Myliona

Hvordan får i jeres spædbarn til at falde i søvn??

25 indlæg i dette emne

Ja, jeg er egentlig lidt ja.. Træt af min kæreste her til aften ;)

Camille har svært ved at falde i søvn generelt.. Hun tager mange laaange stræk, hvor hun er vågen.. Ofte tager hun en power nap på max 15 min i armen, men ellers så kan der godt være 4-5-6 timer hvor hun er vågen.

I går da klokken var 1 var hun stadigvæk ikke faldet i søvn, og hver gang hun døsede hen og jeg lagde hende i liften, vågnede hun helt op.

Jeg fjernede så den "sengerande-dims", som står i hendes lift, fordi jeg kunne se hun nærmest blev helt febrilsk når hun kiggede på den.

Fra jeg fjernede den og til hun faldt i søvn gik der max 5 min - og hun lå bare og faldt i søvn selv!

SÅ min konklusion var, at hun simpelthen bliver ja, overstimuleret og det gør hun ikke kan sove = Min baby skal have "ro" når hun skal falde i søvn.

Men kæresten kan simpelthen IKKE finde ud af det. IGEN har han sin bror på besøg, og de sidder og spiller computer - I SOVEVÆRELSET (der står computerne jo).. Men det betyder Camille IKKE kan få den ro, som jeg tror hun har brug for jo.

Nå, men alt i alt, så vil jeg høre jer:

Hvordan får I jeres spædbarn til at falde i søvn?

Hvordan kan I se at jeres spædbarn trænger til at sove?

Gør i nogle bestemte ting, når I kan se de er trætte?

Hvor sover jeres spædbarn? Altid det samme sted?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis Zoey bliver pyller prøver jeg at give hende sutten. Himler hun øjne når hun får den ved jeg hun er træt. Hvis jeg tænker hun fint kan falde i søvn liver hun lagt ind i tremmesengen, får suttekluden helt op til hovedet og så går jeg. Kan godt gå et par gange ( eller 10) og give hende sutten.

Hvis hun har svært ved at overgive sig, tager jeg hende op i armen og giver hende en lille flaske, her falder hun gerne næsten helt i søvn. Ender med at ligge med åben mund og stene Hehe. Så bliver hun lagt i sengen, sutteklud op til hovedet og gå :-)

Haha det lyder så nemt når jeg skriver det. Somme tider har hun svært ved at overgive sig, men det der fungere bedst er standhaftighed. Hvis hun er puttet ( og jeg er sikker på hun er træt) kommer hun ikke ud fra soveværelset før hun har sovet.

Hun bliver hurtigt overstimuleret, så jeg forsøger at undgå høj snak, leg og øjenkontakts derinde.

Hvis jeg har givet hende mad i stuen og hun begynder at udvise træthed, så bære jeg hende ind i soveværelset i armen hvor hun er helt tæt til mig, sådan det er stille og roligt og der ikke er nogle sanseindtryk.

Mht computer i soveværelset ville jeg da prøve og se om der ikke var andre muligheder, hvis hun som Zoey har brug for meget ro når hun skal sove ( da hun ellers bare vil lege) .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt aerligt, saa ville jeg da fjerne computer fra det rum, hvor baby skal sove, hvis ikke han kan fatte det... jeg ville vaere ganske strengsm.gif

Noah falder om aftenen i soevn i sin lift inde i stuen, foran fjernsynet. Det er helt bevidst, for vi vil gerne at han ikke bliver afhaengig af stilhed, naar han skal sove. Jeg daemper dog belysningen, saa han kan forstaa, at det er aften. Han er ret nem, saa han falder enten selv i soevn, eller skal lige have en lille sang, en hand paa maven og stryges lidt over haaret. Daddy bruger kun haand paa maven og blid tale, indtil han er faldet til ro. Noah bruger sut og har to sovedyr i sin lift, hvor han sover mest. Den ene kan godt flytte i tremmesengen, hvor den egentlig startede med at bo. Den kan han godt ligge med helt oppe foran ansigten, hvor den ogsaa holder lidt paa sutten. Ellers er han ret god til at holde paa sutten selv. Om dagen er det det samme, hvis han falder i soevn i liften inde i stuen.

Lige nu sover han morgenlur paa koekkenbordet(ca. 30 min) - en sjaelden gang i skraastolen istedet.

Formiddagslur i barnevognen(ca. 1 time),

Saa maaske en ny middagslur paa 30-40 min nede paa hotellet, ellers en laengere eftermiddagslur hjemme i liften, i sin tremmeseng eller inde i sengen hos os(Jeg vil gerne laere ham at tage den lur i tremmesengen, men vil ikke presse ham, hvis han sover bedre og laengere et andet sted - og i tremmesengen kan han bare ligge og pludre, det vigtigste er at han kan lide at vaere i den)

Saa kan han godt tage en lur i liften i stuen eller ude i barnevognen mellem 17 og 18 paa ca 30 min. Han "gaar i seng mellem 19 og 21.

Altsaa generelt 3-4 lure om dagen og han er dygtig til at falde i soevn selv eller med lidt hjaelp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Normalt har hun intet problem med at falde i søvn ved "lyd".. Det er sådan, "synet" jeg tror der er det svære for hende.. Fx hjælper det ofte at jeg tager hende over i sengen, og sidder med hende hvor hun kun kan se mig, og vores hvide væg.. Hvis jeg går rundt med hende, så kører øjnene rundt og kigger på alt, og man kan mærke hun vil "se" verden, men bliver alligevel frustreret og opkørt, hvis man vender hende så hun kan se!

Normalt er computeren i soveværelset intet problem (Efter jeg har bedt ham lade være at gå på skype og sidde og tal emed folk ;)). Men lige nu er "problemet" at broren er her, og de så taler og "gøjler".. Fx havde vi aftalt at Camille skulle i bad i dag, og jeg havde fået hende til at falde til ro, da de jo spillede computer. Hun sover, men da jeg så har hængt vasketøj op, og kommer ind så har de VÆKKET hende, fordi hun jo skulle i bad :unsure VED min kæreste tænker over det; Tidligere i dag, hvor vi var ude og handle, sagde han selv at det nok var smartest vi lige satte os stille i en afkrog, og madede hende(De få andre gange hun er blevet sulten når vi handlede, har han flasket hende mens vi gik).. Så han tænkte jo over tidligere i dag at hun ikke har brug for så mange "syns indtryk"...

Måske er det der irriterer mig nok mest at de "små råber"(min kærestes familie taler generelt MEGET højt, og kommer med mange "udbrud"), og at hvis ikke JEG tager Camille, så ligger hun foran computeren og kigger på skærmen - og det er netop de synsindtryk jeg tror der gør hun har så svært ved at sove jo :unsure

Ej, er nok også bare selv træt og så ekstra træt af at jeg ikke føler vi er "gode nok" til at få hende til at sove når hun er træt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puhh synes det er svært med den søvn.. Min sp har sagt at vi kan gå ud fra at baby uanset om h*n lige har sovet 3 timer eller tyve min vil være træt efter en time - allerhøjest to..

Lige for tiden sover Elian typisk højest en halv time, hvis han bliver lagt for sig selv om dagen (i lift enten i soveværelse eller i barnevogn og nogen gange i vores seng). Ligger jeg sammen med ham i sengen eller har ham i viklen kan han nemmere tage 1½ - 2 timer.. For at få ham til at falde i søvn virker det lige for tiden at svøbe ham i dynen eller et tæppe, hvis dynen er for varm og vugge ham i mine arme til han er nogenlunde væk, hvorefter jeg kan lægge ham forsigtigt.. Ofte vågner han ved at tabe sutten, nogle gange skal han bare have den igen og så sover han videre. Andre gange må han op og vugges igen, og nogle gange er han vågnet for meget op til at kunne falde til ro igen.

Kan mærke han er træt når han begynder at blive pylret og gerne vil tage sutten. Når han at blive for træt skal han til gengæld overtales til at tage sutten, og nogle gange er det kun brystet der virker.

Synes det svinger fra dag til dag, hvor nem han er at putte og hvor godt han sover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar falder langt oftest i søvn ved mit bryst. Men nogle gange bliver han også bare træt og falder i søvn mens vi sidder med ham, eller kort efter at vi har lagt ham til at sove. Og så er der de gange, hvor han nægter at sove <_< Så kommer han "i kræmmerhus", som det hedder herhjemme, dvs. han bliver svøbt i sin dyne eller et tæppe, og så sidder vi med ham eller går rundt med ham indtil han falder i søvn.

Hmm, jeg synes det er svært at sige konkret, hvordan vi kan se, at han trænger til at sove. Og også svært at vide! Men altså når han begynder at gabe, se klatøjet ud, blive pylret, hvis det er længe siden han har sovet... Så er det i hvert fald et hint. Men på en eller anden måde styrer han det lidt selv. Efter bryst er han tit enten træt eller i hopla. Hvis han er i hopla så leger vi indtil han bliver sulten (og dermed træt) igen, og hvis han er træt, så bliver han puttet. :)

Når vi kan se, at han er træt, så bliver han puttet i seng. Vi har ingen særlig ritualer, men jeg har lagt mærke til at jeg altid lige aer ham på hovedet, og Brian kysser ham altid på panden når han putter ham. :biglove Hvis han er træt, men nægter at sove, så prøver vi med bryst eller kræmmerhus. :)

Vi PRØVER at få Valdemar til at sove i liften (som skifter plads alt efter hvor vi er - nogle gange i soveværelset, nogle gange i stuen, og en enkelt gang i entreen fordi det var det eneste sted, der ikke var mega lummer-varmt), og det lykkes som regel om dagen, men om natten sniger han sig ofte op i sengen til os :whistling Lure om dagen bliver også nogle gange taget på mors eller fars mave. :biglove Generelt foretrækker han helt klart at sove sammen med os! Og vi lader ham gøre det.

Jeg gruer godt nok for om han bliver totalt umulig at få til at sove for sig selv, når han bliver større, men på det her punkt (og på så mange andre) går jeg efter "Man kan ikke forkæle et spædbarn"-logikken, og så nyder jeg faktisk også, at han er sådan en puttemus :biglove (og kan da ærlig talt godt forstå at han hellere vil sove hos os end alene - jeg hader da selv at falde i søvn alene :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. Valdemar har intet problem med at sove selvom tv og/eller computer kører. Om aftenen skal der ikke være for meget lys og vi skal dæmpe lyden lidt, men jeg synes sjældent at det er et problem. Lys om natten vækker ham og ukendte lyde vækker ham (men ikke velkendte høje - f.eks. tv eller hylende marsvin), men generelt sover han faktisk ret tungt. :) (Og har altid gjort det - på sygehuset var vi nødt til at give ham en kold klud i måsen for at vække ham, når han skulle spise :balloon )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan får I jeres spædbarn til at falde i søvn?

Jeg putter ham om dagen i barnevognen og om aftenen i liften, indtil vi går i seng og der sover han i sin vugge,(indtil han bliver ammet om natten, for så sover han videre i min seng)whistling.gif Han sover med en "nusseklud" alle gangene..

Hvordan kan I se at jeres spædbarn trænger til at sove?

Han gnider øjne, bliver pylret og urolig, ligger og halvsover m.m.

Gør i nogle bestemte ting, når I kan se de er trætte?

Putter ham.. Om aftenen kan jeg godt amme ham, hvis det er ved at være sengetid og så putter jeg ham derefter.. Sover han ikke når vi går op, så ammer vi i sengen og han slapper af og så ligger jeg ham i vuggen..

Hvor sover jeres spædbarn? Altid det samme sted?

Enten i liften/barnevognen og vuggen - og en gang imellem i min seng hvis vi putter 7himmel.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille er nu forbi sit første tigerspring og det var lige præcis også der alting ændrede sig for Anna. Før det, kunne hun sove alle steder og var ligeglad med lyd, lys og larm, men efter første tigerspring blev hun sart. Hun blev vildt nemt overstimuleret og blev ked af det. Hun havde sværere ved at falde i søvn og der skulle være ro når hun sov. De lyde hun kendte vækkede hende ikke (så vi kunne godt gå rundt og snakke), men pludselige ukendte lyde eller lys gjorde.

Jeg holdt helt op med at have fjernsynet kørende, når hun var vågen og det hjalp - det var simpelthen for meget for hende. Og vi begyndte at indføre, at når hun skulle sove for natten, blev hun lagt i soveværelset uden lys og lyde. Det hjalp også og pludselig havde vi hele aftener for os selv, hvor hun bare sov :)

Det lyder som om Camille reagerer ligesom Anna. Hun kan nu pludselig se og høre meget mere og har derfor brug for at blive skærmet af. Jeg synes det er rigtig godt set, at hun ikke kunne rumme sengeranden og du prøvede at flytte den! :super

Hvis det er sådan hun har det, synes jeg virkelig ikke det er en god idé, at hun skal sove i samme rum som en computer der bliver spillet på. Hun kan ikke længere finde ud af at lukke af for det og det er synd for hende :(

Det er sur røv for din kæreste, men enten må han flytte computeren eller også må han lade være med at spille, når hun er kommet i seng. Sådan er det altså at have spædbørn - deres behov kommer bare først i noget tid <_<

Hvis hun har svært ved at falde i søvn, kan det være hun skal skærmes af; f.eks. med en stofble for åbningen i barnevognen? Har hun en sengehimmel? Da vi anskaffede os sådan en (lavede først en af et stykke kosteskaft, en skruetvinge og et håndklæde ;)) begyndte hun at falde i søvn selv :) Det kan også være hun ville blive glad for at få en bamse at sove med, som gjorde hende tryg, når du ikke er der og som hun kan gemme sig lidt i/under?

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille er nu forbi sit første tigerspring og det var lige præcis også der alting ændrede sig for Anna. Før det, kunne hun sove alle steder og var ligeglad med lyd, lys og larm, men efter første tigerspring blev hun sart. Hun blev vildt nemt overstimuleret og blev ked af det. Hun havde sværere ved at falde i søvn og der skulle være ro når hun sov. De lyde hun kendte vækkede hende ikke (så vi kunne godt gå rundt og snakke), men pludselige ukendte lyde eller lys gjorde.

Jeg holdt helt op med at have fjernsynet kørende, når hun var vågen og det hjalp - det var simpelthen for meget for hende. Og vi begyndte at indføre, at når hun skulle sove for natten, blev hun lagt i soveværelset uden lys og lyde. Det hjalp også og pludselig havde vi hele aftener for os selv, hvor hun bare sov :)

Det lyder som om Camille reagerer ligesom Anna. Hun kan nu pludselig se og høre meget mere og har derfor brug for at blive skærmet af. Jeg synes det er rigtig godt set, at hun ikke kunne rumme sengeranden og du prøvede at flytte den! :super

Hvis det er sådan hun har det, synes jeg virkelig ikke det er en god idé, at hun skal sove i samme rum som en computer der bliver spillet på. Hun kan ikke længere finde ud af at lukke af for det og det er synd for hende :(

Det er sur røv for din kæreste, men enten må han flytte computeren eller også må han lade være med at spille, når hun er kommet i seng. Sådan er det altså at have spædbørn - deres behov kommer bare først i noget tid <_<

Hvis hun har svært ved at falde i søvn, kan det være hun skal skærmes af; f.eks. med en stofble for åbningen i barnevognen? Har hun en sengehimmel? Da vi anskaffede os sådan en (lavede først en af et stykke kosteskaft, en skruetvinge og et håndklæde ;)) begyndte hun at falde i søvn selv :) Det kan også være hun ville blive glad for at få en bamse at sove med, som gjorde hende tryg, når du ikke er der og som hun kan gemme sig lidt i/under?

:kram2

Det var faktisk "dine erfaringer" med Anna, jeg tænkte på, da jeg fjernede sengeranden.

Umiddelbart virker det ikke til lydene sådan, påvirker hende (Det skal siges at han altså ingen lyd har på computeren, og ikke længere taler på skype osv.) Men tror faktisk vi i aften prøver at han flytter sig ind i stuen 8han kan bruge tvet som skærm, også sidde derinde fra den samme computer alligevel ;)

Hun sover allerede med stofble foran i barnevognen, men havde faktisk ikke tænkt over at det jo nok er med til at hun kan falde lettere i søvn i barnevognen(Der er aldrig problemer jo..)

Tror jeg vil få en sengehimmel - Lige nu har vi jo "bare" et myggenet, så det vil jeg starte med at se hvordan hun reagerer på..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise falder bedst i søvn hvis jeg ligger dynen eller en stofble hen over hovedet på hende. Helt hen over hovedet, så putter hun sig ind i den og gnider ansigtet imod den, det kan hun godt lide. Tror hun føler sig tryg og afskærmet i sin lille hule der.

Ellers falder hun ofte i søvn ved brystet - om aftenen når hun skal sove prøver jeg at amme hende liggende, så jeg ikke skal flytte på hende når hun falder i søvn, så kan jeg bare lige så stille og roligt trække mig væk fra hende. Så når hun er faldet i dyb søvn der, kan jeg en time eller 2 senere, når jeg selv går iseng, flytte hende til barnevognen (som vi har stående i soveværelset), hvor hun så sover videre.

Om dagen falder hun ofte i søvn i bæreselen eller i barnevognen, når vi går tur. Men hun har nu en tendens til at vågne op så snart turen er slut og vi står stille - og det får mor her jo ikke meget hvile ved :rolleyes Og ellers er det også ved amning hun falder i søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var faktisk "dine erfaringer" med Anna, jeg tænkte på, da jeg fjernede sengeranden.

Umiddelbart virker det ikke til lydene sådan, påvirker hende (Det skal siges at han altså ingen lyd har på computeren, og ikke længere taler på skype osv.) Men tror faktisk vi i aften prøver at han flytter sig ind i stuen 8han kan bruge tvet som skærm, også sidde derinde fra den samme computer alligevel ;)

Hun sover allerede med stofble foran i barnevognen, men havde faktisk ikke tænkt over at det jo nok er med til at hun kan falde lettere i søvn i barnevognen(Der er aldrig problemer jo..)

Tror jeg vil få en sengehimmel - Lige nu har vi jo "bare" et myggenet, så det vil jeg starte med at se hvordan hun reagerer på..

Mine erfaringer? Anna har altid haft sengerand på, men havde en hvid stofble ned foran i starten, så hun ikke kunne se aberne - men det har jeg da aldrig skrevet om herinde? :unsure

Anyway - er glad for mine erfaringer kan bruges :D

Anna er først nu ved at lære selv at lægge hovedet til siden og sove, når der ikke er stofble for - det kunne hun SLET ikke finde ud af de første 4-5 måneder!

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. du faar nok generelt mest ud af foerst at ligge Camille, naar hun er videre i en dybere soev, dvs traekker vejret tungt og ikke laver de smaa bevaegelser og ansigtstraek. ellers vil hun med stort sandsynlighed vaagne. Du kan ogsaa svoebe hende, saa hun ikke vil maerke paa samme maade, at hun bliver lagt. Noah faldt i soevn paa min mave i dag med et taeppe over sig, som "fuldte med", da jeg lagde ham og som jeg lynhurtigt svobte om ham, da han var blevet lagt. Saa sover han bare videre....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt ærligt, hvis min kæreste kunne finde på at sidde og spille computer i samme værelse som baby lå og sov i, ville jeg give ham en ordentlig skideballe. Hvis han ikke selv kan tænke sig til at det er en MEGA dårlig idé, så skulle jeg nok fortælle ham det :) Selvfølgelig på en meeeget pædagogisk korrekt og sød måde...hmmm :badgirl

Kan godt forstå du er træt af ham

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan får I jeres spædbarn til at falde i søvn?

Cassandra falder i søvn af sig selv når hun bliver lagt i vugge eller barnevogn. Hun bliver puttet ned en sut og sin uundværlige nusseklud og så går der ikke længe før hun sover.

Hvordan kan I se at jeres spædbarn trænger til at sove?

Cassandra gnider øjne, af og til klynker/græder hun lidt eller virker irriteret

Gør i nogle bestemte ting, når I kan se de er trætte?

Ikke andert end sørger for hun er klar til at sove, med ren ble og er mæt :)

Hvor sover jeres spædbarn? Altid det samme sted?

Nogle gange falder hun i søvn hvor hun ligger og så bliver hun der, andre gange i vugge eller barnevogn. Hun elsker dog selskab så hvis der er gæster så falder hun kun i søvn hvis hun kommer i et andet lokale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine erfaringer? Anna har altid haft sengerand på, men havde en hvid stofble ned foran i starten, så hun ikke kunne se aberne - men det har jeg da aldrig skrevet om herinde? :unsure

Anyway - er glad for mine erfaringer kan bruges :D

Anna er først nu ved at lære selv at lægge hovedet til siden og sove, når der ikke er stofble for - det kunne hun SLET ikke finde ud af de første 4-5 måneder!

:goodluck

Ikke SÅ konkret dine erfaringer med Anna :rolleyes Men jeg tænkte på at Anne og havde en tendens tila t bliver oversstimuleret, og hvordan du så har tacklet hende osv; Hvilket så fik mig til at tænke på at sengeranden måske skulle væk :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke SÅ konkret dine erfaringer med Anna :rolleyes Men jeg tænkte på at Anne og havde en tendens tila t bliver oversstimuleret, og hvordan du så har tacklet hende osv; Hvilket så fik mig til at tænke på at sengeranden måske skulle væk :biglove

Haha - okay så :D Ja, hun blev vældig hurtigt overstimuleret... Det var hårdt! :(

Dejligt, at du kunne hjælpe hende :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha - okay så :D Ja, hun blev vældig hurtigt overstimuleret... Det var hårdt! :(

Dejligt, at du kunne hjælpe hende :kiss

Ej ved ikke hvorfor jeg kaldte hende Anne - Måske fordi jeg er så opmærksom på ikke at skrive Camilla men Camille haha :)

Vi har endelig fået hende til at tage sutten - Og det hjælper.. Samtidig hjælper det at tage dynen tæt om hende, og sørge for den er omkring ørene, så skærmer vi lidt for lyden også..

Jeg kan stadigvæk ikke helt finde ud af hvad der virker, og hvad der er tilfældigt; Men nu bliver vi ved at prøve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej ved ikke hvorfor jeg kaldte hende Anne - Måske fordi jeg er så opmærksom på ikke at skrive Camilla men Camille haha :)

Vi har endelig fået hende til at tage sutten - Og det hjælper.. Samtidig hjælper det at tage dynen tæt om hende, og sørge for den er omkring ørene, så skærmer vi lidt for lyden også..

Jeg kan stadigvæk ikke helt finde ud af hvad der virker, og hvad der er tilfældigt; Men nu bliver vi ved at prøve :)

Det ved jeg heller ikke - du er ikke den første og det er okay ;)

Vi svøbte også Anna i den periode. Lagde hende på skrå på dynen og svøbte den rundt om hende, så den kom op omkring hendes ansigt og så holdt jeg hende helt tæt og havde mit ansigt nede ved hendes mens jeg sang/nynnede eller snakkede sagte til hende - det virkede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ved jeg heller ikke - du er ikke den første og det er okay ;)

Vi svøbte også Anna i den periode. Lagde hende på skrå på dynen og svøbte den rundt om hende, så den kom op omkring hendes ansigt og så holdt jeg hende helt tæt og havde mit ansigt nede ved hendes mens jeg sang/nynnede eller snakkede sagte til hende - det virkede :)

Jeg nynner også, også siger jeg shh og "sove"...

Håber det virker, men tænker også det jo måske er smart at man tidligt laver nogle rutiner eller ting som barnet forbinder med søvn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget forskelligt. Hun falder i søvn efter flaske eller babs, så går jeg lidt med hende, og så falder hun som regel i søvn i liften. Her til aften faldt hun i søvn på min mave, så lod jeg hende sove der, en time. Nogle gange falder hun i søvn i liften, bare ved at ligge og kigge og eller få sutten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan får I jeres spædbarn til at falde i søvn?

Lærke falder enten i søvn selv (enten med det samme eller efter lidt tids snakken/knirken) typisk efter hun har fået bryst, eller skal have sutten 1 til flere (eller rigtig mange) gange før hun overgiver sig.

Hvordan kan I se at jeres spædbarn trænger til at sove?

Ved at hun gaber, hendes øjne falder i gentagne gange (tænk på dig selv under en meeeeget keeedelig time i skolen :rolleyes ), eller at hun bliver meget pyller (og det er længe siden hun sidst har fået noget ordentligt søvn)

Gør i nogle bestemte ting, når I kan se de er trætte?

Til at starte på bliver hun lagt i liften. Falder hun ikke i søvn med det samme prøver jeg med sut. Jeg har ikke noget kriterie for hvor mange gange jeg prøver før jeg giver op, men det er som regel når jeg kan høre på hende at hun bare trænger til en krammer og bestemt ikke har lyst til at ligge mutters alene. Det er hvad jeg gør om dagen!

Om natten foregår det typisk sådan at hun jo vågner fordi hun er sulten så vi ammer, pusler efter behov og så bliver hun lagt i seng igen. Som regel skal hun have en sut for at kunne falde i søvn igen og der kan nemt gå en hel time hvor jeg skal give hendes sutten en 10 gange før den er der (feks i nat).

Hvor sover jeres spædbarn? Altid det samme sted?

Lærke sover altid i sin lift (og påregner jeg også at hun skal så længe hun kan passe den), og jeg har bestræbet mig på at have den stående et fåtal af steder. Som regel i barnevognen, soveværelset eller i mit kontor på en stol ved siden af mig.

Jeg har selv nogle problemer med at få hende til at få noget søvn fra efter middag til sen aften lige pt., så vil helt sikkert følge med her :D Har spekuleret i at begynde kun at have liften stående 2 steder. Enten i barnevognen eller på soveværelset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Diden: falder hun aldrig i søvn ved dig? Camille ender tit med at falde i søvn ved os..

og hvad er årsagen til hun kun sover få steder og i liften?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Diden: falder hun aldrig i søvn ved dig? Camille ender tit med at falde i søvn ved os..

og hvad er årsagen til hun kun sover få steder og i liften?

Heh jo altid :P xD Det fik jeg da vist ikke lige defineret. 9 ud af 10 gange i løbet af den sene aften, natten og formiddagen falder hun i søvn ved brystet. Men hun vågner igen 9 ud af 10 gange når hun bliver lagt i liften, og det er derfra jeg forklarer hvordan jeg får hende til at falde i søvn :P

En sjælden gang får hun lov til at tage hele hendes lur hos/på mig. Årsagen er 1) jeg bliver øm i ribbene af at hun ligger på mig og tager en lur og 2) jeg har utrolig dårlig motorik så stoler ikke helt nok på mig selv til at vi kommer galt afsted mens vi sover (det er dog ikke sket (endnu))

Jeg ved ikke om det har nogen effekt, men jeg tror på at når jeg holder stederne så få kan hun genkende at det er et "sove-sted" og derfor muligvis kunne hjælpe hende til at sove. Eks. soveværelset er altid dejlig køligt og delvist mørkt på stort set alle tider af døgnet (det er østvendt - aaah) De få gange jeg har stillet liften i hende tremmeseng på hendes værelse sover hun der ikke ret længe af gange i forhold til en lur i barnevognen, soveværelset eller i kontoret.

Hun sover i liften så længe hun kan da 1) små børn er vant til den trange plads og nyder derfor bedre af at sove i en lift hvor der er begrænset plads til trods for en tremmeseng hvor der er masser af plads og 2) den er let at flytte rundt på når hun sover i liften i barnevognen og hun enten skal ind i kontoret eller på soveværelset.

:bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, troede du altid bare lagde hende helt vågen i liften :)

Vi øver også at Camille skal falde i søvn "selv"; men hun tager ikke rigtig sutten som trøst (Den tager hun som erstatning for flasken hvis hun falder i søvn med flasken i munden ;) )

Vi øver Camille I at falde i at sove andre steder end liften, for at sørge for hun ikke får så brat en overgang når hun bliver for stor til den.. Men altså, hendes vugge er ikke andet end 5 cm bredere end liften, så trygheden i den er selvfølgelig den samme.. Og ellers er det mor og fars seng, og der får hun jo så trygheden fra duften af os..

Også har hun engang i mellem taget en skraber i skråstolen, når den er lagt helt ned :7himmel

Skråstolen er et godt sted at få hende til at sove, af sig selv har vi fundet ud af.. For hun elsker at kigge rundt, også vipper den lidt.. Og pludselig sover hun :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER