SandieLind

Sen ankomst :)

24 indlæg i dette emne

Hej allesammen :balloons

Jeg melder også lige min ankomst herinde - selvom det er lidt sent :)

Jeg er 27+4 i dag og har termin den 7 december. Det er mit og kærestens første barn og ikke planlagt, men vi glæder os nu alligevel :7himmel

Har læst alle trådene herinde igennem og vil da lige sige tillykke til alle Jer, der også venter Jer :gravid

Glæder mig til at følge alle Jeres fødsler og selv bidrage til gruppen af små :baby1 'er til december :hurra

//Sandie

54in1objkfox2n7d.png

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til og stort tillykke med graviditeten :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen og stort tillykke :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til - vi har termin samme dag, her er det barn nr. 2 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak Tutte :)

Hvor sjovt vi har termin samme dag :D Hvor gammel er din ældste så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:) han er 7 og gælder sig meget til år blive storebror. Til en fin pige iøvrigt. Ved du hvad det bliver?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke og velkommen til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Mange tak allesammen igen :)

Tutte - jeg venter mig også en pige. Det kan jeg forstå, der er mange herinde der gør? Hvor mange drengebørn kommer der? :)

Og hvor skønt at han glæder sig så meget til at blive storebror :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Sandie :-) Du var jo så ikke den senest ankommende - tak for input mht. navn! Sjovt, du bor i Holland: Jeg er hollandsk gift, så taler sproget flydende og føler mig faktisk halvt hollandsk. Skal jeres datter også lære begge sprog? Vores ældste (pige på snart 6) oversætter mellem Oma og Opa og fx pædagogerne, når det er nødvendigt - vildt sjovt :-) Succes met je bevalling thuis! Hilsen Berit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Sandie :-) Du var jo så ikke den senest ankommende - tak for input mht. navn! Sjovt, du bor i Holland: Jeg er hollandsk gift, så taler sproget flydende og føler mig faktisk halvt hollandsk. Skal jeres datter også lære begge sprog? Vores ældste (pige på snart 6) oversætter mellem Oma og Opa og fx pædagogerne, når det er nødvendigt - vildt sjovt :-) Succes met je bevalling thuis! Hilsen Berit

Ej hvor pudsigt :D Bor du så også hernede endnu?

Jeps hun skal både lære dansk, engelsk og hollandsk da jeg endnu ikke taler sproget flydende, men derimod kun forstår det meste og kan læse det :) Synes den udtale er så fandens svær :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, vi flyttede til Danmark i 2005 efter at have boet i Holland i 8 måneder og derefter rejst rundt. Jeg lærte hollandsk hurtigt, da jeg fik arbejde på fabrik, hvor de ikke talte engelsk til mig. Brutalt og benhårdt, men effektivt! Læste også en masse sladderblade (fx Cosmopolitain), indtil jeg kunne læse lidt mere intelligent stof ;-) Når ungerne skal lære flere sprog er det vigtigste, at man ikke blander sprogene. Når vi bruger danske ord (fx "børnehave") i det hollandske er det tydeligt, at vores datter ikke ved, at hollænderne ikke nødvendigvis forstår det. Men i det store og hele får hun jo bare et gratis sprog med i bagagen, og det går bare så fint. De er utrolige, de små :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder ellers fantastisk :D Vi har boet her siden maj nu, så det er en 6 mdrs. tid og jeg taler det bare sleeeeet ikke godt nok til at føle mig selvsikker i en samtale. Derfor taler jeg stadig engelsk. Har dog også været så heldig at arbejde for ECCO skos hovedkontor for Kundeservice i Amsterdam, så al min daglige kommunikation foregår på dansk og engelsk :) Jeg kan dog læse og forstå det meste, da jeg synes det er meget lig tysk/dansk/engelsk blandet. Hvor sejt at du lærte det så hurtigt! :gp

Vi er også meget enige om at Alex taler hollandsk til hende og jeg dansk når vi har hende hver især i løbet af dagen. Sidder vi sammen med hende, bliver det engelsk, da det er det sprog vi kommunikerer på. Mon ikke det er en af vejene frem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, det er jeg da helt sikker på, det er! Børn kan bare det der med sprog :-) Fedt med job ved Ecco - jeg HADEDE at arbejde på fabrik! Min mand arbejder også for et internationalt firma, hvilket helt klart har været rarere end min start! Men ulempen er så, at han ikke tvinges ud i at bruge sit danske. Jeg oplevede i øvrigt også, at det var lettest at komme over hæmningerne over det gebrokne sprog, når jeg talte med børn - de er ligeglade :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja børn er langt nemmere at snakke med :) Min kærestes kusine har 3 børn og vi ser dem flere gange om ugen - den ældste kan engelsk (utroligt godt for en 12-årig), men de mindste taler jeg hollandsk med. Også selvom det er ganske gebrokkent ;)

ECCO var super at arbejde for, men forhåbentlig har jeg efter min barsel arbejde hos Applied Medical, hvor jeg skal starte en hel ny afdeling op :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder godt nok spændende! Fedt, fedt, fedt med en kvinde, der vise hollænderne et skandinavisk eksempel på, at kvinders arbejdsmæssige karriere ikke behøver at stoppe eller stagnere, når de får børn! Blev vildt overrasket over, hvor mange mødre, der enten er hjemmegående eller på (seriøs!) deltid i Holland. Jeg spreder tit og ofte ordet om den danske samfundsholdning til den sag, når jeg er dernede :-) Efter barsel med min datter startede jeg (i Danmark) på 30 timer fordelt på fire dage, og da blev forskellen tydelig: Danskerne: "Ej, hvor lækkert, så har du en dejlig lang weekend med din datter!" Hollænderne (de fleste): "VIER dagen?!!! Dat is veel..." Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet over det, især når man ser de programmer, der så småt dukker op, hvor man hjælper tidligere karrierekvinder tilbage til karrieren efter børnene er blevet større :-) Så jeg synes virkelig, det er fedt at høre, at du forhåbentlig kommer til at sparke bagdel på vores køns vegne dernede.

Nu håber jeg i øvrigt ikke, at jeg kommer til at lyde Holland-kritisk - jeg elsker landet og føler mig som sagt halv hollandsk. Vi har også flere gange overvejet at flytte derned. Lige det emne optager mig bare særligt, da jeg synes det er på det punkt, de to lande adskiller sig allermest :-) Muligvis ser billedet også anderledes ud tættere på hovedstaden - vores base er nær Eindhoven.

Nå, det var en lang smøre :-) Kunne godt tænke mig at høre, hvordan du ser det - hvis du har tænkt over det endnu :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg skam tænkt meget over :) Tror der er mange hollændere, der tager det med fuldtidsarbejde så voldsomt, fordi deres barsel er så kort. Vi har jo kun 16 uger i alt og det synes de (også jeg) er meget lidt. Derfor starter de ofte langsomt ud - eller bliver hjemmegående. Nu er deres børnehave og dagpleje også endnu dyrere end i Danmark, så for mange kan det slet ikke betale sig at tage på arbejde, hvor de måske kun får 12-1300 euro udbetalt om måneden og så skal betale de 1000 i dagpleje etc. Så giver det for mange mere mening at bruge tiden med børnene i stedet for på jobbet eftersom udbetalingen i sidste ende er noget nær det samme :) Jeg tror dog jeg bliver tosset i hovedet af at gå hjemme fuld tid, og jeg elsker at arbejde og være social på dén måde :) Og så er vi så heldige at min kærestes kusine kan passe Alyssa så billigt at vi begge kan "tillade os" være på arbejde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg tror også den korte barsel og den dyre pasning er en vigtig faktor - mange aner ikke, hvor heldigt stillede vi er i DK på det punkt! På den anden side er der jo også fordele ved en mere traditionel opdeling i hjemmet, det har jeg da måttet erkende, når jeg kigger mig omkring dernede. Men jeg har det nu ligesom dig, at et arbejdsliv og udvikling her er rigtig vigtigt for mig - og jeg er glad for at jeg ikke behøver at vælge :-)

Dejligt, at I har familie, der kan hjælpe til en overskuelig pris - og rart at Alyssa "bliver i familien" ;-) Rigtig fint navn i øvrigt!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak :) Vi er også suuuper glade for navnet :D

Havde vi ikke haft muligheden for pasning af hende hos familie til billige penge, så havde Alex også valgt at blive hjemmegående far eller finde noget arbejde, hvor han kan arbejde hjemmefra. Jeg tjener nemlig væsentligt mere alene fordi jeg er Skandinavisk og det er eftertragtet i kontormiljøerne så længe man har en smule erfaring. Der er - som du siger - nemlig rigtig mange fordele ved at én af forældrene går hjemme hernede. Især når skoletiden begynder, da børnene hernede ofte har halve dage og er hjemme i frokost-pausen, som varer en hel time. Jeg tror også det styrker forholdet mellem barn/forælder og ikke mindst opdragelsen, der så ikke kommer alt for meget i institutionernes hænder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen, thumbs up for den moderne indstilling! For mig handler det heller ikke om, hvem eller om nogen vælger arbejdet til/fra, men at man har et valg i det. Og selvom vi jo faktisk har et formelt valg herhjemme, så tror jeg faktisk ikke, det er ubetinget nemt at være kvinde i Danmark og vælge arbejdet fra... Synes, det er et vildt spændende emne, som bare får flere facetter efter at man bliver multi-kulti :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, hvis man ikke kæmper lidt for den moderne indstilling kommer man jo aldrig nogle vegne :) Og det handler egentlig også bare om at gøre dét, der passer ens livsstil, hverdag og økonomi bedst :) I vores tilfælde ville det simpelthen bare passe bedre at Alex gik hjemme med hende :) Han drømmer da også om at finde et deltidsjob, så han får muligheden senere når nu han ingen barsel har. Så får hun de bedste ting fra begge verdener - tid med sin far og tid med familien og interageren med andre børn dér. Især håber jeg at Alex og Alyssa får et fantastisk forhold, da jeg ikke selv ser min biologiske far og Alex' far døde for to år siden.

Og du har helt ret i, at man bliver langt mere fleksibel i sin opfattelse af normer etc. når man har prøvet lidt af hvert :) Inden jeg flyttede til Holland med Alex, boede vi jo i Irland og dér er der endnu flere "traditioner" end der er her. De fleste mødre er fx hjemmegående, børnene skal døbes, hvis de vil have mulighed for at komme i en ordentlig skole og systemet er meget patriarkalsk. Dér kunne jeg ikke tænke mig at opfostre mit barn, selvom jeg elsker landet, kulturen som sådan og deres åbenthed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig - ægte frigørelse handler om at træffe præcis det valg, man føler for :-) Lyder vildt med Irland - det vidste jeg ikke. Har boet i en lille afsides landsby i Schweiz en overgang, hvor jeg havde en kæreste. Når jeg sagde, jeg skulle tilbage til Danmark for at studere, spurgte mange: "Hvorfor dog? Du skal jo alligevel snart giftes..." :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja som om man skal blive i samme land som ens kæreste alene af den grund at han er manden i forholdet? Tsk tsk - det er jo tosset :) Vi ville helst have boet i Danmark, men det var nemmere for os begge at få jobs i Holland. Men planen er bestemt at tage til DK at bo engang i fremtiden :)

Jow, jow Irland er helt fantastisk som turist eller midlertidig beboer, men at stifte familie dér er bestemt ikke noget jeg ville ønske mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER