Tina80

Findes der noget hostestillende til gravide

17 indlæg i dette emne

Har fået en slem sommerforkølelse med snot i næse og slim og hoste i hals.

Er der overhovede noget man må få når man er gravid????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg ved, må man ikke tage noget der virker :rolleyes Min søster havde en forfærdelig hoste i flere uger sidst i graviditeten, men måtte intet få.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Benylan® er et » hostestillende middel.

» Antihistamin.

Virksomme stoffer

Diphenhydramin.

Anvendelse

Benylan® anvendes ved tør hoste. Da midlet virker sløvende, bør andre antihistaminer foretrækkes ved overfølsomhedsreaktioner.

Dosering

Findes som oral opløsning.

Voksne og unge over 15 år. Sædvanligvis 28 mg 3-5 gange i døgnet. Børn 6-15 år. Sædvanligvis 14 mg højst 5 gange i døgnet. Børn 2-5 år. Sædvanligvis 7 mg højst 5 gange i døgnet.

Bivirkninger

Sjældne (0,01-0,1%) Døsighed.

Meget sjældne (< 0,01%) Kvalme, mundtørhed, opkastning, fordøjelsesbesvær.

Lavt blodtryk, hjertebanken, muskelsammentrækninger i luftrørene.

Uro, rastløshed, konfusion, hallucinationer, kramper, ændring i hudens følesans.

Overfølsomhed over for lys, nældefeber.

Alvorlig allergisk tilstand med hurtigt blodtryksfald, åndedrætsbesvær og evt. kramper (anafylaktisk chok).

Vandladningsbesvær.

Sløret syn, øresusen (tinnitus).

Særlige advarsler

Forsigtighed ved » grøn stær og til mænd med » forstørret prostata, da vandladningen kan gå helt i stå.

Alkohol forstærker midlets sløvende virkning. Bør anvendes med forsigtighed ved slimproducerende hoste.

Brug af anden medicin

Det er vigtigt at informere lægen om alle de lægemidler, du tager.

Benylan® forstærker den sløvende virkning af beroligende midler, midler mod psykoser og sovemidler.

Benylan® øger virkningen af visse midler mod depression og MAO-hæmmere (midler mod depression eller Parkinsons sygdom).

Benylan® nedsætter virkningen af pyridostigmin (middel mod myasthenia gravis) samt donepezil, rivastigmin og galantamin (midler mod demens).

Benylan® indeholder alkohol og må ikke anvendes sammen med disulfiram (Antabus®).

Graviditet

Må kun anvendes under visse forudsætninger.

Bør undgås de sidste 2 uger af graviditeten på grund af risiko for sløvhed hos barnet. Kan anvendes efter aftale med lægen.

Amning

Bør ikke anvendes pga. manglende viden.

Trafik

Forsigtighed tilrådes ved bilkørsel og maskinbetjening.

Bloddonor

Må ikke tappes. 1 døgns karantæne efter endt behandling.

Doping

Indeholder alkohol. Anvendelse medfører derfor udelukkelse fra sportsstævner i visse discipliner, fx motorsport.

Virkning

Virker hostestillende, formentlig på grund af antihistamins beroligende virkning. Det er usikkert, om midlet desuden har en direkte virkning på hosterefleksen.

Lægemiddelformer

Oral opløsning. 1 ml indeholder enten 1,4 mg eller 2,8 mg diphenhydramin. Hjælpestoffer: Smagsstoffer: glucose (kun oral opløsning 2,8 mg), glycerol, hindbær, menthol, saccharinnatrium, saccharose (kun oral opløsning 2,8 mg/ml), sorbitol og konserveringsmiddel: natriumbenzoat samt farve: Karamel E150 (kun oral opløsning 2,8 mg) og Ponceau 4 R E124 (kun oral opløsning 2,8 mg). Indeholder ca. 5% alkohol

fundet på medicin.dk, da jeg slog hostestillende op. Og det er det eneste som tildels kan bruges af gravide, at andet frarådes, men snak med lægen om det inden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvis det virker på grund af antihistiaminerne, så slår jeg lige dem op, og ser, om der er noget som evt kan bruges.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Benylan® er et » hostestillende middel.

» Antihistamin.

Virksomme stoffer

Diphenhydramin.

Anvendelse

Benylan® anvendes ved tør hoste. Da midlet virker sløvende, bør andre antihistaminer foretrækkes ved overfølsomhedsreaktioner.

Dosering

Findes som oral opløsning.

Voksne og unge over 15 år. Sædvanligvis 28 mg 3-5 gange i døgnet. Børn 6-15 år. Sædvanligvis 14 mg højst 5 gange i døgnet. Børn 2-5 år. Sædvanligvis 7 mg højst 5 gange i døgnet.

Bivirkninger

Sjældne (0,01-0,1%) Døsighed.

Meget sjældne (< 0,01%) Kvalme, mundtørhed, opkastning, fordøjelsesbesvær.

Lavt blodtryk, hjertebanken, muskelsammentrækninger i luftrørene.

Uro, rastløshed, konfusion, hallucinationer, kramper, ændring i hudens følesans.

Overfølsomhed over for lys, nældefeber.

Alvorlig allergisk tilstand med hurtigt blodtryksfald, åndedrætsbesvær og evt. kramper (anafylaktisk chok).

Vandladningsbesvær.

Sløret syn, øresusen (tinnitus).

Særlige advarsler

Forsigtighed ved » grøn stær og til mænd med » forstørret prostata, da vandladningen kan gå helt i stå.

Alkohol forstærker midlets sløvende virkning. Bør anvendes med forsigtighed ved slimproducerende hoste.

Brug af anden medicin

Det er vigtigt at informere lægen om alle de lægemidler, du tager.

Benylan® forstærker den sløvende virkning af beroligende midler, midler mod psykoser og sovemidler.

Benylan® øger virkningen af visse midler mod depression og MAO-hæmmere (midler mod depression eller Parkinsons sygdom).

Benylan® nedsætter virkningen af pyridostigmin (middel mod myasthenia gravis) samt donepezil, rivastigmin og galantamin (midler mod demens).

Benylan® indeholder alkohol og må ikke anvendes sammen med disulfiram (Antabus®).

Graviditet

Må kun anvendes under visse forudsætninger.

Bør undgås de sidste 2 uger af graviditeten på grund af risiko for sløvhed hos barnet. Kan anvendes efter aftale med lægen.

Amning

Bør ikke anvendes pga. manglende viden.

Trafik

Forsigtighed tilrådes ved bilkørsel og maskinbetjening.

Bloddonor

Må ikke tappes. 1 døgns karantæne efter endt behandling.

Doping

Indeholder alkohol. Anvendelse medfører derfor udelukkelse fra sportsstævner i visse discipliner, fx motorsport.

Virkning

Virker hostestillende, formentlig på grund af antihistamins beroligende virkning. Det er usikkert, om midlet desuden har en direkte virkning på hosterefleksen.

Lægemiddelformer

Oral opløsning. 1 ml indeholder enten 1,4 mg eller 2,8 mg diphenhydramin. Hjælpestoffer: Smagsstoffer: glucose (kun oral opløsning 2,8 mg), glycerol, hindbær, menthol, saccharinnatrium, saccharose (kun oral opløsning 2,8 mg/ml), sorbitol og konserveringsmiddel: natriumbenzoat samt farve: Karamel E150 (kun oral opløsning 2,8 mg) og Ponceau 4 R E124 (kun oral opløsning 2,8 mg). Indeholder ca. 5% alkohol

fundet på medicin.dk, da jeg slog hostestillende op. Og det er det eneste som tildels kan bruges af gravide, at andet frarådes, men snak med lægen om det inden

Den har vi herhjemne da prinsessen på 5 får den mod sin hoste.

Men er stærkt i tvivl hvor godt det er for bebs når den er sløvende og med alkohol i!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nope intet andet er godt, når man er gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

derfor mener jeg også du skal kontakte lægen og få god for at bruge det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror jeg vil lide i stilhed for at være sikker. Er selv den type der sjældent tager panodiler

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv med camille the. Eller stik hovedet ind over en skål dampende vand med et håndklæde over hovedet. Virker virkelig godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde bronkitis tidligere i graviditeten, og fik at vide hos vagtlægen, at det eneste jeg måtte tage var strepsil og camillete. Al medicin der fandtes ville påvirke barnet sagde han.

Rigtig øv, når man bare gerne vil af med sin hoste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde bronkitis tidligere i graviditeten, og fik at vide hos vagtlægen, at det eneste jeg måtte tage var strepsil og camillete. Al medicin der fandtes ville påvirke barnet sagde han.

Rigtig øv, når man bare gerne vil af med sin hoste.

Samme besked fik jeg da jeg lå med influenza i 14 dage under graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha må få købt nogle strepsils i morgen så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg ventede tøsen fik jeg af vide at jeg måtte tage bromhexin, men den er vidst nok slimløsende... Men generelt så er de ikke meget for at give gravide medicin der ikke er livsnødvendig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

masser af væske både koldt og varmt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kamillethe med ingefær, honning og lime. Det virker på mig :) God bedring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan købe nogle japanske mynte dråber på apoteket, som man kan komme i kogende vand og så "sniffe" :) de giver i hvert fald luft i næsen, og er ikke andet end pebermynte olie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

noscapin piller er okay de er hostestillende - codein på recept - men noscapin virker og er tilladt... Google det evt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER