ChaosCat

økonomi

28 indlæg i dette emne

ja jeg spørger fordi vi hjavde fælles økonomi før = alt ind i en pulje og ud derfra ingen havde egne udgifter..

men ja nu har vi nået et punkt at hvis vi skal bo sammen igen ja så bliver det vist ikke på den måde men hvordan gør man så ???

hvordan gør i ??

håber der er nogen der vil dele om jeres ordning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ikke fælles, og alligevel jo :)

Her har vi hver vores lønkonto, og der bliver så trukket til budgetkontoen, resten står bare på hver vores konto, men som vi ser det så er det ikke min konto og min mands konto, nej det er vores, og har han lav-vande en mdr, så bruger vi da mine penge og omvendt ;) Men vi har ikke nogen direkte fælleskonto :)

Synes det fungere fint, men det kommer selvfølgelig an på hvordan man er som person om det fungerer eller ej ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fællesøkonomi.

Vores løn går ind på en fælles lønkonto. Der bliver så trukket en sum til budgetten, der indeholder alt til hus, biler (ex. benzin, men incl. service mm), Daniels børn, julegaver, fagforeninger, forsikringer, varme, lån mm.

Derudover har vi hver vores "lommepengekonto" hvor vi hver måned får overført 1000 kr. til. De går så til tøj, musik, bifture med veninderne og hvis der er luksusting man gerne vil have (ex. er mine Ole H produkter fra lommepengene, men hvis jeg kunne nøjes med Derma ville der bare være på husholdningen...).

1000 kr. bliver sat over på en opsparing til diverse større ting eller uforudsete udgifter i løbet af året.

Resten der er tilbage går til husholdning, benzin, tandlæge, fysioterapeut, fælles forlystelser og transport. Det der er til overs sidst på måneden, sætter vi ind på opsparingskontoen.

Jeg synes lommepengene fungerer rigtig godt. Jeg kan få lov at købe masser af sko/tøj, dyre cremer mm. og Daniel kan købe computerspil og musikinstrumenter. En Win-win situation :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er alt også fælles :) Vores løn, eller min mands løn og min SU ryger ind på en fælles konto og så overfører jeg til vores budget hvad der nu skal betales af regninger..

Så er der et beløb tilbage som vi bruger på almindelig husholdning, altså mad, gaver, fornøjelser, tøj, ting til Mille osv :) Det fungerer meget godt, sådan har det været i mange år, og vi har ikke planer om at stoppe med det..

Hvis der er noget vi hver især mangler tager vi det fra fælleskontoen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fælles, og alligevel jo :)

Her har vi hver vores lønkonto, og der bliver så trukket til budgetkontoen, resten står bare på hver vores konto, men som vi ser det så er det ikke min konto og min mands konto, nej det er vores, og har han lav-vande en mdr, så bruger vi da mine penge og omvendt ;) Men vi har ikke nogen direkte fælleskonto :)

Synes det fungere fint, men det kommer selvfølgelig an på hvordan man er som person om det fungerer eller ej ;)

Lige præcis det samme her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi deler 100% og har ikke 'lommepenge' som sådan.. Vi har en aftale om større køb (500 kr og derover) snakker vi lige med hinanden om..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fælles, og alligevel jo :)

Her har vi hver vores lønkonto, og der bliver så trukket til budgetkontoen, resten står bare på hver vores konto, men som vi ser det så er det ikke min konto og min mands konto, nej det er vores, og har han lav-vande en mdr, så bruger vi da mine penge og omvendt ;) Men vi har ikke nogen direkte fælleskonto :)

Synes det fungere fint, men det kommer selvfølgelig an på hvordan man er som person om det fungerer eller ej ;)

[/quot

Ditto her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto.

Jeg betaler alle de 'små' ting til vores fælles konti (mad, ferie, jul, tøj, bil, børneopsparinger osv. Vi kan godt lide at have mange konti så vi ved hvor mange penge der er til hvad i løbet af året).

Manden betaler det der skal på budgetkontoen.

Resten ryger så ind på en fælles overskudskonto og derefter tager vi hver 1000,- til private lommepenge, som den anden ikke kan bestemme hvad skal bruges til.

Pengene på overskudskontoen bruges til at lukke huller på de andre konti (f.eks. er december dyr i mad ift. de andre og går derfor i minus) og til større ting som vi er fælles om.

Alle de fælles konti har vi begge på netbank og derudover har vi begge dankort til madkontoen. Vi har ikke adgang til at se hinandens lønkonti eller lommepengekonti.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 100% fælles økonomi... Én lønkonto med to dankort til, og èn budgetkonto....... Og ét lån :D <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fælles, og alligevel jo :)

Her har vi hver vores lønkonto, og der bliver så trukket til budgetkontoen, resten står bare på hver vores konto, men som vi ser det så er det ikke min konto og min mands konto, nej det er vores, og har han lav-vande en mdr, så bruger vi da mine penge og omvendt ;) Men vi har ikke nogen direkte fælleskonto :)

Synes det fungere fint, men det kommer selvfølgelig an på hvordan man er som person om det fungerer eller ej ;)

Sådan gør vi også.. næsten bortset fra det altid er min konto der er lavvande på, så manden betaler som regel når vi er i byen og hygge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fælles, og alligevel jo :)

Her har vi hver vores lønkonto, og der bliver så trukket til budgetkontoen, resten står bare på hver vores konto, men som vi ser det så er det ikke min konto og min mands konto, nej det er vores, og har han lav-vande en mdr, så bruger vi da mine penge og omvendt ;) Men vi har ikke nogen direkte fælleskonto :)

Synes det fungere fint, men det kommer selvfølgelig an på hvordan man er som person om det fungerer eller ej ;)

Sådan havde vi også det før vi skiftede bank.

Men efter bank skift og vi blev gift, så fik vi fælles konto. En fælles lønkonto og en fælles budgetkonto. Vi har ikke nogle lommepengekonto, vi tager af de penge der er tilbage på vores lønkonto.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her har vi fælleskonto med 2 dankort og budget konto

ingen lommepenge konto til os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fælles men har en konto hver med dankort til så vi hver har "penge" på os i hverdagen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi har også totalt fælles konti, og ellers kunne vi vist ikke få det til at løbe rundt (eller rettere manden kunne ikke) så længe han er på dagpenge.

Jeg har så en særejekonto, hvor jeg har mine egen private formue "opmagasineret"

Men alternativt, kunne man have hver sin lønkonto, men en fælles budgetkonto. Derved deler I udgifterne, til dét der er fælles, men har ellers seperat økonomi. Det kan også fungere for mange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har hver vores lønkonto men en fælles budgetkonto og en opsparingskonto som vi begge sætter ind på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver sin lønkonto som jeg ripper hver mdr. sætter penge ind på en fælles konto, mad konto opsparing (som er ikke eksisterende pt .-))

Vi får så lommepenge hver mdr som vi kan bruge til hvad vi vil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fælles, og alligevel jo :)

Her har vi hver vores lønkonto, og der bliver så trukket til budgetkontoen, resten står bare på hver vores konto, men som vi ser det så er det ikke min konto og min mands konto, nej det er vores, og har han lav-vande en mdr, så bruger vi da mine penge og omvendt ;) Men vi har ikke nogen direkte fælleskonto :)

Synes det fungere fint, men det kommer selvfølgelig an på hvordan man er som person om det fungerer eller ej ;)

Sådan fungerer det også hos os. Vi har dog også en fælleskonto vi begge har dankort til, som vi hver overfører et fast beløb til hver måned også - det er den konto vi bruge til dagligvarer, take-away, gaver, fælles taxature, spisning ude, ting til hjemmet osv. Hvad vi hver især bruger de penge vi har på vores konto til, når alt det faste er betalt/overført, er vores egen sag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores konto. Vores bankdame mener ikke at fælles konto er godt så det må vi ikke få.

Jeg kan godt se det ville være lidt unfair for kæresten da han tjener en del mere end mig.

Vi har fælles budget hvor husleje og fælles udgifter bliver ført over.

jeg har min egen budget konto hvor mine egne udgifter trækkes over på.

Og så har jeg mit lån som jeg også betaler af egne penge.

Når alt er betalt har jeg ikke det vilde at gøre godt med, så derfor betaler kæresten al mad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 100% fællesøkonomi og stoler på at den anden er ansvarlig nok til at håndtere det. Pt. Har jeg så ingen indkomst da jeg er hjemmegående, men ordningen var også sådan inden. Vi taler om det ved større indkøb, dvs. fra 1000-2000 og op. Men eller køber vi det vi vil, hvis pengene er der. Jeg har endnu ikke oplevet at manden er blevet vred over jeg har brugt penge uden at spørge ham, selvom jeg måske har brugt et par tusinde på børnetøj. Vi stoler på at man kun bruger penge, som ikke skal bruges noget andet og derfor er til rådighed.

Inden vi fik helt fælles økonomi, havde vi en fælles budgetkonto og en fælles forbrugskonto som vi hver især satte penge ind på. Vi indsatte ikke samme beløb, men fordelte det, så vi hver især betalte ift. den indkomst vi havde. Resten var lommepenge, men vi betalte lige så meget for hinanden af de penge som af resten.

For mig ville det være utænkeligt ikke at deles 100% om det vi har, når nu vi er en familie med samme mål og interesser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her går alle penge ind på en konto og så styrer jeg det suverænt :) Manden har dog sit eget Dankort. Men han køber ikke ret meget. Jeg står for alle indkøb

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi en budgetkonto og en madkonto som vi fælles betaler ind til :) De sørgelige rester har vi hver især :lol Men selvom vi både har fælles og "hver for sig" kontoer, så er det alligevel mest fælles, da jeg står for alle indkøb til Tilde og så ingen penge har til mig selv (og så overfører manden penge til mig) :) Ved egentligt ikke hvorfor vi ikke bare har en fælleskonto, men det er nu sådan vi lige pt. har det bedst ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Besvaret (redigeret)

Ville da lige deltage her.

Vi har halvt fælles økonomi.

Vores penge går ind på hver vores lønkonto.

Så har vi en fælles budgetkonto og en fælles forbrugskonto(mad/husholdning), og der overføre vi så penge til.

Samt overføre penge til en fælles opsparingskonto. (overskud fra forbrug bliver også smidt herover, når måneden er slut)

På vores dankortkonto står der så ca. 500 kr. til os hver efter overførelserne, som vi kan bruge til hvad vi selv vil.

Derudover har vi egentlig hver vores opsparing (men er blevet slået sammen lige for tiden pga. vi så ku få en højere rente, men er stadig hver vores penge)

Vi har så begge dankort til hver vores lønkonto og begge til vores forbrugskonto

Så vi har vores egne penge, og vil være til at dele hvis vi det skulle blive relevant, men tvivler jeg nu på :).

Redigeret af Tiggi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JEg skal flytte sammen med min kæreste nu her..

Jeg er på dagpenge til den tid, og han er på Su - jeg får altså lidt mere ind end ham.

Til gengæld har jeg en bil og et SU-lån jeg betaler af på.(cirka 2000kr i udgifter om måneden)

Planen er at vi vil have en fælles lønkonto,en fælles opsparing og en fælles budget konto.

Christian har en opsparing som han beholder for sig selv - men ikke betaler ind på mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke. - og dog.

Vi har hver vores bank og lønkontoer og manden har budget.

Alt det praktiske (som regninger, husleje, forsikringer osv.) ud over min gæld, bliver kørt via kærestens budget konto.

Min konto bliver forbeholdt til min egen gæld (afdragsordninger) og mad.

Lige pt. ville Jesper ikke kunne skifte til min bank pga. nogle krav de stiller til ham, så det går vi og venter på at han kan opfylde, så han kan skifte bank til Mors istedet for Århus :P

Så må vi til den tid, se om vi skal ha' fælles økonomi og fælles konto :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER