CakeCrazy

Kolonihave

62 indlæg i dette emne

Vi overvejer i øjeblikket at købe et lille kolonihavehus :loveshower Selve huset og lejen er meget billig, men jeg tænker, at man jo nok hurtigt kan komme til at købe sig fattig i haveudstyr, gødning, planter osv. :whistling

Hvilke redskaber kan man ikke undvære, når man har kolonihave?

Vi ved i øvrigt HAT om haver, blomster, dyrkning af grøntsager osv. :rolleyes så hvis I kender til nogle gode bøger om emnet, må I meget gerne komme med input eller bare gode råd :help :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring, ville bare sige..

:loveshower Kolonihave :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg har den GRIMMESTE kolonihave og jeg ÆÆÆÆÆHHHLSKER den så DO IT DO IT DO IT :loveshower

Vi startede ud med at købe haven fordi vi bor i ejerlejlighed og derfor savnede et sted at kunne være på de varme dage.

Huset var/er pilrådent i den ene ende, haven var ikke set til i 2 år da vi overtog den, fordi ejeren havde haft kraft og var død. Der var gulvtæppe i huset (hvilket er åndsvagt når der ikke engang er strø til en støvsuger) og bagved stod der et gammel UTØMT tørklosset og en ordentlig bunke metal skrot.

Vi er IKKE handy mennesker og jeg ved INTET om planter. Men vi kastede os ud i køkkenhave projektet - det droppede vi efter kun et år, det duede bare ikke, så vi har sået græs i hele haven og har nu 1 "ukrudts" bed tilbage. Nu er det simpelthen så SKØNT at komme derned og hygge for det der skal ordnes kan gøres på en times tid og så er der bare ren hygge og afslapning!!!

Jeg sidder faktisk lige med mine have bøger ved siden af:

"Køkken haven" af Gitte Kjeldsen Bjørn og Jørgen Vittrup

"politikkens havebog" (den er fin, men handler mest om prydhaver - ikke noget for mig)

"Økohaven" som jeg VIRKELIG har været glad for

"haveterapi" af Signe Wenneberg - den handler dog ikke om dyrkning

Af redskaber vil jeg sige at vi bare har det gamle fra den tidligere ejer, så køb ikke noget før du ved hvad der "følger med" huset.

Vi bruger mest riven, skovlen, spaden, trillebøren, græsslåmaskinen og hækkesaksen.

Derudover har vi de der små river og plante skovle og en masse gamle spande, en vandekande og haveslanger.

MEGET af det kan man købe billigt i Netto, Fakta, Aldi, Rema 1000, jem oo fix m.m. i højsæsonen. Det kan ikke betale sig at koste mange penge i til at starte med, før man ved hvad man får brug for. En rive er i mine øjne en rive - om den koster 100 kr eller 400 kr kan jeg ikke se forskel på.

Mht gødning så er der også ofte tilbud - vi bruger ikke rigtig noget og vi får fine lækre saftige jordbær, hindbær, solbær, brombær m.m. alligevel - det passer stort set sig selv.

Da vi lige overtog haven:

post-3698-092408700 1340886247_thumb.jpg

Da vi havde arbejdet dernede en hel dag 20 mennesker

post-3698-032688700 1340886266_thumb.jpg

Sidste forår:

post-3698-020603200 1340886301_thumb.jpg

Jeg har desværre ikke nogen nyere billeder dernede fra - det burde jeg tage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ingen erfaring, ville bare sige..

:loveshower Kolonihave :loveshower

:loveshower :loveshower :loveshower

Åh jeg har den GRIMMESTE kolonihave og jeg ÆÆÆÆÆHHHLSKER den så DO IT DO IT DO IT :loveshower

Vi startede ud med at købe haven fordi vi bor i ejerlejlighed og derfor savnede et sted at kunne være på de varme dage.

Huset var/er pilrådent i den ene ende, haven var ikke set til i 2 år da vi overtog den, fordi ejeren havde haft kraft og var død. Der var gulvtæppe i huset (hvilket er åndsvagt når der ikke engang er strø til en støvsuger) og bagved stod der et gammel UTØMT tørklosset og en ordentlig bunke metal skrot.

Vi er IKKE handy mennesker og jeg ved INTET om planter. Men vi kastede os ud i køkkenhave projektet - det droppede vi efter kun et år, det duede bare ikke, så vi har sået græs i hele haven og har nu 1 "ukrudts" bed tilbage. Nu er det simpelthen så SKØNT at komme derned og hygge for det der skal ordnes kan gøres på en times tid og så er der bare ren hygge og afslapning!!!

Jeg sidder faktisk lige med mine have bøger ved siden af:

"Køkken haven" af Gitte Kjeldsen Bjørn og Jørgen Vittrup

"politikkens havebog" (den er fin, men handler mest om prydhaver - ikke noget for mig)

"Økohaven" som jeg VIRKELIG har været glad for

"haveterapi" af Signe Wenneberg - den handler dog ikke om dyrkning

Af redskaber vil jeg sige at vi bare har det gamle fra den tidligere ejer, så køb ikke noget før du ved hvad der "følger med" huset.

Vi bruger mest riven, skovlen, spaden, trillebøren, græsslåmaskinen og hækkesaksen.

Derudover har vi de der små river og plante skovle og en masse gamle spande, en vandekande og haveslanger.

MEGET af det kan man købe billigt i Netto, Fakta, Aldi, Rema 1000, jem oo fix m.m. i højsæsonen. Det kan ikke betale sig at koste mange penge i til at starte med, før man ved hvad man får brug for. En rive er i mine øjne en rive - om den koster 100 kr eller 400 kr kan jeg ikke se forskel på.

Mht gødning så er der også ofte tilbud - vi bruger ikke rigtig noget og vi får fine lækre saftige jordbær, hindbær, solbær, brombær m.m. alligevel - det passer stort set sig selv.

Da vi lige overtog haven:

post-3698-092408700 1340886247_thumb.jpg

Da vi havde arbejdet dernede en hel dag 20 mennesker

post-3698-032688700 1340886266_thumb.jpg

Sidste forår:

post-3698-020603200 1340886301_thumb.jpg

Jeg har desværre ikke nogen nyere billeder dernede fra - det burde jeg tage.

Vi bor også i lejlighed og savner SÅ meget at have en have, hvor vi kan dyrke lidt forskelligt og bare være ude og nyde livet :glad

Vi har bestemt heller ingen fine fornemmelser med udstyr - for mig er en spade bare en spade. Så længe den kan grave et hul i jorden, er jeg tilfreds :blush

Den have, vi har kig på, er meget velholdt, og der er kæmpe brombærbusk (uden torne), hindbærbusk, ribsbusk samt æble- og pæretræer. Der er desuden drivhus :loveshower med vindruer og tomater. Huset kræver heller ikke det helt vilde, så der er heldigvis ikke så meget arbejde i det fra start - andet end de ting, vi vil hive op, og det, vi selv vil plante :7himmel

Jeg håååååber bare, at vurderingen ikke er for høj (den kommer i denne uge), og at han går med på at sælge det lidt billigere. Det tror jeg nu nok, for han har selv købt et andet, så han vil gerne af med det NU! Desværre betyder det også, at der ikke følger redskaber osv. med :(

Krydser fingre for, at vi får det :goodluck

Hvor er jeres hus blevet fint! Sikke en forskel :respekt :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Redskaber er ikke så stort et problem, det kan man købe løbende - og som man får brug for det.. :D

Tror virkelig I bliver glade for det - Hver gang jeg skal cykle til sygehuset, kører jeg igennem et kolonihave område, og hver gang min kæreste er med siger jeg "JEG VIL HAVE".. MEN det gider han bare ikke <_<

Majs: Hvor er det bare flot!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha jeg syntes det er tilforladeligt :whistling Det er jo bare et hygge sted for os - naboen er en hard-core-blomster-dyrker-psykopat-Ninja-have-perfektionist... <_< han er ikke så tilfreds med vores have :lol Men han er også bare en sur gammel mand der blander sig i ALT - men han er vist så sur på os nu at han blander sig uden om. :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha jeg syntes det er tilforladeligt :whistling Det er jo bare et hygge sted for os - naboen er en hard-core-blomster-dyrker-psykopat-Ninja-have-perfektionist... <_< han er ikke så tilfreds med vores have :lol Men han er også bare en sur gammel mand der blander sig i ALT - men han er vist så sur på os nu at han blander sig uden om. :yay

Synes jeres ser rigtig flot ud - Hvad er han da sur over???

Han er sikkert pensionist, og bruger alt sin tid i den have ;) Det er også vældig flot, men hvis det man gerne vil ahve er et FRISTED.. ;) Jeg ville gerne have en kolonihave, for at have et sted at.. Læse bøger, slikke sol, grille med vennerne, have romantiske middage.. Måske et lilel bålsted :7himmel

Så for mig, ville et lille skur, med lidt græs være helt perfekt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanker, har man have, så ville jeg have nok i den. Bor man i lejlighed, så er kolonihaven en oplagt mulighed for at få en have. men man skal gøre op med sig selv om man gider havearbejde....

Vi har en stor have, som vi har fjernet alle bede i, og sået græs, fordi med 2 fuldtidsjobs, et hus, som også skal se ordentlig ud indvendigt, så er overskudet der ikke til at skulle passe en have også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes tanken om kolonihave er fantastisk, vi har bare have nok herhjemme ellers havde vi en :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes jeres ser rigtig flot ud - Hvad er han da sur over???

Han er sikkert pensionist, og bruger alt sin tid i den have ;) Det er også vældig flot, men hvis det man gerne vil ahve er et FRISTED.. ;) Jeg ville gerne have en kolonihave, for at have et sted at.. Læse bøger, slikke sol, grille med vennerne, have romantiske middage.. Måske et lilel bålsted :7himmel

Så for mig, ville et lille skur, med lidt græs være helt perfekt ;)

Hvis hækken ikke er klippet HELT lige, og der er lidt ukrudt mellem fliserne og der er lidt mælkebøtter i hækken så er han sur og utilfreds - men nu er det jo vores have og vi gør hvad der skal gøres.

Det er et KÆMPE arbejde at holde have, men jo mere erfaring man får jo lettere bliver det, jo mere erfaring jo bedre er man også til at bedømme hvad man egentlig kan overskue.

Jeg elsker det lidt ukorente og ukrudt kan også spises - men i en have forening er der et par retningslinier der skal overholdes fx skal hækken klippes inden skt hans, hækken skal holdes fri for andre buske og vejen skal holdes en meter ud fra hækken. Stod det til mig havde vi erstattet hækken med et fint hegn (og et rigtig højt et til den sure nabos side) 90% af det arbejde vi har i haven er den skide hæk :rolleyes at slå græs tager 15 min, bedet tager 15 min og vejen tager 15 min - en times arbejde i haven, eller en halv hvis man er 2 så har vi masser af kvalitets hygge tid dernede. MEN hækken er til tider et fuldtidsjob.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har selv det skønneste kolonihavehus midt i København - start med en rive, en hakke, en kost en græsslåmaskine, og en grensaks - så er du godt kørende.

senere skal du bruge spade, skovl, rosensaks, fliserenser, hækkeklipper, kanttrimmer.......... <_<

Så skynd jer at få handlen i hus - det er helt fantastisk!!!!!

Har haft min i 12 år så er rimentlig kyndig i stauder og drivhuse så spørg endelig!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har selv det skønneste kolonihavehus midt i København - start med en rive, en hakke, en kost en græsslåmaskine, og en grensaks - så er du godt kørende.

senere skal du bruge spade, skovl, rosensaks, fliserenser, hækkeklipper, kanttrimmer.......... <_<

Så skynd jer at få handlen i hus - det er helt fantastisk!!!!!

Har haft min i 12 år så er rimentlig kyndig i stauder og drivhuse så spørg endelig!

Linda

Vurderingen mangler stadig, og så skal den udbydes til den interne venteliste, så der går desværre min. 2 uger, inden vi (forhåbentlig) kan købe det :(

Ha ha, ejeren talte om stauder forleden, og jeg så nok ca. sådan her ud :unsure :blink Ved ikke engang, hvordan en staude ser ud, men der er tilsyneladende en del af dem i haven :lolhit

Hvad planter man typisk i et drivhus fremfor i haven?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vurderingen mangler stadig, og så skal den udbydes til den interne venteliste, så der går desværre min. 2 uger, inden vi (forhåbentlig) kan købe det :(

Ha ha, ejeren talte om stauder forleden, og jeg så nok ca. sådan her ud :unsure :blink Ved ikke engang, hvordan en staude ser ud, men der er tilsyneladende en del af dem i haven :lolhit

Hvad planter man typisk i et drivhus fremfor i haven?

stauder er blomster der kommer igen året efter og efter og efter - altså ikke dør når sommeren er ovre. Stauder kan også deles og udveksles med naboer når de bliver for store.

I drivhuset har vi agurker, tomater, meloner og chilli. Vi sætter også gerne et par store spande med kartofler for så kommer de tidlige. Agurker og Tomater kan sagtens plantes uden drivhus bare de står i læ og får massere af sol - man skal så bare vente med at plante dem ud til lidt senere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ØV ØV ØV :( Så kom vurderingen på kolonihaven, og den er højere end ventet. Det betyder, at vi med 99,9 % sikkerhed ikke får den. Min mand talte med ejeren og gav et bud på det beløb, vi har aftalt som maksimum, men det er vist desværre ikke nok.

MEN ...

Så gik vi over og kiggede på et andet hus, som er til salg, og som er en del billigere :super Jeg afskrev det i sidste weekend, da vi så det, fordi jeg ikke mente, at der ville være eftermiddags- og aftensol i haven. Det kunne vi så se i dag, at der faktisk er :)

Dette hus er så fint inden i, men lidt "råddent" uden på, dog er taget fint og tæt. Haven er ... øhm ... tja, den kræver MEGET arbejde. Men det er lige sådan et projekt, min mand vil elske, og jeg synes egentlig også, at det kunne være lidt hyggeligt. Det er nok egentlig mere os, hvor det andet var mere "færdigt" og ikke så meget arbejde.

Der er et KÆMPE jordbærbed, to hindbærbuske, et blommetræ og et æbletræ, så det er ikke helt skidt. Og der er plads til et drivhus (når man lige får fjernet et par træer og buske eller 10 <_< )

Så nu har vi skrevet til ejeren af dette hus, at vi gerne vil give et bud. Det er vurderet en del lavere end det andet og har været til salg længe, så vi håber at kunne få det så billigt, at der er penge til overs til at købe ting til haven :loveshower

Vil I ikke krydse fingre for, at vi får det?? :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:goodluck :goodluck :goodluck :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så skal vi ud og mødes med ejeren af den billigere kolonihave i aften - åååhhh, hvor jeg håber, at vi kan købe det til en rimelig pris :goodluck :unsure :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor spændene! Krydser for Jer! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH! Nogle mennesker altså!!! :bask :klap

Så kommer vi over i haven og har aftalt strategi for, hvad vi vil byde osv. Så står der nogle andre mennesker. Vi siger hej til ejeren, og så går han ellers over og taler med de andre og siger "Jamen, så er det en aftale, huset er jeres". Jeg så nok ca. sådan her ud :blink Hvad var så lige pointen i, at vi skulle komme og se det, hvis han allerede havde solgt det til dem?

Puha, hvor er jeg skuffet nu. Drømmen om en kolonihave denne sommer er stendød! :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor træls altså!!! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold nu op en idiot! Sorry to say.. Men han lyder da til at være lidt af et fjols!!

Rigtig træls for jer - øv!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, ØV! :( Det kan han da ikke være bekendt! :prik

:kram

Psssst - du er altid velkommen i min have ;) :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, ØV! :( Det kan han da ikke være bekendt! :prik

:kram

Psssst - du er altid velkommen i min have ;) :kiss

Hvor er du sød, Susanne :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahrj helt ærlig kæmpe fjols! Tænk hvis i havde budt over...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare ikke en i orden måde at gøre det på :(

Dumme ham!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej det var da en mærkelig opførsel, men måske det andet par har givet et tilbud, som han ikke kunne modstå...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER