rusternille

Syntocinon eller ej??

21 indlæg i dette emne

Hej alle mere eller mindre fødeklare kvinder, :gravid og jer der har klaret den hårdeste prøve i en kvindes liv! :balloons

Jeg har læst i vores bog fra lægen om det her stof Syntocinon som bruges enten til at stimulere veerne, eller som gives efter endt fødsel i låret på os kvinder for at stimulere livmoderen til at trække sig sammen.. Så vidt jeg ved om det er det et kunstigt hormonstof som efterligner oxytocinon..

Har i modtaget sprøjten efter fødslen? Har i alle fået tilbuddet?

Er der nogen der har valgt den fra, -og i så fald hvorfor?

Tak for jeres svar og tid :yiepie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har fået den efter fødsel og vælger den i den grad til - efter jeg ved min anden fødsel oplevede en voldsom blødning (jeg troede jeg var ved at dø) fordi livmoderen ikke trak sig sammen som den skulle. Jeg vælger nok også "2. skridt" samtidig, som er piller el stikpiller med vestimulerende efter fødslen. Skal ikke ha sådan en oplevelse igen hvis det kan undgåes. Men ellers er det jo en god ide bare at lægge barnet til, da efterveer også stimuleres af amning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke prøvet det endnu - men jeg vælger at sige ja tak af de grunde Saga beskriver. Jeg tror at man har reddet mange kvindeliv med det for har hørt en del kvinder opleve at livmoderen havde svært ved at trække sig sammen. Det vil (i mine øjne og helt personligt sagt om mig selv) være en dum komplikation at udsætte mig selv for når nu der er en mulighed for at undgå eller mindske risikoen i hvert fald.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik den..

Må indrømme at jeg her bagefter tænker "hmm".. Fordi jeg helt ukritisk sagde ja; Jeg lå med min nyfødte datter - Og de "spurgte" faktisk ikke.. De sagde bare "Du får lige en sprøjte med... som gør.." og jeg sagde bare "jaja" mens jeg kiggede på mit livsstykke ;)

MEN - Jeg er helt i orden med det, ville have valgt det til alligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme at jeg fuldstændig ukritisk sagde jatak til samtlige nåle og sager EFTER fødslen :whistling Nu var baby jo ude, så det var kun min krop, det kunne gå udover, og så orkede jeg ikke at være kritisk og tage stilling - så tog jeg bare det, som fagfolkene syntes var en god idé ;)

Set i bakspejlet synes jeg dog også at det er en god idé ud fra det som Saga skriver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik den og der gik ikke et minut efter Lasse var født, hvor de gav mig den sprøjte.

De fortalte mig, at de gav mig den sprøjte, da Lasse kun havde hovedet ude. Jeg gjorde ikke de store overvejelser, da jeg tænkte at det er vel noget de gør plus jeg tænkte jo på at få presset det sidste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne rigtig godt forestille mig at man bare var SÅ græsk-katolsk med hvad der blev tilbudt en efter fødslen.. -Også derfor jeg lige ville høre om der rent faktisk var nogen der havde en anderledes holdning til det..

Jeg har endnu ikke mødt nogen gode grunde til ikke at tage i mod det, det skulle endda også have positiv virkning på mælkeproduktionen..

Tak for svarene indtil videre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik den også...Jeg blev spurgt da jeg var ca halvvejs i min fødsel...de fortalte hvad den gjorde og tvivlede slet ikke på mit svar om at ejg skulle have den...

Og når man ligger og har født,så mærker mansku ikke de stikker alligevel:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg må da indrømme jeg er glad for at ha' læst om det her, for jeg havde nok kategorisk sagt nej, da jeg for det første har en forfærdelig nåleskræk og for det andet ville forvente at få en mere udførlig forklaring end "du får lige den her sprøjte". :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og når man ligger og har født,så mærker mansku ikke de stikker alligevel:)

JO jeg gør... :D :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De havde den klar til mig her 2. gang, pga. jeg blødte så meget sidst.. Det var heldigt nok, da jeg mistede dobbelt så meget blod den her gang..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På det fødselsforberedelses kursus jeg var på fik vi af vide at grunden til man giver den er at 2-3% får kraftige blødninger, fordi livmoderen ikke trækker sig sammen så man føder moderkagen. Og dermed bløder meget.

Min tanke er at det er vildt overdrevet at man giver en sprøjte på baggrund af så lille en procentdel der ikke klare det selv.. Så jeg regner med lige at snakke med jordemoren om det INDEN jeg er i aktiv fødsel ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan simpelthen ikke huske, om jeg fik den hernede... da han foerst var foedt, saa klaskede min hukommelse lidt sammen, men hvis det er, saa har jeg i hvert fald ikke modsat mig den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået den efter begge mine fødsler. Begge gange blev jeg spurgt midt i fødslen ( så vidt jeg husker.). Jeg svarede vist også bare ja ja.. Kunne ikke helt tage stilling til noget midt i det smerte helvede..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået den efter begge mine fødsler. Begge gange blev jeg spurgt midt i fødslen ( så vidt jeg husker.). Jeg svarede vist også bare ja ja.. Kunne ikke helt tage stilling til noget midt i det smerte helvede..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået den efter begge mine fødsler. Begge gange blev jeg spurgt midt i fødslen ( så vidt jeg husker.). Jeg svarede vist også bare ja ja.. Kunne ikke helt tage stilling til noget midt i det smerte helvede..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev spurgt da hun stod klar med sprøjten og jeg sagde ja tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På det fødselsforberedelses kursus jeg var på fik vi af vide at grunden til man giver den er at 2-3% får kraftige blødninger, fordi livmoderen ikke trækker sig sammen så man føder moderkagen. Og dermed bløder meget.

Min tanke er at det er vildt overdrevet at man giver en sprøjte på baggrund af så lille en procentdel der ikke klare det selv.. Så jeg regner med lige at snakke med jordemoren om det INDEN jeg er i aktiv fødsel ;)

Ja det synes jeg bestemt at du har ret i.. God ide lige at vende det med jordemoderen, vil jeg prøve at huske! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev spurgt et stykke inde i forløbet, men før jeg var så smerteepåvirket, at jeg ikke kunne tænke klart, og igen før de gav den.

Jeg tænker, at selv om risikoen for en stor blødning kun er et par procenter, vil jeg meget nødig være en del af de procenter, og så have takket nej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om den sprøjte :unsure Er det noget man bare automatisk får?

Jeg kan i hvert fald ikke huske at jeg fik den :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om den sprøjte :unsure Er det noget man bare automatisk får?

Jeg kan i hvert fald ikke huske at jeg fik den :P

Jeg kunne virkelig SLET ikke mærke de gav den, jeg kiggede endda på den i mens. Jeg TROR det er noget alle får tilbudt - men jeg ved det ikke!!! Jeg fik også stikpiller for at få livmoderen til at trække sig sammen - det spurgte de dog ikke om, de sagde "vi giver dig lige 2 stikpiller for at få livmoderen til at trække sig sammen, du har haft veer i så lang tid at din livmoder nok er træt" - jeg syntes det var helt ok - det mærkede jeg heller ikke da det område i forvejen var ret følelsesløs :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER