Guest

hvad er "tilladt" når man ammer?

12 indlæg i dette emne

Jeg kan mærke at jeg er ved at være "mor-klar" nu og da plan A er at amning kunne jeg godt lige bruge hjælp til at finde ud af hvad man egentlig må/ikke må før det går i mælken.

Fx har jeg tænkt mig at fortsætte parfume fri, og også helst Parabene fri i den daglige pleje.

Men må man fx tage neglelak på?

Må man farve bryn og vipper og hår?

Må man nu spise rødt kød igen?

Må man tømme kattebakken?

Hvilke smertestillende er ok?

Andet medicin man skal være opmærksom på?

Ja altså alt i alt hvad kan påvirke barnet? Jeg vil jo gerne gøre det så godt/rigtigt som muligt, men det vil være løgn hvis jeg sagde at jeg ikke savner nogle af de ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at vide en masse om det, så ville jeg ikke være bange for at gøre de ting, du nævner. :)

Såvidt jeg har forstået er neglelakken kun "giftig" indtil den er tør, så hvis du kan komme til at lægge den på mens baby sover, eller mens far har baby i et andet rum, så ville det personligt ikke bekymre mig (men jeg vil så tilføje at jeg har drømt om at lakere negle lige siden vi kom hjem fra sygehuset, og har ikke haft tiden og roen til det endnu :lolhit)

Farvning af bryn, vipper og hår er mig bekendt mest en risiko i forhold til hvis man får en allergisk reaktion, som så kan gå i blodet og skade baby når den er i maven. Skulle du få en allergisk reaktion, vil jeg forestille mig, at det kunne kræve at du stoppede amningen, men ellers tror jeg, at det er samme princip som neglelakken: Kun farligt mens det står på. Jeg vil tro at en lille bitte smule af det kemiske sætter sig i kroppen, men jeg tror ikke at det er nok til at jeg ville holde mig tilbage.

Rødt kød og kattebakke (som vel begge er i forhold til toxoplasmose?) er mig bekendt også kun en risiko så længe baby er i maven. Såvidt jeg ved smitter det ikke gennem mælk, og er også kun farligt så længe man er inde i maven og igang med sin udvikling (det er jo heller ikke farligt for voksne).

Mht. smertestillende ville jeg nok prøve at holde mig til paracetamol, og såvidt muligt tage det LIGE efter en amning, så det kan nå at komme ud af kroppen inden næste amning. Når det så er sagt, så vil jeg tilføje, at jeg fik en del ibuprofen på sygehuset efter fødslen, og det var der intet personale, der så noget problem i (udover at det kunne være skidt for min mave, men det er jo en helt anden sag). Jeg fik jo også medicin efter fødslen, da jeg skulle sys og det er der heller ingen, der er har udtrykt bekymring for i forhold til amning :)

Så alt i alt er jeg rimelig laid back her efter fødslen. Jeg undgår stadig parfume, parabener og alkohol og så sparer jeg lidt på de smertestillende, men ellers holder jeg mig ikke tilbage for noget :) (Heller ikke chokolade og druer, som jeg er blevet advaret mod at spise, men som ikke ser ud til at genere Valdemar det fjerneste)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ang. Smertestillende fik jeg også noget andet end paracetamol efter fødslen og det sagde de intet til, for det var jo dem selv der kom med det.

Ang. Andet medicin, så må det være at spørge din læge.

Parfume holder jeg mig stadig lidt fra og tager det kun på, hvis det ska være fint.

De andre spørgsmål kan jeg ikk hjælpe med, da jeg ikk kender svaret eller har erfaringen.

post-2-095929700 1348733152_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

øv hårfarvning er NO-GO, de allergifremkaldende og hormonforstyrrende stoffer bliver OGSÅ udskilt i mælken: http://www.babykemi.dk/?id=149 Der er i øvrigt en masse andre gode "råd" på hjemmesiden.

og har derudover læst mig frem til at Henna er kræft fremkaldende!!!

Alt kemi kan åbenbart samles i kroppen og udskilles i mælken - så jeg dropper bare mine drømme om neglelag igen også.

fandt den her artikel http://www.mama.dk/Baby/Amning/Er_din_modermaelk_giftig.aspx der står blandt andet at kemikalier bliver givet videre i generatioene :blink så jeg fortsætter bare på min "sunde" måde at gøre tingene på. Det er jo ikke et stort problem og eftersom jeg i det daglige også lang tid før graviditeten, har en forsigtig omgang med kemikalier og ellers altid går efter miljø mærker så satser jeg på at jeg ikke er så ekstremt kemikalie fyldt! MEN jeg ved det ikke - det er bare min naive side der får lov til at sejre for den gode samvittigheds skyld ;)

Men jeg har besluttet at jeg fremover skal bruge denne frisør:

http://www.upper-cut.dk/uppercut.php?p=Om-Gr%C3%B8n-Salon

Så er der ENDNU mindre sandsynlighed for at jeg propper unødvendige kemikalier på min krop!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt mht. permanent af håret (altså krøller) det står der ikke rigtig noget om nogle steder, men spørgsmålet er om det er et synonym med hårfarvning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg desværre :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt mht. permanent af håret (altså krøller) det står der ikke rigtig noget om nogle steder, men spørgsmålet er om det er et synonym med hårfarvning?

Uden at du må hænge mig op på det, så tror jeg faktisk det er meget værre at permanente.

Det er VIRKELIG skrappe sager, og kræver meget mere udluftning end fx hårfarve gør. Desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pokkers ;) når ja så kan jeg sparer op til en virkelig lækker dag ved frisøren til når jeg er færdig med at amme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fedt med en grøn salon.. Det tror jeg da skal undersøges nærmere!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der åbner også en grøn salon i Skjern inden længe :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der åbner også en grøn salon i Skjern inden længe :loveshower

fedest! cheerleader3.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville sige nej til det hele undtagen kattebakken og rødt kød toxoplasmose er farlig under graviditet og ikke ellers.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER