Tina80

Forvirring af graviditets sukkersyge resultat

13 indlæg i dette emne

Fik af vide i dag på sygehuset, hvor jeg var til vejledning i at måle mit eget blodtal 7 gange dagligt. Fik i den anledning af vide mit resultat var på 9.5 som var højt men ikke over grænsen som er 10.

Men det forvirre mig, da mange af jer har fået af vide grænsen er 9

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er forskelligt fra sygehus til sygehus hvad grænsen er.. Jeg har hørt alt fra 8,5 til 10

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er forskelligt fra sygehus til sygehus hvad grænsen er.. Jeg har hørt alt fra 8,5 til 10

Lige præcis og derfor ska man bruge den grænse de pågældende sygehus har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det undre mig bare endnu mere. For sådan et vigtig grænsetal bør da være ens

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op - det overrasker da også mig, at der er så stor forskel. På Riget skulle det ligger under 8! Hmmm mærkeligt... :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja talletkan variere, jeg tror også det afhænger af de apparater de forskellige sygehuse anvender.

Jeg undre mig over du skal måle 7 gange dagligt, det synes jeg godt nok er mange gange, stakkels dine fingre og ørere!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laboratorierne har ikke de samme maskiner til at måle blodsukker. Det er bl.a. Det der gir forskellen på grænserne. Hvert enkelt laboratorie laver deres grænser i forhold til analysedelen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja talletkan variere, jeg tror også det afhænger af de apparater de forskellige sygehuse anvender.

Jeg undre mig over du skal måle 7 gange dagligt, det synes jeg godt nok er mange gange, stakkels dine fingre og ørere!

Det er kun fingrene der skal stikkes i. Og endda kun ringfingeren, langemand og pegefinger. Så har kun 6 fingre der kan bruges- så jo er øm.

Jeg skal måle før de 3 hovedemåltider og 1.5 time efter og så lige en gang inden jeg går i seng

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja talletkan variere, jeg tror også det afhænger af de apparater de forskellige sygehuse anvender.

Jeg undre mig over du skal måle 7 gange dagligt, det synes jeg godt nok er mange gange, stakkels dine fingre og ørere!

Min svigerfar har sukkersyge, og han måler det minimum 8 gange om dagen - og ofte op med 10-12 gange.

Tror det med værdien, er fordi der er forskellige måder at finde værdien på, og man derfor ikke kan sammenligne det.

Mon ikke også de holder det op mod en masse andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gisp tuder næsten over resultatet fra sidste måling- for den sagde 12,5!!

Hvis det på fredag viser sig jeg har graviditets sukkersyge, så bliver jeg højst sandsynlig flyttet tilbage til Odense for at føde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det var da også en høj værdi kan godt forstå du er ked af den!

I dag var jeg inde og få måle apparat med mere og da jeg jo havde læst og besvaret dit indlæg spurgte jeg sukkersyge jordemoderen, hun sagde at de brugte en standard som alle i danmark bruger, hvis ens værdier er mellem 8-9 holder man nøje øje er de over 9 siger man der er sukkersyge - disse værdier gælder for glykosebelastningen.

Jeg skal i 1 uge måle før hvert måltid og 1,5 time efter, her skal tallet før helst ligge under 6 og efter under 8.

Når den uge er overstået kan de analysere på det og herefter kan jeg nøjes med 2 dage ugentligt, hvor den ene dag skal være før og efter morgen og frokost måltid og den anden gang skal være før og efter frokost og aften måltid. Hver 4. uge laver de så en langtid analyse ved blodprøve som jeg lige forstår det - den skulle kunne sige lidt om udviklingen mv. Hvis mine værdier er over skal jeg sørge for motion, dvs. hvis tal er over 8 1,5 time efter jeg har spist, må jeg sørge for at cykle eller gå en tur.

Sidste gang tjekket jeg her anden dag, og som jeg husker det ved hvert måltid, men det kan da godt være at det både var før og efter - utroligt så hurtigt man glemmer/fortrænger.

Derud over skal jeg til sukkersyge jordemor hver 14 dag, og jeg ved at jeg skal scannes oftere, men fik ikke spurgt hvor tit.

Der er flere ting de gør anderledes på dette sygehus i forhold til der hvor jeg fødte sidst - der fortsatte jeg hos almindelig jordemor + sukkersyge jordemor hver uge - hvor at jeg blev svcannet hver anden uge og kørt strimler hver anden uge.

Tina du kan regulere rigtig meget på kosten - hvis du er ked af de høje tal og ved motion, ved godt at du har smerter mv. for mit vedkommende svømmer jeg 2 gange ugentligt, det er umiddelbart god motion og ikke alt for belastende, hjælper også mod vand i kroppen.

Husk at spise mange små måltider min. 6 måltider om dagen gerne flere, ingen sukker, og ingen mælk om morgenen og max. ½ liter mælk om dagen.

Ingen sushi. Spis magert og massere af grønt. Spis groft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak til dig linen for det lange og meget brugbare svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også konstateret graviditetsbetinget sukkersyge, men skulle kun måle hver 3. dag - 4 gange om dagen. Mine tal skulle ligge mellem 4 - 6 om morgenen og 4 - 7 om middagen, aftenen og 2 timer efter aftensmaden. En af de ting jeg fandt ud af, var at ALT med hvedemel var skidt for mig. Hver eneste gang jeg fik f.eks flutes, hvid brød, pasta eller pizza gik tallene helt amok, så du kan prøve at undgå hvedemel en periode og se, hvordan dine tal udvikler sig.

Og som der bliver skrevet kan du gøre meget i kosten. Brune ris i stedet for almindelige ris som basmati, jasmin, paraboilled og især pose ris, og grov pasta i stedet for almindelig pasta. Dog var grov pasta for mit vedkommende lige på grænsen af normale blodsukker tal. Fik af vide at kartofler også kunne give udslag, og man derfor med fordel kunne udskifte en kartoffel med ekstra grønt (evt en gulerod)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER