Nitzen1987

Hvor mange salmer skal man vælge til barnedåb?

23 indlæg i dette emne

Hvor mange salmer skal man vælge til barnedåb?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at have erfaring med det, så vil jeg tro, at det er forskelligt alt efter hvor mange, der skal døbes samtidig, og alt efter om det er til en gudstjeneste eller om det er lørdagsdåb... Jeg tænker, at hvis der f.eks. bliver døbt 3 børn på samme dag (hvilket jeg mener er max i vores kirke) så vælger man en hver, og ellers så kan man vælge flere, hvis man er alene på dagen... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det faktisk ikke, men hvis det er under højmessen, er jeg ikke sikker på, man vælger overhovedet. Jeg synes, de fleste kirker, jeg har sunget i, plejer at have faste salmer til dåb...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt at man skal vælge salmer til dåb.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal ikke vælge til dåb

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg har hørt om at man KAN vælge salmer til dåb - har en veninde, der valgte i hvert fald én sang (og vist var lidt træt af at nogen andre dåbsforældre havde valgt en anden sang, såvidt jeg husker :unsure). Så det "findes". Men hvor udbredt det er, det tør jeg ikke sige :unsure

Jeg ville ringe til præsten og høre, hvordan det er i præcis jeres kirke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal ikke vælge til dåb

Jeg havde i hvert fald intet valg, da Isaac blev døbt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte heller ikke nogen, men jeg tror da at hvis der var en særlig sang vi gerne ville have med, så havde det sikkert været muligt at få lov til :)

Men tror ikke det er normalen at vælge selv i "vores" kirke.....

Men ring og snak med præsten om det ellers.... Han må da vide noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte selv 3 salmer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Normalt er der jo nogle salmer der hører til den søndag, så tror da godt man må vælge en salme udover det, hvis man gerne vil.. Men tror ikke det er noget man SKAL og tror bestemt også der er nogen steder hvor man ikke må - der kan jo være mange der skal døbes den dag..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lidt forskelligt efter hvor det er henne - de fleste kirker har en dåbssalme de normalt bruger, så man behøver slet ikke vælge, men hvis man har et særligt ønske kan man sagtens spørge præsten. De øvrige salmer er, som andre skriver, de som passer til dagens tekst, men igen, man kan jo spørge præsten hvis der er noget man særlig gerne vil synge den dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skulle ikke vælge salmer til barnedåb. Det har vi kun gjort til vores bryllup.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan de fleste steder ønske, men det er præsten der vælger...

Også selvom det er lørdagsdåb...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte 3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev slet ikke spurgt. Har dog heller aldrig hørt om, at man kan vælge salmer til barnedåb

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores kirke vælger dåbsforældrene salmerne, hvis det er til barnedåb. Hvis det er til højmesse, får de også lov til at vælge salmerne omkring dåben. Hvis de er alene - hvis der er flere dåb, får de vist lov til at vælge en hver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise blev døbt igår (en lørdag) og vi valgte selv 3 salmer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg heldigvis en mor der har været i forhold med en præst og hun sidder i udvalget også. Jeg spurgte nemlig om det samme om der var en speciel tale og samler der blev brugt. Og hvor vidt man kunne til eller fravælge korsanger hvis man fx. have en anden der skulle synge. Og her er valget også, man bestemmer selv hvem der skal synge hvis man ikke vil have kirkens korsanger til at gøre det. Men hun siger man kan altså vælge selv, ligesom med begravelser, vielser så kan man også vælge samler til dåben. Det er præsterne som hun siger, der godt kan være lidt gammeldages og har deres måde at gøre det på. For som hun siger, det er VORES BARN der skal døbes og ikke præstens valg og ønsker. Og ønsker man fx. ikke at julen/nytår skal præge talen til dåben, så kan man bede præsten om at lade være hvis det er DET man ikke ønsker skal præge dåben. Det er hvad hun har fortalt, og hun har immervæk været i udvalget i over 4 år efterhånden og har hjulpet en del, også med nogen mere svære sager. Så mon ikke hun ved hvad hun taler om.

Så det vælger jeg at gå efter, når det er vi skal ned på præstegården i den by vi bor i, og finde dåbsdato m.m

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det giver da meget god mening. Jeg tror bare man er tilbøjelig til at være meget autoritetstro når det kommer til præster :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det giver da meget god mening. Jeg tror bare man er tilbøjelig til at være meget autoritetstro når det kommer til præster :)

Lige præcis. Jeg ved så heldigvis at jeg bare kan ringe til min mor hvis jeg står over for en umoderne præst. For jeg ønsker bestemt ikke at en præst udelukkende skal præge og bestemme over barnedåben. Så vil jeg faktisk hellere lade være med at få mit barn døbt og så kun holde mig til navngivningen. For der er jo væsenligt forskel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev heller ikke spurgt - vidste faktisk ikke man selv kunne vælge samler. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige præcis. Jeg ved så heldigvis at jeg bare kan ringe til min mor hvis jeg står over for en umoderne præst. For jeg ønsker bestemt ikke at en præst udelukkende skal præge og bestemme over barnedåben. Så vil jeg faktisk hellere lade være med at få mit barn døbt og så kun holde mig til navngivningen. For der er jo væsenligt forskel.

Alternativt kan man jo forsøge at få en anden præst eller få barnet døbt i en anden kirke og håbe på bedre held med præsten der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte ikke noget selv og havde ikke et ønske om det. En barnedåb er for alle under en gudstjeneste hvor bryllupper begravelse er meget mere privat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER