MrsMom

IVF - Hvordan og hvorledes...

7 indlæg i dette emne

Som nogen måske har læst, starter manden og jeg på IVF i næste behandlingsforsøg.

Jeg har læst brochuren osv.

Men det ville være skønt hvis nogen ville fortælle hvordan det er at være i det.

Hvilken medicin får man?

Gør det ondt? (Har jo lidt en skræk for lægernes instrumenter)

Hvor lang tid varer de forskellige "indgreb"?

Hvad gør man bagefter?

Nogen ting der er gode at vide?

osv. osv...

Nogen der vil dele?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har været igennem to IVF, begge langt forløb. Er det også langt du skal?

Først starter man med næsespray, og skal så være på det indtil næste mens. Heromkring skal man så til scanning.

Husker ikke næsesprayen som så slem. Der var lidt bivirkninger, men det værste var egentlig at jeg var elendig til at huske at tage den de der fire gange om dagen.

Derefter begyndte jeg så på Puregon sprøjter, en sprøjte hver aften i 14 dage. Man bliver rigtig god til at stikke sig selv ;) Så er man til nogle scanninger for at se om ens æg vokser som de skal. Jeg var helt vildt oppustet og mine æg og ægledere fyldte så meget i maven at jeg så ud til at være gravid i 5.måned til sidst.

Så kommer ægudtagningen så. Det er lidt forskelligt hvordan den foregår forskellige steder i landet - jeg fik min på Skejby. Man skulle møde ind fastende om morgenen og på to sovepiller eller hvad det var, og så får man lagt en venflom når man møder ind. Så bliver man lagt op på briksen, og de tilpasser morfinmængden i venflomen så man helst ikke skal mærke noget. Så tager de æg ud mens de fortæller hvor mange de får fat i. Derefter bliver man lagt i en seng i en times tid inden man kan tage hjem og slappe af resten af dagen. Jeg var meget ramt af smerter resten af dagen samt den næste, så jeg vil anbefale at tage to dage fri fra arbejde her (det gjorde jeg ikke første gang, men var så ved at besvime på arbejde, så det gør jeg ikke igen). Så det var altså ikke smertefuldt under proceduren overhovedet! Men for mig var det smertefuldt bagefter - men det er meget forskelligt hvordan folk tåler det.

Derefter kommer ægoplægningen så, hvis æggene altså er blevet befrugtet og har delt sig fint :) Ægoplægningen er stort set ligesom en insemination hvis du har prøvet det? Altså ikke særlig dramatisk eller noget som helst. Sidste gang kunne jeg se på en skærm at mine to guldæg kom direkte ind i slimhinden - et fantastisk syn!

Er der mere du vil vide? Så bare stil spørgsmål! Jeg har jo stadig mine to IVF'ere i frisk erindring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåja forresten. I de to ugers rugehelvede, så må man stort set intet... Man må kun gå og cykle. Ingen alkohol, ingen løb, ingen svømning (hvis man får crinone).

Jeg har fået crinone hver gang, fra ægudtagning til test. Det er sådan en vaginalgel som skal hjælpe på at få ægget til at blive derinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak :)

Jeg ved endnu ikke hvad jeg skal, da vores tredje IUI først gik i vasken i dag.

Men jeg ved nok meget mere når jeg har talt med en sygeplejerske her senere på dagen.

Har godt forberedt mig på, at det bliver noget mere omstændigt end de første 3 forsøg, men jeg har hele tiden haft en fornemmelse af at vi skulle nå til IVF inden der blev gevinst.

Så nu håber vi det kommer til at gå godt :)

Jeg er bare sådan indrettet, at jeg har det bedste med at vide lidt om det hele på forhånd, så jeg kan forberede mig lidt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skejby har lavet denne folder som jeg har læst 1000 gange :rolleyes

Den kan måske også bruges :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I stedet for næse spray, fik vi suprefact, man skal "kun" tage den srpøjte en gang om dagen i forhold til næse sprayen, og den sidste uge inden æu skal man så også tage gonal-f (lidt ala pen til sukkersyge), og så cirone efter æo. Jeg syntes man vænnede sig hurtigt til de sprøjter, det er jo aldrig en sjov ting at skulle stikke sig selv. Syntes dog at æg udtagning, er noget af det væreste jeg har prøvet i mit liv, og der gik næsten 10 dage, før jeg var 100 pct ok igen, og æo, jamen det mærkede jeg ikke. Og så kommer der den forbandede vente tid bagefter igen ;). Vi har været igang i behandlig i brædstrup ;)

Du ønskes alt det held og lykke du kan få ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for input. :)

Jeg bliver nok meget klogere efter mødet på fredag, men kan godt li at være lidt forberedt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER