babybaby

Hvem "må"og "må ikke " passe dit barn

18 indlæg i dette emne

Manden og jeg skal til bryllup i jylland hos min tyrkiske veninde. :loveshower Deres bryllup tager to dage (lørdag og søndag) har valgt at droppe hendes henna fest for ikke at Julius skal passes en hel weekend fra fredag til og med søndag.

Så sad vi og talte om hvem der skulle passe da mormor og morfar samt min søster og bror skal med til brylluppet. Jeg er ikke så glad for at farmor og farfar skal passe, da farmor lige har fået en depression og farfar ikke rigtig kan hænge sammen i forbindelse med svigermors sygdom. :btopic

Så kom manden og jeg til at tale alternativer til pasning og pludselig kunne jeg mærke løve moderen komme op i mig. Min mand forslog at hans bror og svigerinde kunne passe, men det er jeg ikke meget for da (som jeg har fortalt i en anden tråd) de ikke er de mest hygiejniske mennesker. Jo de er fantastiske som personer men kan virkelig ikke få mig selv til at få guldklumpen passet der to dage.

Er jeg den eneste der har forbehold i forhold til hvem der skal / må passe mit barn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er meget naturligt at have det sådan! Kunne i eventuelt spørge om de vil passe hjemme hos jer? Jeg tænker at Julius er mere tryg derhjemme når nu han skal passes over længere tid + du så kommer om ved hygiejne problematikken :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh nej, det er du bestemt ikke! Marlon bliver kun passet hos Mormor og Morfar, og jeg ved at vi har flere andre i familien/omgangskredsen som sikkert sagtens kunne passe ham, men synes bare han er så lille endnu :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den eneste der må passe Johan er mormor.. :)

EDIT: Grunden til farmor ikke skal passe ham nu er, at hun ikke ser ham så ofte og derfor ikke kender ham :(

min mand har ingen søskende og min lille bror.. ja han syntes ikke lige bleskiftning er sagen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det farmor der passer... Men der er en grund til at mormor ikke passer vores børn, men vil nok også helst have at mormor passer mine børn end farmor hvis det var.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åhh nu har vi jo endnu ikke fået Koreatrolden, meeeen vi har allerede snakket om dette emne. Og jeg har også meldt klart ud, hvem jeg ser må passe trolden, når vi engang kommer så langt (vi skal først have barnet, så er der tilknytningen, som skal på plads inden)

Men mine forældre vil få lov, og så min mands far og kone (hun er uddannet pædagog) Og så min kusine, men det er fordi de selv har adopteret, og derfor har erfaring på området.

Men ellers så tror jeg, det er vigtig, at det er nogen som man har STOR tiltrod til, og som barnet er tryg ved...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af dem der falder naturligt så som bedsteforældre har jeg ikke noget problem med pasning. Dog er jeg ikke lykkelig for det hvis svigerfar skal passe Cassandra på 4 mdr. Han mangler en del begreb om spædbørn, så hende ville han ikke få lov at passe alene, der må svigermor godt være der, hvis det blev aktuelt. Dog har jeg intet imod han passer Sebastian som er 4 år, alene. Fra 2-3 år og opad er han fin med børnene, jeg tror så også han er fuldt ud klar over hans egen begrænsning med de helt små.

Min efterhånden gamle gudmor ville gerne, men jeg synes hun er for gammel 80 år og går skidt og er ved at være slidt. Hun er fin god til børn og har altid passet alle i familiens børn, men jeg vil ikke overlade ansvaret til hende alene nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhr det problem kender jeg godt... Første gang vores datter skulle passes, skulle vi til fest ved min familie og var på det tidpunkt ikke så meget for at svigermor og svigerfar skulle passe, så det blev et sæt venner som blev valgt... Det er jeg den dag i dag glad for, for vores datter var tryg ved dem og hun havde faktisk været som hun var herhjemme...

Jeg er stadig ikke for glad for at sende ned til svigerforældrene alene, kan ikke forklare hvorfor, men har bare følelsen i kroppen at de ikke magter det...

Så her er det også mormor og hendes fyr som passer hende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børn er blevet passet af både mine og min mands forældre, min søster, min bror og svigerinde, begge min mands brødre og deres koner (dvs. at Katrine på 9 mdr. er nu kun blevet passet et par gange, men det er fordi det ikke har været nødvendigt med mere). Det er alle helt almindelige mennesker som jeg fint tør overlade vores børn til for en weekend - ja, vores søskende har nu kun prøvet at passe i dagtimerne eller med en enkelt overnatning, men det er mest af hensyn til vores søskende, fordi det nok er lidt hårdt at have 3 børn, når man er vant til ingen at have :P

Da Cecilie var ca. 8 mdr. passede et hold af vores venner hende mens vi flyttede og da Katrine var ca. 6 mdr. blev hun passet af en af mine veninder hele dagen + natten fordi vi skulle til min brors bryllup og jeg syntes det ville være for voldsomt for Katrine at være med til.

Så nej, jeg har ikke de store forbehold mht. hvem der må passe pigerne - min mands ene bror og svigerinde har dog kun haft de 2 ældste piger, men det er fordi hans kone kommer fra et andet land og ikke taler så godt dansk endnu + ingen af dem er vant til babyer :) - men, det er jo ogs let nok ikke at have de store forbehold når man er omgivet af helt almindelige mennesker som man er helt sikker på vil gøre alt for at vores piger har det godt :) - langt hen ad vejen har vi de samme værdier - det eneste jeg kan være lidt ærgerlig over er når der er nogen som giver pigerne alt for meget slik, is og kager eller putter dem alt for sent i seng - men det er altså ikke nok til at jeg vil fratage dem muligheden for at passe børnene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg tror begge vores hold forældre vil få lov at passe vores børn, såfremt de viser interesse for det...og self. gør de det. Er jeg helt sikker på til den tid ;)

Vil nok i starten ikke synes de skal passe mere end nogle timer og sådan og senere hen self. enkelte overnatninger, hvis vi skal noget og lignende.

Udover vores forældre har vi endnu ikke snakket om nogen...men kan ikke forestille mig at min bror, eller min mands bror og svigerinde ikke skulle kunne få lov i ny og næ :)

Tror dog min egen bror vil egne sig bedre når barnet bliver lidt større, da han ingen kendskab til små babyer har endnu jo ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det kun mine forældre der passer. Min mand vil ikke have sine forældre til at passe, og jeg må indrømme at det passer mig ganske fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi jo en kæmpe familie der alle bor tæt på hinanden ( under 1 km ) vi har ikke nogle der ikke må passe vores børn men der er jo selvfølgelig forskel på hvor længe de skal passes

Er det om dagen eller om aftenen så plejer min svigermor og passe men skal ungerne i seng til bestemt tid så passer onkel på 17 eller faster dem ja skræmmende at sviger ikke får dem i seng til tiden trods hun selv har 7 børn men hun er blevet for blød og ungerne kan sno hende men sådan går det ikke med onklerne eller faster ;)

Den mindste onkel på 10 mener også at han er gammel nok til at passe vores unger er 7 og 3 så hvis onkel alligevel er nede og lege så passer de 2 store hinanden mens jeg har den lille med på små ture foreksempel 30 min i fakta ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er vi ikke så pylrer og begge hold bedsteforældre passer. Alle søskende må også hvis lejligheden byder sig. Til vores bryllup hvor Felix var 6 mdr var han hos en fra min Mødregruppe. Han er blevet passet af venner vi er trygge ved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er der noget tid til t vi når så langt, men hovedsageligt er jeg mest tryg ved familien som børnepassere. Mest fordi det er nogen hun kommer til at kende rigtig godt. Min familie (forældre + søstre) vil blive de første der bliver spurgt ved overnatninger, svigerforældrene er noget ældre og svigermor er ikke lige den mest indlevende person og hun er ret dårlig til at lytte og læse børns signaler, så der er jeg mest tryg med at hun er i kortere tid, men når hun når en hvis alder så er det lige meget for mig - svigerfar bliver helt fantastisk som børnepasser. Alle andre er noget jeg skal tænke rigtig meget igennem før de får lov. Det skal virkelig være nogen jeg stoler på også følger mine principper selvom jeg ikke er der. Det er ok de bliver forkælet, men det er ikke lige meget for mig hvordan!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens forstå du/I ikke vil have jeres barn passet af hvem som helst. Frederik er dog blevet passet af faster og onkel, moster, farmor og farfar, mormor og morfar så han kender dem alle og de kender mere eller mindre hans rytmer!

Indtil videre bliver han dog kun passet af den nærmeste familie selvom veninder også har meldt sin hjælp, men den har jeg dog takket nej til indtil videre. JEg har det bedst med at dem som passer er nogle Frederik ser forholdvis ofte!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er mest tryg ved min mor passede, men da hun bor på Fyn- er det jo lidt langt at køre. Og enkle andre fra min del af familien ville jeg heller ingen problemer have med det, at de skulle passe hvis det var. De bor så lidt tættere på nogle af dem.

Hvad angår mandens familie, er jeg faktisk mest tryg ved kun den ene søster og hendes mand. Den anden søster og svigerforældrene er jeg lidt mere "hmmm " ved.

De er dejlige mennesker, slet ikke det og bettefisen vil blive set efter. Men mine svigerforældre er SÅÅ bløde og specielt min svigermor er sådan en type der IKKE ville kunne lade bettefisen blive liggende sovende i barnevogen uden hun konstant skal hend og rykke i den eller holde baby vågen når det er hun er i nærheden, selvom baby sover.

Manden havde nemlig det problem med hende ved hans søn- fra tidligere forhold- at hun ligeeee skulle se om den lille var vågen og hvis ikke sørgede hun for nogen gange ubemærket at vække den lille. Derfor er jeg ikke meget for bettefisen skal passes derude men også fordi det ikke er de sundeste ting de giver børnene. Her er det yoghurt, is- slik og kage der bliver taget frem og ikke så meget frugt og andet nærende godt som børn har bedre af som rugbrød fx. Der har vi måtte være meget efter dem når vi har været derude og vi har haft mandens søn- min bonus søn med. Hvor de har brugt det som bestikkelse. Og det bryder vi/jeg mig ikke om, og har sagt at selvom de elsker deres barnebarn og det kommende barn, så er usund bestikkelse altså ikke sundt og slet ikke alt det slik. Lidt er da i orden men IKKE konstant og hele tiden. Så er ungerne sulten så hedder rugbrød eller frugt og måske et stykke kage og saftevand. Men ikke alt det andet. Tingene går da bedre og nu er de begyndt at spørger om de må give en is, ja engang imellem er det i orden men ikke hver gang. Så der er nogle ting vi arbejder på og det er faktisk temmelig trættende at skulle blive ved.

Der var nemlig en dag for noget tid siden hvor bonus søn blev passet derude hvor han i de timer han var der ude KUN havde fået yoghurt med sød/sukker stas mysli på. Svigermors undskyldning var bla. at han ikke ville have andet.

Manden og jeg blev ærligt talt lidt meget sure på hende og sagde ordret til hende, at hun burde da lige have tænkt sig bedre om og havde været klogere der.

For et barn kan altså ikke leve kun af yoghurt en hel dag.

Derfor er jeg ikke tryg ved bettefisen skal passes derude, for jeg skal kunne stole på, at mit barn får noget godt nærende at spise og ikke bliver proppet med bestikkelse af usunde ting og får sin søvn når det er tiltrængt uden at blive forstyrret konstant. Og de krav mener jeg ikke mine svigerforældre kan give som tingene ser ud pt.

Lidt alla det samme forgår ved den anden søster. Hvor den søster/mand jeg er tryggest ved passer er lidt anderledes og ja hvordan skal jeg sige det, mere tryg ved på en måde. Men der ved jeg i det mindste der vil blive taget mere hensyn.

Så jeg kan godt følge dig i, hvem der må passe baby og hvem der ikke må!

Nogle vil mene man nok er meget hysterisk og sippet, men man skal altså også lytte efter sin mavefornemmelse og gøre det man føler sig mest tryg ved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min mening er jeg faktisk uenig i en del af det du skriver... men det er jo kun min mening.

Personligt synes jeg selvfølgelig heller ikke at børn skal leve af sukker, men samtidig tror jeg ikke at børn tager skade af at de en dag en gang imellem fx lever a yoghurt fordi de ikke vil have andet. Selvfølgelig er grunden til de ikke vil have andet, at de ved de kan slippe afsted med det. Men jeg tror ikke de tager skade af det. Det samme med at blive vækket - det er smadder træls, men udover den første tid, så er det jo dem selv der skal bøvle med at få ungen til at sove igen hvis de passer barnet. Barnet bliver træt og overtræt, ja, men det skader ikke så længe det ikke er hver dag.

Når vi fx. er hos min mor, så sætter jeg grænser for hvor meget slik Maja må få. Hun må godt få et par vingummier, men jeg vil ikke have at hun sidder og spiser en masse slik lige inden maden. Men jeg ved da udemærket at min mor ikke sætter så mange grænser når vi ikke er der - fordi hun er bedstemor, og fordi at bedsteforældre ikke behøver have en masse konflikter, men det vigtigste er at børnene hygger sig, og at de selvfølgelig kommer hjem i en ordenlig stand.

Du må endelig ikke tro at jeg ikke forstår dig ift. det med at blive vækket, for børnene bliver fuldstændig skeløjede af det, hysteriske og totalt umulige, og jeg ville klart blive gal når jeg ser det, og skælde ud. Min mor kan finde på det samme, og så får hun sandelig også nogle sandheder at vide. Men igen ikke noget som ville afholde mig fra at lade hende passe vores børn. Når børnene er hos min mor får de 100% nærhed, opmærksomhed, kærlighed og de har det som blommen i et æg. De ting min mor så gør som ikke lige er vores daglige opdragelse, det er fordi hun er bedstemor, og ikke skal opdrage børnene.

Jeg tror nogle gange at vi som forældre kan glemme at vores forældre faktisk har opdraget os, og på nogle måder faktisk har mere erfaring i det at passe børn end vi har... De ved udemærket godt hvordan man passer et barn, men deres opgave er simpelthen ikke at opdrage, men at forkæle. Jeg tror at når vi husker det, så er det også lettere for os at slippe tøjlerne og lade børnene have det fantastisk i en dag indimellem.

Et eksempel lige nu er at jeg pt. sidder hos svigermor. Dejlige mennesker, men jeg synes at Maja får lov til at styre showet alt for meget. Hun skal bare lige "Farfar, kom her" og så smider han hvad han har i hænderne, og så kommer han rendende. Til maden behøver Maja bare sige en gang "Jeg er færdig med at spise" og så får hun lov at komme ned, og hvis hun 30 minutter senere er sulten igen, jamen så finder de mad frem til hende. Hun styrer showet suverænt, og jeg synes ikke en 3-årig skal have lov at styre hele huset. Men... Hun er her måske en dag hveranden måned hvor vi ikke er her. Og Maja lærte lynhurtigt at selvom farmor og farfar giver lov, så betyder det ikke at mor og far giver lov.

Når vi så er her, jamen så forsøger vi at finde en balance imellem at det er svigerforældrene som bestemmer i deres eget hus, samtidig med at vores opdragelse fortsætter fra vores side. Svigerforældrene blander sig ikke når vi opdrager på hende, som igår da hun fik en time-out 2 gange i løbet af et par timer, fordi hun rækkede tunge af os og spyttede - og det er bare ikke ok Men der er ingen tvivl om, at hvis vi ikke var der, så var hun ikke endt i en time-out. Men jeg tror virkelig ikke at Maja kan have det ret meget bedre andre steder end her, og hun lyser op når hun hører at hun skal besøge det - og efter min mening, så er det sådan det skal være!

Jeg kan udenmærket godt se det du skriver også, og ingen sure miner herfra. Problemet er bare, at selvom svigermor ex ved. vi lige har spist frokost hjemme fra eller skal hjem og lave aftensmad, så bliver der enten serveret mere kage end nødvendigt, og is m.m og det giver det resultat at enten kan vi ikke få aftensmad i barnet- min bonussøn i dette tilfælde og er det middagsmad vi lige har spist og hun servere usunde ting når vi kommer ud, så får han dårlig mave. Og det sker næsten hver gang fordi hun stiller så meget frem og det er så spændende at det bliver proppet ned hvis vi ikke lige holder et øje. Og det synes vi jo slet ikke er i orden og så er det egentlig ligegyldigt om vi er der eller ikke er der når der skal passes.

Selvom det er okay at forkæle, så er der altså også grænser. Godt være at ens forældre har opdraget en, men dertil og så overforkæle børnebørn med mere slik og usunde ting end hvad godt er, er altså ikke okay.

Og det med at vække de små når de sover fordi man liggeee vil nusse m.m når de sover, kan da godt være det så er dem der skal bøvle med det imens de passer.Men det er stadig os der skal bøvle med det hjemme. Men kan de i det mindste ikke vente til baby er vågnet igen og acceptere at baby sover og har brug for sin søvn.

For hvem vil egentlig vækkes midt i det hele, ingen.

Nu kan det godt være jeg bliver meget upopulær :(

Selvom børn styre lidt mere når de en sjælden gang eller mere er ved bedsteforældre, som du selv er inde på, er det også vigtigt jo i mine øjne også lige at vise med tiden at børnene nok skal få opmærksomhed, er elsket m.m men også at der er tid til alle og alle skal være her.

Og opfat det endelig ikke som negativt, men igen børn har godt at at lære ALT KUN handler om dem, at de er verdens navle.

Her var det ex blevet så slemt at bonus søn var begyndt at sparke og bide sine bedsteforældre hvis de ikke lige var hurtige nok med slikken, at komme rendende hurtigt nok, spænde ben for dem m.m og bande meget grimt som en havnearbejder som gik videre hjemme hos os :o og de er jo ikke helt unge mere og det eneste de gjorde var at grine og hvad lære det børnene???

For derude var det jo i orden og desværre gik det jo så videre hjemme hos os, og det har været en kamp at lære bonussøn, ikke at slå, bide, sparke, bande grimt og tikke og plage om slik, kage m.m fordi han jo fik det ude ved bedsteforældre bla. Så det har taget sin tid at lære at med god opførelse må man mange flere spændende ting, gerne må få slik og kage men der også er en grænse. Gerne må lege og pjatte men ikke råbe og skrige m.m for at få mere opmærksomhed for dårlig opførelse. Og her bruger vi også time out når vi er ude hvis han spytter eller gør andet grimt. Men vi gør også som jer, at det stadig er os der opdrager og det er deres hjem og der er plads til leg på en anden måde. Slet ikke ment vi er uhyr strenge og pakker alt ned i småting og at man skal opføre sig pænt konstant. Men at bande, spytte, bide er fx. ikke okay bare fordi bedstemor eller bedstefar sidder og griner over det og ikke selv standser det i deres hjem. Så man man lige træde til og vise det ikke er okay.

Her gør vi det, at efter en time out lige meget hvor vi er, så er det glemt efter time out og så kan vi forsætte med alle de gode ting igen :) og det har fungeret.

Derfor har vi måtte holde lidt ekstra øje og derfor er vi ikke meget for at de skal passe en hel dag fordi vi ved de let falder tilbage i denne rytme og det jo heller ikke sundt for børnene i den sidste ende.

Kærlighed er ubetinget og uden grænser, men for overdrevet kærlighed forkert givet fra bedsteforældre fx, er heller ikke godt.

Eller tager jeg bare helt fejl :(

Vi ville jo gerne alle sammen, at ens børn får et godt tæt knyttet forhold til bedsteforældre og andre kært stående familiemedlemmer, men man skal altså også lige have fornuft med inde over og tænke hvad gavner børnene. Det er en hård fin grænse synes jeg det med hvem der får lov til at passe og ikke alle gør tingene på samme måde. Og så er det jo lige meget om det er baby eller ældre barn der skal passes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortrækker, at det er min familie der passer Lasse. Grunden til at svigerne ikk vil bli spurgt, har jeg ikk lyst til at uddybe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER