tazdiginez

Lære at sove selv

15 indlæg i dette emne

Jeg vil rigtigt gerne lære Maliva at falde i søvn selv, så J også kan putte hende uden hun skal have brystet for at falde i søvn.

Jeg har jo bogen "sov igennem uden gråd" og jeg vil mægtigt gerne læse den igennem og finde gode metoder til det, men jeg så fandens utålmodig og kan ikke vente på at komme igennem bogen :P

Så jeg tænkte om i tøser har nogle gode råd.

Jeg har prøvet at lave putteritualer og sørget for at hun virker træt og så har jeg hygge-ammet indtil hun blev døsig og tung og så har jeg kysset hende på panden, sagt at jeg elsker hende og puttet hende. Nusset hende lidt indtil hun vender sig og falder i søvn. Nogle dage har det virket og andre dage er hun bare stukket i et hyl uden lige. Jeg kan ikke gå ud af værelset før hun sover, for så bliver hun først hysterisk.

Jeg kan heller ikke bare sidde ved siden af, for så er jeg for tæt på og så vil hun ha' bryst <_<

Hvad gør jeg forkert?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da Leo var omkring 5 måneder begyndte han at blive opmærksom på, at han ved at græde kunne tiltuske sig til ekstra vågen tid, hvor vi var hos ham, i stedet for at han skulle sove.

Så vi kørte den hårde stil 3 aftener i træk, hvor han skreg og skreg når vi sagde godnat og sov godt og forlod hans værelse (han har sovet i eget rum siden han var 3 måneder gammel uden problemer). Vi lod ham skrige nogle minutter og gik så ind til ham igen og sagde godnat og gik igen. Og så startede han forfra. Det varede måske en 3 timer hver aften før han sov.

Og det var super hårdt men efter 3 aftener gav han op, og vi har aldrig siden haft problemer med at lægge ham - virkelig ikke.

Vi har uden undtagelse kunne lægge ham til at sove ude som hjemme uden at blive siddende hos ham. Selvfølgelig siger vi godnat og snakker lidt og synger måske en sang, men han falder i søvn selv når vi er gået - også selvom vi er ude hos andre, hvor han aldrig har sovet før.

Så det er klart at Maliva tester dig af og bliver hysterisk, når du forlader hende, det hjælper jo hun får sin vilje :)

En fra min mødregruppe var i præcis samme situation som dig, hendes datter skreg og skreg og de blev siddende hos hende hver eneste dag i 1 time hver aften i hendes første 3 leveår, da de ikke kunne klare at hun skreg. Det synes jeg så er ret meget tid af sin sparsomme voksentid at bruge :rolleyes

Jeg ved ikke om den hårde stil virker for dig, men det virkede for os - måske andre herinde har andre metoder??

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjek sovecoach.dk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med at sidde ved siden af til hun sov, derefter begyndte vi at gå ud af rummet inden hun faldt i søvn. Hvis hun bare brokkede sig gik vi ikke ind med det samme men ventede lidt tid, gik ind, gav sut og sagde godnat og gik ud igen når hun var faldet til ro. Og sådan fortsatte vi i nogen gange et par timer til hun sov. Det er meget sjældent jeg sidder hos hende. Det er kun hvis f.eks vågner og er rigtig ked (tror engang imellem hun drømmer) ellers går vi ud og lader hende brokke sig lidt. Jeg synes der er stor forskel på om det er brok eller ked hun er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Leo var omkring 5 måneder begyndte han at blive opmærksom på, at han ved at græde kunne tiltuske sig til ekstra vågen tid, hvor vi var hos ham, i stedet for at han skulle sove.

Så vi kørte den hårde stil 3 aftener i træk, hvor han skreg og skreg når vi sagde godnat og sov godt og forlod hans værelse (han har sovet i eget rum siden han var 3 måneder gammel uden problemer). Vi lod ham skrige nogle minutter og gik så ind til ham igen og sagde godnat og gik igen. Og så startede han forfra. Det varede måske en 3 timer hver aften før han sov.

Og det var super hårdt men efter 3 aftener gav han op, og vi har aldrig siden haft problemer med at lægge ham - virkelig ikke.

Vi har uden undtagelse kunne lægge ham til at sove ude som hjemme uden at blive siddende hos ham. Selvfølgelig siger vi godnat og snakker lidt og synger måske en sang,

men han falder i søvn selv når vi er gået - også selvom vi er ude hos andre, hvor han aldrig har sovet før.

Så det er klart at Maliva tester dig af og bliver hysterisk, når du forlader hende, det hjælper jo hun får sin vilje :)

En fra min mødregruppe var i præcis samme situation som dig, hendes datter skreg og skreg og de blev siddende hos hende hver eneste dag i 1 time hver aften i hendes første 3

leveår, da de ikke kunne klare at hun skreg. Det synes jeg så er ret meget tid af sin sparsomme voksentid at bruge :rolleyes

Jeg ved ikke om den hårde stil virker for dig, men det virkede for os - måske andre herinde har andre metoder??

:kram

Jeg gjorde nøjagtig det samme og vi putter også bare hvor vi er osv.

Intet problem der August tog det 5 dage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at jeg vil vente til Maliva er kørt ind i dagplejen, og til vi har fået gardiner op. Fordi vi har pt. ingen gardiner og det er stadig lyst, når hun gerne skulle puttes. Så det er sværere for hende at falde til ro og i søvn nu.

Og så tror jeg at jeg vil give det et forsøg.

Jeg regner også med at fjerne natamningen inden da, så når hun skal lære at sove selv, så skulle hun gerne kunne sove nogenlunde igennem natten der. :)

Lyder det helt tåbeligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder fornuftigt at få de andre ting på plads først :)

Og ellers vil jeg sige at vi gjorde nogenlunde det samme som Ki, da Theo var omkring 6 mdr. Det virkede fantastisk og siden dengang har vi bare lagt ham, sagt godnat og lukket døren :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige at du skal stoppe med aften/natte-amningen før du kan gøre det andet! Hvis du vil stoppe det, er det bare at fylde godt med grød eller anden "let" spise om aftenen og KUN bruge vand om natten.

Vores vågnede i noget tid mega tidligt, men det var også 2 måltider om natten vi pludselig skulle lægge om dagen!

Vi vendte vores datte af med det hele på ca. 14 dage, og nogle gør det hurtigere.. Men det skal jo stadig være hyggeligt for dem at komme i seng!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med det nu? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med det nu? :)

Hun sover igennem :)

Fra ca. 20.00 til 05.00 - 06.00 :yay

Så det går bare super jo!

Det er kun dage, hvor hun har haft et trælst humør og grædt meget at hun vågner om natten, men det er for trygheden, så det er i orden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt fedt fedt :yay

Det betyder SÅ meget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt fedt fedt :yay

Det betyder SÅ meget!

JA, det gør så og specielt lige for tiden! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JA, det gør så og specielt lige for tiden! :)

Jeg synes faktisk at det med manglende søvn har været det allerhårdeste ved at have en baby.

Det at Theo har sovet så lidt om natten i sit første leveår, gør virkelig at jeg tror der kommer til at gå LANG tid før jeg får lyst til en lillebrøster :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk at det med manglende søvn har været det allerhårdeste ved at have en baby.

Det at Theo har sovet så lidt om natten i sit første leveår, gør virkelig at jeg tror der kommer til at gå LANG tid før jeg får lyst til en lillebrøster :unsure

Det kan jeg sagtens sætte mig ind i, men man lære jo af "sine fejl" ved nummer 1. Så mon ikke man ved nummer 2 har lidt nemmere ved det? :unsure

Jeg vil RIGTIGT gerne ha' flere børn, men må da også indrømme at tanken om ene-barn har strejfet mig et par (og flere) gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg sagtens sætte mig ind i, men man lære jo af "sine fejl" ved nummer 1. Så mon ikke man ved nummer 2 har lidt nemmere ved det? :unsure

Jeg vil RIGTIGT gerne ha' flere børn, men må da også indrømme at tanken om ene-barn har strejfet mig et par (og flere) gange.

Altså nu har vi jo aldrig rigtig haft problemer med at få ham til at falde i søvn, så der må vi jo have gjort noget rigtigt, da vi lærte ham at sove selv allerede som 6 mdr. gammel (eller også var vi bare heldige ;))

Men problemet har været at han vågnede ekstremt tidligt og vågnede mange gange hver nat.

Jeg kan godt blive lidt ked af at jeg har det sådan, for synes ikke at han skal være enebarn, men har bare virkelig ikke lyst til at skulle igennem det manglende-søvn-helvede igen :unsure

Lad os håbe at vi helt automatisk får lysten igen om et par år. De er jo heller ikke så gamle endnu ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER