logo

For lavt stofskifte og måske gravid

6 indlæg i dette emne

Jeg har googlet lidt igår på for lavt stofskifte og gravid, men synes det er lidt forvirrende læsning, så derfor spørger jeg her:

Jeg var ved lægen igår og fik konstateret for lavt stofskifte, 8,?? (kan ikke lige huske det nøjagtige) og fik ordineret Eltroxin 50 mikrogram en gang daglig.

Jeg fortalte ikke lægen, jeg måske er gravid, for det er så usikkert endnu, så jeg tænkte ikke lige over at stille spørgsmål. Derfor har jeg flere:

Skal jeg bare gå igang med at tage Eltroxin nu og i den mængde lægen har ordineret?

Hvor meget for lavt er 8.???

Jeg kan kun være 3.0, så der sker vel ikke noget, fordi jeg ikke har taget det før jeg blev gravid eller...?

Og hvad sker der, hvis man ikke har taget (eller tager) medicin i sin graviditet? (Jeg har fået to store og meget dygtige og dejlige drenge inden for de sidste fire år, hvor mit stofskifte nok også har været lidt for lavt), men ingen aborter, ingen manglende vækst hos fostret og ingen for tidlig fødsel (er gået over tid med dem begge). Skal jeg være obs på noget eventuelt deres stofskifte?

Hvad er jeres symptomer på for lavt stofskifte - jeg tænker specielt ondt i muskler/led?

Øs gerne ud af jeres viden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan ikke rigtig svare på dine spørgsmål, men synes du skal fortælle lægen at du måske er gravid. For jeg ved ikke om man må spise eltroxin når man er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal bare gå i gang med behandlingen med det samme.. Sørg for at fortælle din læge at du er gravid, så de kan holde øje med dig og bebs.

Jeg tog eltroxin under min graviditet og fik nogle ekstra scanninger under graviditeten for at se, om Sander voksede som han skulle - der var ingen problemer. Efter fødslen tar de nogle blodprøver på barnet, for at se om barnet også har for lavt stofskifte, men det er vist sjældent.

Bivirkningerne med for lavt stofskifte er vist meget bredt, og det er sjældent at man har alle samtidig.

Skriv endelig, hvis du har flere spørgsmål ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes du skal fortælle lægen du muligvis er gravid h*n ved hvad du så skal gøre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar, kom gerne med flere erfaringer.

Har talt tidligt imorges med egen læge, som sagde, at jeg bare skulle fortsætte med Eltroxin som aftalt, en hver anden dag, ikke hver dag, som jeg kom til at skrive tidligere. Så jeg har taget den første idag og skal til kontrol om en måned.

Han sagde dog, at mit er så mildt, at der formentlig ikke ville ske noget i en graviditet, hvis for lavt stofskifte ikke var blevet opdaget. Jeg kan dog læse på nettet, at selv ved mindre tsh en 8, skal man i behandling, så jeg er forvirret! Dertil svarede lægen noget med, at det kun gjaldt ... som jeg ikke lige forstod, men vist noget med, at mit skyldes mindre stimulation af hormon fra hypofysen og at der ikke var noget galt med selve skjoldbruskkirtlen. Er der nogen klogere end mig, der kan forklare det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik under min graviditet taget blodprøver 1 gang hver mdr. plus ekstra skanninger for at være sikker på han voksede som han skulle.

Det er meget almindeligt at man skal tage mere medicin under graviditeten, det var dog ikke relevant for mit vedkommende.

Det er vigtigt at tage medicienen og følge lægens anvisninger. Der kan ske skader på barnet hvis man ikke tager det, men så længe stofskiftet er stabilt så skulle der ikke være nogle problemer, man bliver bare fulgt lidt tættere end andre gravide.

Mht bivirkninger kan disse variere meget forskellige person til person. Jeg får ikke ondt i led og muskler, men får halsbetændelse og bliver så træt så træt, når der er lidt koks i systemet.

Hvis dine børn ikke har udvist tegn på for lavt stofskifte nu har de det næppe. Hvis det går uopdaget/ubehandlet vil børn blive retarderede og det er de jo ikke :) For lavt stofskifte kan være arveligt, men behøver ikke være det. Jeg er den eneste i min familie der har det og min søn er også gået fri. Mit er opstået pga en infektion som har smadret skjoldbruskirtlen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER