TiaK

Trampolin

32 indlæg i dette emne

Vi har allerede bestemt at Erica skal have en trampolin i haven og har egentlig planer om at grave den ned til foråret, hvor Erica vil være knap 2 år. Men er der nogle anbefalinger for hvornår de må begynde at hoppe på trampolin - er hendes ryg stærk nok og er der andet, vi skal være opmærksomme på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Slet ikke nogen, der ved noget om hvornår de små poder må begynde at hoppe på trampolin??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke rigtigt :( jeg ved kun at min mand nevøer begge har været oppe og hoppe lidt inden de blev to. Men kun sammen med enten storesøster eller en voksen og på deres præmisser.

Vi var også til bryllup for en måneds tid siden og der var også børn på omk de 2 der var oppe og lege på en trampolin.

Så hvis det først er til foråret og stille og roligt i starten så tror jeg det er fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isabellas DP havde trampolin gravet ned i haven, og den var godkendt af dp-kontoret, så det regnede jeg med var ok. Faktisk har jeg aldrig tænkt det store over det. Hun var 2 år da hun skiftede til VS, men hun har vel brugt den et halvt års tid inden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener faktisk at det styrker deres ryg og motorik..

Min mindste niece er sindsyg god til det (ja til hendes alder, 3 år, de fik den sidste år, hvor hun så kun var 2 ;) ), og kan lave alle mulige kunstner, hvor jeg knap kan komme ned på røven og op igen (læs= kan slet ikke :whistling )

Tror kun det er super godt for dem, må jeg indrømme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tak for svar alle sammen! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad jeg ved af kan de ikke begynde for tidligt. Det styrker deres motorik helt vildt. Ikke at de kan finde ud af at hoppe (lette fra jorden) med det samme, men øvelse gør mester. Og bare det at de går/løber rundt på et ustabilt underlag styrker dem rigtig meget.

Jeg var med i et forsøg da jeg gik i gymnasiet, netop omkring hop og knogler. Der fik vi af vide at det var videnskabeligt bevist at jo mere du hopper som barn, jo stærkere bliver dine knogler og jo mindre risiko er der for for eks. knogleskørhed. Det forsøget gik ud på, var så om man i sen teenagealder stadig kunne forbedre ens knogler, men ved ikke hvad de fandt frem til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en trampolin i haven og Theo er helt vild med den :yay

Jeg synes bestemt at I kan grave én ned til foråret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sundhedsstyrelsen fraråder trampolin ind til børn er 6 år gamle.

Men alle jeg kender (jeg er uddannet afspændingspædagog og har mange kontakter inden for gymnastik, fysioterapeuter, ergoterapeuter mv.) siger det er noget pjat.

Jo - hvis børn er på trampolin sammen eller sammen med voksne kan det gå grueligt galt, men er børn alene så vil de ikke kunne hoppe så højt at det overbelaster hverken ryg eller nakke (hovedet er jo forholdsvist stor hos mindre børn ift. kroppens størrelse).

Til gengæld styrker trampolinen motorikken SÅ meget at de gængse faldulykker på fliserne når barnet går eller løber bliver stærkt reduceret.

Selvfølgelig skal et lille barn ikke være uden opsyn på en trampolin og lige meget om den er gravet ned eller ej skal der være net omkring.

En voksen må gerne sidde på trampolinen sammen med det hoppende barn - bare den voksne ikke selv hopper. Det er nu sjovere at lege med mor eller far når de også er deroppe end når de står ved siden af :)

Vores har brugt trampolin fra fødslen, I starten bare til at ligge på, så krybe, kravle, gå og hoppe. Og det er helt tydeligt at se på børn hvem der har trampolin hjemme i haven ift. hvem der ikke har, for de lærer at hoppe meget tidligere og generelt er de meget mere sikre grovmotorisk.

Selvfølgelig vil de falde på trampolinen, men det gør knapt så ondt at gokke hovedet ned i en trampolindug som en græsplæne, fliser eller stuegulvet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sundhedsstyrelsen fraråder trampolin ind til børn er 6 år gamle.

Men alle jeg kender (jeg er uddannet afspændingspædagog og har mange kontakter inden for gymnastik, fysioterapeuter, ergoterapeuter mv.) siger det er noget pjat.

Jo - hvis børn er på trampolin sammen eller sammen med voksne kan det gå grueligt galt, men er børn alene så vil de ikke kunne hoppe så højt at det overbelaster hverken ryg eller nakke (hovedet er jo forholdsvist stor hos mindre børn ift. kroppens størrelse).

Til gengæld styrker trampolinen motorikken SÅ meget at de gængse faldulykker på fliserne når barnet går eller løber bliver stærkt reduceret.

Selvfølgelig skal et lille barn ikke være uden opsyn på en trampolin og lige meget om den er gravet ned eller ej skal der være net omkring.

En voksen må gerne sidde på trampolinen sammen med det hoppende barn - bare den voksne ikke selv hopper. Det er nu sjovere at lege med mor eller far når de også er deroppe end når de står ved siden af :)

Vores har brugt trampolin fra fødslen, I starten bare til at ligge på, så krybe, kravle, gå og hoppe. Og det er helt tydeligt at se på børn hvem der har trampolin hjemme i haven ift. hvem der ikke har, for de lærer at hoppe meget tidligere og generelt er de meget mere sikre grovmotorisk.

Selvfølgelig vil de falde på trampolinen, men det gør knapt så ondt at gokke hovedet ned i en trampolindug som en græsplæne, fliser eller stuegulvet.

Gælder sundhedsstyrelsen anbefalinger ikke kun i pasnings-/dagtilbud?

Vil du evt. linke til deres anbefaling hvis det ikke forholder sig sådan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker at vi også lige må have Kejzer herind, som fys eller er det ergo hun er?? men hun har jo en masse om stimulatik.

Og så vil jeg sige, at når et barn har en god grovmotorik, så har de også nemmere ved at lære eks. boglig fag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt at sst's anbefaling handler om institutioner, men deres begrundelse gælder jo for alle børn..... Sakser den lige herind:

Særlige forhold vedrørende de 0-6-årige

Der er en række forhold, som tyder på, at aldersgruppen 0-6 år har en særlig risiko for ulykker og skader ved anvendelse af hopperedskaber:

• De fleste børn i den alder er ikke så motorisk udviklede, at de mestrer springteknikken med fornøden sikkerhed og præcision, og kan ikke med tilstrækkelig sikkerhed lære de nødvendige grund hop og holde sig fra de farlige kolbøtter.

• Hovedet udgør en så forholdsvis stor og tung en del af kroppen, at tendensen til at lande med hovedet nedad er væsentligt større for de mindre børn. Det er formentlig baggrunden for, at børn under 7 år har en særlig høj risiko for skader i hoved/hals området, herunder hjernerystelser, forvridninger i nakkehvirvlerne, brud på nakkehvirvler og skader på nervesystemet.

• Børnenes opmærksomhedsniveau og fokus på en sikker landing er desuden ikke tilstrækkeligt veludviklet.

• Mindre børn er i særlig grad udsat for afværgeskader i knoglernes vækstzoner (epifyse løsning), der ofte kombineres med knoglebrud. Sådanne skader kan medføre varige vækstforstyrrelser.

....... Men med alt det sagt, så skal Marlon også have en trampolin næste sommer. Vi vil bare sørge for at være forsigtige, og passe godt på ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan findes på www.sst.dk

Og selvom det gælder for institutioner så er sikkerhed vel også noget man skal tænke over hjemme når man har fri?

Min påstand er at der er flere børn der kommer til skade hjemme end i institution, især hvis man udregner efter hvor mange timer de er vågne og aktive hjemme ift. institution.

Og mine dagplejebørn bruger trampolin - med forældrenes tilladelse (og de ville gerne have jeg brugte den mere end jeg faktisk gør ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Agnes fik hendes trampolin her i foråret da hun var omkring 20 mdr. Og vi fik den gravet ned kort tid efter. HUn EEEEELSKER den, og er blevet vanvittig god til at hoppe, både på to ben og på et.

Hvis vi ikke havde den gravet ned, ville jeg dog være noget nervøs ved den. Selv om vi det første stykke tid, inden den blev gravet ned, havde net omkring, så vidste hun lige præcis hvordan man åbnede - og så err man jo lige vidt. Så lille et barn, forstår jo ikke konsekvenserne af at hoppe ud over kanten.

Hilsen Ulla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare, selvom den er gravet ned, hvis børnene hopper fra trampolinen ud på jorden er der jo absolut INTET som giver efter... Det er vel dybest set det som giver skaderne ved ikke at have net, og ikke den lille meters penge der er ned???

Det jeg mener er, at når den er gravet ned så er der jo ikke kanten de kan lande på og brække nakke, ryg mm.

Herhjemme lander hun bare på blødt græs.

Jeg siger ikke, at hun ikke har mulighed for at brække arme eller ben. Men hun knække ihvertfald ikke ryggen på kante. Gyyyyys hvor er det egentlig en frygtelig tanke :boo

Hilsen Ulla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja på 3 har en trampolin i haven, og den har jeg aldrig overvejet kunne være et problem for hende... Den har sikkerhedsnet og der er god afdækning til fjedre osv så kun kan reelt set "kun" komme til skade ved at lande forkert eller falde, og på en trampolin dog lander hun forholdsvis blødt. Selvom hun er dygtig til at hoppe, så er det jo alligevel begrænset hvor højt hun hopper og hvor mange "tricks" hun tør forsøge. Hun hopper bare op og ned og løber lidt rundt på den og sådan.

Jeg vil dog ALDRIG lade mine børn hoppe på en trampolin uden net uden der står en voksen lige ved siden af som kan gribe hvis nødvendigt.

Jeg kan ikke helt forstå ideen i at der skal stå en boksen pg gribe har haft diskutionen med min søn flere gange da han ikke måvære pÅ trampolin uden net heller ikke når der står en voksen men jeg ved at jeg ikke ville kunne nå rundt om en knap 4 meter trampolin hvis de er bed at skvatte ud i den modsatte side af hvor jeg står så tør ikke lade ungerne hoppe uden nettet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan findes på www.sst.dk

Og selvom det gælder for institutioner så er sikkerhed vel også noget man skal tænke over hjemme når man har fri?

Min påstand er at der er flere børn der kommer til skade hjemme end i institution, især hvis man udregner efter hvor mange timer de er vågne og aktive hjemme ift. institution.

Og mine dagplejebørn bruger trampolin - med forældrenes tilladelse (og de ville gerne have jeg brugte den mere end jeg faktisk gør ;))

Det håber jeg virkelig ikke at du konkluderer at jeg ikke gør????

Grunden til at jeg netop spørger om det er i institution, er fordi antal børn pr. voksen er rimelig meget højere der end i de fleste hjem og netop derfor er der ikke ressourcer til det opsyn det kræver at have trampolin.

Det er der trods alt i hjemmet, så derfor tænker jeg at anbefalingerne er andre og IKKE kan sammenlignes med anbefalingerne i institutionen. Så det er ikke fordi jeg synes at sikkerhed ikke er noget der skal være i hjemmet (bliver lidt forarget over den måde du skriver det på, for det lyder som om du tror at jeg er ligeglad med sikkerhed i hjemmet - og ja jeg er lidt nærtagende når det handler om mine børn og sikkerhed).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores datter på snart 2 år hopper da også på trampolin men det er kun når vi er der ellers ikke, og vi skal holde hende i hænderne. det var vores sundhedsplejske der sagde at det måtte vi godt så hun kunne få lidt mere ballance i benene :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så, nu blev det forår, og vi skal nu til at have gravet en trampolin ned :loveshower

Jeg har fundet denne, men jeg kan ikke bestemme mig for hvor stor den skal være?

http://www.hoppeeksperten.dk/trampolin-inground-c-59.html

Jeg hælder mest til den mindste (3,3m i diameter) da vores have jo ikke er vældig stor, og hvis det anbefales kun at være en på den ad gangen, så er den vel stor nok?

Eller er det utopi at tro på der kun vil være en person ad gangen? Jeg husker da selv fra barndommen at vi var flere på og hoppede i takt - det var jo det sjoveste! Og så vil jeg hellere købe en større, så der er mere plads?

Hvor stor er jeres, og er i glade for størrelsen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har denne

http://www.ampel24.dk/p457/Deluxe-Trampolin---430-cm--sikkerhedsnet-og-stige--sort-pulver-belagt-.html

Den er stor, men jeg synes at hvis det er mere end 1 der hopper, ville jeg helst ikke have den mindre. Specielt når drengene tumler på den. Og så har jeg været meget imponeret over kvaliteten. Den har stået ude hele vinteren i storm, sne og slud uden at have været mejslet i jorden. Den har ikke rykket sig overhovedet, og den ser stadig ny ud. Vi KUNNE nok godt have en der var mindre, men vi har pladsen og ungerne hopper på den hver dag, når vejret er til det (også nogle gange når det ikke er ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har denne

http://www.ampel24.dk/p457/Deluxe-Trampolin---430-cm--sikkerhedsnet-og-stige--sort-pulver-belagt-.html

Den er stor, men jeg synes at hvis det er mere end 1 der hopper, ville jeg helst ikke have den mindre. Specielt når drengene tumler på den. Og så har jeg været meget imponeret over kvaliteten. Den har stået ude hele vinteren i storm, sne og slud uden at have været mejslet i jorden. Den har ikke rykket sig overhovedet, og den ser stadig ny ud. Vi KUNNE nok godt have en der var mindre, men vi har pladsen og ungerne hopper på den hver dag, når vejret er til det (også nogle gange når det ikke er ;) )

Tak for svar :)

Så du lader gladeligt børn være flere på trampolinen ad gangen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

Så du lader gladeligt børn være flere på trampolinen ad gangen?

Vi har jo mere end et barn ;) Jeg holder selvfølgelig øje med dem. Der er vel også en grund til vi har købt en stor trampolin ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har jo mere end et barn ;) Jeg holder selvfølgelig øje med dem. Der er vel også en grund til vi har købt en stor trampolin ;)

Jeg har bare en svigerinde, der er mor til to drenge, og jeg ved hun er meget hysterisk med at de skal skiftes og ikke må være der samtidigt. Så jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan jeg selv vil have med de er flere/to på samme tid når man ikke har prøvet at have ansvaret for det/set hvor vildt det er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bare en svigerinde, der er mor til to drenge, og jeg ved hun er meget hysterisk med at de skal skiftes og ikke må være der samtidigt. Så jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan jeg selv vil have med de er flere/to på samme tid når man ikke har prøvet at have ansvaret for det/set hvor vildt det er.

De tager hensyn til hinanden- faktisk rigtig meget. Der er til gengæld ingen sko på trampolinen. Det er da sket, at en af dem har fået en fod i hovedet, men intet der ikke kunne være sket i almindelig tumleleg. Tror det handler om at vise hensyn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, nu er jeg kommet frem til at den på 3,3 meter er for lille. Spørgsmålet er så om 3,8 meter er godt nok, eller om vi skal op i 4,3 meter...

Jeg tror jeg skal ud og måle på græsplænen, så jeg kan se hvor meget den fylder...

Er der ikke andre, der vil give et råd med på vejen? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER