Barbamama

Har I været glade for jeres spiral?

38 indlæg i dette emne

Argh, synes ikke, at der er noget prævention, der passer os og der går jo faktisk ikke SÅ lang tid før det bliver aktuelt. :prik

Jeg har ikke SPOR lyst til noget med hormoner... Hverken p-piller eller minipiller eller noget andet hormon halløj. Synes virkelig det føltes som en befrielse for kroppen, da jeg hoppede af p-pillerne i forbindelse med PB, så har ikke lyst til at vende tilbage...

Kondomer har bare aldrig fungeret supergodt for os. Helt ærligt, så synes vi bare ikke, at det føles lige så godt :whistling

Pessar virker mindst lige så bøvlet som kondom, og jeg er ikke helt lun på at have det der sæddræbende creme indenbords i kroppen :unsure

Og jeg tør SLET ikke bruge "stå af i Roskilde" eller temperatur-metode el. lign...

Så der er vist kun spiralen tilbage? Jeg tror den er "the lesser of many evils" så det er nok dét, det ender med, men jeg er alligevel ikke helt tryg ved det... Synes jeg har hørt flere historier om at den faldt ud (:blink) eller blev væk (:o) eller sad fast (:o X 1000!)... Og er heller ikke ellevild med at have sådan et fremmedlegeme indlogeret i kroppen, og synes også det lyder lidt skummelt at man skulle kunne mærke tråde fra den øverst oppe :unsure Men som sagt tror jeg alligevel, at det er spiralen jeg hælder mest imod...

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle erfaringer fra jer, der har eller har haft en spiral: Har I været glade for den, eller har det været træls? Har der været ulemper? Har I været generet af den, evt. af at kunne mærke de der tråde? Er der nogen, der er blevet gravide ved et uheld selvom de havde den (hvis I har lyst til at fortælle noget så privat :blush - har bare læst at spiral ikke er HELT så sikker som p-piller :unsure)? Hvis I er gravide nu, skal I så have spiral (igen) bagefter? Gør det ondt at få den op? Osv.? Fortæl fortæl! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved intet om det og står i samme dilemma som dig. P-Piller ville jeg føle mig mest sikker ved, men har godt nok nydt at have de hormoner ude af kroppen så gruer lidt for at starte igen <_<

Mht spiral er jeg heller ikke så klog - ved dog min mor fik en spiral efter de havde fået mig, og ja jeg har en lillesøster ;-) så man kan godt blive gravid med den.

Har en veninde der har brugt P-ring - men hun har lige født en lille pige så bum bum den var vist heller ikke så sikker <_<

Følger spændt med her ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft 3 kobber spiraler i mit liv og været rimelig glad for dem fordi andre prævensions former ikke tiltalte mig eller fungerede for mig. Jeg kan grundlæggende ikke li tanken om at ha det fremmedlegeme i min krop og føler mig bare bedre tilpas uden, uden at jeg egentlig kan sætte en finger på hvorfor - men spiralen syns jeg alligevel er det mindste af flere onder man kan vælge. 2 ud af 3 har ikke givet mig gener som sådan, men mine partnere har af og til sagt de ku mærke tråden i bestemte vinker osv, den sku ikke være så rar.

1. spiral fik jeg efter min 1. fødsel, til 8 ugers undersøgelsen. Jeg pletblødte lidt ind i mellem, i starten ikke så meget men efterhånden oftere og oftere, efter 5-6 mdr måtte jeg ha den fjernet pga svag pletblødning næsten dagligt. (derefter brugte vi sikre perioder med held i 6 mdr indtil jeg havde en uregelmæssig cyklus som resulterede i graviditet)

2. spiral fik jeg efter min 2. fødsel, til 8 ugers undersøgelsen. Jeg havde den i de 5 år den "dur" (de har normalt en holdbarhed på 5 el 6 år) og fik den så fjernet. Havde faktisk ingen gener. (derefter prøvede jeg pessar men blev aldrig rigtig glad for det, brugte kondom nogen gange og blev efterhånden uforsigtig og gravid igen)

3. spiral fik jeg efter min 3. fødsel, til 8 ugers undersøgelsen. Jeg havde den i 4½ år og fik den fjernet fordi mine menstruationer gennem de sidste halve år bare blev længere og kraftigere for hver gang og jeg tænkte det måske var pga spiralen. Fjernelsen gjorde dog ikke nogen særlig forskel, mine menstruationer normaliserede sig da jeg begyndte at motionere og leve sundere men er vist også bare blevet lidt kraftigere med alderen. (derefter brugte vi kondom indtil vi begyndte at snakke om baby og derfor sjuskede lidt og jeg blev gravid)

Har besluttet jeg skal ha en ny spiral til næste 8 ugers undersøgelse, kan jo lissom se hvad der sker for mig når jeg ikke har en :whistling og ku faktisk godt tænke mig at HVIS vi skal ha en lille rosin i pølseenden sku den være en planlagt en.

Jeg har også hørt mange historier om forsvundne spiraler men ikke selv oplevet det. Jeg gjorde det til en vane et par gange hver måned lige at mærke efter tråden når jeg var på toilet, så jeg var sikker på den stadig var på plads. Det tar jo 2 sekunder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht om den gør ondt at få sat, så nej, ikke for mig i hvert fald, men jeg blir en smule utilpas efter lægen har rodet deroppe, det er vist også tilrådeligt lige at blive siddende i venteværelset 15-30 min efter den er kommet op. Det gjorde heller ikke ondt at få den fjernet, svier måske en anelse men det ubehag var ovre med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har haft to stk´s spiraler og har været glad for dem begge gange. Jeg har også fået dem ved 8 ugersundersøgelsen. Den første havde jeg knap et år og den jeg har nu er lige ved udløbsdatoen på de fem år. Synes det bedste er, at man aldrig skal tænke på prævention og samtidig er man forskånet fra hormoner.

Hanne:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også overvejet en spiral. Synes det er bøvlet at tage p-piller, og hader usikkerheden ved at komme til at glemme en eller 2, hvilket er sket et par gange. Og så kan jeg godt li tanken om at slippe for hormoner.

Med hensyn til om nogle er blevet gravid med spiral, så havde min mor spiral da min søster blev undfanget. Men det er 20 år siden, så tror de er blevet mere sikre siden da. En tanke, jeg dog ikke synes er ret rar er, at tanken om, hvis man skulle blive gravid med spiral, hvordan der så er en stor sansynlighed for at fostret vil sætte sig forkert eller risikoen for abort hvis man fjerner den fordi man gerne vil beholde barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svoger og hans kæreste fik for små 2 år siden en abort ( hun blev gravid med spiral og de var ikke gamle nok og faste nok som par til at de kunne rumme et barn ) hun fik så spiral igen og den blev så også fjernet efter et års tid da hun var gravid bebsen sad heldigvis godt fast og skulle gerne melde sin ankomst inden for de næste par dage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haft kobberspiral i tre år, uden problemer. Fik den taget ud pga PB :)

Der var en del problemer med at få den på plads hos mig, så var hos lægen af to omgange... men det lykkedes. Var så virkelig bekymret da den skulle tages ud. Det mærkede jeg overhovedet ikke :)

Når jeg en gang skal tænke prævention igen, er der ingen tvivl... det bliver en kobberspiral :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har aldrig selv haft én, men har en veninde, der blev gravid selvom hendes spiral sad helt korrekt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næææ, min faldt ud..

Jeg blødte voldsomt og så er den faldet ud i en blødning uden jeg opdagede det <_< <_< Så jeg havde kun min i ca 2 måneder, så jeg har ikke haft den store glæde af den.. Det var forøvrigt i kobberspiral..

Min mand har helt ekstremt dårlig sædkvalitet, så her "Står vi af i Roskilde", da der nok ikke sker det helt store, hvis jeg nu skulle have ÆL, hvilket vi selvfølgelig så godt som vi nu kan sørger for jeg ikke har :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hælder også til spiral så følger lige med. Lyder til de fleste har haft positive oplevelser med det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger også med her.

Overvejer kraftigt hormonspiral. Enten det eller minipiller. Men synes bare flere gange, jeg læser om, at minipiller påvirker mælkeproduktionen, selvom den ikke burde. Og så lurer jeg på, om hormonspiralen mon ikke gør det samme - er det da ikke samme hormon (gestagen), de to ting frigiver?! Og selvom der siges, at hormonspiralen kun virker lokalt, bliver der jo frigivet et hormon, der vel ikke forsvinder ud i ingenting - det kommer vel også en tur omkring i blodbanen - og dermed også mælken?

Jeg har slet ikke lyst til kobberspiral. Der er bare alt for mange, der har erfaringer med meget kraftige og lange menstruationer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft hormonspiral før denne graviditet, og skal helt sikkert have det igen når jeg har født. For mig var det en fantastisk løsning - dog skulle jeg lige vænne mig til tanken om at der sad noget, ikke at jeg kunne mærke det, blot tanken. Den første måned blødte jeg, men det var det sidste jeg så til mens i ihvertfald 3 år frem. Synes at kunne huske at jeg fik lidt bumser i starten, men det forsvandt også. Det positive opvejede ihvertfald snildt ulemperne.

Pøj pøj med valget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode erfaringer, piger!!! :lovebk :tak Men puh, synes faktisk ikke rigtig at jeg er blevet klogere :unsure

Altså p-stav vil jeg helt afgjort IKKE have. Der har jeg BÅDE et fremmedlegeme i kroppen, OG får hormonerne. Så det må være loose-loose i forhold til mine ønsker :P Plus jeg har hørt ret dårlige erfaringer med dem... P-piller anser jeg stadig som en mulighed (i hvert fald når jeg er færdig med at amme). Jeg bryder mig ikke om at få hormoner indenbords, men jeg kan se nogle fordele ved p-pillen trods alt: Ingen fremmedlegeme i kroppen, undgår den kraftigere mens og muligheden for at springe mens over. Og det med at glemme p-pillen har faktisk aldrig været et problem for mig. Jeg havde kun svært ved at huske den lige op til PB, så det var nok mere underbevidstheden end glemsomheden, der spillede ind ;) Minipiller er jeg også lidt lurren ved... Færre hormoner, men ingen pillepause, pletblødning, og det er trods alt stadig hormoner. Så ville jeg nok hellere have p-pillerne, tror jeg. :unsure

Hælder nok trods alt stadig til kobberspiralen, selvom jeg bare stadig ikke er vild med den...

Hvor stor er sådan en kobberspiral egentlig? Er det realistisk at man "finder den" hvis den falder ud? (Altså ikke, at jeg selv ville sætte den op igen, men det ville være rart nok at vide, om der var en chance for at opdage, om den røg ud). Og er der nogen der ved, hvorfor man har længere og kraftigere mens når man har den? :unsure Jeg synes det virker lidt væmmeligt, at den får en til at bløde mere :unsure

Og kom endelig med flere erfaringer, jo flere desto bedre! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville også bare være lettere, hvis vi havde tid/råd/plads/overskud til bare at få alle de unger, der måtte komme nårsomhelst. :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kobberspiralen er en tynd plastik tingest, dem jeg har set var formet som et T eller et skævt L, på ca 2 cm med lidt kobbertråd viklet omkring og to fiskesnører i halen. De historier jeg har hørt om at den faldt ud var den bare "væk", og den kan i hvert fald ikke sættes tilbage hvis først det er sket. Det sikreste er altså bare at mærke efter med 1-2 fingre i skeden om snoren stadig er der et par gange om måneden, og i hvert fald efter hver mens, da det er der der er størst risiko for at miste den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kobberspiralen er en tynd plastik tingest, dem jeg har set var formet som et T eller et skævt L, på ca 2 cm med lidt kobbertråd viklet omkring og to fiskesnører i halen. De historier jeg har hørt om at den faldt ud var den bare "væk", og den kan i hvert fald ikke sættes tilbage hvis først det er sket. Det sikreste er altså bare at mærke efter med 1-2 fingre i skeden om snoren stadig er der et par gange om måneden, og i hvert fald efter hver mens, da det er der der er størst risiko for at miste den.

Tak for svar :tak Selvom det ikke var det svar, jeg havde håbet på :blush Synes 2 cm lyder KÆMPE stort :o Jeg have forestillet mig 5 mm eller sådan noget :unsure

Og hm... Hvis jeg kan mærke de tråde med mine relativt korte fingre, så kan manden da HELT sikkert mærke dem på sin :whistling

Æjh, synes ikke at den spiral virker helt optimal... <_< Men trods alt nok stadig som det "mest" optimale... Suk :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode erfaringer, piger!!! :lovebk :tak Men puh, synes faktisk ikke rigtig at jeg er blevet klogere :unsure

Altså p-stav vil jeg helt afgjort IKKE have. Der har jeg BÅDE et fremmedlegeme i kroppen, OG får hormonerne. Så det må være loose-loose i forhold til mine ønsker :P Plus jeg har hørt ret dårlige erfaringer med dem... P-piller anser jeg stadig som en mulighed (i hvert fald når jeg er færdig med at amme). Jeg bryder mig ikke om at få hormoner indenbords, men jeg kan se nogle fordele ved p-pillen trods alt: Ingen fremmedlegeme i kroppen, undgår den kraftigere mens og muligheden for at springe mens over. Og det med at glemme p-pillen har faktisk aldrig været et problem for mig. Jeg havde kun svært ved at huske den lige op til PB, så det var nok mere underbevidstheden end glemsomheden, der spillede ind ;) Minipiller er jeg også lidt lurren ved... Færre hormoner, men ingen pillepause, pletblødning, og det er trods alt stadig hormoner. Så ville jeg nok hellere have p-pillerne, tror jeg. :unsure

Hælder nok trods alt stadig til kobberspiralen, selvom jeg bare stadig ikke er vild med den...

Hvor stor er sådan en kobberspiral egentlig? Er det realistisk at man "finder den" hvis den falder ud? (Altså ikke, at jeg selv ville sætte den op igen, men det ville være rart nok at vide, om der var en chance for at opdage, om den røg ud). Og er der nogen der ved, hvorfor man har længere og kraftigere mens når man har den? :unsure Jeg synes det virker lidt væmmeligt, at den får en til at bløde mere :unsure

Og kom endelig med flere erfaringer, jo flere desto bedre! :lovebk

Man kan godt mærke snorene med fingrene hvis man gør en indsats, men det har været sjældent manden min har mærket noget, Og bestemt så ikke på en måde som gjorde ondt :)

Mht. længere og større blødning, så skete det heller ikke for mig. Ingen ændringer, jo.. min mens kom lidt mere præcist tænker jeg :)

Jeg er fortaler for kobberspiralen... :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil have en kobberspiral.. Ved mig er der bare ikke andre muligheder: Skal IKKE have noget med hormon..

En kobberspiral koster ikke særlig meget - så hvis man fortryder, er det ikke "jordens undergang".. Mener jeg gav under 300 kr, for den jeg har (Som jeg skal have sat op).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan godt mærke snorene med fingrene hvis man gør en indsats, men det har været sjældent manden min har mærket noget, Og bestemt så ikke på en måde som gjorde ondt :)Mht. længere og større blødning, så skete det heller ikke for mig. Ingen ændringer, jo.. min mens kom lidt mere præcist tænker jeg :)Jeg er fortaler for kobberspiralen... :goodluck

Hmm okay, det lyder jo godt... Rart at vide, at det ikke er alle der bløder mere. Men det kunne være rart at vide på forhånd hvordan sådan en dims ville påvirke lige præcis mig :P Er sgu lidt bange for den :blush

Jeg vil have en kobberspiral.. Ved mig er der bare ikke andre muligheder: Skal IKKE have noget med hormon..En kobberspiral koster ikke særlig meget - så hvis man fortryder, er det ikke "jordens undergang".. Mener jeg gav under 300 kr, for den jeg har (Som jeg skal have sat op).

Det er bestemt heller ikke pengene, der afholder mig :) Har bare ret svært ved tanken om at have sådan en "dims" sat fast i mig :unsure Og bliver lidt skræmt, fordi jeg ikke fatter, hvordan den virker... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik sat kobberspiral op 8 uger efter min søn blev født. Jeg havde den i godt to år men fik den taget ud da min mens var gået fra 1,5 døgns varighed til 7 dages varighed, jeg måtte dobbeltsikres for ikke at bløde igennem og jeg havde voldsomme menssmerter. Alt dette gennem de to år den sad der. Jeg har så brugt mini-piller indtil PB gik igang hvor mens stort set udeblev al den tid jeg tog dem. Så jeg vakler mellem hormonspiral eller minipiller, men tror det bliver spiralen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stor fortaler for spiral - dog uden nogensinde selv at have haft en :whistling

Jeg arbejder på en gynækologisk afdeling og har gennem mit arbejde erfaret, at spiral i hvert fald er den eneste løsning for mig!

Jeg har taget p-piller i mange år, men er stoppet og er SÅÅÅÅ glad for det og kan tydeligt mærke på min krop, at jeg slipper for de hormoner.

En kobberspiral kan give nogle blødningsforstyrrelser, men det er jo fåtallet, det oplever dette. For de fleste fungerer det godt.

Hvis manden kan mærke snorene ved :hump kan man gå til sin læge og få klippet dem kortere - no problem :)

Jeg er 100 % sikker på, at jeg skal have en spiral, når jeg engang har født mit første barn. Tror dog det bliver en hormonspiral, da det virker som den løsning de fleste af vores patienter er mest glade for. Hormonerne virker ved sådan én så lokalt, at de ikke kommer rundt i kroppen og er "farlige" ligesom ved p-piller :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft hormonspiral efter hver af mine drenge, og det har fungeret upåklageligt og skal helt bestemt have det igen. Har fået dn kort efter 8 ugers undersøgelsen begge gange og har ammet begge gange til de var 1 år.

Det gør ikke ondt at få sat en spiral op. Man kan få lidt mens-agtige smerter ifm med men jeg mærkede stort set ikke noget. Og få taget den ud har jeg slet ikke mærket.

Man optager ikke noget i kroppen hverken med hormonspiral eller kobberspiral. De virker begge lokalt i livmoderhulen.. Forskellen er at en kobberpiral i mange tilfælde giver en lidt kraftigere blødning end man normalt har. En hormonspiral giver en meget lille eller let ingen blødning. Jeg havde lidt pletblødning de første måneder, så havde jeg 1,5 år med lille mens som kunne tages med trusseindlæg, og sidste halve år har jeg slet ingen mens haft.

Yderligere en fordel ved hormonspiral er at den er langt mere sikker ift graviditet end kobberspiral. Den falder ikke så nemt ud da den er lidt større end en kobberspiral, men bare rolig den kan godt være derinde... Du har jo trods alt et 3-4 kgs barn derinde lige pt :yay: og så ændrer den slimen i livmoderhalsen så sædceller vanskelig trænger i gennem og slimhinden så den er uimodtagelig overfor et æg.

Hormonspiralen er så også en del dyrere end en kobberspiral, kobber koster nok 300 kr hvorimod hormon koster 1200-1300 kr men de kan sidde i 5 år. Hvis man eller manden skulle være generet af trådene kan lægen blot klippe dem lidt kortere.

Jeg har netop fået taget min spiral ud så nu er vi igang pb igen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft kobberspiral i to år inden PB. Jeg var glad for den, da den først var sat op. Det gjorde lidt ondt, men det skyldtes også, at jeg var ret snæver in that area, fordi jeg aldrig havde født. Alle jeg efterfølgende har talt med siger, at det er LANGT mindre smertefuldt, når man har født. Og så slemt var det jo heller ikke - overstået hurtigt :)

Mine menstruationer ændrede sig en lille smule, og jeg blødte måske en lillebitte smule mere de første par dage. Men ikke noget voldsomt. Jeg fik anderledes menstruationssmerter - det ændrede sig fra at være en konstant irriterende murren til lidt mere håndgribelige smerter. Men jeg foretrak faktisk sidstnævnte, for de var nemmere at arbejde sig igennem, synes jeg. Den konstante mensmurren har givet mig mange problemer førhen.

Jeg skal helt sikkert have kobberspiral igen. Æv, hvor har jeg dog været glad for at slippe for prævention og mens, går det lige op for mig <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første besvarelse herinde og så er det ikke om børn ;)

Nå, men jeg har altså ingen børn er ej heller gravid. Men jeg har dog en spiral!

Jeg fik den første sat op da jeg var 20, da jeg egentlig heller ikke kunne finde mig tilrette i hormon-land. Det var en almindelig kobberspiral til yngre. Jeg synes det gjorde ondt at få den sat op. Nu kan jeg jo ikke sammenligne med en fødsel, men jeg blev meget svimmel og måtte lige ned og sidde med hovedet mellem benene efter første gang jeg prøvede at rejse mig op.

Jeg havde lidt svært ved at forene mig med spiralen til at starte med - jeg havde en fornemmelse af fremmedlegeme og var bange for at give slip og slappe af under sex. Men efter nogle måneder gik det bedre og jeg skal love for, at det har forandret nogle ting for mig. Nu kan jeg mærke ægløsning (som jo ikke altid er lige rart..) og jeg er meget mere følsom, når vi har sex og ikke mindst under forspil, som ikke længere behøver være meget mere end et par lange kys, før jeg er i stemning.

Årene er jo gået og for et par måneder siden fik jeg så skiftet den gamle ud med en ny og det gik bedre - jeg vidste jo, hvad jeg gik ind til og var forberedt. Men det gjorde sgu stadig ondt og jeg blødte en del bagefter. Jeg valgte at få den sat op et par dage før menstruation, så jeg tog det hele på én gang. Det kan jeg helt sikkert anbefale.

Jeg kommer nok aldrig til at bruge andet end spiral - fordelene opvejer helt klart ulemperne.

Jeg har haft meget kratigere menstruation, som også har varet længere end før. Men jeg giver gerne en uge om måneden væk til menstruation, for de resterende tre uger, kan jeg mærke mig selv og min kæreste og så er det bare så dejligt, at slippe for frygten for en uplanlagt graviditet, som også var årsagen til at jeg fik den til at starte med.

Go for it! Det er mit råd :)

(shit, undskyld det lange svar)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER