AnnikaE

Hvad koster en baby?

18 indlæg i dette emne

hmmm...

hvad koster en baby ?

jeg ved godt at det er et vidt begreb, men hvis man nu skal sætte et budget på hvad det koster at have en baby i hverdagen... hvad vil i så sige det koster?

altså, vi er 2 voksne (min kæreste og jeg) og vi bor i en lille 2 værelses, (får forhåbentligt noget større hvis det viser sig at jeg er gravid), han har et job hvor han tjener rimelig gode penge, og jeg er under uddannelse som kontorelev.

jeg frygter bare at hvis jeg ryger på dagpenge under barsel, så har vi ikke råd til tingene?...

men det er svært at regne med noget når jeg ikke ved hvad det koster at have en baby....

hvor mange bleer bruger man om dagen? hvor mange engangsvaskeklude? hvor hurtigt vokser de og skal have nyt tøj? hvor meget får man i børnepenge? kan man få boligstøtte når man ikke er alenemor? Hvad er dagpengesatsen når man er på barsel? og skal man være medlem af Akasse eller er fagforening nok?? osv. osv.

spørsmålene hober sig op, og jeg vil bare gerne være forberedt, hvis det viser sig at jeg faktisk er gravid (hvilket jeg lige nu, både håber og frygter) ...

håber der er nogen der kan finde mening i mit vanvid og måske hjælpe mig lidt på vej ? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke hjælpe særlig meget....

Men jeg har hørt flere sige at indtil barnet skal i institution (altså så længe man er på barsel), så får man mere i børnepenge, end det koster at have baby :)

(om det passer, aner jeg ikke)

Så følger lige nysgerrigt med her ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay Troldemor... dejligt at jeg ikke er den eneste der er i tvivl, men hvis det passer hvad du har hørt, så skal det jo nok gå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hmmm...

hvad koster en baby ?

jeg ved godt at det er et vidt begreb, men hvis man nu skal sætte et budget på hvad det koster at have en baby i hverdagen... hvad vil i så sige det koster?

altså, vi er 2 voksne (min kæreste og jeg) og vi bor i en lille 2 værelses, (får forhåbentligt noget større hvis det viser sig at jeg er gravid), han har et job hvor han tjener rimelig gode penge, og jeg er under uddannelse som kontorelev.

jeg frygter bare at hvis jeg ryger på dagpenge under barsel, så har vi ikke råd til tingene?...

men det er svært at regne med noget når jeg ikke ved hvad det koster at have en baby....

hvor mange bleer bruger man om dagen? En lille baby som ikke får fast føde, skal du nok regne med at der bliver brugt 6-7 + det løse bleer om dagen. På fast føde er det nok omkring 4-5 bleer om dag + det løse. Aldi har billig og gode bleer.

hvor mange engangsvaskeklude? Jeg plejer at klippe en pakke halv over, og en pakke holder en uge ca.

hvor hurtigt vokser de og skal have nyt tøj? Til at starte med vokser de hurtig, men hvor hurtig er svært at sige. Men det første år skifter de tit størrelse, de plejer at stå stille lidt omkring str. 80/86.

hvor meget får man i børnepenge? Børn fra 0-2 år er det 4247 kr. - 3-6 år 3362 kr. - 7-17 år 2645 kr. hver 3. månede (taksten er 2010, ændre sig hvert år ;))

kan man få boligstøtte når man ikke er alenemor? Det ved jeg ikke

Hvad er dagpengesatsen når man er på barsel? Det afhænger af hvor meget du tjener inden du blev gravid. Men ring til kommunen de ved det.

og skal man være medlem af Akasse eller er fagforening nok?? osv. osv. Det er altid klogt at være medlem af en A-kasse, det er fagforeningen man ikke behøver. Men som gravid er det en god idé at være medlem af begge, synes jeg.

spørsmålene hober sig op, og jeg vil bare gerne være forberedt, hvis det viser sig at jeg faktisk er gravid (hvilket jeg lige nu, både håber og frygter) ...

håber der er nogen der kan finde mening i mit vanvid og måske hjælpe mig lidt på vej ? :)

Jeg håber det kunne give dig lidt svar på dine spørgsmål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Dorthe,

tak for dit svar, det kan jeg helt sikkert bruge..

altså jeg er medlem af HK, men er det godt nok at jeg melder mig ind nu hvor (muligvis) er gravid, eller er det sådan noget med at man skal have været det 1 år i forvejen for at kunne modtage dagpenge?

jeg er så bange for det økonomiske aspekt at jeg slet ikke glæder mig over at jeg muligvis har et lille mirakel i maven....

puuuha...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Dorthe,

tak for dit svar, det kan jeg helt sikkert bruge..

altså jeg er medlem af HK, men er det godt nok at jeg melder mig ind nu hvor (muligvis) er gravid, eller er det sådan noget med at man skal have været det 1 år i forvejen for at kunne modtage dagpenge?

jeg er så bange for det økonomiske aspekt at jeg slet ikke glæder mig over at jeg muligvis har et lille mirakel i maven....

puuuha...

Jeg ville ikke mene at du skal have været medlem 1 år inden. Uden at være sikker, så har HK vist ikke noget at gøre med udbetalingen af dagpenge, det er kommunen. Jeg ville ringe til dagpengekontoret eller fagforeningen og høre af, om hvordan du skal forholde dig, hvis du er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja... det har du nok ret i ..

for jeg mener jeg har et ½ års barsel betalt af min elevplads... og worst case scenario må jeg jo bare nøjes med et halvt års barsel og så tilbage på jobbet ... :)

okay... (tager en DYYYB indånding) ....

det skal nok gå :) !

Mange tak for hjælpen :) !!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja... det har du nok ret i ..

for jeg mener jeg har et ½ års barsel betalt af min elevplads... og worst case scenario må jeg jo bare nøjes med et halvt års barsel og så tilbage på jobbet ... :)

okay... (tager en DYYYB indånding) ....

det skal nok gå :) !

Mange tak for hjælpen :) !!

Ja det skal nok god, det lyder dyrt at få børn. Det er det også til at starte med, fordi der er så mange ting man skal købes, men det er jo kun en gang de ting skal betales for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja lige præcis, og jeg ved vi kan arve / låne rigtig mange af de store ting :)

nu er det meste af frygten væk :P

nu sidder jeg faktisk og håber at den boblen jeg har haft i maven i et par uger faktisk er en lille spire :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja lige præcis, og jeg ved vi kan arve / låne rigtig mange af de store ting :)

nu er det meste af frygten væk :P

nu sidder jeg faktisk og håber at den boblen jeg har haft i maven i et par uger faktisk er en lille spire :)

:goodluck :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når først de store ting er betalt (barnevogn, vugge/seng, osv) er det ikkke det vilde man bruger i dagligdagen det færste års tid udover 2-3 pakker bleer om måneden og evt lidt sutter

Herefter bliver det dyrt pga insitutons pladser, slid på tøj, sæson skift med tøj/overtøj/sko,

Det daglige mad bruger vi ikke det vilde mere af på trods af 2 børn syntes jeg

Her er det tøj og sko og børnehaver der trækker tænder ud

Som det er nu med 2 børn koster det os ca 3500 i institutions pladser, og derudover til div ca500-1000 om måneden til tøj, bleer, udflugter, pr barn , mere i sæson skiftene med flyverdragter støvler sandaler osv

Bolig støtte afhænger vist af bolig type og indkomst i lejligheden,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt dette:

Hvem kan søge boligsikring?

Du kan søge boligsikring, hvis du bor til leje og ikke er pensionist.

For at få boligsikring skal din bolig være en helårsbolig, og den skal have eget køkken eller køkkenniche med indlagt vand og afløb.

Er du blevet førtidspensionist efter 1. januar 2003, ydes boligsikring efter særlige regler. Er du folkepensionist eller er du blevet førtidspensionist før 1. januar 2003, kan du søge om boligydelse.

Boligsikringens størrelse

Boligsikringens størrelse er afhængig af en række faktorer. De vigtigste er:

Husstandens samlede aktuelle indkomst og formue

Huslejens størrelse

Boligens størrelse

Antallet af personer i husstanden

Antallet af børn i husstanden

Du skal altid betale et mindstebeløb af huslejen selv. Dette beløb er på 21.700 kr. om året (2010) (2011: 22.000 kr.). Samtidig kan boligsikringen højst udgøre 15 pct. af huslejen, medmindre der er børn under 18 år i husstanden.

Hvis der ikke er børn i din husstand, kan boligsikringen højest være på 38.124 kr. årligt (2010) (2011: 38.624 kr.). Hvis der er fire eller flere børn i husstanden forhøjes dette beløb med 25 pct.

Du skal ikke betale skat af boligsikringen.

Der bliver kun ydet boligsikring til selve huslejen. Dvs. at udgifter til varme og elektricitet ikke skal regnes med, når du angiver huslejens størrelse.

Du kan finde oplysninger om formuegrænse, indkomstgrænse m.m. i vejledningen om regulering af satserne for boligsikring under Lovgivning i højre side.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange taj Laustsen... det gav et godt indblik i hvad det koster...

jeg kan regne ud at vi nok har råd til det :)

for det med institutioner osv, kommer jo først et års tid eller sådan noget efter barnet er født, og der er jeg jo udlært og tjener væsentligt flere penge end som elev :)

kan vist godt ånde lettet op og konstatere at den lille purk bare kan komme an ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange taj Laustsen... det gav et godt indblik i hvad det koster...

jeg kan regne ud at vi nok har råd til det :)

for det med institutioner osv, kommer jo først et års tid eller sådan noget efter barnet er født, og der er jeg jo udlært og tjener væsentligt flere penge end som elev :)

kan vist godt ånde lettet op og konstatere at den lille purk bare kan komme an ;)

Ja og så er der mange ting man sagtens kan spare på og masser af helt unødvendige ting i dag syntes jeg

Det første år er udover bleerne i vores tilfælde "gratis" den smule mos og grød man koger er jo alligevel som regel af fødevarer man i forvejen har - sååå, det skal du ikke bekymre dig om

Så længe der er kærlighed nok, skal resten nok klares :loveshower

feks har jeg købt en del legetøj brugt, legoklodser osv .- en tur i opvaskemaskinen og det er som nyt igen

Tøj - man kan få masser lækkert tøj billigt hvis man ikke er heldig at arve

Og er man alligevel forfalden til mærkevare tøj er det masser af lækre lagerslag hvor det hele kan fås til det halve :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv gået med alle disse tanker. det er jo vildt dyrt at få børn. men man har set folk der intet har og de har klaret sig så det skal i også nok.

Køb så meget som muligt brugt af ting. der er mange penge at spare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

iiiih hvor er det bare skønt det her .... :o

det er jo for fedt at man kan få svar på sine "dumme" spørgsmål herinde :)

jeg har kigget en del på "den blå avis" og "Gul og Gratis" og man kan faktisk finde mange fine ting sådan nogle steder :)

hold OP hvor jeg dog glæder mig til at blive mor :) om det bliver nu, eller om noget tid er mere eller mindre ligemeget... :) jeg glæder mig bare...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

iiiih hvor er det bare skønt det her .... :o

det er jo for fedt at man kan få svar på sine "dumme" spørgsmål herinde :)

jeg har kigget en del på "den blå avis" og "Gul og Gratis" og man kan faktisk finde mange fine ting sådan nogle steder :)

hold OP hvor jeg dog glæder mig til at blive mor :) om det bliver nu, eller om noget tid er mere eller mindre ligemeget... :) jeg glæder mig bare...

Man kan være rigtig heldig at gøre nogle kup.

Fandt den anden dag en lift som normalt koster 800 kr. Sælger solgte for 75 kr. og den var næsten helt ny :-)

Min svigermor sagde for ikke så længe siden at første barn koster 25000 kr i udstyr og alt det. og jeg har bestemt mig for at vise hende det kan gøres billigere :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har set inde på babysam at der kan man få en startpakke, hvor der alt man skal bruge.. (barnevogn med lift, net og regnslag), seng, sengetøj, dyne og pude, vaskebad og osv. det har vi tænkt os at købe når miraklet skulle ske...

glæder mig som et lille barn til at det sker..

men det er lækkert man kan regne ud hvor meget man ca. skal bruge... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER