Unknown

Slettes

34 indlæg i dette emne

Slettes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fantastisk god ide! :loveshower

Camille er også flaskebarn, har lige fået noget medicin, så jeg ikke må amme den næste uge.. Så er spændt på om hvad der så sker bagefter!

Mit "tips":

Fennikel te! Det giver ro i maven, og slår "luftbobler" i stykker. Man kan blande det 100 ml te med 1 teskefuld sukker :) Sukkeren er en smule smertestillende, og det gør at tarmene slapper af :)

Hvor er det dejligt med denne tråd..

Jeg havde virkelig svært ved at gå over på flasken, netop fordi jeg følte mig som en dårlig mor.. Følte alle andre synes jeg var en dårlig mor og synes ofte der kom nogle "hentydninger" mellem linjerne.. ØV. Faktisk har det påvirket mig utrolig meget, og jeg er stadigvæk enormt sensitiv og er utrolig usikker - og er sikker på det har sit udspring fra overgangen til flasken :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Max er stadig ammebarn, men som med Mille, tror jeg heller ikke der går lang tid inden vi ryger på flasken.. Ammede hende fuldt ud til hun var 3 mdr og om natten til hun var 4 mdr.. Derefter var der ikke mere tilbage (og der var mere end rigeligt i starten)Tænker at de siger at 50% ammer til 4 mdr alderen, så det er jo meget normalt at man begynder på flaske der.. Og ja, det handler jo om vores børns velbefindende.. :-) Dejlig og positiv tråd..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk god ide! :loveshower Camille er også flaskebarn, har lige fået noget medicin, så jeg ikke må amme den næste uge.. Så er spændt på om hvad der så sker bagefter!Mit "tips":Fennikel te! Det giver ro i maven, og slår "luftbobler" i stykker. Man kan blande det 100 ml te med 1 teskefuld sukker :) Sukkeren er en smule smertestillende, og det gør at tarmene slapper af :)Hvor er det dejligt med denne tråd..Jeg havde virkelig svært ved at gå over på flasken, netop fordi jeg følte mig som en dårlig mor.. Følte alle andre synes jeg var en dårlig mor og synes ofte der kom nogle "hentydninger" mellem linjerne.. ØV. Faktisk har det påvirket mig utrolig meget, og jeg er stadigvæk enormt sensitiv og er utrolig usikker - og er sikker på det har sit udspring fra overgangen til flasken :(

Du var netop en af dem jeg tænkte på da jeg oprettede denne. Og som nybagt mor er der nok bekymringer, så hjælper det ikke når der er problemer omkring måltider :-( rigtig godt råd med theen. Hvis Zoey begynder at bøvle skal det helt sikkert prøves :-)

Max er stadig ammebarn, men som med Mille, tror jeg heller ikke der går lang tid inden vi ryger på flasken.. Ammede hende fuldt ud til hun var 3 mdr og om natten til hun var 4 mdr.. Derefter var der ikke mere tilbage (og der var mere end rigeligt i starten)Tænker at de siger at 50% ammer til 4 mdr alderen, så det er jo meget normalt at man begynder på flaske der.. Og ja, det handler jo om vores børns velbefindende.. :-) Dejlig og positiv tråd..

Jeg vidste faktisk ikke det med 50% men dejligt at vide at man ikke er den eneste :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TAK for denne dejlige tråd! Lige hvad jeg manglede :loveshower

Som jeg skriver til dig i min tråd, beskriver du lige præcis hvordan Caroline er ved brystet. Udover, at det så ikke engang er fem minutter. Jeg går jo hele tiden med tankerne om det her med udviklingspring/appetitspring, men jeg føler ikke at det er der forklaringen ligger....

Hvor mange flasker har I? Og har i flaskevarmer eller noget andet fancy udstyr, eller er det bare the good old fashion way med at rense og koge/skolde flaskerne? Jeg vil jo gerne ind i en rutine, så måske I gad skrive jeres rutiner ned? Mht. flasker og hvad I gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er lige på gåtur med mobilen så skriver lige rutinen til dig når vi kommer hjem :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme starter dagen med jeg vasker alle flaskerne i sæbevand og skyller dem (når jeg har brugt dem bliver de skyllet, skilt og smidt i baljen). Så bliver de stille i dampsterilisatoren der skal i mikroovnen. Imens har jeg sat vand over på elkedlen.

Når flaskerne er steriliseret og vandet er klar fylder jeg de flasker jeg skal bruge med vand (+ 1 stor ekstra i tilfælde af det bliver nødvendigt). Hun skal have 210 ml pr måltid nu, så fylder 210 vand i så de er klar.

I køleskabet med dem.

Når det er mad tid tager jeg flasken ud af køleskabet, varmer den i mikroovnen, tilsætter mælk, ryste ryste og der er mad :-)

Herhjemme fungere det super fint. og selvom der er en del arbejde i at være flaskemor, så gør rutiner meget :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 8 flasker :) hun får cirka 6-7 flasker i døgnet :)

Når vi har brugt en flaske, bliver den skyllet og sat ved håndvasken.

1-2 gange i døgnet, ordner jeg dem.

Vi har købt en billig mikro-ovn sterilisator - FANTASTISK. Så jeg vasker flasker osv op, og smider det deri :)

Vi køger vand løbende, da vi ikke har plads til en masse flasker i køleskabet - Så vi har cirka 400 ml kold kogt vand i køleskabet :)

Også har jeg en termokande, med kogt vand i :) Så blander jeg det, så det får den rette temperatur :)

En af de ting jeg er utrolig glad for, er min dosrings-dims fra pigeon.. Der fylder jeg pulveret i, også er det lige til at hælde i flasken (Det er til når vi er på tur og om natten)..

Om natten tager jeg 200 ml kold vand med ind, og termokanden også doseringsdimsen.. Så behøver jeg ikke stå ud af sengen for at lave en flaske og det tager max 2 min ;) Perfekt :loveshower

Den mikroovns sterilisator jeg har, var på tilbud til 110 kroner, og den er super ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih tak for svar! Var helt i tvivl om man kunne lave flaskerne på forhånd, det er jo en del nemmere. Hvilken mme bruger i? :-)

Caroline er glad for MAM flaskerne, så dem tror jeg at jeg køber nogle flere af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte NAN til Mille og tror også de er det jeg bruger når lillebror skal igang..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forresten 4 store flasker og nogle små. (hun får 4 store måltider om dagen og nogle gange de små til at sove på)

Herhjemme bruger vi Nutramigen, men det er kun fordi Henrik har astma og jeg allergi. Man får det kun på apoteket.

Man må helst ikke blande i forvejen, men det er faktisk også ret hurtigt at blande. Det skal dog siges at de på sygehuset blander til en hel dag og så opvarmer efterhånden. Men på etiketten står der du skal blande det når du skal bruge det :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En rigtig god samlingstråd - der ligger også stadig mange gode råd i ældre tråde herinde ikke at forglemme :) Der følger så meget usikkerhed og så mange fordomme med det at give sin baby erstatning og flaske og det må vi have gjort op med, for som tråden lægger op til er vi skisme da ikke ringere mødre af, at vores babyer ikke vil amme eller at vi ikke kan amme af forskellige årsager. Så drop den dårlige samvittighed og tænk bare på, at dit barn skal have det at spise, som han/hun har brug for!

Vi fik selv en hård medfart lige fra starten af, for selvom det lod til at Elias spiste ordenligt hos mig gjorde han ikke og det resulterede i, at vi var indlagt i 12 dage hvoraf 8 af dem var på neonatal! Han skreg og skreg fordi han var sulten og vi fik ikke ordentlig gang i amningen overhovedet - jeg malkede ud og så fik han lidt på flaske. Det var først da vi kom hjem på orlov og Elias fik erstatning som supplering, at det vendte og vores lille dreng tog på igen. Jeg halv-ammede i 14 dage og så var det ræs kørt, for jeg kunne ikke psykisk følge med til at skulle malke ud også efter at have ammet i 5 min. pr bryst og derefter givet flaske...

Vi kom hurtigt ind i flaskerutinen og far var mere end glad for at kunne komme på banen og hjælpe med at give mad. Det har sikkert også været med til at skabe et specielt bånd mellem de to :)

Da Elias var 6 måneder (han havde lidt maveproblemer, så kogte faktisk vandet frem til han var 6 måneder) lavede jeg flasker til et helt døgn - det var så dejlig nemt! Vi lavede dem efter aftensmaden, så blandede vi vand fra hanen og pulver og så havde vi 6 flasker i køleskabet, der bare skulle varmes op...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg koger vandet, lader det køle ned til 40-60 grader, men laver så seks flasker til hele dagen(ammer jo også stadig) og skal have købt nogle flere. Synes det er nemmere at have flaskerne parat, for Caroline bliver MEGET sur hvis ikke hun får det med det samme(Ja, de skal jo så lige varmes) Men har læst mig til, at man sagtens kan lave til en hel dag - Nogle er for, andre imod. Men sådan er der jo så meget :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger NAN ha, også en enkelt flaske om dagen er allomin syrnet.. Synes det ser SÅ ulækkert ud, så har slet ikke lyst til at give hende det, men SPen siger det skulle være godt for mavsen!

Jeg synes ikke jeg vil blande på forhånd, når det tager samme tid at varme den op (Man må ikke komme færdigblandet mme i mikroen, det skal i vandbad ikke??? Min SP sagde noget med at den bliver ødelagt i mikroen?) Men når man har det kogte vand, og bare skal komme pulvret i og ryste, så tager det ingen tid..

I øvrigt, så er den temperatur der står på dåsen max temperaturen.. Dvs NAN HA må IKKE blandes i vand der er 60 grader - vandet skal være under 40 grader. Allomin syrnet, må blandes ved 70 grader, eller derunder.. SÅ hvis man laver til hele dagen, må man gerne koge vandet og køle det helt ned og blande det - også varme det.. :)

Men hvis man blandet det ved højere temperatur, forsvinder nogle af næringsstofferne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, jeg bliver helt i tvivl nu, om jeg gør det rigtigt.

Så jeg skal koge en masse vand og så have det stående i køleskabet? Er det korrekt? Har bare læst at det godt kan laves på forhånd.. Hmf, lidt besværligt. Bruger NAN pro 1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eller hov, koge vand og fordele det i flaskerne, for derefter at putte pulver i og varme dem op i vandbad. (Bruger slet ikke microovn)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja præcist.. Men hvis du køber den dims, som "jeg har".. Så kan man dosere til tre flasker, også behøver man slet ikke blande flaskerne på forhånd :) Så er det SÅ nemt, bare at have en termokande med vand, også hælde det i flasken, også hælder du bare i fra doseringsdimsen. RYSTE RYSTE = MAD :loveshower Jeg bruger det især om natten jo, fordi jeg er for doven til at stå ud af sengen :rolleyes Camille er dog (ANTI-JINX) holdt med at vågne om natten nu.. (Hun sov 8 timer i nat :loveshower )

Doseringsdimsen, er også fantastisk på tur så man ikke skal have hele bøtten med :D (Og der er termokanden også fantastisk, da det nogengange er svært at finde varmt vand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forstået det nu. Har bare fuldstændigt byttet om på det hele.. Er måske en smule små-træt og forvirret, hmf nå. No harm done, ladies. Det her flaske halløj skal jeg bare lige lære... Hvor mange flasker har I (og størrelser?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forstået det nu. Har bare fuldstændigt byttet om på det hele.. Er måske en smule små-træt og forvirret, hmf nå. No harm done, ladies. Det her flaske halløj skal jeg bare lige lære... Hvor mange flasker har I (og størrelser?

Jeg var også DYBT forvirret i starten ;)

Jeg har to flasker af de store (250 ml) - Dem bruger jeg ikke rigtigt endnu..

Så har jeg 5 flasker hvor der er plads til 150 ml, og 4 flasker hvor der er plads til 120 ml.

Hvis du skal købe nye flasker, så køb de store.. Camille spiser 120 ml nu hvor hun er 5 uger.. Så snart er de flasker jo for små.. Til de store, hører der tit suttehovedet med til +3 måneder, men dem kan man jo gemme også købe de mindre sutter :)

Reelt, ville vi ikke behøver mere end 6 flasker :) Jeg købte bare mange brugte...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tre små, men hun gider ikke avent flasken. Så ved ikke om jeg køber endnu en lille mam, og så to eller tre store. Har en stor MAM.. Må ud og shoppe igen imorgen :P

OG JA, det er vildt forvirrende men jeg lærer det vel :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille gadh eller ikke aventflaskerne(Dem havde vi ellers fået mange af, så vi har nok 6-7 flasker der!) Synes også de var trælse...

Har kun hørt godt om mam :)

Det kan betale sig at kigge efter flaskerne brugt, også bare købe nye suttehoveder :D Det kan man spare en del ved faktisk.. Vi har kun 3 nye flasker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne jeg selvfølgelig også gøre. Men MAMflaskerne ligger i prisklassen 45-70 kr pr flaske, så de er pænt billige... Og jeg har alligevel et gavekort til BabySam jeg skal have fyret af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

FANTASTISK Troldemor, så fik jeg også udviden min viden :loveshower

Tænkte egentlig på:

Vi har nan HA, Syrnet allomin og almindelig NAN.

Lige nu får hun NAN HA almindeligvis, også 1-2 syrnet allomin... Begge dele, fordi det er skånsomt mod maven..

Nu er der gang i maven.. Kan det være en ide at begynde at give en enkelt flaske almindeligt nan?

Eller er det for meget for hendes mavse, at skulle håndtere 3 forskellige slags mme???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger også flasker og mme herhjemme. Vi bruger Nutramigen grundet allergi fra min side, så vi er faste gæster på apoteket. Vi bruger MAM flasker og kan kun anbefale dem, da man kan sterilisere dem direkte i flaskerne - vi skulle altså ikke investere i en sterilisator til mikroovnen. Det er vi meget glade for.

Vi bruger en del flasker og har købt rigeligt - vi har pt. 12 stk af de store. Vi ville hellere have for mange end hele tiden skulle vaske/sterilisere.

Vi blander mælk til en hel dag ad gangen, det fik vi at vide af vores sp, at det var helt fint. Ingen grund til at gøre det mere besværligt end nødvendigt, og det er jo det samme de gør på sygehuset. Vi har derfor en kande stående med færdig mælk, som vi så tager af løbende og varmer i mikroen.

Når den er ved at være tom, koger vi vand og hælder over i en andne kande, som så er nedkølet og klar til næste portion.

Vi synes det fungerer rigtig godt, og det er vel egentlig hvad det hele handler om - at finde en rutine der passer til hver familie :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER