Myliona

Alle mine dumme flaske-spørgsmål

24 indlæg i dette emne

Ja, nu er jeg jo næsten flaskemor også.. Også kommer alle spørgsmålene jo frem ;) Har på ingen måde sat mig ind i noget som helst om flasker, da jeg jo regnede med at det der amning bare skulle fungere ;)

Så her kommer alle de dumme spørgsmål - I må gerne svare allesammen, men jeg tænker jo mest på i forhold til Camilles alder (cirka 14 dage), så skriv lige alderen på det barn i skriver om:

Hvor ofte giver i flaske?

Hvor meget laver I?

"hvordan" må man behandle en flaske? Jeg tænker fx på om man må koge vandet, køle det ned - komme erstatning i, tage det med sig og varme op fx på en cafe?

Hvilke fif har I til at gøre det nemmere med flasken?

Hvor mange sutteflasker skal en fuld-tids flaskemor have?

Skal sutterne på flaskerne være ens, eller kan man sagtens bruge forskellige sutteflasker/suttehoveder?

Også mine sådan.. Personlige/private tanker, som I bestemt ikke behøver svare på :)

Hvorfor valgte i flaske?

Hvornår valgte I flaske?

Hvordan følte du, da I tog beslutningen? Jeg føler mig lidt som en fiasko.. Føler lidt jeg giver op og at jeg burde blive ved at forsøge med amningen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først vil jeg sige du er IKKE nogen fiasko. Jeg følte det samme dengang. Men det var den bedste beslutning jeg tog. Fik et glad barn i stedet for et skrige barn.

Men dine spm. Jeg gav mad hver 3-4 time han nu bad om det. Hvor meget der var i kan jeg desværre ikke huske mere, men mener i den alder var der vist omkring 60-80 ml i normalt hvor hoved måltid morgen middag og aften var 125 ml. Men han spiste slet ikke det hele, tilbød bare så jeg kunne sidde i ro og mag og ikke skulle hen og lave mere.

Indtil de er 4 måneder skal du koge vandet først. Jeg kogte en liter hver morgen og stillede i køleskabet. Så jeg bare kunne hælde på flaske og varme i micro og der efter puttede jeg Nan i.

Jeg kogte vand og skoldede flasker og sutter i. Men der er vist mange måder at gøre det på ;-)

Jeg er stolt af at være flaske mor og det kan du også roligt være! Fordi du er den bedste om i verden for dit barn og ingen skal sige andet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde 10 flasker.

Evt hvis du er på tur have vandet med i en termo flaske så har du det altid varmt..

Jeg valgte flasken mine bryst vorter vender indad og da jeg har en stor barm der hænger var det næsten umuligt at amme... Mit livs bedste beslutning... :-)

Tror det var det hele. Har svaret via mobil så kunne ikke huske alle dine spm.. Men spørg løs, brug os der har prøvet det. Vi vil altid hjælpe dig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, nu er jeg jo næsten flaskemor også.. Også kommer alle spørgsmålene jo frem ;) Har på ingen måde sat mig ind i noget som helst om flasker, da jeg jo regnede med at det der amning bare skulle fungere ;)

Så her kommer alle de dumme spørgsmål - I må gerne svare allesammen, men jeg tænker jo mest på i forhold til Camilles alder (cirka 14 dage), så skriv lige alderen på det barn i skriver om:

Anna er 7 mdr., så jeg vil ikke skrive noget om mængder og sådan, for det kan du ikke rigtig bruge til noget. Men resten kan jeg da godt svare på :)

"hvordan" må man behandle en flaske? Jeg tænker fx på om man må koge vandet, køle det ned - komme erstatning i, tage det med sig og varme op fx på en cafe?

Nej, det må du ikke - man må ikke genopvarme MME. Du skal tage en flaske med varmt vand med og ligge den under hendes dyne og en bøtte med afmålt MME - så kan du blande det, når du skal bruge det :)

Hvilke fif har I til at gøre det nemmere med flasken?

Hav altid en tom flaske og en brik med færdigblandet MME med; man ved aldrig om man får brug for det.

Om natten, har jeg en flaske med under min dyne og en bøtte med afmålt MME-pulver med i soveværelset og så blander jeg flasken, når hun vågner og er sulten.

Hvor mange sutteflasker skal en fuld-tids flaskemor have?

Nu skiftede jeg først til flaske da hun var 3½ måned, men vi har 4 store flasker og 2 små og det har været fint. Og så har vi sådan en til at destillere dem i i mikroovnen - den er uundværlig!

Skal sutterne på flaskerne være ens, eller kan man sagtens bruge forskellige sutteflasker/suttehoveder?

For babys skyld, synes jeg sutterne skal være ens - ellers bliver hun bare forvirret over f.eks. at skulle bruge forskellige sutteteknikker.

Også mine sådan.. Personlige/private tanker, som I bestemt ikke behøver svare på :)

Hvorfor valgte i flaske?

Hun ville ikke rigtig spise hos mig, så jeg havde mindre og mindre mælk. Hun sov virkelig dårligt om dagen og jeg mistænkte, at det skyldtes sult - og jeg havde ret.

Hvornår valgte I flaske?

Da Anna var ca. 3½ måned.

Hvordan følte du, da I tog beslutningen? Jeg føler mig lidt som en fiasko.. Føler lidt jeg giver op og at jeg burde blive ved at forsøge med amningen

Jeg kæmpede en brav kamp for at opretholde amningen, men til sidst kunne jeg godt mærke, at det drænede mig for energi og at jeg intet overskud havde til Anna. Jeg havde simpelthen ikke lyst til at være sammen med hende, for jeg var så frustreret og afmægtig. Måske jeg bebrejdede hende en smule og måske jeg skammede mig og følte mig som en dårlig mor. Jeg havde det i hvert fald ikke godt og det var for både min og Annas skyld. Hun begyndte med det samme at sove bedre om dagen, tog på igen og blev generelt gladere. Du kan evt. læse de indlæg jeg skrev i min mor-tråd i de uger hvor jeg opgav amningen - det var i slutningen af marts og starten af april.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da lige tilføje, at mængdemæssigt er tommelfingerreglen, at de skal indtage 1/6 af deres kropsvægt i døgnet fordelt på 6-8 flasker, men husk det er en tommelfingerregel! Anna har f.eks. ALDRIG spist så meget og det var en forbandelse, at jeg vidste præcis hvor meget hun spiste, for jeg var jo så bange for hun ikke fik nok. Så det er en god huskeregel, men kig på Camille og se om hun er glad og tilpas når hun er vågen og om hun sover godt, når hun sover :)

Og du er IKKE en dårlig mor! Som jeg har læst dine indlæg, så er det den rigtige beslutning for Jer begge og det gør dig til en god mor, at du gør hvad der er bedst :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg glad for at læse jeres i indlæg :) jeg var/er netop også begyndt ja, at "frygte" amningen.. Især nætterne, hvor jeg jo har været alene - ih hvor har jeg grædt mange tåre! Lige nu har vi kun en flaske... ;) eller vi har en masse brugte, men det her var jo den eneste vi havde et suttehoved til Hehe :) lige nu ammer jeg jo først også spiser hun bagefter, men kan se det passer meget godt med de 90 ml.. Er lidt i tvivl om hun kan finde ud af at "sige fra" når hun er mæt - måske fordi hun er vant til der ikke er så meget så når der nu er, så spiser hun til der ikke er mere....

Det er en god ide det med en termoflaske - det må jeg få købt! Og nogle flere flasker ;) lige nu har vi nogle små beholdere hvor der kan være 120 ml i - så vi koger vand, og hælder så 90 ml i flaskerne, så skal de bare lige i en skål varm Vand også have pulver.

Hvor lang tid skal en flaske have i mikro ovnen??

Kan man få færdigblandet nan ha? Det har jeg ikke kunnet finde... Vi har dig tre almindelige nan 1, færdigblandet - men det er hårdt ved hendes mave...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Cassandra er 4 mdr. og lige startet i det små med mos/grød

Hvor ofte giver i flaske? 5-6 gange om dagen

Hvor meget laver I? 200 ml af gangen

"hvordan" må man behandle en flaske? Jeg tænker fx på om man må koge vandet, køle det ned - komme erstatning i, tage det med sig og varme op fx på en cafe?

Hvilke fif har I til at gøre det nemmere med flasken?

Vi sterelisere flaskerne, koger vand og hælder vandet i den rette dosis i flaskerne. Pulveret har vi i en doseringsdåsse som vi hælder op af når flasken skal bruges. Jeg ved ikke om man kan komme det i over flere timer.

Når vi er på café eller ude, har vi en termotaske, hvor der er plads til 2 flasker. Jeg forvarmer altid flaskerne hjemmefra og så har de som regel den rette temperatur når de skal bruges.

Hvor mange sutteflasker skal en fuld-tids flaskemor have? Vi har 10 flasker

Skal sutterne på flaskerne være ens, eller kan man sagtens bruge forskellige sutteflasker/suttehoveder? Begge mine børn har fint kunne have flere forskellige slags suttehoveder, de har bare taget imod flasken.

Hvorfor valgte i flaske? Jeg har mælk nok, men det mætter ikke børnene. Deruodver bryder jeg mig ikke om at amme, så det har ikke været noget offer for mig. Min mand arbejdet for et firma der producerer modermælkserstatning og har set en masse forksning om det og det er ikke så ringe endda at give erstatning, dog har vi gået meget op i hvilken erstatning vi bruger og at de indeholder en masse guf. Så som DHA og noget immunfremmende m.m.

Hvornår valgte I flaske? Sebastian var 2-3 uger da vi begyndte at supplere og han blev fuldt flaskebarn da han var 7 uger. Cassandra ammede jeg 1 uge, men hun blev mere og mere træt og ukontaktbar og tabte sig. Vi gav hende 1 flaske og så vågnede hun op. Jeg valgte at få ammestop piller, at se sit barn ligge og sove konstant og med øjne der fisser rundt i øjnene når hun er vågen og ikke kan fokuserer det var bare ikke fedt, jeg ville faktisk hellere have haft hun havde skreget.

Hvordan følte du, da I tog beslutningen? Jeg har det fint, for mig er amning bestemt ikke svaret. Ved amning er der også den forurening og kemi vi omgiver os med at tage højde for og jeg mener det er lidt mere nuanceret end det bliver lagt ud til. Det kommer jo nok an på holdninger, fornemmelser og hvilke undersøgelser man ligger til grund. Du kan læse mere på www.flaskebarn.dk Kig blandt andet under viden om og læs lidt om hvad eksperterne siger, der synes jeg det er mere nuanceret og man kan læse mere om "begge sider" af hvilke metode til at give barnet mad.

Jeg har bestemt ikke dårlig samvittighed, mine børn har det godt og vokser. Min søn har ikke været syg over 1 år og jeg har kvikke børm og en god tilknytning til dem begge. Der er intet forkert i at amme, men det er der så sandelig heller ikke ved at give flaske. Det handler om at alle har det godt og har overskud til babyhygge. Den tid kommer ikke igen og er så vigtig og det skal fungere og flaske har den fordel at far kan være med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid skal en flaske have i mikro ovnen??

Vores ovn passer med 20 sekunder, men det afhænger nok lidt af ovenen og hvad den er sat til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor ofte giver i flaske?

Vi gav flaske hver 2-3 time...

Hvor meget laver I?

I startenlavede vi 60 ml, og det hele blev spist...Vi gik hurtigt over til at hun fik 90 ml

"hvordan" må man behandle en flaske? Jeg tænker fx på om man må koge vandet, køle det ned - komme erstatning i, tage det med sig og varme op fx på en cafe?

Som Susanne33 skriver, så har jeg også flasken med vand i og så afmålt pulver i en bøtte og så får det varmet et sted...

Hvilke fif har I til at gøre det nemmere med flasken?

Jeg synes du dkal anskaffe dig sådan en til at ordne flaskerne i mikroen...Vi synes det har været meget nemmere...

Hvor mange sutteflasker skal en fuld-tids flaskemor have?

Vi havde 6 små flasker og nu har vi 6 store

Skal sutterne på flaskerne være ens, eller kan man sagtens bruge forskellige sutteflasker/suttehoveder?

Jeg ville også vælge de samme sutter på alle flaskerne for babyens skyld

Hvorfor valgte i flaske?

Vi valgte flaske fordi jeg ikke havde nok mælk til hende og hun fik gnasket hul på min brystvorte

Hvornår valgte I flaske?

Hun var 2,5 uge gammel og har ALDRIG fortrudt det.

Hvordan følte du, da I tog beslutningen? Jeg føler mig lidt som en fiasko.. Føler lidt jeg giver op og at jeg burde blive ved at forsøge med amningen

Jeg havde det på nøjagtig samme måde som dig...Følte mig også som en vildt dårlig mor,at jeg ikke kunne have mælk nok, det var en frygtelig tanke...Og du er ikke en dårlig mor..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, I forstår slet ikke hvor glad jeg bliver af at læse alle jeres indlæg. Det gør mig bare mere sikker i min sag - Camille bliver med tiden flaskebarn.

Hun har sovet et par timer, og kunne mærke mine bryster var "fyldte" (Så fyldte som de max bliver..) og nu har jeg så malket ud... knap 20 ml! <_< Så kan jeg da godt forstå jeg ikke kan mætte pigen!

Nu forsøger jeg at finde alle de gode ting ved at skulle have et flaskebarn, også må jeg se hvor længe der går før jeg rent faktisk acceptere at amning ikke bliver i denne omgang.

men sidder stadigvæk lidt med følelsen af at jeg burde have gjort mere <_< Har bare ikke lige nogen ide om HVAD mere!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, I forstår slet ikke hvor glad jeg bliver af at læse alle jeres indlæg. Det gør mig bare mere sikker i min sag - Camille bliver med tiden flaskebarn.

Hun har sovet et par timer, og kunne mærke mine bryster var "fyldte" (Så fyldte som de max bliver..) og nu har jeg så malket ud... knap 20 ml! <_< Så kan jeg da godt forstå jeg ikke kan mætte pigen!

Nu forsøger jeg at finde alle de gode ting ved at skulle have et flaskebarn, også må jeg se hvor længe der går før jeg rent faktisk acceptere at amning ikke bliver i denne omgang.

men sidder stadigvæk lidt med følelsen af at jeg burde have gjort mere <_< Har bare ikke lige nogen ide om HVAD mere!

Du har gjort hvad du kunne og når du først giver rigtig slip, vil du blive så lettet, at du aldrig mere er i tvivl om, at det var det rigtige. Og jeg vil vædde med, at du får mere overskud til Camille og dermed bliver hun dobbelt-mere-glad: mere mad og en gladere mor :kiss

At du ikke kan malke mere end 20ml ud betyder altså ikke, at der ikke er mere. Det er svært at malke ud og kræver lidt træning. Jeg malkede ud i starten for at opretholde produktionen i håb om at Anna ville spise hos mig igen og jo flere gange jeg gjorde det, jo mere fik jeg ud - og det var ikke fordi der var mere og mere mælk ;)

Mht. mikroovnen, så kommer det jo an på hvor meget mælk der er i flasken ;) Prøv dig frem og bliver den for varm, så hold den under den kolde hane lidt.

Du skal ikke være bange for, at hun spiser 'for meget' - det tror jeg simpelthen ikke på hun kan så tidligt. Lad du hende bare spise :)

Og køb dig en destilleringsmaskine til mikroen - den er guld værd! Og så kan sutterne også lige få en tur ind imellem :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, nu er jeg jo næsten flaskemor også.. Også kommer alle spørgsmålene jo frem ;) Har på ingen måde sat mig ind i noget som helst om flasker, da jeg jo regnede med at det der amning bare skulle fungere ;)

Så her kommer alle de dumme spørgsmål - I må gerne svare allesammen, men jeg tænker jo mest på i forhold til Camilles alder (cirka 14 dage), så skriv lige alderen på det barn i skriver om:

Hvor ofte giver i flaske?

Charlie får ca. 6 flasker i døgnet, omkring hver 3. time

Hvor meget laver I?

Vi laver 135 ml ad gangen, og han spiser mellem 75 og 115 ml i øjeblikket, men det kan hurtigt ændre sig, og der kommer et appetitspring omkring 3 uger. (én af fordelene ved at give flaske..... Så skal man ikke bekymre sig om appetitspring)

Den mængde får 40 sek. i vores micro, men det kan være lidt forskelligt fra maskine til maskine.

"hvordan" må man behandle en flaske? Jeg tænker fx på om man må koge vandet, køle det ned - komme erstatning i, tage det med sig og varme op fx på en cafe?

Det har andre vist svaret fint på :)

Men sådan til dagligt hjemme, har vi en kande kogt vand til at stå i køleskabet, og blander så en flaske ad gangen ved behov. Det er altid bedst med nyblandet mme, hvis det kan lade sig gøre :)

Hvilke fif har I til at gøre det nemmere med flasken?

Hav altid en færdigbehandlet brik i baghånden, både hjemme og i pusletasken.... Det er rart hvis det brænder på :)

Hvor mange sutteflasker skal en fuld-tids flaskemor have?

Vi havde 8 flasker til Marlon, og så gjorde vi dem rent hver aften, og skoldede dem i en gryde. Nu har vi købt 4 flasker mere, så vi har 12, for der er ikke altid tid til at stå og vaske dem om aftenen, og så er det surt at løbe tør midt om natten. Og så har vi købt en dampsterilisator til microovnen.... Den er guld værd!

Skal sutterne på flaskerne være ens, eller kan man sagtens bruge forskellige sutteflasker/suttehoveder?

Jeg ville klart købe ens, men jeg ved ikke om man kan bruge forskelligt..... Vi har philips Avent flasker (dem der modvirker kolik), og er rigtig glade for dem :)

Også mine sådan.. Personlige/private tanker, som I bestemt ikke behøver svare på :)

Hvorfor valgte i flaske?

Fordi Marlon ikke kunne få fat på mit bryst, og suttede forkert. Og fordi jeg ikke følte jeg ville bruge al vores tid på at kæmpe med det.... Så ville jeg hellere vælge en anden vej, og have fokus på at nyde den første tid med mit barn. Jeg har aldrig fortrudt, og jeg var faktisk ikke i tvivl om at Charlie også skulle være flaskebarn :)

En anden ting var også min blufærdighed.... Jeg er enormt blufærdig, og kunne ikke engang amme foran min mor. Så for mig var det bare den rette vej.

Hvornår valgte I flaske?

Da Marlon var 5 dage gammel. Og Charlie helt fra starten....

Hvordan følte du, da I tog beslutningen? Jeg føler mig lidt som en fiasko.. Føler lidt jeg giver op og at jeg burde blive ved at forsøge med amningen

Jeg havde det supergodt med min beslutning, for jeg var klar over at jeg aldrig ville blive glad for at amme, og jeg nød at kunne følge med i hvor meget han spiste, og at han var mæt i længere tid ad gangen. Man skal bestemt ikke gøre det fordi man vil have sin nattesøvn, men det er klart en potentiel bonus, og Marlon sov igennem fra han var 6 uger..... Krydser fingre for Charlie gentager succesen ;)

Jeg ved ikke hvorfor det er blevet sådan "i samfundet" at man skal skamme sig over at give flaske, eller at man "giver op" hvis man ikke ammer...... Modermælkserstatning er god næring til dit barn, og flaskebørn bliver også sunde og trygge. Jeg synes du skal holde hovedet højt, og aldrig sige at du måtte opgive amningen.... Du valgte bare en anden vej, som viste sig bedre for din familie :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så vil jeg da også komme med mine svar.

Josephine er 2 måneder og får flaske hver 3 time, på nær om natten hvor hun springer den ene over.

Vi laver 135 ml óg hun spiser mellem 80 og 120 ml

Vi har 6 flasker og gør dem rene i løbet af dagen. Men alle flasker er rene når vi går i seng.

Vi bruger philips Avent flasker.

Vi har en pige på snart 5 år, hun fik flaske fra hun var 3 dage gammel.

Det gjorde hun fordi vi ikke fik ammningen til at fungere. jeg havde sindsygt ondt, græd og var anspændt, og hun ville ikke spise, også følte jeg mig personligt ikke godt tilpads med at amme. så efter 3 dage på sygehuset gik vi over til flasken og sikke en lettelse.

Josephine Som er 2 måneder har fået lige fra starten, fordi ammningen nu engang ikke er mig................ ( har virkelig ikke noget imod andre der ammer, rør mig overhovedet ikke, jeg kan bare ikke )

Jeg har ikke følt mig som en fiasko med nogen af dem, fordi jeg følte at hvis jeg skulle være en god mor for mine børn, så skal jeg også have det godt med det jeg gør, og jeg havde det ikke godt når jeg ammede. For os har det været det bedste for alle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvorfor det er blevet sådan "i samfundet" at man skal skamme sig over at give flaske, eller at man "giver op" hvis man ikke ammer...... Modermælkserstatning er god næring til dit barn, og flaskebørn bliver også sunde og trygge. Jeg synes du skal holde hovedet højt, og aldrig sige at du måtte opgive amningen.... Du valgte bare en anden vej, som viste sig bedre for din familie

Jeg er så enig med troldemor :) . Jeg synes det er så synd at mange skal bokse med at føle sig som en fiasko fordi amningen ikke køre. Der er intet i vejen med flaske og der er ingen grund til at have samvittighedsnag over det :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvorfor det er blevet sådan "i samfundet" at man skal skamme sig over at give flaske, eller at man "giver op" hvis man ikke ammer...... Modermælkserstatning er god næring til dit barn, og flaskebørn bliver også sunde og trygge. Jeg synes du skal holde hovedet højt, og aldrig sige at du måtte opgive amningen.... Du valgte bare en anden vej, som viste sig bedre for din familie

Jeg er så enig med troldemor :) . Jeg synes det er så synd at mange skal bokse med at føle sig som en fiasko fordi amningen ikke køre. Der er intet i vejen med flaske og der er ingen grund til at have samvittighedsnag over det :kram

Kan kun være 100 procent enig med dig. Altså hvis bare dit barn er sund, mæt og glad kan det på ikke være lige meget om det er via bryst eller flaske???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også gerne bidrage med mine erfaringer i håb om, at de kan hjælpe dig til ro med beslutningen :)

Nu er Filippa 13 måneder i morgen, men jeg skal forsøge at huske så godt jeg kan ;)

Hvor ofte giver i flaske?

Vi gik fuldt over på flaske, da Filippa var 7-8 uger. Jeg mener, at vi gav flaske ca. hver 3.-4. time, nogle gange 5, for Filippa var ikke sådan sulten på klokkeslet

Hvor meget laver I?

Vi startede med 120 ml, og gik så efterhånden op. Jeg syntes, det var svært at vide, hvornår hun skulle have større portioner, for hun spiste altid op (meget madglad pige :P) og "reglen" med flaske er, at der skal være lidt tilbage. Filippa har aldrig manglet noget, og jeg ønskede ikke at fornægte hende noget, men ville helst heller ikke fylde mere på hende end "nødvendigt", hvis du forstår. Du må prøve dig frem og tal med din SP, som kender dig og Camille og følger jer tæt på

"hvordan" må man behandle en flaske? Jeg tænker fx på om man må koge vandet, køle det ned - komme erstatning i, tage det med sig og varme op fx på en cafe?

Det har du fået mange svar på :) Vi kogte vand hver morgen, hældte den ønskede mængde på flasker, som vi havde i køleskabet og varmede i mikroovnen. Vi havde en bøtte med tre rum (fra Tupperware, de fås også i BabySam mv), som vi fyldte op og så var den ønskede mængde MME klar til de næste tre måltider. Det var især rart om natten ikke at skulle stå og måle af. Om natten gjorde vi på samme måde som om dagen.

Jeg gentager rådet med ALTID at have en flaske og en brik færdig MME i pusletasken - be prepared :)

Hvilke fif har I til at gøre det nemmere med flasken?

Køb en flaskesterilisator! Den er fantastisk!

Hvor mange sutteflasker skal en fuld-tids flaskemor have?

Vi havde 8 store og det var fint til os, da hun i en meget lang periode spiste 6 flasker om dagen, der var 1 i pusletasken og så en i reserve. I starten, da vi supplerede op med MME, brugte vi de små, der havde vi vist kun 2-3 stykker

Skal sutterne på flaskerne være ens, eller kan man sagtens bruge forskellige sutteflasker/suttehoveder?

Vi havde samme hoved til alle flasker og fik faktisk aldrig skiftet fra str. 2 :whistling Hun gylpede meget, så det var okay at bruge lidt længere tid på at spise (selv om jeg jo ikke ved, om det gjorde en forskel)

Også mine sådan.. Personlige/private tanker, som I bestemt ikke behøver svare på :)

Hvorfor valgte i flaske?

Det gjorde vi, fordi jeg var rigtig ked af det i den periode og syntes overhovedet ikke, at jeg kunne få amningen til at fungere. Som flere andre begyndte jeg at frygte (hade :unsure) amningen og blive sur på min mand, når han sagde "hun er nok sulten". Jeg følte slet ikke det fungerede og hun begyndte at afvise brystet og skrige, når hun blev lagt til. Vi kørte en periode med kombinationen, men til sidst gad hverken hun eller jeg det. Hun gad ikke spise, og jeg ville gerne have den fulde fordel af flaske, som i ikke at skulle tænke over tøj og droppe amme-bh'erne. Det var ubetinget den bedste beslutning for os som familie

Hvornår valgte I flaske?

Hun fik allerede den første, da hun var 4 dage gammel, fordi min mælk ikke var løbet til og hun blev sløv af den manglende mad. I en periode kørte vi med flaske "ved behov", og vi gik fuldt over ved 7-8 uger

Hvordan følte du, da I tog beslutningen? Jeg føler mig lidt som en fiasko.. Føler lidt jeg giver op og at jeg burde blive ved at forsøge med amningen

Grunden til at vi en periode kørte både-og var, at det var meget vigtigt for mig at nå dertil, hvor jeg følte, at jeg havde gjort alt, så INGEN kunne få mig til at få dårlig samvittighed over, at vi var gået over til flaske. Til sidst var jeg bare så træt af at være ked af det, at det måtte være nok! Jeg kan godt genkende følelsen af at være en fiasko, men flyt fokus og fokuser på, hvordan du og Camille får det godt? Det gør I, hvis du er glad og hun er mæt - er flasken svaret, så er du jo en succes, fordi du valgte den rette løsning for jer!

Dine øvrige spørgsmål:

Der findes ikke Nan HA i brik, vi har brugt almindelig Nan, når det har været aktuelt. Hvis Nan er hårdt for hendes mave, så mener jeg at den grønne Allomin skulle være bedre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, nu er jeg jo næsten flaskemor også.. Også kommer alle spørgsmålene jo frem ;) Har på ingen måde sat mig ind i noget som helst om flasker, da jeg jo regnede med at det der amning bare skulle fungere ;)

Så her kommer alle de dumme spørgsmål - I må gerne svare allesammen, men jeg tænker jo mest på i forhold til Camilles alder (cirka 14 dage), så skriv lige alderen på det barn i skriver om:

Elliot er næsten 5 mdr og har fået flaske siden han var 2,5 mdr gammel

Hvor ofte giver i flaske?

jeg giver flaske hver 3-4 time om natten kan der nogen gange gå op til 5 timer imellem

Hvor meget laver I?

jeg laver 120 ml vand om natten hvis der er gået mere end 4 timer så får han 150 ml vand... I starten fik han kun 90 ml vand

"hvordan" må man behandle en flaske? Jeg tænker fx på om man må koge vandet, køle det ned - komme erstatning i, tage det med sig og varme op fx på en cafe?

Du kan saktens køle vandet ned, men tror ikke du må putte pulveret i

Hvilke fif har I til at gøre det nemmere med flasken?

når jeg skal ud, så laver jeg enten flasken klar alså har fyldt vand i den og har så små afmålede bære med pulveret i, hvis jeg er klar over om der er microovn så har jeg købt en lille termoflaske hvor jeg så har tempereret vand i så er den klar på et øjeblik det samme gør jeg om natten, jeg har pulver og termoflaske på natbordet så når han våger behøver jeg ikke stå ud af sengen og vi kan ligge og hygge som da jeg ammede

Hvor mange sutteflasker skal en fuld-tids flaskemor have?

jeg har 10 flasker og det passer fint

Skal sutterne på flaskerne være ens, eller kan man sagtens bruge forskellige sutteflasker/suttehoveder?

det kommer an på barnet Elliot ville ikke have alm sutter så jeg prøvede den fra mam den er flad og har i bunden af flasken lukning så når baby spiser så fiser luften ud den vej og ikke ned i babys mave det hjalp også på Elliots kolik, men nu spiser han også nogle runde sutter jeg købte 4 flasker i babysam til 80 kr med sut og det hele

Også mine sådan.. Personlige/private tanker, som I bestemt ikke behøver svare på :)

Hvorfor valgte i flaske?

Elliot havde svært med brystet, mælken kom for hurtigt for ham og han var hele tiden ved at kløjs i det, og så lå han ved brystet hele tiden, han ville have mad hver time, så jeg var meget udmattet, derfor valgte vi at prøve af afhjælpe det med en flaske... Men Elliot fandt ud af at det var meget nemmere for ham at spise, så efter den første flaske afviste han brystet fuldstendigt

Hvornår valgte I flaske?

Han var 2,5 mdr gammel

Hvordan følte du, da I tog beslutningen? Jeg føler mig lidt som en fiasko.. Føler lidt jeg giver op og at jeg burde blive ved at forsøge med amningen

uh jeg var meget ked af det i starten, selvom jeg var udmattet så nød jeg at se min lille dreng ligge ved mit bryst... Men det var nok det bedste.... Jeg har fået en meget gladere og tilfreds dreng og han har fået en mere udvillet mor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her bor to flaskebørn, da jeg efter to mdr hård kamp - begge gange - har måtte konstatere, at jeg ikke evner at amme. Jeg har kæmpet kampen og den er ikke det værd i forhold til mætte og glade børn - og ikke mindst en glad mor.

Mht flasker mv har jeg ikke helt styr på hvor meget hvornår. Jeg tror jeg startede med små 100 ml og trappede op efterhånden som det ikke længere var nok.

Når jeg er hjemme gør jeg følgende:

Koger en liter vand om aftenen, kommer i en kande der er skyllet i kogende vand og så på køl i køleskabet. Det var min reservetank i tilfælde af, der ikke ar nok i flaskerne, som også blev fyldt her aften og sat i køleren.

Ved et måltid lunede jeg den i microen og kom derefter pulveret i og så i baby :)

Var der ikke nok i en flaske, tog jeg vand fra reservekanden, lunede og blandede mælk i i den flaske, jeg lige har brugt. Jeg har ikke genopvarmet noget og derfor mener jeg det godt kan gå an.

Om natten: lige inden jeg gik i seng kom jeg nykogt varmt vand i en flaske, som kom ind på natbordet at stå. Ved siden af var den rette afmålte mængde mme pulver, så jeg kunne blande i mørke og fodre af.

På farten: samme princip som til natten. Et par flasker med varmt vand, og så havde det som regel den rette temperatur, når set skulle bruges.

Alternativt købte en jeg en portion brikker med færdigblandet mme, som bare ligger i brikken i vognen. De skal ikke opbevares på køl, så længe de ikke har været åbne, så de har stuetemperatur, når de skal bruges.

Det er ikke et must, at mme skal opvarmes, jeg tror bare de fleste er vant til at varme det, men baby kan godt tåle at drikke det, selvom det ikke er 37 grader varmt, eller hvad det nu er, når det kommer ud af babserne :)

Begge mine har aldrig været kræsne, så de at kunne drikke det både varmt og koldt, hvilket har gjort det meget nemt, når jeg ikke har været afhængig af en micro.

Når de rammer de 4 mdr behøver man ikke længere koge vandet. Jeg ved mange gør det, men jeg valgte at tage koldt vand direkte fra hanen. I starten lunede jeg det lidt men holdt op med det, og det røg stadig ned.

Flaskerne er blevet vasket på et specielt program i opvaskeren og kogt efterfølgende. Jeg holdt op med at koge dem ved 6 mdr alderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dumt spørgsmål:

Hvad er forskellen på at skolde flaskerne og koge dem?

Hvordan gør I dem ellers rene? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dumt spørgsmål:

Hvad er forskellen på at skolde flaskerne og koge dem?

Hvordan gør I dem ellers rene? :)

De skal koges i 5-6 minutter, for at være desinficerede - det er ikke noget at skolde dem, ved at hælde kogende vand over. Ikke i det lange løb i hvert fald.

Køb en damp-sterilisator til mikroovnen - den koger det i 6 min og det er et køb du helt sikkert ikke kommer til at fortryde ;)

De skal vaskes i varmt sæbevand, skylles og så steriliseres ved at blive kogt eller komme i en dertil-indrettet boks i mikroovnen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altså hørt at man skal koge vandet frem til de er 6 mdr...er det mig som har misforstået noget eller...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altså hørt at man skal koge vandet frem til de er 6 mdr...er det mig som har misforstået noget eller...

Man skal koge det til de er 4 mdr. Derfra må man tage vand fra den kolde hane :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal koge det til de er 4 mdr. Derfra må man tage vand fra den kolde hane :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal koge det til de er 4 mdr. Derfra må man tage vand fra den kolde hane :)

Kommer an på om man har en præmatur baby eller bare en med maveproblemer, så anbefales det at koge vandet indtil de er 6 måneder gamle og deres mave/tarmsystem er bedre udviklet :) Ellers ja, så er det frem til 4 måneder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER