Malene ling

Giver I los til fødslen?

35 indlæg i dette emne

Ja det kommer sig af at jeg lige har været til eneundervisning hos en yoga guru - her gik hun meget op i at sætte HØJ lyd på vejrtrækningen og derudover danse/ bevæge sig rundt rytmisk og gerne til musik. Så prøvede jeg flere stillinger på hug og en halvliggende stilling med det ene ben i vejret ... Meget frigjort . Det hele virkede rigtig rart og naturligt. Men nu tænker jeg om jeg mon bruger det i selve fødslen eller om min blufærdighed holder mig lidt tilbage. Hvad tænker I om jeres " opførsel" fnis

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg godt nok ikke gravid, men da jeg ventede min lille søn gik jo til yoga og fik også mange gode tips til hvordan man kunne gribe fødslen og veerne an.

Jeg prøvede nogle af tingene af.

Når veerne kom bevægede jeg mig rundt ( dansede dog ikke) og jeg sad også og hoppede på en stor bold, hvilket jeg synes var godt.

Da veerne var på sit højste gik jeg nærmest ind i mig selv og brugte meget det jeg havde lært om de gode dybe vejrtrækninger og ja der var godt med lyd på. + jeg havde fundet en god stilling så jeg kunne arbejde med veerne. ( jeg sad på toilettet og hang op af min mand)

Min fødsel varede 5 timer fra den allerførste ve til jeg havde min søn i armene... :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder virkelig som om yoga er vejen frem .. Hvordan lå eller sad du ved presseveerne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke prøvet yoga, men vil lige sige at blufærdighed - det findes ikke til en fødsel ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blufærdighed hvad er det?? hehe... Jeg havde slet ikke overskud til at tænke over det... jeg gjorde lige hvad jeg havde lyst til... eller fandt nødvendigt for at overleve... men jeg endte med en Epi, og en masse slanger.. så stillingerne kunne ikke variere så meget.... balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu har jeg aldrig født, og kommer heller ikke til det. Meeeen jeg tror ikke på, at man, når man er i situationen overhovdet tænker på blufærdighed. man arbejder bare på, at få barnet ud, og så glemmer man alt om, at se godt ud eller om ikke at må skrige eller lignende.

Jeg har jo hørt fra flere/læst flere herinde fortælle, at de også endte med, at der kom noget ud af endetarmen (sorry, hvis det skrækker dig)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slanger? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syles nu godt man nogenlunde kan kontrollere hvordan man opføre sig under fødslen men også kun nogenlunde

Jeg har ikke sagt en lyd under mine 2 fødsler men derimod tænkt at naboen var pinlig fordi hun skreg sådan at jeg kunne høre hende inde på min stue selvfølgelig har jeg haft tung vejrtrækning men skreget nej det ville jeg synes var dybt pinligt og kan ikke se det skulle hjælpe noget jeg synes derimod at hvis man ikke har styr på sig selv så bliver smerten endnu værre dermed mener jeg IKKE at kan 100 procent kan styre alt hva man gør under min anden fødsels skulle jeg hele tiden skifte stilling da neos hjerterytme dykkede en del under veerne mellem 2 veer mente jm så at jeg skulle ud og prøve og tisse for at se om det kunne skabe det sidste plads og hurra da jeg komme op og stå skulle jeg tisse helt vildt men hun kan se der er en ve på vej så hun ville lige se hva hans hjerterytme sagde til at jeg stod op men veen forvandlede sig til presse veer og så kunne jeg ikke holde mig så jeg fik over spulet gulvet men slap da for at gå på toilet ;)det kan jeg huske at jeg synes var MEGET pinligt og undskylde mange gange og blev faktisk en anelse sur på min mand over at han ikke flyttede sig ( han var spærret inde mellem mig, seng, div maskiner og jm men han havde altså helt nye sko på og hvem mon skulle vaske dem ;) behøver vel ikke fortælle at jm huggede sig gevaldigt over at jeg var bekymret for et par sko midt i fødslen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slanger? :)

Ja altså jeg fik saltvand i drop pga epien, og jeg fik så også pencilin fordi jeg fik feber under fødselen.. og så fik jeg også ve-drop.. så ikke nogen unormale slanger... men man bliver lidt hæmmet når man har så meget koblet til håndenwhistling.gif

Nu havde jeg så heller ikke planlagt hvad jeg skulle afprøve inden jeg komballoons.gif

Håber ikke ordet slanger skræmte dig... det var ikke noget unormalt... der er også mange der klarer sig uden... wink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der ryger en del blufaerdighed i takt med at veerne bliver vildere, og jeg kan tydeligt huske den "urlyd", jeg lavede med mine pres ohmy.gif Jeg kan slet ikke goere den efter nu, altsaa...tongue.gif

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt nede fra det dybeste i halsen, kom der en prustende/smaabroelende lyd, som jordemoderen dog bad mig holde inde, og istedet lede den energi ned i min bag og forstaerke mine pres, saa at sige numse.giflaugh.gif

Jeg foedte da ogsaa en haemoride samtidigwhistling.gif

Saadan decideret skrige eller raabe, det gjorde jeg heller ikke, men kunne hoere en medfoedende i en anden stue, som bare skreg og skreg ohmy.gif Jeg var ellers rimelig kontrolleret og til stede...

Jeg fik lidt ilt igennem en slange, som sad ved naesen - ganske udramatisk, men Noahs hjertelyd dykkede under hver presseve, saa jeg skulle virkelig traekke vejret godt igennem mellem dem - haardt arbejde, men til at klare smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syles nu godt man nogenlunde kan kontrollere hvordan man opføre sig under fødslen men også kun nogenlunde

Jeg har ikke sagt en lyd under mine 2 fødsler men derimod tænkt at naboen var pinlig fordi hun skreg sådan at jeg kunne høre hende inde på min stue selvfølgelig har jeg haft tung vejrtrækning men skreget nej det ville jeg synes var dybt pinligt og kan ikke se det skulle hjælpe noget jeg synes derimod at hvis man ikke har styr på sig selv så bliver smerten endnu værre dermed mener jeg IKKE at kan 100 procent kan styre alt hva man gør under min anden fødsels skulle jeg hele tiden skifte stilling da neos hjerterytme dykkede en del under veerne mellem 2 veer mente jm så at jeg skulle ud og prøve og tisse for at se om det kunne skabe det sidste plads og hurra da jeg komme op og stå skulle jeg tisse helt vildt men hun kan se der er en ve på vej så hun ville lige se hva hans hjerterytme sagde til at jeg stod op men veen forvandlede sig til presse veer og så kunne jeg ikke holde mig så jeg fik over spulet gulvet men slap da for at gå på toilet ;)det kan jeg huske at jeg synes var MEGET pinligt og undskylde mange gange og blev faktisk en anelse sur på min mand over at han ikke flyttede sig ( han var spærret inde mellem mig, seng, div maskiner og jm men han havde altså helt nye sko på og hvem mon skulle vaske dem ;) behøver vel ikke fortælle at jm huggede sig gevaldigt over at jeg var bekymret for et par sko midt i fødslen ;)

Jag sagde heller ikke en lyd... og jeg skreg slet heller ikke... men det der med blufærdigheden, det tænkte jeg nu slet ikke på da jeg sad i det... jeg lå der på fødelejet helt uden tøj på overhovedet, fordi jeg havde det så varmt.. whistling.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Camillat beskriver, så lavede jeg også den der "urlyd".. Det var ikke et rigtigt skrig, men svært at beskrive...

Blufærdighed.. Hmm.. Jeg TÆNKTE over det, men jeg var FULDSTÆNDIG ligeglad.. Og jeg er ellers UTROLIG blufærdig!!

Jeg blev også bedt om at fokusere på at "lyden" ikke skulle "ud", men vendes indad, og at jeg brugte kræfterne på at presse, og ikke andet.

Danse osv, ville jeg aldrig kunne have gjort - det gik for hurtigt, og havde det gået langsommere, ville jeg have nydt hvert øjeblik mellem veerne med at slappe af, fremfor at bruge energien på at danse :P

Jeg føfte halvt siddende, ganske "klassisk" - Det var helt perfekt for mig og kunne ikke have ønsket det anderledes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min sviger mor har altid sagt at når man er i fødsel så er man fuldstændig ligeglad med om man ligger midt på stadion under en fodboldkamp for man tænker ikke på omverdenen ;) når hun har sagt det har jeg altid tænk at hun var lettere sindsyg men efter selv og have født 2 gange må jeg ærligt indrømme at tja hun har nok ret ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan huske, at jeg havde ret så ondt i halsen dagen efter. Men havde også presseveer i over 1 1/2 time, og selv om jeg ikke brølede, så kom der alligevel nogle ret så primale lyde dybt nede fra halsen. Tror det var ligesom Camillat beskriver :whistling

I starten var mine veer meget som menssmerter, og det hjalp mig rigtig meget at ligge ned under dynen med en varmepude, og jeg var ret kontrolleret. Før vi tog på hospitalet kom mine forældre forbi for at hente hunden, og jeg kan huske, at jeg havde en ve mens jeg snakkede med min mor, og tænkte, at hun ikke skulle se, at jeg havde veer, for ville ikke bekymre hende.

Da jeg kom til hospitalet og kom i vand kan jeg huske, at jeg overvejede at beholde BHen på, fordi jeg ikke synes jordemoderen skulle se mine bryster, men jeg overvandt min blufærdighed.

Senere skulle jeg have taget en blodprøve fra babyens hoved, og havde en læge, en overjordemor og en medicinstuderende stå og snakke om, hvordan de skulle tage den, mens de alle havde blikket fokuseret godt oppe i mig. Og jeg var ret så ligeglad. Jeg havde veerne at fokusere på.

Jeg husker ikke, at jeg på noget tidspunkt mistede besiddelsen, men mens de arbejdede på at ligge min epidural (det tog dem 1 time fordi mine ryghvirvler i lænden er skæve) havde jeg meget kraftige veer, der kom med 1-2 min. pause, og jeg kan huske, at jeg var så udmattet, at jeg faldt i søvn mellem veerne. Når jeg havde veer sad jordemoderen foran mig med hendes hænder oven på mine og guidede mig igennem hver ve, og fortalte mig, hvordan jeg skulle trække vejret og heppede på mig. Hun var virkelig god, og det var super godt at fokusere på hendes stemme og på at gøre som hun sagde. Hvis ikke hun havde guidet mig sådan igennem, tror jeg ikke jeg ville kunne holde fokus, og så havde jeg nok råbt og skreget og vredet mig under veerne.

Jeg havde virkelig god hjælp i at have noget at fokusere på, der holdt mit fokus, så jeg ikke bare gav løs. Da jeg fik ilt og lattergas i masken hjalp det rigtig meget at trække vejret nok ind til at høre den lille "klik" lyd der kom fra apparatet når jeg havde suget en vis mængde luft ud af den. Det passede ret godt med en meget dyb vejrtrækning. Det var rart at have noget "udefra" der kunne fortælle mig hvornår jeg havde trukke vejret nok ind, for jeg havde INGEN tidsfornemmelse, og hvis jeg ikke lyttede efter den lyd begyndte jeg med det samme at hyperventilere.

Under presseveerne var C en rigtig god coach, for der var jeg ved at løbe helt tør for kræfter, og kunne ikke overskue at presse når jeg skulle, med mindre han pressede mig og heppede på mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke prøvet yoga, men vil lige sige at blufærdighed - det findes ikke til en fødsel ;)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var så en af de kvinder de andre har beskrevet. Hende der lå på stuen ved siden f og skreg ;)

Jeg havde så stærke smerter pga gammelt arvæv der var igang med at udvide sig. Kom på fødegangen da Keg var 1 cm åben på trods af de først vil sende en derover når man er i aktiv fødsel (4-5 cm) men jeg skulle have lattergas og epi lagt tidligt.

Under epi'en udvidede jeg mig fra 1 til 7 cm på de 20 min det tog at have nålen i ryggen og der må jeg indrømme at det var total skrig. Min mand sagde jeg var på en anden planet mens det foregik. Jeg husker ikke meget men kan love dig en ting.... Dit fokus er på smerterne og på at din baby har det godt. Resten af verden kan hoppe i havet.

Jeg er ikke stolt af min fødsel og har i lang tid haft det meget svært med den men efter en efterfødselssamtale hvor jeg fik fortalt hvor sej de alle havde synes jeg var med de ting der skete har jeg accepteret at jeg altså føder rent Hollywood style med knap så pæne gloser og skrig.

Jeg havde diverse planer og tanker om hvordan jeg gerne ville have fødslen gik men når alt kommer til alt er der ikke andet at gøre end at lade sig flyde med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var så en af de kvinder de andre har beskrevet. Hende der lå på stuen ved siden f og skreg ;)

Jeg havde så stærke smerter pga gammelt arvæv der var igang med at udvide sig. Kom på fødegangen da Keg var 1 cm åben på trods af de først vil sende en derover når man er i aktiv fødsel (4-5 cm) men jeg skulle have lattergas og epi lagt tidligt.

Under epi'en udvidede jeg mig fra 1 til 7 cm på de 20 min det tog at have nålen i ryggen og der må jeg indrømme at det var total skrig. Min mand sagde jeg var på en anden planet mens det foregik. Jeg husker ikke meget men kan love dig en ting.... Dit fokus er på smerterne og på at din baby har det godt. Resten af verden kan hoppe i havet.

Jeg er ikke stolt af min fødsel og har i lang tid haft det meget svært med den men efter en efterfødselssamtale hvor jeg fik fortalt hvor sej de alle havde synes jeg var med de ting der skete har jeg accepteret at jeg altså føder rent Hollywood style med knap så pæne gloser og skrig.

Jeg havde diverse planer og tanker om hvordan jeg gerne ville have fødslen gik men når alt kommer til alt er der ikke andet at gøre end at lade sig flyde med.

laugh.gif til det med roedt laugh.gif

Det er sgu ogsaa iorden respect.gif

Der er nemlig ikke andet at goere end to go with it... mig, som ikke ville have udvidelsesveer liggende og ikke foede liggende, endte med begge dele - det var bare bedst. Min enorme selvkontrol under fodslen kom faktisk bag paa mig, men da han saa var ude, ja, saa tabte jeg traaden og resten af dagens begivenheder bliver virkelig sloerede i min hukommelse...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wauu nogle gode historier ... Jeg er helt rolig over at ALT bare er tilladt og at man bare lader "urkvinden " over :) de slanger der skræmte ikke- jeg er vare typen der gerne vil vide det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft en af hver.

Min første var med hygge snak og ikke i nærheden af at skrige (er også typen der gerne vil bevare kontrollen og en der helst vil undgå at skrige og var samtidig lidt skræmt og flov hvis der skulle komme noget ude af enden samtidig) meeeen jeg havde en epi.

Under min seneste havde jeg så vanvittig ondt at alle de ting jeg TROEDE jeg skulle gøre var en by i Rusland. Jeg kan ikke huske alt, men jeg kan huske jeg overvejede kraftigt at bide i vandhanen i badekaret i håbet om et par knækket tænder ville skaffe mig noget morfin :) Det gik simpelthen for hurtigt til at JM ville give mig smertestillende.

Jeg udvidede mig 1-8 cm på 35 min og så lå bebs hovedet drejet hvilket medførte at jeg i 30 min ikke udvidede mig overhovedet men havde slemme slemme smerter for kroppen ville have ham ud. Jeg fik også snerret at JM at hun bare skulle lade mig føde ham med aflagt hovedet på de 8 cm og så måtte vi fikse bagefter :) Men stoppet i fødslen medførte at jeg slet ikke kunne overskue noget som helst. Så kald det opgivelses skrig/klynken men den smerte kunne jeg ikke tackle. Da han endelig vendte sig var han ude på 2 presseveer på 5 min.

Da jeg lå med ham bagefter kunne jeg lugte noget. Spurgte så om vandet lugtede sådan lidt af fiskevand hvorpå JM sagde "næ du ligger på lidt afføring". Min flovhed - der nu var vendt tilbage da smerterne var væk -fik så fremstemmet. "ej hvis er det" hvorpå JM sagde "ja altså det er ikke mit" ha ha Så ja min anden fødselsfrygt var så også lige bekræfter. Vupti :)

Men alfa omega jeg tror ikke 2 fødsler er ens og heller ikke smerterne. Jeg tror man gør hvad man kan for at overleve. Jeg har hvertfald respekt for alle der føder uanset om man mister stemmebåndet, siger biiiib ord eller græder meeen "fiskevandet" er jeg stadig lidt forfængelig med hvis jeg skulle være så heldig at få en 3'er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah ja, Issa, naar man foeder, saa kan man komme til at skide - jeps, been there too rolleyes.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg havde også lidt afføring samtidig og det dør man altså ikke af!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah ja, Issa, naar man foeder, saa kan man komme til at skide - jeps, been there too rolleyes.gif

:ditto Og lagde ikke engang mæske til det selv. Kan huske, at jeg spurgte om et eller andet (tror hun var ved at tørre mig eller noget), og JM sagde bare "der kom bare lidt klyx" - pæn måde at sige det på :D :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blufærdigheden ryger virkelig under en fødsel - jeg synes at jeg havde andet at tænke på ;)

Jeg skreg ikke, men havde lidt lyd på under presseveerne. Sådan slags brumme-lyde eller hvad man kan kalde det. Jm sagde til mig, at man bruger for mange krafter, hvis man skriger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hahaha, Camilla. Urlyd... Men true. Dog kan jeg HUSKE den, men nej heller ikke efterligne den. De der presseveer er syge.... Jeg råbte et par gange, vist nok "Hold nu kæft" men til hvad/hvem husker jeg ikke. Og så bad jeg om EPI, i højt toneleje.....Men jeg kan sgu godt forstå, at man skriger for hold nu op hvor gør det nas..

Jeg havde ikke været til fødselsforberedelse, snakkede ikke om fødsel med nogen(heller ikke JM)Og læste heller ikke om det. Jeg ville tage det som det kom, og Caroline kom så seks dage for tidligt og fødslen tog 2. og 20 min :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde tænkt mig at be om et klæde til at skærme af for min hoohaa og havde tænkt mig at ligge helt tilknappet indtil baby var kommet ud. Ingen af delene var noget jeg tænkte over under fødslen :D . Ligeledes var jeg fuldstændig ligeglad med hvem der hørte mine brøl, skrig, bandeord og diverse andre lyde jeg kom af med :) For som jeg til min egen overraskelse fandt ud af, er jeg Meget verbal under en fødsel :whistling

Det var det jeg syntes hjalp mig bedst, så det gjorde jeg. Hvis det ville have hjulpet mig at drikke saltvand i rå mængder, så havde jeg gjort det, bare smerterne blev lindret!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER