Barbamama

Hvorfor må baby ikke sove på siden?

22 indlæg i dette emne

Jeg haar fået at vide af alle mulige sundhedspersonaler at babyer skal sove på RYGGEN. Jeg forstår godt, at de ikke må sove på maven når de er for dem selv, af frygt for at de kvæles, men hvad er problemet med at sove på siden? :help

Valdemar har det nemlig med at falde i søvn på siden når vi natammer, og så synes jeg at det er lidt synd at trille ham rundt, for han virker ikke særlig tilfreds med det. :unsure (+ det er irriterende for os, hvis han vågner af det :whistling ) men jeg vil heller ikke lade ham sove på siden, hvis det er skidt for ham?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fordi de kan trille om på maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Max falder også i søvn på siden når vi ammer om natten, men når han sover så triller jeg ham ligeså stille om på ryggen.. Han ligger op ad mig, så kan ikke trille på maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi de kan trille om på maven :)

Arh... Det kunne jeg måske have sagt mig selv :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lod Lise sove på siden, da hun var mindre, når hun faldt i søvn mens vi ammede liggende. Hun kunne ikke trille om på maven pga at hendes nederste arm lå lige frem foran hende eller bukket let hen over hendes brystkasse. Så den blokerede hende i at trille den vej, til gengæld trillede hun sommetider om på ryggen af sig selv efter lidt tid. Vi har aldrig oplevet at hun trillede om på maven.

Men vi valgte altså at ignorere de der anbefalinger af samme grund som du nævner - hun vågnede op og blev ked af det hvis vi prøvede at flytte hende.

Lidt senere fik hun dog så meget styr på hvad der er nat og dag, at nu kan vi godt flytte hende selvom hun vågner op så falder hun bare i søvn igen så snart vi ligger hende, for det er jo nat (dette kan vi ikke gøre om dagen).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunden til de ikke må sove på maven er ikke fordi de kan kævles men fordi de ikke kan komme lige så nemt af med varmen og derfor overophede hvilket er en af årsagerne til vuggedøden :)

Hvis ronja og jeg faldt i søvn mens vi ammede om natten lod jeg hende ofte ligge op af mig fordi hun så netop ikke kunne tippe om på maven for jeg lå i vejen. Det blev så nemmere og nemmere at kunne rykke hende om natten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse sover sådan, at hans hoved vender til den ene eller den anden side og så ligger på selve kroppen. Ind i mellem sover han på siden, men vender sig selv om på ryggen igen.

Jeg må også indrømme at jeg lytter ikke til den anbefaling, da begge mine forældre sagde til mig, at det sker der intet ved, så længe man holder øje med dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica sov altid på siden grundet liggende amning, og det sagde SP god for, så længde hun ikke trillede om på maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah ville virkelig gerne og meget gerne sove paa siden de foerste uger, saa det gjorde han - jeg er ikke hys med det, har selv sovet paa siden som spaed og det samme har(goer) mine niecer ogsaa... Saadan er det. Nu sover Noah paa ryggen, men vender sig altsaa nogle gange selv om paa siden stadigvaek og der lader jeg ham ligge. Det samme, naar han ligger op ad mig efter amning liggende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der bar en der i mandags fortalte hårdnakket at de nyeste anbefalinger er at de sover på siden... så lyt til din mavefornemmelse... måske du kan ligge noget foran ham så hvis han tipper så er det om på ryggen og ikke maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fået sådan en madras der "tvinger" Charlie til at ligge på siden.... Den anbefalede kiropraktoren, så jeg tror da også det er helt fint de små ligger på siden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, efter at have læst jeres svar hælder jeg egentlig til at lade Valdemar sove på siden fremover. Det er nemlig almindeligvis op af mig, han falder i søvn på siden, og så kan han jo netop ikke glide om på maven. :) Og han virker altså til at have det bedst på siden. :)

Tak for alle jeres gode svar, piger! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjemme sover liam på siden med bebecal. (product hvor man kan støtte dem så de ikke kan trille om på maven) dette er fordi han har kunne dreje hovedet siden han var 4 dage og altid lagde sig midt på ryggen med armene over hovedet så uanset til hvilken side jeg vendte hovedet. så for at undgå et fladt baghovedet købte vi en bebecal fra red castle. (ser om jeg kan få billede ind her fra mobilen ellers Google :). Jeg kan varmt anbefalde dette produkt. Han sover nemt da han føler sig lidt svøbt samtidig, den er sikker og nem at bruge og man undgår fladt baghovedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bjarke foretrækker også at sove på siden, og er begyndt at give ham lov, sørger så for, at han ikke kan trille om på maven vha. et lille foldet tæppe foran ham. Ofte triller han selv om på ryggen på et tidspunkt. Han har fra dag 1 selv styret hvad side hovedet ligger til ved selv at vende det flere gange i løbet af søvnen, så har ingen bekymringer ang. fladt hoved.

Men når han er faldet i søvn på siden, bliver han rimeligt utilfreds over at blive lagt på ryggen, så derfor for han lov at blive liggende på siden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg haar fået at vide af alle mulige sundhedspersonaler at babyer skal sove på RYGGEN. Jeg forstår godt, at de ikke må sove på maven når de er for dem selv, af frygt for at de kvæles, men hvad er problemet med at sove på siden? :help

Valdemar har det nemlig med at falde i søvn på siden når vi natammer, og så synes jeg at det er lidt synd at trille ham rundt, for han virker ikke særlig tilfreds med det. :unsure (+ det er irriterende for os, hvis han vågner af det :whistling ) men jeg vil heller ikke lade ham sove på siden, hvis det er skidt for ham?

Så længe han ikke sover HELT omme på siden, skulderen, så er det ok at ligge ham på siden, evt. med en stofble til at holde ham lidt skrå. Frederik lå skiftevis på hver side, lige fra han var 1 time gammel! Vi ville ikke have et fladt baghoved, og det har han heller ikke haft, grundet vores rutine med skiftevis side-ligning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da mine teenagere var små skulle babyer sove på siden :rolleyes fordi man lige havde fundet ud af på maven får de det for varmt = risiko for vuggedød, og man sagde dengang at hvis de lå på ryggen kunne de blive kvalt i gylp :unsure Så dengang skulle man rulle dem i dynen så de lå fint på siden og ikke væltede, og jeg sku hilse og sige at det kom der altså også udmærkede børn ud af ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da mine teenagere var små skulle babyer sove på siden :rolleyes fordi man lige havde fundet ud af på maven får de det for varmt = risiko for vuggedød, og man sagde dengang at hvis de lå på ryggen kunne de blive kvalt i gylp :unsure Så dengang skulle man rulle dem i dynen så de lå fint på siden og ikke væltede, og jeg sku hilse og sige at det kom der altså også udmærkede børn ud af ;)

Den tanke har faktisk også strejfet mig! :unsure Så jeg styrter hen til liften, hvis Valdemar hoster mens han sover. :unsure Men i princippet burde de vel ikke kunne blive kvalt i gylp så længe de har mulighed for at vende hovedet på siden? Eller? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej de kan ikke blive kvalt i gylp når de ligger på ryggen (medmindre de har så meget hold i nakken at de hverken kan dreje hovedet til højre eller venstre :lolhit ). Så snart de vender hovedet til den ene side løber det ud af mundvigen på dem.

Babyer er¨også mere fleksible i nakken end voksne, så de kan dreje hovedet mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej de kan ikke blive kvalt i gylp når de ligger på ryggen (medmindre de har så meget hold i nakken at de hverken kan dreje hovedet til højre eller venstre :lolhit ). Så snart de vender hovedet til den ene side løber det ud af mundvigen på dem.

.... Og det gør de helt automatisk, så der er ingen fare overhovedet for at de bliver kvalt i det.... :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den tanke har faktisk også strejfet mig! :unsure Så jeg styrter hen til liften, hvis Valdemar hoster mens han sover. :unsure Men i princippet burde de vel ikke kunne blive kvalt i gylp så længe de har mulighed for at vende hovedet på siden? Eller? :unsure

Noah gylpede, mens vi var paa barselsgangen, hvorefter jeg fik at vide, at hvis han gjorde det, saa gjorde jeg bedst i at ligge ham paa siden.... Saa jeg har ikke haft skrupler ved at goere det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder godt, at de ikke kan blive kvalt i det når de ligger på ryggen :loveshower Jeg synes da også Valdemar er god til at dreje hovedet og gylpe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille har aldrig hovedet "opaf" når hun sover på ryggen.. Altid på den ene eller anden side.. Hun har et par gange gylpet, og ja det løber bare ud af munden på hende.. Men hendes hovede er jo også i samme stilling som hvis hun lå på siden jo..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER