Havbaek

Den der madpakke.

11 indlæg i dette emne

Min bonussøn har igennem en meget lang periode haft problemer med sin mave. Hård mave, og kan sidde op til 20 min nogengange fordi det gør så ondt og det er svært for ham at komme af med. Dette hjælper vi ham selvfølelig med når det er slemt og han har så stærke smerter at han græder.

Da jeg dengang kom ind i forholdet, havde B lige kæmpet "indædt" med sin søn der KUN ville spise hvidt brød og blev helt hysterisk hvis han skulle have rugbrød. En dum grim vane hans mor har givet ham dengang, og hun har senere givet udtryk for at O ikke gider overhovedet at spise rugbrød hjemme ved hende. Hvor vi her ikke mere har det problem.

B fik det dog vendt hjemme her, og det er ellers gået fint i en god lang periode, og O har spist sin madpakke dengang han gik i børnehaven. Han fik gerne 2-3 halve stk. rugbrød med. En grovbolle og tit også et stykke frugt med. Vi sørger for at variere det. Og jeg gik indvidere på EBAY, og fik bestilt nogle udstikker hjem til pålæg, så vi kunne lave små pålægsfigur. Og æg forme, så han kunne få et hårdkogt æg med der lignede en bil, fisk eller en stjerne.

Plastik bøtter eller muffins papirforme hvor han fik cherry tomater eller agurk stave med fx.

I en periode gik det godt og han spiste ofte op.

Hjemme til frokost kunne han som regel spise 2-3 halve stykker rugbrød, og fik som regel også en halv banan hvis han kunne spise det.

Dette får han stadigvæk, og her er der ingen problemer da han er sulten når han kommer hjem fra skole.

Morgenmad får han jo selvfølelig også, enten havregryn eller grov bolle hvis vi har bagt til det, og nogengange ristet toast med ost eller andet pålæg.

Heller ingen problem her altså.

Men efter han startede i skole 0.Klasse- som han lige er begyndt i, er det gået nedaf bakke. De andre børn spiser til frokost, men O vælger at overhøre og høre ikke altid efter der, og render så ud. Derfor er det sket han har gået en hel dag kun med morgemad i maven, og spiser altså ikke sin madpakke overhovedet. Og når han så kommer hjem har han det skidt, har ondt i maven og sidder atter og kæmper med sin hårde mave. Men frokost vil han gerne have bagefter som regel.

Skolen har i dag kommenteret det, at han ikke spiser, så også de er bekymret. Han høre ikke rigtigt efter når der bliver givet bedsked på at de skal spise frokost i skolen før de går ud.

Vi er da lidt bekymret og har forklaret ham mange gange hvor vigtigt det er både at spise og drikke, at ingen hverken dyr eller mennesker kan gå en hel dag uden mad og drikke. Uden mad og drikke dur helten jo ikke. Plus vi har forklaret ham, at man skal høre efter lærerne også, for når man er i skole er det dem der bestemmer bla.

Ved ikke lige hvordan pokker vi skal få vendt den her. For det dur jo ikke han ikke spiser, ikke høre efter til frokosttimen/i timerne.

Hans mor, har i følge skolen også problemer med at få ham til at spise sin madpakke, så det er ikke kun her det sker.

Desværre er hans mor IKKE en vi kan samarbejde med, da hun ofte er af den mening hun intet fejlagtigt gør <_< så det er desværre en kamp vi selv står med. Og det kan blive et svært dilemma, for han skal jo gerne spise ordentligt.

Og vi ved han ikke er kræsen, for det han får med i madpakken kan han lide og har spist lystigt før i børnehaven også her hjemme, og vi variere det så det ikke er det samme hele tiden. Så det budre ikke være deri problemet ligger.

Til aften spiser han godt. Så det er altså kun i skolen han ikke gider. Og det til trods for at det er en spændende madpakke vi forsøger at lave.

Hvad gør I andre, har I nogle gode råd. For vi er ærligt talt ved at være lidt frustereret over det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

har ingen gode råd, men synes lige jeg vil skrive at jeg synes i gør det rigtig godt og at det lyder til i som forældre har gjort rigtig meget for at en madpakke skal være spændende.... :super

Hvad med at forsøge at have ham med til selv at lave sin madpakke ? og måske få en lærer eller anden person på skolen til evt. at sørge for han ikke render ud før madpakken er spist ?

Tænker det kan være en hård måde i starten, men mon ikk han derved finder ud af at det er det bedste for ham hvis han så kan se hans mave ikke længere vil drille ham sådan ?

Held og lykke med det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter har altid i børnehaven støvsuget sin madpakke, men nu hvor hun også er startet i 0. klasse, så kniber det gevaldigt. På en god dag spiste hun et halvt stykke rugbrød, lidt grønt og en figenstang..

Jeg legede lidt med tanken om hvorfor hun ikke spiser alt hendes mad og kom frem til, at hun drikker sig mæt i skolemælken <_< Jeg fandt også ud af, at hun synes det var uoverskueligt at have meget mad med, så lige nu får hun ikke mere end en halvt stykke rugbrød med forskelligt pålæg, lidt grønt, som kan være cherrytomat, agurk,gulerodstave eller noget helt fjerde og til "dessert" får hun en figenstang,ostehaps eller en lille pakke rosiner..

Desuden får hun en del at spise i hendes SFO hvor de bager boller, spiser frugt, koger pasta, laver snobrød, suppe osv osv og det mætter hende jo også..

Så prøv evt at lade vær, at putte så meget i madpakken og tænk på om, det kan være han drikker sig mæt.

:kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hans mor har koblet ham på skolemælk ordningen. Men jeg ved han har store problemer med at ville drikke. For vi må desværre minde ham meget om det. For ellers drikker han ikke rigtigt.

Han sjat drikker over lange perioder <_< så han døjer når det er slemmest med hovedpine. For når han får en drikkedunk med uden for, som han gør her specielt, så siger han bare ja ja når vi lige minder om at der skal drikkes lidt, og så opdager vi lidt efter at der ikke er drukket af flasken. Og så må vi lige minde om det igen. Det er derfor blevet lidt til at VI ville se når han drikker. Om det så er en god slurk, er vi tilfredse, for det der er vigtigt er jo at han får drukket, og specielt når det er meget varmt. Heldigvis må man sige er vi ved at være over sommeren og går lige så stille vinteren i møde. Men derfor er det jo stadig vigtigt at få drukket.

Det er sket når han er vågnet om natten og har været tørstig, at han har ville have sodavand. Det har vi måtte kæmpe lidt med, da han er vant til meget sodavand hjemmefra fra hans mor af. Men han ved at det er vand eller intet om aftenen/natten. Han får tilbudt saftevand, juice, vand også gerne med lime/citron som han også gerne vil have. Men det er kun noget han drikker når vi ser på det til morgen, frokost hjemme og til aftensmad, eller en nattår når han vågner. Og når vi lige er efter ham uden for når det er drøn varmt. For når vi almindeligt sidder og spiser /drikker han fint fordi han nok ser vi andre drikker. Så der skal vi ikke sidde og minde ham om det. Han er nok lidt af en selvskabs "drikker" når der er andre til stede, i dette tilfælde os voksne. Kun om fredagen får han et glas cola, når vi har hyggeaften.

Der jeg synes det er lidt træls, er at de i skolen gerne vil have børnene har 2 madpakker med. Og der bliver her også bagt snobrød, de får tilbudt frugt m.m der synes jeg så at 2 madpakker er lige rigeligt når de også får alt det andet.

For vi har regnet ud at det er næsten ½ til 1 helt rugbrød der alene ryger på O i forbindelse med skole når han ikke spiser op. Og selvom rugbrød ikke som sådan er dyrt, er det alligevel sure penge at komme af med pr. pk rugbrød på de 5 dage vi har ham hver anden uge.

For samtidig synes jeg jo også det er synd hvis han ikke får en god madpakke med, for hvad nu hvis han virkelig bliver sulten en dag, og der så kun er en hel rugbrøds mad med og et stykke frugt, cherrytomat eller ostehaps. Og han så er virkelig sulten og sidder der i skolen og bliver ked af det :(

Uhaa det ville jeg slet ikke kunne bære.

Godt være han kun er min bonussøn, men han betyder så meget mere for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at jeg ville prøve at snakke med skolen om de kan være med til at finde en løsning, fx. at en lærer - som en anden foreslog - sørger for at han spiser inden han render ud. Hvis man i skolen har en regel om at man skal spise inden man må gå ud, så skal skolen jo også håndhæve reglerne. En dreng i 0. klasse er jo ikke gammel nok til selv at håndhæve alle regler. De må hjælpe ham til at finde ro :) :goodluck

Nu har B, haft fat i dem heldigvis, og de har nu lovet at de lige vil hjælpe O med at huske på madpakken og have et ekstra øje på at han spiser.

For det andet holder jo ikke i længden. For O siger selv til når han har det dårligt, har hovedpine eller er svimmel når han kommer hjem- hvis han har glemt at få spist eller drukket. Så han ved det ikke dur, derfor gør vi også indsatsen herhjemme når han er hos os, for så snart vi spiser og sætter os til bords med ham så er der intet overhovedet og der spiser han og drikker han.

Det er kun når han er alene, optaget uden for, eller er i skole, at det kniber. Men nu har de i skolen lovet at holde lidt øje. For hvad der sker hjemme ved O`s mor kan vi af gode grunde ikke styre. Så her kan vi desværre kun gøre vores til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super godt at læreren nu vil hjælpe med at sørge for at han får spist lidt. Jeg ville prøve med små "kedelige" madpakker. På min datters skole spiser de ca. 10 og kl. 12 og så igen kl. 14 inden sfo starter.

Jeg ville lave rugbrødsmadpakker suppleret med frugt/grønt og så sige at han skal spise en halv rugbrød i hver pause. Det er overskueligt. Undlad alt for meget ekstra mad. Det fylder og gør det måske uoverskueligt for ham - sådan lidt ala pyh alt det mad kan jeg da slet ikke spise, så jeg giver op og lader være med at spise. Så er det nemmere med en halv rugbrød og en gulerod til første spisepause.

I perioder spiser vores datter ikke grøntsagerne. Det betyder så at der kommer en pause fra "lækkerierne" dvs ostehaps, figenstang, nødder, rosiner, riskiks mv.

Vores datter har også svært ved at drikke nok. Vi har klare regler om hvad der skal drikkes. Et glas mælk til morgenmad og aftensmad og man må ikke forlade bordet før det er drukket - suk sikke mange kampe vi har om det glas mælk :(

I 0. klasse fik hun skolemælk og havde drikkedunk med. På de lange dage til kl. 16 skulle mælken drikkes og drikkedunken skulle være tom....det lykkedes sjældent. Nu har vi droppet skolemælken fordi hun alligevel ikke fik den drukket. Vi kæmper stadig med en fyldt drikkedunk!

Hun døjer med hård mave og får derfor movicol. Var det en mulighed at give din bonussøn det i en periode - ved godt at det kræver samarbejde med hans mor men vil alligevel nævne det som en mulighed.

Håber I finder en løsning. Stakkels dreng at han både skal døje med hård mave, hovedpine og svimmelhed fordi han ikke får spist og drukket nok.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super godt at læreren nu vil hjælpe med at sørge for at han får spist lidt. Jeg ville prøve med små "kedelige" madpakker. På min datters skole spiser de ca. 10 og kl. 12 og så igen kl. 14 inden sfo starter.

Jeg ville lave rugbrødsmadpakker suppleret med frugt/grønt og så sige at han skal spise en halv rugbrød i hver pause. Det er overskueligt. Undlad alt for meget ekstra mad. Det fylder og gør det måske uoverskueligt for ham - sådan lidt ala pyh alt det mad kan jeg da slet ikke spise, så jeg giver op og lader være med at spise. Så er det nemmere med en halv rugbrød og en gulerod til første spisepause.

I perioder spiser vores datter ikke grøntsagerne. Det betyder så at der kommer en pause fra "lækkerierne" dvs ostehaps, figenstang, nødder, rosiner, riskiks mv.

Vores datter har også svært ved at drikke nok. Vi har klare regler om hvad der skal drikkes. Et glas mælk til morgenmad og aftensmad og man må ikke forlade bordet før det er drukket - suk sikke mange kampe vi har om det glas mælk :(

I 0. klasse fik hun skolemælk og havde drikkedunk med. På de lange dage til kl. 16 skulle mælken drikkes og drikkedunken skulle være tom....det lykkedes sjældent. Nu har vi droppet skolemælken fordi hun alligevel ikke fik den drukket. Vi kæmper stadig med en fyldt drikkedunk!

Hun døjer med hård mave og får derfor movicol. Var det en mulighed at give din bonussøn det i en periode - ved godt at det kræver samarbejde med hans mor men vil alligevel nævne det som en mulighed.

Håber I finder en løsning. Stakkels dreng at han både skal døje med hård mave, hovedpine og svimmelhed fordi han ikke får spist og drukket nok.

:balloons

Vi er lidt endt i også, i sammenråd med de voksne på skolen/klassen der holder øje, at vi skal prøve at skære lidt ned på det. Han får stadig rugbrød med, men det er så ikke så meget som før. Vi holder os til 2-3 halve. Og så frugt gerne med en gulerod/agurkstave i. Men det spændende som rosiner/ostehaps og det, har vi også besluttet lidt at skære fra i perioder. Da vi fandt ud af at det var den eneste årsag til han åbnede sin madpakke, det var for at tage ostehapsen, og lade resten ligge.

De må ikke få saftevand med i skole, en regel de har, alt skal være sundt. Så han får vand med, og det har han intet problem i. Plus vi ved der står vand"standere" rundt omkring på skolen de bare kan benytte sig af også. Men da de ikke kan holde øje med hver enkelt der går hend til disse standere, så er vi altså i tvivl om han får nok derfra, nu når han har et problem med ellers at drikke.

Men vi ved også jo, at de bager snobrød - da de har en plads overdækket uden for til det. Og tilbyder dem frugt også i perioder.

Han havde et uheld i bukserne i skolen her for et par dage siden, så tænker lidt at han får drukket lidt men heller ikke helt nok når han også går og får det dårligt og er svimmel ofte når vi henter ham og han så endelig sidder her hjemme. Der kæmper han lidt, hvor vi er begyndt at være mere obs på ham, at han i hvert fald lige får et glas saftevand/vand inden han render videre. Og han vil også gerne have lidt at spise, da vi har måtte indføre den lille "regel" at inden han kommer ud og leger så skal han lige have lidt frokost. Og der sidder vi med ved bordet og spiser lidt frokost også.

Ang. hård mave, uha den er heller ikke sjov. Vi har noget han får oralt på en ske. Navnet husker jeg ikke, men det var noget lægen anbefalede til børn. Han er nemlig ikke særlig glad for at gå på wc, fordi han jo oplever det gør ondt at komme på wc. Så han holder på det. Og det jo slet ikke sundt. Så vi gik på nettet og læste og fandt nogle ting vi prøver, bla. med en skammel han kan puttet sine fødder op på, så han ikke sidder og spænder i hele kroppen men lige får støttet nede fra. Og så prøver vi at gøre det til noget positivt. Men det dælme ikke sjovt når en 7 årige lille dreng sidder og græder ude på badeværelset fordi det er ubehageligt når maven driller.

Han er slet ikke vant til den sunde/ og meget varieret mad vi får her. Han er typisk vant til det fede mad m.m da hans mor ikke er til salat og de sunde, og generelt er meget kræsen, hvilket hendes nye samlever også er. Så O må jo spise det der kommer på bordet hos dem, og da de ikke er typerne man desværre kan snakke eller samarbejde med, ja så går det desværre ud over O.

Så vi gør det så godt vi kan her, men lige let er det ikke altid.

Men vi gør det bedste, og heldigvis er O ikke kræsen og elsker salat m.m Kun 2 gange har vi oplevet han ikke var vild med noget vi serverede, så vi afstemmer det meget med hvad vi skal have at spise når vi har ham hos os, men at det stadig smager godt, er sundt og det ikke er det samme hver gang.

Lyder træls også med jeres datter. Man kan bare håbe det en dag vender :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv et lignende problem med Sara.

Hun er meget lidt spisende og går som regel en hel skole og SFO dag med kun morgenmad og en halv skive rugbrød hvis nogen overhovedet.

Hun er slem til ikke at spise når det er frokost tid fordi det er spændende at lave alt mulig andet..

Det er svært at forklarer hvad der skal til. Herhjemme hjælper det engang imellem med at der kommer en overraskelse med i madpakken hvis man har spist op (en frugtstang, juice brik o.l.) men det er kun i et par dage det hjælper så bliver det spist før rugbrødderne og så er vi lige vidt.

Jeg er af den opfattelse at lærerne må gribe mere effektivt ind overfor ham. Det er bla. deres ansvar at han i hvert fald har forsøgt at spise noget. Hvis han var derhjemme og i skulle have aftensmad fik han vel heller ikke lov bare at rende sin vej? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv et lignende problem med Sara.

Hun er meget lidt spisende og går som regel en hel skole og SFO dag med kun morgenmad og en halv skive rugbrød hvis nogen overhovedet.

Hun er slem til ikke at spise når det er frokost tid fordi det er spændende at lave alt mulig andet..

Det er svært at forklarer hvad der skal til. Herhjemme hjælper det engang imellem med at der kommer en overraskelse med i madpakken hvis man har spist op (en frugtstang, juice brik o.l.) men det er kun i et par dage det hjælper så bliver det spist før rugbrødderne og så er vi lige vidt.

Jeg er af den opfattelse at lærerne må gribe mere effektivt ind overfor ham. Det er bla. deres ansvar at han i hvert fald har forsøgt at spise noget. Hvis han var derhjemme og i skulle have aftensmad fik han vel heller ikke lov bare at rende sin vej? :)

Heldigvis er lærerne kommet meget mere ind over, og vi er pt. endt i en periode hvor han spiser sin madpakke op. Det hænder der er en halv skive tilbage, men heller det end det hele.

Og han ender med at blive dårlig/får problemer mere med maven.

Så heldigvis går det fremad.

Og fordi det går så godt, så får han hjemme en ostehaps til frokost, efter han har spist sine 2 halve madder op, som han før spiste meget mere af, fordi han var så sulten efter skole når han ikke spiste op. Ikke fordi han ikke må få mere til frokost men han er bare ikke mere sulten, fordi de nu er blevet mere ops på ham oppe i skolen, så vi er kommet bedre ind i den rutine med ham.

Vi er også endt ud i, KUN at give ham et halvt krus med vand, juice, saft eller mælk når vi spiser morgenmad/frokost eller aftensmad. Og det skal drikkes før han går fra bordet.

Da han ikke drikker nok ellers, dette har også givet det reslutat at han ikke længere beklager sig over svimmelhed, hovedpine eller at have det skidt.

Han kan lettere overskue det halve krus, og er han mere tørstig er det fint, men bare han som udgangspunkt drikker det halve krus, gør det intet han ikke drikker det næste halve krus helt op.

Bare det vi ved og kan styre bare lidt med det ene halve krus er vi godt med, for vi kan klart mærke en forbedring.

Før havde han for travlt, sagde ja ja når vi lige mindede ham om at drikke og så var han væk i leg eller, specielt hvis han render uden for. Og dette forgik også i skole, selvom lærerne minder børnene om at drikke også. Men altså man kan jo heller ikke være alle steder på en gang, og selvom jeg havde lidt dårlig samvittighed over at kræve han i hvert fald drak det ene halve krus, kan jeg så også nu se at det nok ikke er så ond i en mening jeg før følte det som, for jeg/vi kan se det har hjulpet meget.

For det eneste vi fik afvide oppe i skolen, er at børnene selv kan gå hend til disse vandstandere der står rundt omkring og fylder deres drikkedunke eller plastikkrus når de er tørstige, men de kan heller ikke holde øje med alt, så vi anede ved gud ikke hvor meget han egentlig fik at drikke i løbet af dagen i skole, da han ofte havde en fyldt vanddunk med hjem, og når vi spurgte ham om han havde drukket i skolen, var det ikke altid han kunne huske det eller give svar på det, om han havde drukket eller ej.

Så selvom jeg følte mig som verdens ondeste papmor, at kræve han i hvert fald drak det halve krus, så er den følelse heldigvis aftaget, for der gik ikke længe før der var mærkbart ændring på ham.

Han døjer stadig lidt med maven, men det går heldigvis fremad.

Så det har klart hjulpet ham, at vi lige har haft fast ekstra i lærerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da bare super at der er kommet bedring både på hjemmefronten og i skolen! :) dejligt at lærerne har taget fat om problemet - gode lærere hænger ikke på træerne!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Havbaek - vil blot spørge om du/I har talt med ham om hvor vigtigt maden er for kroppen, hovedet osv? At når han ikke spiser så er det der bliver bøvl med hovedpine, ondt i maven osv? Det er jo kroppens måde at fortælle på at det ikke er holdbart det der gøres.

Anyway, så vil jeg også passe på at rose dig for den fantastiske omsorg du viser bonussønnen - lur mig om ikke han har fundet ud af du er en dejlig og fabelagtig bonusmor? ;) Og til aller sidst - går det bedre med hans spisevaner? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER