Barbamama

Hvordan laver man en stor/lille baby?

48 indlæg i dette emne

Ja, nu er det ikke fordi jeg går ind for "designerbabyer", så tråden er mere ment som lidt underholdning, nysgerrighed og "der kan man bare se"-info, men måske er der også nogen, der kan få "gavn" af tråden. :)

Jeg har tænkt lidt på, hvorfor min Valdemar mon blev sådan en stor basse. Jeg havde gennem hele graviditeten håbet, at han ville blive lidt stor, fordi jeg så det som et tegn på sundhed og gode forhold i maven (uden overhovedet at sige, at små babyer har haft usunde forhold, og "jo større desto sundere"! Jeg har jo bestemt også set små babyer herinde, som jeg er sikker på, har haft fantastiske forhold i maven, og jeg bilder mig ikke ind, at jeg er den sundeste mor herinde, selvom det er relativt få babyer jeg har set herinde, der har haft større fødselsvægt end Valdemar!) men jeg kunne da godt drømme om at en kommende lillebrøster blev en lille bitte bitte smule mindre. Nu bristede jeg jo en del denne gang, og Valdemar er bestemt den bristning værd, men jeg skulle jo helst kunne holde til flere fødsler :P

Så jeg tænkte, at det kunne være interessant, om nogen vidste, hvilke forhold i maven der øgede sandsynligheden for en større/mindre baby? :)

Jeg har kun hørt at rygning skulle give mindre fødselsvægt, og den metode vil jeg i hvert fald IKKE tage i brug eller anbefale nogen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hov, har også hørt at fiskeolie skulle give større babyer, og jeg spiste MEGET fiskeolie, så det kunne faktisk godt passe i forhold til Valdemar. Men om der er videnskabeligt grundlag for det, det aner jeg ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, har også hørt at fiskeolie skulle give større babyer, og jeg spiste MEGET fiskeolie, så det kunne faktisk godt passe i forhold til Valdemar. Men om der er videnskabeligt grundlag for det, det aner jeg ikke :)

Jeg har også spist fiskeolie, og alt tyder også på det bliver en stor baby :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiste fiskeolie med Charlie (4170 gram) og det gjorde jeg ikke med Marlon (4250 gram)...... Så for mig har det ikke gjort en forskel....

Jeg har så selv taget ret meget på under mine graviditeter (hhv. 24 og 22 kg).... Og jeg tror personligt at det har lidt at gøre med mine drenges høje fødselsvægt..... Altså at jeg har spist (for) meget fed og sød mad.

Men det er overhovedet ikke noget jeg ved noget om..... Bare en fornemmelse ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd! :) Jeg har selv ingen viden om det, men tænker at mors og fars kombinerede gener må spille ind? De familiemedlemmer hos os, som har fået mere end ét barn, der har børnene i hvert fald ligget tæt fødselsvægt-mæssigt på deres søskende. Vi venter vores nr. 2 nu, og i følge scanninger og jordemoderskøn kunne det godt ligne, at hun kommer i nærheden af storebrors fødselsvægt - Men tiden må selvfølgelig vise det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også spist fiskeolie, og alt tyder også på det bliver en stor baby :)

Jeg spiste fiskeolie og meget fisk under min graviditet (Når det altså ikke kom retur :puke ) Og Johans fødsels vægt var 2810g.. :)

EDIT: Manden vejede 2950g og jeg 2970g.. Og jeg ved vores mødre har levet på VIDT forskellige måder under deres graviditeter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så selv taget ret meget på under mine graviditeter (hhv. 24 og 22 kg).... Og jeg tror personligt at det har lidt at gøre med mine drenges høje fødselsvægt..... Altså at jeg har spist (for) meget fed og sød mad.

Men det er overhovedet ikke noget jeg ved noget om..... Bare en fornemmelse ;)

Jeg tog 11-12 kg på med vores søn, og han vejede 4184 g ved fødslen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog 11-12 kg på med vores søn, og han vejede 4184 g ved fødslen ;)

Haha.... Ja det blev vi ikke klogere af så :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået 2 tunge og lange piger 55/57 cm og 4060/4075 gram og tror bare at det er noget de genetisk har arvet efter deres far som også var stor ved fødslen.

- jeg har ikke taget fiskeolie

- jeg har kun taget ca 14 kg på hver gang

- jeg vejer normalt udenfor graviditet 54 kg

- jeg vejede selv kun 2600 gram ved fødslen og var 50 cm.

Intet af ovenstående skulle derfor tyde på at jeg skulle få store børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var jo blevet advaret omkring babys størrelse, da jeg har en høj BMI.

Men alt tyder på at spunken bliver under gennemsnittet. Lige nu er fødselsvægt vurderet til imellem 3200-3300.

Jeg har taget 8,5 kg på indtil videre, men har ikke levet super sundt. Har ikke spist fiskeolie, men fisk en gang i ugen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Interessant emne! Har hørt at tomme kulhydrater kan have indflydelse (opad i vægten) men tror kun det har lidt at sige... så mit bud er også en kombination af gener + generelt sundere levevilkår generelt i den danske befolkning + kost og motion under graviditet... jeg har nærmest kun hørt om at kemi, medicin, sødestoffer, tungmetaller m.m. giver lav fødsels vægt, så jo mindre af det jo større baby. Men det er som alle andre kun gæt og spekulationer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved har det noget at sige hvad forældrene selv vejede ved fødslen og hvor høj/lav spinkel/kraftig bygget de er, altså der er en vis arvelighed inde over. Ellers ved jeg at der er en tendens til at baby nr 2 vejer mere end nr 1, hvorfor ved jeg ikke lige.

Selv har jeg været mere eller mindre overvægtig før/under alle mine graviditeter, og jeg er ikke særlig høj, jeg levede nok mest sundt under min 2. og denne graviditet og mine babyer har vejet:

3300g (født 37+6)

4100g (født 41+2)

3800g (født 40+0) anden far end de to første, han er dog samme højde og bygning.

Min egen fødselsvægt var 3100g (født ca 40+2) og lillesøster i maven skønnes til at være gennemsnitlig eller lige over, hendes far er højere end mine andre børns fædre men er selv født lidt før tid med fødselsvægt på kun 2500g (født ca 37+0) uvist hvorfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, det er åbenbart svært at drage konklusioner på :D

Her holder det med generne vist ikke her: Vi vejede 2900-noget og 3100-noget, og Valdemar vejede 4630. Han ligner dog lidt sin morfar i ansigtet, og morfar kom ud og vejede 4700. Så måske har generne bare sprunget en generation over hos os?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved har det noget at sige hvad forældrene selv vejede ved fødslen og hvor høj/lav spinkel/kraftig bygget de er, altså der er en vis arvelighed inde over. Ellers ved jeg at der er en tendens til at baby nr 2 vejer mere end nr 1, hvorfor ved jeg ikke lige.

Selv har jeg været mere eller mindre overvægtig før/under alle mine graviditeter, og jeg er ikke særlig høj, jeg levede nok mest sundt under min 2. og denne graviditet og mine babyer har vejet:

3300g (født 37+6)

4100g (født 41+2)

3800g (født 40+0) anden far end de to første, han er dog samme højde og bygning.

Min egen fødselsvægt var 3100g (født ca 40+2) og lillesøster i maven skønnes til at være gennemsnitlig eller lige over, hendes far er højere end mine andre børns fædre men er selv født lidt før tid med fødselsvægt på kun 2500g (født ca 37+0) uvist hvorfor.

Oh no! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aner ikke hvad der kunne hjælpe.. Jeg vejede ca. 2900 og Søren ca. 3100 g.. Mille vejede 3980 (41+6) og Max vejede 4860 (40+2).. Så ved ikke helt hvad der har gjort at de har været så store..

Men de siger jo at i gennemsnittet så vejer barn nr. 2 ca 300 g. mere end nr. 1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ogsaa spist fiskeolie og Noah vejede jo smaa 2500 g - vi var hhv 3400 g og 3250 g ved foedslen, saa det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søsters nr 2 var mindre end nr 1. Så dér lån være håb :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søsters nr 2 var mindre end nr 1. Så dér lån være håb :)

Jeg var faktisk også mindre end min storebror. :) Håber at lillebrøster også bliver mindre end Mar :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var en lille knapt 3kgs baby da jeg blev født.

Min første vejede over 5 kg.

jeg spiste ikke fiskeolie.

Nr. 2 var mindre og nr. 3 var mindst.

Endnu mere 'mudder' til at kunne konkludere noget ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isa vejede 3.900 gram en måned før termin ;) Hun ville nok have været på Mar's størrelse, hvis hun var blevet der så længe.

Karos vækstkurve stod lige en anelse højere end Isas, men så blev hun jo født længe før. Hvis hun havde fulgt sin kurve i maven, var hun blevet lidt større end Isa :blink

Min mand vejede 4.600 og noget og var 58 cm ved fødslen. Jeg ved desværre ikke hvor lille/stor jeg var, men det kan ikke have været ret stor ;)

De mente, at det dels skyldes min mands genetik, og dels at jeg havde været sengeliggende i begge graviditeter. Optimale forhold for baby til at vokse, sagde de. Min moderkage var ved Isa 1290 gram (igen en måned før) og dermed næsten lige så tung som Karo, da hun blev født :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He he, sjov læsning! Især fordi der tydeligvis hverken er hoved eller hale i noget af det :lol

Jeg er ikke den største nu og min mand heller ikke så kan simpelthen ikke forstille mig at der skulle komme en ordentlig basse ud af mig. Manden min vejede vidst 3700g og jeg selv kun 1700g, om det har nogen betydning ved jeg ikke. Bliver spændende at se når man engang skal have en baby :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oh no! :blink

Det gælder nu heller ikke altid..... Charlie vejede jo 80 gram mindre end Marlon ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oh no! :blink

Nr to behøver ikke at være større end nr. et.

Min nr 1 kom 41+1 og vejede 3770 gram, og nr. 2 kom 40+5 og vejede 3420. De var begge 53 cm lange.

Og hold op, hvor betyder 350 gram bare meget på sådan en lille baby. Storesøster var sådan en rigtig baby med gode lårbasser, mens lillesøster var sådan lidt fugleunge-agtig.

Så der er håb om at du ikke får en endnu større basse næste gang :)

I øvrigt, så kan jeg fortælle at jeg tog omkring 30 kilo på første gang (holdt op med at veje mig 36+0 hvor vægten sagde +25 :blush ) og kun tog 11 kilo på anden gang. Så det har garanteret haft noget at sige her. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nr.1 vejet 3500 g

Nr.2 vejet 3800 g

Nr.3 vejet 4000 g

Nr.4 vejet 3500 g

Nr.5 vejet 3000 g

Nr.6 vejet 3400 g

Nr.7 vejer 3450 g

❤❤❤❤❤❤❤

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu betyder størrelsen jo alene ikke noget om hvor meget man brister. Ved nadja 3400 fik jeg 7 sting. Ved Nicklas 4560g. Fik jeg kun 2 overfladiske sting kun for en sikkerheds skyld. Så selv om lillebrøster er samme størrelse eller større er det ikke ens betydende du så går mere i stykker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER