Barbamama

Ammetråden :-)

79 indlæg i dette emne

Nu hvor der er en supergod tråd, hvor flaskemødre kan dele gode råd og erfaringer, så tænkte jeg om vi ikke skulle lave en tilsvarende tråd med råd og erfaringer blandt ammemødre (evt. også om udmalkning)? :)

Ligesom tråden for flaskemødre er det IKKE meningen, at der skal diskuteres, hvad der er bedst, men måske kan vi dele nogle gode tips med hinanden, eller fortælle om eventuelle problemer, så gravide, der gerne vil amme kan læse med og være forberedt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan da starte med lidt af hvert fra mig selv:

Ting, jeg gerne ville have vidst inden jeg ammede:

- Selvom baby sutter helt vildt, er det ikke sikkert at der er mælk. Så hvis baby vil lægges til HELE tiden så kan det være fordi der ikke er noget at komme efter (endnu)

- Form brystvorten til babys mund. Det gav INGEN mening for mig de første par dage. Ti-øren faldt først, da en jordemoder forklarede mig: Forestil dig at din brystvorte er en høj sandwich, som baby ikke kan gabe over. En sandwich ville du heller ikke klemme fra siderne, men derimod så den blev mere flad. Det er samme princip, når baby skal have fat.

- Baby ved heller ikke nødvendigvis, hvordan det skal foregå. Og skal lige lære det. Som en sygeplejerske sagde til mig: "Han skal gøre det forkert 1000 gange og rigtigt 1000 gange før han forstår, hvordan man gør". Så hav tålmodighed og tab ikke modet, hvis barnet bliver frustreret! I skal nok lære det begge to :)

Ting, jeg er blevet advaret mod men personligt ikke har haft problemer med:

- Sut før amningen er oppe at køre. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det har gjort det sværere for Valdemar at lære at sutte rigtigt, men han sutter i hvert fald fint nu.

- Ammebrikker. De var en redning for mig, og vi er allerede sluppet af med dem igen (og hvis vi havde fortsat så tror jeg faktisk heller ikke at Valdemar havde taget skade af det)

Ting, jeg stadig er i tvivl om, og ønsker mig:

- En komplet trin-for-trin guide i udmalkning, opbevaring og genopvarmning af MM. Udmalkning har jeg styr på (men det har andre måske ikke), men det ville være fedt, hvis en erfaren udmalke-mor ville lave en "MM på flaske for dummies", med info om alt fra hvor længe MM kan opbevares i køleskab til hvordan man opvarmer og hvordan man evt. kan krejle det sådan at farmand kan have udmalket MM med på farten :)

- Fif til hvordan hulan man sidder og ammer, når man ikke har sin ammepude. Synes det er MEGA hårdt for armen bare at løfte barnet?! Hvordan gør I andre det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super - er stadig ammemor, supplerer dog med en flaske med mme om aftenen.. Jeg er begyndt at malke ud to-tre gange om dagen.. Max har svært ved at spise ved mit bryst om morgenen, da der er så meget power at han kløjs i det.. I løbet af dagen har han svært ved at finde ro ved brystet, så der får han som regel den udmalkede mælk og eller hvis der ikke er mere på flaske eller vi lige er ude og er løbet tør - så ammer jeg.. Om aftenen er det ligesom om at der ikke er så meget mælk tilbage, men Om natten kører amningen stadig super og min plan er at fortsætte på denne måde, så længe det fungerer.. OG der er næring i min mælk, for han skal også virke mæt..

Har det fint med at malke ud og give ham det på flaske, for det giver mere ro og mulighed for at far og søster også kan være med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syns det er super med en ammetråd :super

Mht at amme uden ammepude: Jeg plejer enten at finde noget andet at stoppe under armen (jakke, pusletasken, osv) ellers har jeg det egentlig bedst med at stå op og amme. Så får jeg hendes hovede til at hvile godt i albuehulen på min arm og jeg har godt fat i resten af hendes krop med underarmen og den anden arm og så passer det nogenlunde med højden til brystvorten, så jeg ikke behøver anstrenge mig for meget. Men selvfølgelig duer denne stilling ikke til når hun vil hyggesutte :P kun til effektiv madning og så er der ellers lukket for mælken igen.

Ellers så finder jeg et sted hvor jeg kan amme liggende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super lige sådan en tråd jeg kan bruge :tak

Jeg kan supplere med lidt "råd" -"viden" jeg har fået men endnu ikke har nogen erfaring med!

-det gør ONDT - som i av-for-ind-i-helvede-please-sov-lidt-længere-jeg-kan-ikke-overskue-det-ondt! Du får højst sandsynligt sår på brystvorten, Men det BLIVER bedre det er en kort periode og kommer du igennem er det fantastisk- Brug ammebrik til at aflaste hvis det bliver for hårdt (den kan dog også give sår) + brug forskellige amme stillinger. Hvis du er i tvivl om der er svamp eller bryst betændelse så ring til lægen NU!

-barnet skal have fat i hele det brune område, de skal simpelthen gabe stort om brystet som om de tager en bid af en burger!

-der findes en gratis amme rådgivning hvis du har spørgsmål så ring.

-man kan købe sådan en klud til at skjule brystet når man ammer offentligt - at forsøge at skjule med an stofble er sværere end man tror.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super lige sådan en tråd jeg kan bruge :tak

Jeg kan supplere med lidt "råd" -"viden" jeg har fået men endnu ikke har nogen erfaring med!

-det gør ONDT - som i av-for-ind-i-helvede-please-sov-lidt-længere-jeg-kan-ikke-overskue-det-ondt! Du får højst sandsynligt sår på brystvorten, Men det BLIVER bedre det er en kort periode og kommer du igennem er det fantastisk- Brug ammebrik til at aflaste hvis det bliver for hårdt (den kan dog også give sår) + brug forskellige amme stillinger. Hvis du er i tvivl om der er svamp eller bryst betændelse så ring til lægen NU!

-barnet skal have fat i hele det brune område, de skal simpelthen gabe stort om brystet som om de tager en bid af en burger!

-der findes en gratis amme rådgivning hvis du har spørgsmål så ring.

-man kan købe sådan en klud til at skjule brystet når man ammer offentligt - at forsøge at skjule med an stofble er sværere end man tror.

Dejligt at tråden er brugbar :yay

Og ja, det gør ONDT!!! Dybe indåndinger og sænk skuldrene - det hjælper også nedløbsrefleksen. Men ja, i starten føles det som om der bliver suget glasskår gennem brystet. Aaaaaav!

Mht. at have fat i hele det brune område så afhænger det af hvor meget brunt område man har ;) I starten prøvede jeg at mase alt ind i Mars mund, indtil en sygeplejerske fortalte mig at så meget kunne han alligevel heller ikke gabe over :P Men det er rigtigt at de skal åbne stort op som om de tager en bid af en burger (eller som om de gaber...) Så man behøver ikke være nervøs hvis man kan se noget af det brune område, det kan godt være rigtigt alligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tip: Hvis du kan mærke at baby sutter forkert/skævt og du gerne vil have ham/hende hægtet af så forsøg IKKE at hive - de slipper IKKE og din brystvorte kan blive LANG (aaaaaaaaav). Istedet lirker man spidsen af lillefingeren ind i munden på dem. Så kan de ikke danne vakuum og falder af brystet med et lille pop :P

Og hvis de vrider og "ormer" rundt mens de sutter, så er der nok en bøvs i klemme. Så er det et godt tidspunkt at hægte dem af til en lille pause ;)

Og så kan jeg varmt anbefale Lansinoh brystvortecreme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super lige sådan en tråd jeg kan bruge :tak

Jeg kan supplere med lidt "råd" -"viden" jeg har fået men endnu ikke har nogen erfaring med!

-det gør ONDT - som i av-for-ind-i-helvede-please-sov-lidt-længere-jeg-kan-ikke-overskue-det-ondt! Du får højst sandsynligt sår på brystvorten, Men det BLIVER bedre det er en kort periode og kommer du igennem er det fantastisk- Brug ammebrik til at aflaste hvis det bliver for hårdt (den kan dog også give sår) + brug forskellige amme stillinger. Hvis du er i tvivl om der er svamp eller bryst betændelse så ring til lægen NU!

-barnet skal have fat i hele det brune område, de skal simpelthen gabe stort om brystet som om de tager en bid af en burger!

-der findes en gratis amme rådgivning hvis du har spørgsmål så ring.

-man kan købe sådan en klud til at skjule brystet når man ammer offentligt - at forsøge at skjule med an stofble er sværere end man tror.

Man kan også få sådan nogle "amme-forklæder", hvor du har en løkke om halsen og så et stort klæde ud over baby, så du kan kigge ned til baby foroven. Jeg så en af dem i min mødregruppe bruge dem.

Det er også supergodt til at skærme af når de bliver lidt ældre og interesserer sig mere for omverdenen end i at spise (Lise er nået dertil og det er et HELVEDE at amme andre steder end i vores soveværelse <_< hun kan SLET ikke koncentrere sig).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan også få sådan nogle "amme-forklæder", hvor du har en løkke om halsen og så et stort klæde ud over baby, så du kan kigge ned til baby foroven. Jeg så en af dem i min mødregruppe bruge dem.

Det er også supergodt til at skærme af når de bliver lidt ældre og interesserer sig mere for omverdenen end i at spise (Lise er nået dertil og det er et HELVEDE at amme andre steder end i vores soveværelse <_< hun kan SLET ikke koncentrere sig).

Det var sådan en jeg mente :D ved du hvor man køber sådan én?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vender lige tilbage til denne.. Ammede til Silje fyldte 1år og malkede ud de første 5 uger indtil hun lærte at spise hos mig.. Så, har lidt erfaring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var sådan en jeg mente :D ved du hvor man køber sådan én?

Der er mange steder online, hvor du kan bestille.

http://www.baby-krag.dk/24899129 - hun syr dem selv, så kan du selv vælge stoffet.

http://www.naturebaby.dk/shop/amme-cover-830p.html - her en del dyrere, men ser rigtig gode ud synes jeg

http://www.bebeaulait.com/ - og her er nogle flotte nogle fra en ikke dansk hjemmeside

(hvis du har lidt forstand på en symaskine kan du også bare sy selv ;) tror ikke det er vildt kompliceret)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har man for meget mælk kan baby ikke synke det hurtigt nok - er det tilfældet så sørg for at malke lidt ud først, så der ikke er så meget tryk på brystet.

Det er hel okay at sætte sig i et andet rum når man vil amme, selvom "alle" mener at man da bare viser bryster når man ammer! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

[God tråd!

Jeg vil altså lige påpege at smerten i forbindelse med amning er forskellig. Der er ingen grund til at frygte det værste. Det har ikke gjort ondt på mig. Det var lidt ubehageligt og stak lidt i brystet da mælken løb til, men generelt har det ikke påvirket mig. Jeg synes det er fantastisk at amme :)

Udmalkning;

Jeg har malket ud og brugt håndkraft. Nu har jeg dog besluttet mig for at købe en pumpe, da det tager lidt tid med hænderne, og mælken kan være svær at styre i rigtig retning ;)

Jeg har malket direkte ud i flaske. Hvis mælken skal gemmes, skal man smide den første (ca. 1 spsk) mælk ud. Da den kan være inficeret med bakterier. Hvis man giver det med samme er det ikke nødvendigt.

- Husk god håndhygiejne hvis hænderne bruges.

- Der er forskellige anbefalinger for længe det må opbevares, men jeg retter mig efter 1 døgn i køleskab og 3 mdr. i fryser.

- Det er bedst at malke ud nat eller morgen, da mælkeproduktionen er størst på disse tidspunkter.

- Når mælken opvarmes, skal der benyttes vandbad. Micro-ovn kan være risikabelt, idet temperaturstigningen kan være svær at styre. Bliver mælken for varm ødelægges vitamin og mineral-indholdet i mælken!

Et par fif;

- lyt efter barnets synkelyde, hurtige synkelyde betyder at barnet primært drikker tynd mælk og synkelyde med pauser imellem betyder at barnet drikker den fede mælk

- lad så vidt muligt barnet amme ved eet bryst pr. måltid, så er man sikker på barnet når den fede mælk og bliver mæt. Hvis det ikke er nok så lyt efter synkelyde og lad barnet sutte længe nok ved begge bryster.

- mælkeproduktionen er følsom overfor temperaturer. Derfor vil barnet altid skulle sutte oftere når det er varmt.

- mælkeproduktionen afhænger af efterspørgsel og derfor produceres netop den mængde mælk barnet har brug for, men det betyder også at barnet selv skal regulere produktionen, hvorfor det er vigtigt at lade barnet sutte ved behov.

- Stol på dig selv som amme-mor :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med hensyn til udmalkning, saa har jeg fundet DENNE HER SIDE :)

Jeg har koebt opbevaringsposer fra Medela og et Avent Via saet med opbevaringsboetter, som endda kan saettes paa Avent pumpen. Jeg malker nu ud om morgenen/formiddagen og igen om eftremiddagen(og maaske lidt om aftenen).

Hver gang malker jeg ud i en ny boette, som bliver sat i vandbad og saa kommer i koeleskab, naar det er koelet. Naar vi naar de 24 timer, saa haelder jeg det sammen i en af boetterne og kommer det i fryseren. Jeg skriver dato paa boetten/posen med en whiteboard-pen.

balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu vil jeg meget gerne selv amme når den tid kommer, sådan en tråd her falder også i god jord :super

Nu har jeg så lige et spørgsmål. Hvis man fryser ned i bøtter. Hvordan ter mælken sig så. Fryser den til ligesom almindeligt vand. Eller er den stadig flydende og hvordan skal man "behandle" mælken når man tager den op fra fryseren igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu vil jeg meget gerne selv amme når den tid kommer, sådan en tråd her falder også i god jord :super

Nu har jeg så lige et spørgsmål. Hvis man fryser ned i bøtter. Hvordan ter mælken sig så. Fryser den til ligesom almindeligt vand. Eller er den stadig flydende og hvordan skal man "behandle" mælken når man tager den op fra fryseren igen.

Den bliver jo haard, ligesom alle andre vaesker... eller misforstaar jeg spoegsmaalet? Klik lige paa linket, for der staar, hvordan man skal goere....

balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man malker ud og den har stået lidt ser den meeget spøha ud, det er fordi fedtvog væske skiller, det ser helt normalt ud igen når man ryster det

Jeg dækker mig bare med en stofble når jeg er ude, et af hjørnerne vikler jeg et par gange om den ene bhstrop og så holder jeg Silje i den hånd hun har længst væk fra min krop... Ellers sidder hun og blafrer med stoffet ;)

Ang det med at amme uden ammepude plejer jeg at lægge benene over kors, sådan med det ene knæ lidt ud til siden.. Så ligger jeg hende derpå og sidder selv lidt krumrygget... Ellers virker en helt almindelig sofapude under babys overkrop også fint

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vigtigt at drikke meget når man ammer og det er også vigtigt at få spist i løbet af dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vigtigt at drikke meget når man ammer og det er også vigtigt at få spist i løbet af dagen.

Ja det er noget af det jeg har haft sværest ved :unsure særligt det med at drikke. Du skal drikke 3-4 liter væske om dagen, når du ammer, og måske lidt mere hvis det er meget varmt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd :)

Og dejligt at høre at så mange malker ud og bruger flaske.

Jeg har været ved at gå ud af mit gode skind over at amme 100% og være helt bundet til at være til stede hver gang han er sulten. Har nu givet ham mad udelukkende ved brystet i snart 5 uger

Skal helt klart have gang i det projekt :)

Mht. Ammebrikker, så kan jeg slet ikke få det til at fungere uden. Har alt for små brystvorter, på alt for store og bløde bryster til at han kan få fat. Og den venstre "flygter" endda ofte "ind i sikkerhed" så der slet ikke er noget at få fat i.

derfor tror jeg ikke, at vi kommer af med dem igen.

Så blev rigtig glad, da en af de andre i mødregruppen (første møde i går) kunne fortælle, at hun havde ammet sin datter i 7 måneder og havde brugt brik fra start til slut. Ligeledes forventede hu at gøre med deres søn.

Det lettede det hele lidt for mig, for jeg tror det er et spørgsmål om at amme med brik eller ikke at amme i mit tilfælde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd :)

Og dejligt at høre at så mange malker ud og bruger flaske.

Jeg har været ved at gå ud af mit gode skind over at amme 100% og være helt bundet til at være til stede hver gang han er sulten. Har nu givet ham mad udelukkende ved brystet i snart 5 uger

Skal helt klart have gang i det projekt :)

Mht. Ammebrikker, så kan jeg slet ikke få det til at fungere uden. Har alt for små brystvorter, på alt for store og bløde bryster til at han kan få fat. Og den venstre "flygter" endda ofte "ind i sikkerhed" så der slet ikke er noget at få fat i.

derfor tror jeg ikke, at vi kommer af med dem igen.

Så blev rigtig glad, da en af de andre i mødregruppen (første møde i går) kunne fortælle, at hun havde ammet sin datter i 7 måneder og havde brugt brik fra start til slut. Ligeledes forventede hu at gøre med deres søn.

Det lettede det hele lidt for mig, for jeg tror det er et spørgsmål om at amme med brik eller ikke at amme i mit tilfælde..

Der er 3 i min mødregruppe, der har brugt ammebrikker. Den ene bruger dem stadig nu hvor hendes søn er 6 mdr. og det har fungeret helt fint for dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia er 4 uger imorgen, og jeg bruger også stadig ammebrikker. Er ikke sikker på jeg vil prøve at komme af med dem - ikke lige forløbig. Fik en enormt usikker start på amningen pga de mange forskellige meninger og holdninger man møder på PH, så tror ikke jeg er rustet til kampen lige pt. Det fungerer super godt med ammebrikkerne, der er masser mælk og lillepigen tager i gennemsnit 30 g på om dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er noget af det jeg har haft sværest ved :unsure særligt det med at drikke. Du skal drikke 3-4 liter væske om dagen, når du ammer, og måske lidt mere hvis det er meget varmt.

Åh den med væsken har jeg også svært ved! Og jeg kan bare mærke, at hvis jeg drikker for lidt, så får jeg "tømmermænd" og min mund føles som et gammelt hårdt håndklæde. <_< Men saftevand hjælper herhjemme. Jeg kan ganske simpelt ikke drikke 3-4 liter vand om dagen uden at få kvalme, men jeg kan drikke store mængder saftevand (især fra Sunquick - det smager som smeltede sunlollies. Mmm!!)

God tråd :)Og dejligt at høre at så mange malker ud og bruger flaske.Jeg har været ved at gå ud af mit gode skind over at amme 100% og være helt bundet til at være til stede hver gang han er sulten. Har nu givet ham mad udelukkende ved brystet i snart 5 ugerSkal helt klart have gang i det projekt :)Mht. Ammebrikker, så kan jeg slet ikke få det til at fungere uden. Har alt for små brystvorter, på alt for store og bløde bryster til at han kan få fat. Og den venstre "flygter" endda ofte "ind i sikkerhed" så der slet ikke er noget at få fat i. derfor tror jeg ikke, at vi kommer af med dem igen.Så blev rigtig glad, da en af de andre i mødregruppen (første møde i går) kunne fortælle, at hun havde ammet sin datter i 7 måneder og havde brugt brik fra start til slut. Ligeledes forventede hu at gøre med deres søn.Det lettede det hele lidt for mig, for jeg tror det er et spørgsmål om at amme med brik eller ikke at amme i mit tilfælde..

Jeg fik at vide på sygehuset at ammebrikker kunne nedsætte mælkeproduktionen, men jeg har endnu ikke hørt nogen det er sket for. Tværtimod kender jeg en, der har brugt dem i 8 (eller var det endda 10?) måneders amning af hendes søn. Det er lykkes mig at få amning op at køre uden brik nu (nærmest ved et tilfælde - pludselig kunne han bare få fat!?), men hvis det ikke var lykkes, så havde jeg gladeligt fortsat og jeg tror faktisk sjældent at der er et problem i det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw. mht ammebrikker: Jeg var glad for sutteboxen til ca. 25 kr fra babysam. Så kunne man nemt have brikker med i tasken. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den bliver jo haard, ligesom alle andre vaesker... eller misforstaar jeg spoegsmaalet? Klik lige paa linket, for der staar, hvordan man skal goere....

balloons.gif

Nej, Camilliat, du har bestemt ikke misforstået mit spørgsmål. Fik ikke lige tjekket linket før jeg skrev indlægget :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER