Guest

D-dråber - hvorfor?

16 indlæg i dette emne

D-dråberne er vel en af de største syndere når det kommer til dårlig mave, gråd og søvnløse nætter for børn og forældre. Og nu stiller jeg så det provokerende spørgsmål

HVORFOR GIVER MAN SIT BARN D-DRÅBER?

jeg tænker bare:

Hvad gjorde man før i tiden?

Hvad er det præcis de gør godt for?

Hvad sker der/er risikoen ved at lade være?

Er det mest dyreplageri at give sit barn d-dråber og ondt i maven? Eller at undlade at give dem?

Hvor mange herinde ved egentlig hvorfor de skal have det, andet end at det siger alle at de skal.

Min lille Mie er nemlig ramt af den dårlige mave og jeg har altså forsøgt med både alm dråber og D-pearls og kan ikke blive ved med at købe mig fattig i preparater som jeg ikke ved om giver hende ondt eller ej. Og jeg har ikke lyst til at give hende flere når hun får det så skidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hun faar naeppe ondt i maven af D-pearls i hvert fald...

Men D-vitamin er livsnoedvendigt og babyer kan ikke selv danne det, om du saa satte din datter ud i solen uden solbeskyttelse. Derfor skal de have det tilfoert, ligesom mange danskere ioevrigt burde faa det i vinterhalvaaret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man give D-dråber fordi at det er noget kroppen normalt producerer, når man får sollys. Og i og med at vi skærmer vores børn meget fra solen og smører dem ind i solcreme, så producerer de ikke selv nok d-vitamin. Før i tiden skærmede man ikke børn ligeså meget fra solen (man brugte ihvertfald ikke solcreme), men der var solens stråler heller ikke ligeså skadelige som de er idag, pga. at ozon laget er blevet tyndere.

Man skal bruge d-vitamin for at kunne optage kalk, som vi skal bruge til vores knogler. Det er særligt vigtigt for børn at få masser af kalk, da knoglerne jo vokser så stærkt hos dem.

Så jo, d-vitamin er vigtigt, men kan godt forstå du er frustreret :( det er godt nok synd for stakkels mie.

Lidt bonus-info som ikke mange ved: Udover d-vitamin for at kunne optage kalk, så skal kroppen bruge K2 vitamin for at transportere kalken ud til knoglerne. Dette vitamin er ikke noget kroppen selv producerer, men man får gennem kosten. Primært igennem gæret mad, hvilket vi jo ikke spiser ret meget af i dagens danmark og da slet ikke små børn. Uden K2 vitamin sætter kalken sig alle steder i kroppen udover knoglerne, hvilket bl.a. kan føre til åreforkalkning (sidstnævnte bliver selvfølgelig først et problem senere i livet).

Der er lavet forsøg med en gruppe kvinder som tog K2 vitamin i form af en gæret sojabønne og en gruppe der ikke tog - og på de efterfølgende skanningsbilleder var der tydelig forskel på knogletætheden. Man får altså markant stærkere knogler af K2 vitamin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget med, at d-vitaminet er afgørende for flere ting, men blandt andet noget med kalkoptagelsen og dermed dannelsen af knogler og tænder.

Min veninde arbejder som statistiker og har blandt andet laver statistik på d-vitaminets betydning og der er ingen tvivl om de gavnlige effekter!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme at jeg ikke 100 % ved hvorfor de skal have dem. Men generelt har vi jo allesammen brug for D-vitamin. Vi får det fx gennem solen.

Så mit gæt er at de små skal have D-vitamin fordi de ikke må være i solen og derfor ikke får den mængde D-vitamin, som kroppen har brug for? :help

Har aldrig tænkt nærmere over det, da vi aldrig har haft problemer med dem. Theo har fået dem (næsten :blush) hver dag siden han var 2 uger. Nu er han 13 mdr. og vi har endnu ikke oplevet problemer med ondt i maven :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man give D-dråber fordi at det er noget kroppen normalt producerer, når man får sollys. Og i og med at vi skærmer vores børn meget fra solen og smører dem ind i solcreme, så producerer de ikke selv nok d-vitamin. Før i tiden skærmede man ikke børn ligeså meget fra solen (man brugte ihvertfald ikke solcreme), men der var solens stråler heller ikke ligeså skadelige som de er idag, pga. at ozon laget er blevet tyndere.

Man skal bruge d-vitamin for at kunne optage kalk, som vi skal bruge til vores knogler. Det er særligt vigtigt for børn at få masser af kalk, da knoglerne jo vokser så stærkt hos dem.

Så jo, d-vitamin er vigtigt, men kan godt forstå du er frustreret :( det er godt nok synd for stakkels mie.

Lidt bonus-info som ikke mange ved: Udover d-vitamin for at kunne optage kalk, så skal kroppen bruge K2 vitamin for at transportere kalken ud til knoglerne. Dette vitamin er ikke noget kroppen selv producerer, men man får gennem kosten. Primært igennem gæret mad, hvilket vi jo ikke spiser ret meget af i dagens danmark og da slet ikke små børn. Uden K2 vitamin sætter kalken sig alle steder i kroppen udover knoglerne, hvilket bl.a. kan føre til åreforkalkning.

Måske et dumt spørgsmål :blush Men hvad er gæret mad fx?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske et dumt spørgsmål :blush Men hvad er gæret mad fx?

Det er slet ikke dumt :) tja, mjød er fx gæret, så vikingerne havde nok ikke de store problemer med svage knogler ;)

I de østlige lande spiser de også en del gæret mad, bl.a. gærede sojabønner til morgenmad, som vi spiser havregryn, hvilket gør at de ikke har de samme livstilssygdomme der.

Man har så kopieret den ide og man kan nu få gæret sojabønne i form af en slags pille, som kosttilskud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er slet ikke dumt :) tja, mjød er fx gæret, så vikingerne havde nok ikke de store problemer med svage knogler ;)

I de østlige lande spiser de også en del gæret mad, bl.a. gærede sojabønner til morgenmad, som vi spiser havregryn, hvilket gør at de ikke har de samme livstilssygdomme der.

Man har så kopieret den ide og man kan nu få gæret sojabønne i form af en slags pille, som kosttilskud.

Nå ja det er ikke ligefrem ting man spiser særlig ofte.

Tak :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah jeg er stadig ikke overbevist - sorry! Har søgt på nettet og fandt frem til at man skal tage d-dråber fordi d vitamin mangel øger risikoen for rakitis, og så fandt jeg denne side om rakitis:

http://www.news-medical.net/health/Rickets-What-is-Rickets-(Danish).aspx

Og hvis det der står der er sandt så virker det altså ikke som om der er en overhængende fare for at alle børn får rakitis og at hvis jeg får sol er der mindre risiko for Mie (og så tænker jeg at jeg kan indtage de D-vitaminer og så vil hun stadig få gavn af dem)

Så hvis det er det eneste argument for d-vitamin så er jeg ikke overbevist.

Og jo hun får helt sikkert ondt - måske endda mere ondt af D-pearls.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvor meget moderen kan overføre til barnet igennem mælken, men jeg tvivler altså på at det er nok :unsure jeg ville snakke med min læge om det, måske du kan give hende en nedsat dosis?

Og lige et ekstra spørgsmål - er du sikker på at det ER d-dråberne der giver hende maveproblemer? Holdte problemerne op så snart du stoppede med dråberne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare sjaeldent at boern for ondt i maven af en smule sundt olie, som olivenolie jo er. Kokosolie og palmeolie er derimod haarde ved maven.

Kan det vaere noget, du spiser eller drikker? Eller at hun spiser for ofte, saa maven ikke faar ro til at fordoeje? Bare forslag og hvis du stadig er overbevist om at det er d-vitamin, saa er det skam ogsaa ok med mig :)

balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun spiser med 3 timers mellemrum +/- 3 kvarter så det kan ikke være det, jeg spiser mad fra fryseren så det er de samme 6 retter vi har kørt med de sidste 3 uger med kun lidt variation når vi har haft ekstra overskud eller spist hos svigerforældrene, men der var ingen reaktion.

Reaktionen er kommet nogle timer efter d-dråberne er indtaget, jeg har ikke prøvet at stoppe endnu.

Men Camilla kan du ikke lige hjælpe mig med noget, for tror du har forstand på det - for har købt bio gaia til Mie for hun havde så tynd mave i syarten, men da jeg læste ingrediens listen er der både kokosolie og palmeolie i, så har faktisk ikke turde gi hende det :( men er det ikke tosset når nu det er meningen det skal hjælpe maven? Kan jeg godt gi hende det alligevel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spoerger jeg ganske irriterende, om du har givet Mie D-pearls endnu og har droppet draaberne? Sorry...

Jeg vidste da ikke, at der er de olier i Bio Gaia... Rebecca Persson skriver, at ikke alle boern faar ondt i maven af kokosolie, lige hvad angaar D-vitaminerne(hun anbefaler saa d-pearls).. Rebecca Persson anbefaler saa Bio Gaia, saerligt til flaskeboern og babyer foedt ved ks. Altsaa, jeg ville godt turde give dem til hende, fordi jeg har hoert SAA mange have tilfredse babyer efter Bio Gaia.

Naar flasken (med Bio Gaia) er tom, saa kan man gaa over til NDS Panda eller Udos Choice infant bla bla, som man oploeser i lidt MM. Jeg giver faktisk nogle gange Noah lidt af fra en af mine Bio Cult -kapsler oploest i mm. Du kan nok hurtigt maerke, om det hjaelper hende eller om status quo bevares eller forvaerres - men gud forbyde det dasm.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok så forsøger jeg mig med bio gaia.

Hun har fået D-dråber i en lille uge, men maven bøvlede mere end normalt og hun klynkede i søvne når hun skulle af med noget, så jeg tænkte at D-pearls måtte være vores redning, men efter et par timer fik hun "anfald" hvor hun pludselig skreg, blev helt stiv, flaksede med arme og ben og var helt utrøstelig. Efter noget tid falder hun lidt til ro, for bare at gentage igen indtil hun "eksploderer" i bleen. Derfor er jeg ret sikker på det er D-pearls.

Jeg tror min plan lige nu bliver at stoppe med D-dråberne i et par dage og så forsøge igen med dråberne (lidt bøvl er bedre end mega ondt) måske i mindre dosis, bare en enkelt dråbe eller 2 og så se om det går bedre og så kan jeg selv tage de der D-pearls og håbe hun får lidt gennem mælken også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh Maja - jeg synes at vi står overfor nøjagtig samme situation som dig... men det er bare skide svært at vide hvad det er, der gør udslaget...

For synes jo at Mylicon har hjulpet rigtig meget på maveknebene ved Elin, men det er som om det er lidt tilbage igen med baksen med arme og ben.

Vi har så prøvet for første gang at give bio gaia - kunne også læse at det er kokosolie i - ligesom der er i D-dråberne... men jeg gave hende 5 dråber af mylicon, 5 dråber bio gaia her i formiddag og fra morgenen af fik hun D-dråber... hun sov fra 8.15-10.15, men har så været vågen siden 10.15 - 15 (på nær ½ time og småblundere)....

Jeg kan virkelig godt forstå din frustration... for ja, det er vigtigt at de får d-dråber, men man føler også bare at det er på bekostning af så meget, hvis det er dem som er skyld i maveknebene...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi troede også det var d dråberne der var skyld i Marius's mavekneb, men de fortsatte efter vi holdte en pause, så det var det ikke. Så vi har trappet ham op i dem i stedet for at give dem på fuld styrke med det samme. Så to dråber i 2 dage, 3 dråber i 2 dage osv... Håber du finder ud af hvad der giver Mie mavekneb.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER