt at undersøge mulighedderne for behandling.

Mit spg.er nu hvordan støtter vi dem bedst?

Jeg tænker at jeg vil tilbyde at være der hvis de får brug for at snakke og jeg har også anbefalet dem BK, men er der andet man kan gøre?

Er der noget i ville ønske at nogen havde sagt eller gjort for jer?

Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Give dem plads, giv dem lov til at snakke om det, fortæl om en evt. graviditet så de har mulighed for at reagere hjemme og så kan ønske tillykke

Men plads er det bedste råd give dem plads til at være kede af det, være glade, være sure og til at være jaloux

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Gitte

Det var noget i den retning jeg selv havde tænkt.

Og tak fordi du altid er i alle fora og altid kan gve et godt råd eller et kram med på vejen.

Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Gitte

Det var noget i den retning jeg selv havde tænkt.

Og tak fordi du altid er i alle fora og altid kan gve et godt råd eller et kram med på vejen.

Vh Lene

tak for din søde besked :)

og selv tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sandsynligvis har de udvalgt jer, ud af en lille flok der kan følge dem tæt. Så det vigtigste i kan gøre er at spørge ind til det og lytte når de fortæller. Man har brug for et par allierede i sådan en situation. Men respekter samtidig, hvis de nogle gange ikke har lyst til at snakke om det, og der måske er nogle ting de ikke vil fortælle til jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt havde jeg i starten brug for at indvie min omgangskreds mere i behandlingen, end jeg har nu, og det er desværre min erfaring, at omgangskredsen ikke nødvendigvis kan forstå dette. Jeg kan i perioder blive irriteret over spørgsmål til behandlingen, hvor jeg i andre har det helt ok.

Ofte ønsker I kun at støtte så meget som muligt, men nogle gange kan det opleves som indskrænkende for parret. Når man er i behandling, så er følelserne ude på tøjet. Man bliver mere nærtagende end ellers. Og i perioder fungerer man fuldstændig som normalt, og andre er man helt i kulkælderen. Det er en stor rutchebanetur hvad angår følelser, og derfor skal I kunne give dem plads, men samtidig være der.

Spørg dem evt, om hvad de har brug for af jer. Spørg dem evt også undervejs, hvordan det går, men accepter også hvis de ikke ønsker at snakke om dem - og mærk evt efter om de ikke har lyst i den givende situation at snakke om det. Hvis de melder pas, så tag det ikke ilde op - det er intet personligt. Men lad dem vide, at hvis de har behovet, så er I der.

Stor ros til dig for at ville sætte dig ind i, hvordan det er, og hvad I skal gøre :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit problem med gravide er, at de ofte ikke er særlig gode til at snakke om andet! Det er ikke, fordi jeg ikke forstår dem - for det må jo være en utrolig spændende ting, hvor der sker meget, som man gerne vil dele. Men hvis man konstant skal mindes om det, som man allermest ønsker sig og har så svært ved at opnå, så melder jeg pas. Det betyder også, at jeg perioder takker nej til samvær med gravide eller småbørnsforældre, og andre perioder hvor jeg har overskud til at glæde mig på deres vegne deltager.

Det med tøjet ville jeg personligt være ligeglad med. Det betyder mere for mig, at der er plads og forståelse for, at jeg i perioder ikke har lyst til at deltage i en graviditet. Du må ikke blive sur over, hvis veninden ikke spørger ind til dig - det er ikke personligt, men fordi hun ikke rummer det lige der. Du må heller ikke blive sur, hvis hun i perioder trækker sig væk fra dig - hun skal nok komme tilbage, når hun har overskud. Du skal selvfølgelig have lov at glæde dig over din graviditet! Men hvis din veninde ikke selv spørger ind, så lad vær med at køre rundt i emnet for længe. Og så snak for gud skyld om andet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER