Kiarra

Lidt fortabt

14 indlæg i dette emne

Hej alle jer søde kvinder på Babyklar

Jeg føler mig en smule fortabt i virvarret. Vi forsøger at blive gravide, så småt.

Men hører ting her og der og alle vegne at "Det må du ikke spise, det skal du spise, det her er vigtigt, det her er ikke" og er ærlig talt lidt fortabt.

Jeg er først startet med Folin i dag, og ikke som der står på pillerne "en måned inden planlagt graviditet" (Ja ok, og det kan man da bare planlægge..!)

Gør det en forskel? Er der nogle, der kan give mig en sikker og solid guideline til, hvad jeg må og ikke må, hvad jeg skal og ikke skal?

På ALLE mine piller - fiskeolie og mulitvitamin, D vitamin og Collagen eksempelvis, der står, at det må jeg ikke tage, hvis jeg er gravid.

Hvad tager I af medicin under graviditeten?

Er bange for, at være for usund, forkert, og så videre, og kan ikke rigtig finde hoved og hale i det hele.

Tusind mange tak på forhånd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tag en multivitamin pille om dagen, sørg for at få 400 mikrogram folinsyre (Det er i princippet dobbelt daglig anbefalet dosis så jeg har en folinsyrepille jeg spiser ved siden af)...

Undgå alkohol, hårfarve, maling og andre stærke kemikalier i den sidste uge før din mens (hvis den kommer). Der kan ægget have sat sig fast og I deler dermed blodforsyning.

Derudover - lev livet sundt, slap af og nyd din mand :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan også være forvirrende med det hele.

Du skal bare tage det helt roligt. Undgå de åbenlyse ting som naturligvis kan have en negativ effekt på en graviditet.

Spis ordentligt og varieret, ta' evt apotekets egen gravitamin pille, det gør jeg, og herregud, at du først begynder på dem nu. Tænk på i gamle dage havde man slet ikke alle disse små hjælpemidler osv, og det gik også.

Undgå at farve dit hår som ovennævnt, er man parfume bruger så evt minimere det og sprøjt det ikke direkte på huden. Ellers ta' det roligt og lev så sundt og ordentligt du kan. Bruger/følger man sin sunde fornuft, kan det ikke gå helt galt. Held & lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

Altså... jeg er sikker på at devicen: Alt med måde er til at forholde sig til - den lever jeg efter rolleyes.gif

Ang. folinsyren... de børn der har startet deres tilværelse som en "upser" har ikke neuralrørsdefekter pga. det manglende folinsyre deres moder ikke tog op til forventet graviditet.

De eksempler der findes på hvad mangel på folinsyre gør ved et barn går oftest på alkoholiserede mødre eller narkomaner som ikke har spist ordentligt og på mange andre måder også har skadet sit barn. Jeg har hørt sygeplejersker udtale sig om at det som sådan ikke er fuldstændigt livsnødvendigt absolut at tage folinsyre hvis bare man lever sundt io varieret, men at det er en god ide og en god måde at sikre sig at ens barn ikke får neuralrørsdefekt.

Jeg hører også 2. og 3. gangs mødre der et par gange til særlige lejligheder tager sig et halvt glas vin fx til den runde fødselsdag, juleaften osv. Og deres børn er mig bekendt heller ikke skadede.

Man hører så meget, og meget af det er "popfænomener" (oversæt: døgnfluer skabt af helseguruer og dermed ikke nødvendigvis altid en eviggyldig regel der bør gælde for alle).

Sorter i mængden af råd, gør det du kan, undgå at banke dig selv i hovedet med det du ikke kan, pas på dig selv og arbejd med omtanke. Men ikke frygt....

Og så er det ellers bare at ønske dig held og lykke med babyprojektet balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De andre har sagt det så godt :) alt med måde og lad så vær med at få det dårligt over, hvis du ikke lever 100% efter anbefalingerne, men gør hvad du kan uden at stresse over det. Stress kan nemlig omvendt være noget af det mest skadelige for et foster, så i enkelte tilfælde anbefaler læger faktisk rygere at ryge under graviditeten, hvis det kan nedbringe deres stressniveau.

Jeg snuppede også et enkelt glas alkohol ved særlige lejligheder og det havde jeg det fint med. Så længe det ikke er noget man gør ofte og i større mængder.

Omkring de forskellige kosttilskud du tager, så må du gerne tage fiskeolie, men du skal sørge for at det er en god kvalitet en UDEN tungmetaller osv i. Og ellers så forhør dig på apoteket og køb de vitaminer, jern osv, som er beregnet til gravide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv tager jeg biovitamin (fiskeolie) D3 (ekstra D vitamin) samt gravitamin piller :) men egentlig er det eneste jeg tager ekstra folinsyre, da jeg i forvejen tog det andet pga. for lav D vitamin og ikke så varieret kost ( er temmelig kræsen :whistling )

Jeg drikker ikke alkohol efter ægløsning (men det gør jeg næsten ikke alligevel så det er ikke det store problem)

Og ellers så tænker jeg over at købe produkter uden parfume mm. når jeg køber ind.

Hvis man ændrer alt muligt og afholder sig fra ting som man ellers holder af pga. en mulig graviditet, så kan ventetiden dælme hurtig blive lang og sur! Der er nok rutcheture i forvejen.

Manden og jeg prøver bare at nyde de ting vi stadig kan mens vi er to, hvilket betyder lækkert mad ( vi eeeeelsker at spise ude), tid til hinanen, et glas vin om aftenen mm.

knus og held og lykke !

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind mange tak for alle jeres svar. De hjælper virkelig! :)

Det er sørme en jungle, hvis man ikke forstår at sortere!

Hvordan kan man på sin fiskeolie se, at der ikke er tungmetaller i?

Jeg har tænkt netop meget over stress - jeg er sygemeldt med stress, og har faktisk udskudt at begynde at forsøge at blive gravid pga dette. Men der har ingen bedring været.

Er der nogle gode råd til dette? Er det bedst, at vi udskyder det endnu mere, nu jeg er sygemeldt med stress?

Ved I, om det er muligt at få testet, om man mangler specifikke vitaminer?

Jeg spiser varieret, men meget lidt kød.

Tak endnu engang for jeres bidrag, hvor er det rart, at der er er sted at hente hjælp :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er så mange meninger og holdninger..

Og man bliver påduttet både det ene og andet mens man prøver at blive gravid, når man er gravid og når barnet er født..

Jeg syntes du skal tag tingene stille og roligt.. sortere i de oplysninger, advarsler med mere, som du får.. Bare brug din sunde fornuft og sæt filter på alle input ellers bliver man hurtig forvirret og træt i hovedet..

Jeg blev gravid med min søn MEGET hurtigere end forventet. Da jeg havde været på p-piller i 15 år forventede min læge ikke at jeg ville blive gravid det første år - faktisk forventede han at jeg skulle have hjælp.. Jeg stoppede med p-pillerne og pludselig blev jeg syg med opkast - jeg kunne intet holde i mig, men følte mig egentlig ikke syg ud over det... Pludselig slog det mig.. hold da op - mon jeg er gravid - og ja.. jeg var gravid og jeg var blevet gravid efter første ægløsning... Så jeg var næste 12 uger henne... Og jeg havde ikke fået vitaminerne som jeg skulle, spist som jeg skulle og så videre.. men i Juli 2009 kom der alligevel en meget smuk og velskabt dreng ud..

Jeg har grundet sygdom endda taget meget medicin de første uger, til jeg fandt ud af at jeg var gravid og jeg blev trappet ud under graviditeten... Og vores søn er velfungerende og har ikke nogen mén - Heldigvis!!

Men man bliver bange for at gøre noget forkert.. og jeg tror bare det er meget vigtig at man gør det, som føles rigtig...good20luck.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er selv startet på projekt baby denne måned og har valgt at min cremer er røget ud - bruger nu Matas creme til ansigtet og kroppen blir smurt i hel naturlig olie. Derudover tager jeg folsyre. Alkohol er også næsten skåret ud og min kost er hel omlagt pga mulig pco. Makeup bruger jeg stadig - dog mineral makeup og "sundere" produkter. Hårlak, neglelak og parfume bruges hver dag ;) den dag jeg står som gravid laves der sikkert flere ændringer men indtil videre ser det sådan her ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et rigtig godt tip.. Hvad synes du selv?? Mine børn er helt i orden og ganske intelligente og jeg har kun spist 5 gravitamin i hver graviditete fordi jeg så har glemt at tage dem ;) Tag det roligt og nyd projekt-baby :) Det er lige meget hvem du spørg, så vil de altid kunne fortælle dig noget forskelligt så lyt til dig selv og mærk indeni hvad du har lyst til at lave om på, og om du har lyst til at lave om på noget som helst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et rigtig godt tip.. Hvad synes du selv?? Mine børn er helt i orden og ganske intelligente og jeg har kun spist 5 gravitamin i hver graviditete fordi jeg så har glemt at tage dem ;) Tag det roligt og nyd projekt-baby :) Det er lige meget hvem du spørg, så vil de altid kunne fortælle dig noget forskelligt så lyt til dig selv og mærk indeni hvad du har lyst til at lave om på, og om du har lyst til at lave om på noget som helst :)

Er helt enig og igen alt med måde.

Jeg startede på gravitamin i uge 7 da jeg blev lidt overrumplet af min graviditet. Jern blev det ikke for meget af. Havde så mange gener at jeg ikke magtede hård mave og min blodprocent var jo ok.

Jeg har også en velskabt dreng og ønsker mig en mere:)

Jeg kan godt forstå du er forvirret og det eneste man kan give sine børn er en god start :)

Held og lykke med det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommende indlæg må ENDELIG ikke ses som en kritik eller et angreb på nogen!!!

Men jeg kan indimellem blive optaget af tråde som denne... Jeg er jo dybest set enig med de fleste af jer, men det er lidt morsomt på sin vis at læse om at det er ok at tage et enkelt glas alkohol som gravid, at det der med vitaminer og kosttilskud ikke har den store betydning osv. Det er da sikkert rigtigt, men jeg sidder bare og tænker at der er vel en årsag til at sundhedsstyrelsen anbefaler som de gør?

Det er jo VILDT svært at påvise om 3 glas alkohol igennem graviditeten har gjort en forskel - ingen ved jo om barnet var blevet anderledes fordi der er så mange faktorer som spiller ind, isr fx. genetik! Det samme med at det der med vitaminer og kosttilskud ikke er så vigtigt så længe man ikke er stofmisbruger og sådan - og selvfølgelig er det da mindre vigtigt hvis man ellers er sund og task og spiser varieret.

Men... bare fordi vores bedsteforældre (og til dels forældre) ikke fulgte retningslinjerne og vi er ok, betyder det jo ikke det er uden betydning? Spædbørnsdødeligheden og i det hele taget dødeligheden i forbindelse med graviditet og fødsel har aldrig været lavere end nu - men vi ved vel faktisk ikke hvorfor? Jo, man er blevet bedre til at diagnosticere og bedre til at behandle komplikationer - men fx. vuggedød som jo er enhver forældres mareridt, man ANER jo faktisk ikke hvad det skyldes! Det er teorier og ting som gør risikoen større, men det er jo faktisk i bund og grund spekulationer?

Altså... Jeg er en absolut SKOVL til at huske at tage jern, selvom mine jern-reservere var lave allerede i uge 6, og mine vitaminer glemmer jeg også indimellem. Jeg spiser ikke specielt sundt, men forholdsvis varieret alligevel, og spiser ikke en masse junkfood og sukker (længere). Og selvfølgelig skal man ikke dunske folk oven i hovedet fordi de glemmer deres vitaminer, men tænker bare, bør man ikke sige "Det er da noget man skal gøre, men det skal nok gå selvom det nogle gange glipper"?

Bare lige et indlæg til refleksion, og som sagt absolut ikke ment som angreb, kritik eller for at give nogen dårlig samvittighed!!!!

Jeg er i det store hele enig i hvad du siger :) og jeg tror egentlig at vi alle kan blive enige om at KAN man følge anbefalingerne, så bør man da også gøre det. Men der er bare en halv milliard anbefalinger og hvis det at man SKAL følge dem alle betyder at du så bliver stresset og får en ringere livskvalitet, så synes jeg ikke det er det værd. Men det er jo en personlig holdning. Jeg ville bare ikke gå rundt og have konstant dårlig samvittighed over alle de ting jeg så ikke kunne leve op til af anbefalinger og føle mig som en dårlig mor. Så hellere sige at så længe jeg begrænsede de dårlige ting til et minimum jeg kunne leve med, så går det nok.

Nu skrev jeg tidligere at jeg tog et enkelt glas alkohol i ny og næ under min graviditet - og det skal så lige siges at det altså var yderst sjældent. Jeg sippede til kærestens rødvinsglas 2-3 gange under hele graviditeten bare for lige at smage det og så fik jeg et enkelt glas champagne nytårsaften. Jeg havde snakket med min læge og JM om det - og begge sagde at grunden til at man helt frarådede alkohol var fordi man ikke vidste præcis HVOR meget der skulle til før end det havde en effekt og så var det bare nemmere helt at fraråde det - men at det var helt sikkert at det var mere end et enkelt glas en sjælden gang imellem. Og da jeg fortalte min læge at jeg var til 30 års fødselsdag inden jeg vidste jeg var gravid og havde drukket pænt meget der og været fuld, så var hun på ingen måde bekymret og sagde at det skulle jeg bare lade være med at gentage igen og så ellers lade være med at stresse over det.

Så ja, mit budskab er nok GØR HVAD DU KAN OG MAGTER for at gøre det rigtige, men lad være med at gå og få dårlig samvittighed over de ting, som du så ikke får gjort 100 % rigtig - det gør bare endnu større skade. Og der skal nok komme et skønt barn ud af det alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind mange tak for alle jeres svar. De hjælper virkelig! :)

Det er sørme en jungle, hvis man ikke forstår at sortere!

Hvordan kan man på sin fiskeolie se, at der ikke er tungmetaller i?

Jeg har tænkt netop meget over stress - jeg er sygemeldt med stress, og har faktisk udskudt at begynde at forsøge at blive gravid pga dette. Men der har ingen bedring været.

Er der nogle gode råd til dette? Er det bedst, at vi udskyder det endnu mere, nu jeg er sygemeldt med stress?

Ved I, om det er muligt at få testet, om man mangler specifikke vitaminer?

Jeg spiser varieret, men meget lidt kød.

Tak endnu engang for jeres bidrag, hvor er det rart, at der er er sted at hente hjælp :)

Jeg kan ikke svare dig på om det er bedst at udskyde projekt baby, da jeg jo ikke kender dig og din situation pt. Hvis du mener at en graviditet og en baby vil forværre din stress, så ville jeg nok udskyde det til du har fået noget ro på digselv og din situation. Det er en kæmpe omvæltning og mega hårdt at blive forældre - så det skal man være indstillet på.

Ved du hvad din stress kommer sig af? Måske du er nødt til at ændre noget i dit liv for at komme den til livs - evt. dit job, hvis det er det som er problemet?

Mht fiskeolie, så tager jeg selv et økologisk fiskeprodukt fra et firma der hedder Eqology (som jeg også selv er forhandler af), der faktisk ikke er en olie, men derimod et tørstof. Det fås ikke renere og mere naturligt og er nemmere og hurtigere for kroppen at optage.

Men ellers skulle det være ganske sikkert at tage de fiskeolier du kan få på apoteket, som er lavet specielt til gravide. Du kan også prøve at skrive til firmaerne, som producerer den fiskeolie du har og spørge til hvordan det er med tungmetaller osv i deres produkt.

Mht din kost, så skulle du være dækket ind, hvis du tager multivitaminer til gravide - der er flere forskellige produkter på markedet. Men så længe du spiser varieret, så kan det ikke være helt galt. Når du ikke spiser så meget kød er det bare vigtigt at du får rigeligt med proteiner og jern igennem dine grøntsager istedet. De mørkegrønne er særligt gode - bønner, broccoli, spinat, osv. Men igen - varieret, så få hele farvepaletten af grøntsager :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen tak for al jeres input, hvor er det fortsat rart at kunne hente hjælp herinde.

Jeg kan ikke svare dig på om det er bedst at udskyde projekt baby, da jeg jo ikke kender dig og din situation pt. Hvis du mener at en graviditet og en baby vil forværre din stress, så ville jeg nok udskyde det til du har fået noget ro på digselv og din situation. Det er en kæmpe omvæltning og mega hårdt at blive forældre - så det skal man være indstillet på.

Ved du hvad din stress kommer sig af? Måske du er nødt til at ændre noget i dit liv for at komme den til livs - evt. dit job, hvis det er det som er problemet?

Mht fiskeolie, så tager jeg selv et økologisk fiskeprodukt fra et firma der hedder Eqology (som jeg også selv er forhandler af), der faktisk ikke er en olie, men derimod et tørstof. Det fås ikke renere og mere naturligt og er nemmere og hurtigere for kroppen at optage.

Men ellers skulle det være ganske sikkert at tage de fiskeolier du kan få på apoteket, som er lavet specielt til gravide. Du kan også prøve at skrive til firmaerne, som producerer den fiskeolie du har og spørge til hvordan det er med tungmetaller osv i deres produkt.

Mht din kost, så skulle du være dækket ind, hvis du tager multivitaminer til gravide - der er flere forskellige produkter på markedet. Men så længe du spiser varieret, så kan det ikke være helt galt. Når du ikke spiser så meget kød er det bare vigtigt at du får rigeligt med proteiner og jern igennem dine grøntsager istedet. De mørkegrønne er særligt gode - bønner, broccoli, spinat, osv. Men igen - varieret, så få hele farvepaletten af grøntsager :balloons

Hej Mette - tak fordi du gider bruge sådan tid på et dybere svar :)

Jeg mener ikke, at jeg vil blive mere stresset af en graviditet - tværtimod vil jeg egentlig sige. Det jeg er nervøs for er, om fosteret kan tage skade af, at jeg har stress?

Lige nu tager jeg bare folinsyre - måske det skal erstattes med multivitamin til gravide i stedet for? Tak for rådet mht. fiskeolie også, det vil jeg huske :)

Har fået en tid hos sygeplejersken i næste uge, der håber jeg at blive klogere og mere tryg i det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER