Guest Tina&Henrik

Hvad bør man gøre/ Hvad må man ikke

26 indlæg i dette emne

Jeg er jo selv helv nygravid. Har søgt lidt information omkring alle de ting jeg ikke vidste jeg burde gøre og alle de ting andre folk siger man ikke må. Men hold nu helt op det er en jungle.

Så jeg tænkte på om ikke vi skulle lave en tråd omkring hvad der frarådes man gør imens man er gravid og hvad der rådes til, at man gør- og på den måde hjælpe hinanden?

I må meget gerne forklare kort hvorfor. På den måde synes jeg det er lettere at vurdere om man selv er enig og alternativt søge mere information om det

Jeg opdater her i øverst løbende :loveshower

Hvad man bør gøre:

- Tage folin 400 mg

- Tage en vitaminpille (alternativt gravitamin)

- Spise sundt

- Drikke en halv liter mælk dagligt, kalk er vigtig for opbygning af fostrets knogler. alternativt kan du supplere din kost med 500 milligram calcium om dagen. En d-vitamin er med til at fremme optagelsen af kalk i kroppen.

- Tage jern fra 10 uge, pga den øgede blodmængde Man optager bedst jern med et glas appelsinjuice lige før sengetid alternativt en c-vitamin.

- Hvis ikke man spiser 2-300 g. fisk om ugen er en fiskeolie i kapsel et godt alternativ

Hvad man ikke bør gøre (eller begrænse):

- Drikke light sodavand (1 glas om dagen giver 38% større sandsynlighed for, at man går i for tidlig fødsel)

- Undgå hård motion som løb, spinning osv (Er man vant til at dyrke sport, må man gerne fortsætte med det, bare man lytter til sin krop og ikke forcerer noget)

- Ingen røg

- Ingen eller lidt alkohol

- Undgå råmælks oste, De er ikke pasteuriserede/varmebehandlede og kan derfor indeholde listeria

- Undgå rødt kød (incl. vildt) pga. risiko for toxoplasmose (gennemstegt kød er ok)

- Undgå rovfisk/tun pga. det høje indhold af tungmetaller (tun fra dåse er ok)

- Ikke tømme kattebakke pga. toxoplasmose

- Undgå at spise lever, indeholder meget A-vitamin, som kan være skadeligt for fosteret. Leverpostej indeholder dog så lidt, at du godt kan spise det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tage jern fra 10 uge

Undgå råmælks oste

Undgå rødt kød og rovfisk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I må meget gerne forklare kort hvorfor. På den måde synes jeg det er lettere at vurdere om man selv er enig og alternativt søge mere information om det :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tage jern fra 10 uge

Undgå råmælks oste

Undgå rødt kød og rovfisk

1. Fordi man har brug for det i forbindelse med den øgede blodmængde.

2. De er ikke pasteuriserede/varmebehandlede og kan derfor indeholde listeria.

3. Rødt kød er pga. risiko for toxoplasmose, og rovfisk/tun er pga. det høje indhold af tungmetaller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. Fordi man har brug for det i forbindelse med den øgede blodmængde.

2. De er ikke pasteuriserede/varmebehandlede og kan derfor indeholde listeria.

3. Rødt kød er pga. risiko for toxoplasmose, og rovfisk/tun er pga. det høje indhold af tungmetaller.

Hvad er eksempler på de oste. Jeg har nemlig ikke forstand på oste *gg* Er det smøreoste, almindelige skæreoste eller?

Og tusind tak for forklaring. Jeg synes personligt det er rart at vide HVORFOR jeg gør nogle ting :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klart, sådan har jeg det også.

Det står på pakken/emballagen, om den er pasteuriseret eller upasteuriseret. De fleste i DK er det - og dem, der ikke er, er typisk bløde eller mellembløde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

okay så jeg skal bare gå udenom de oste der står er upasturiseret (staves?). Det betyder at det ofte vil være oste som camembert, brie osv er det rigtig forstået?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke inde i de oste, da jeg helst ikke spiser det, grundet smagen, men du kan sagtens spise en almindelig skæreost og eks buko smørreost..

Jeg var meget mere hysterisk i min første graviditet ang mad og andre ting man må og ikke må, men der er nogle ting i den her graviditet, som jeg holder mig helt fra og der kan nævnes..

Alkohol

Rygning, eller passiv rygning, for jeg ryger ikke, uanset om jeg er gravid eller ej :)

Tun - grundet tungmetaller

Rødt kød

Ellers kan jeg ikke lige komme i tanke om noget.

Man skal holde lidt igen med koffein, altså cola, chokolade og kaffe.. Mener reglerne siger man må nyde 3-4 kopper om dagen.. selv driker jeg sommetider cola,men det er ikke hver dag, men kaffe drikker jeg slet ikke, da jeg ikke kan lide det :)

Jeg har droppet al motion, jeg motionerede ellers 6 gange om ugen inden jeg blev gravid, men jeg tør simpelthen ikke og min læge på klinikken sagde det samme ( vores baby er også lavet på klinik ) :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

okay så jeg skal bare gå udenom de oste der står er upasturiseret (staves?). Det betyder at det ofte vil være oste som camembert, brie osv er det rigtig forstået?

Det er rigtigt forstået :gp Men flere mærker af de to du nævner, kan du sagtens spise - som skrevet, så lur på den enkelte pakke eller spørg ostemanden/-damen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stort set de samme som er nævnt her, og eneste tilføjelse er at man ikke må tømme kattebakke hvis man har kat pga toxoplasmose (det samme som rødt/råt kød) Den har er jeg rigtig glad for for jeg synes godt nok ikke det er det mest spændende og nu er det mandens job de næste 9 mdr :)

En anden ting er at huske at drikke mælk, mener 0,5 l. hver dag, pga. kalken også anbefales. Igen skal det være pasteuriseret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det der med rød kød:

Betyder det at man gerne må spise oksekød bare det er gennemstegt som f.eks. gammeldags oksesteg og hk. oksekød eller betyder det ingen oksekød?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det der med rød kød:

Betyder det at man gerne må spise oksekød bare det er gennemstegt som f.eks. gammeldags oksesteg og hk. oksekød eller betyder det ingen oksekød?

Det sidste. Pyt med hvilken farve, det havde, inden du gik igang :)

Man må heller ikke spise jord - gør man nu også sjældent direkte fra haven - men altså på grøntsager o. lign. Toxoplasmose igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undgå vildt kød, dådyr etc. også pga toxoplasmose...

Der er mange nye myter omkring mælk, som nu har gjort at jeg kun drikke økologisk mælk, da de giftstoffer de ikke-øko-køer har fået gennem deres foder går i mælken og dermed i vores kroppe hvis vi drikker det.

Om det er sandt ved jeg ikke, men det virkede på mig! :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det sidste. Pyt med hvilken farve, det havde, inden du gik igang :)

Man må heller ikke spise jord - gør man nu også sjældent direkte fra haven - men altså på grøntsager o. lign. Toxoplasmose igen.

Jeg havde for travlt - der betyder det første du skrev :) Oksekød er ok det skal bare gennemsteges.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyha jeg var godt nok heller ikke meget for at undvære min hakkebøf med bløde løg hihi (men alt for eskimoen)

Okay det med mælk har jeg ikke hørt før. Men øko mælk er vel ikke homogeniseret, og er det så ikke det samme som med osten, at der er lysteria i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Homogeniseret og pasteuriseret er ikke det samme :)

Homogenisere betyder at ensarte. Man ensarter fx mælken så fedtet blandes mere med selve mælken.

Pasteurisere er at varmebehandle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahhhhhhhhhh så blev jeg lidt klogere. Det er ikke nu jeg med meget røde kinder skal fortælle at min far er mejerist vel :oops det siger vist lidt om hvor omhyggeligt jeg lytter med når han fortæller :haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg levede bare som jeg plejede, bare man bruger sin sunde fornuft, så går det alt sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må gerne motionere, bare undgå sport som kan støde, give slag, hvor man kan slå sig.. hvis man f.eks. løb 5 km 3 gange om ugen før kan man godt løbe nu - bare ikke begynde at stræbe efter at løbe 10 km f.eks.

Svømning er godt f.eks. :) Man skal ikke gå fuldstændig i stå, det er heller ikke sundt.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster er gravid, og hun tømmer kattebakken, men har handsker på når hun gør det.

Min kusines jordmoder sagde at hun engang imellem godt måtte spise en mellem stegt bøf.

Jeg synes det er meget forvirrende at når får sådan at vide mens andre får noget andet at vide

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må gerne spise tun fra dåse, det er "frisk" tun man skal undgå, i følge min JM.

Hvis ikke man kan spise fisk 2-4 gange i ugen, blev jeg anbefalet at spise kapsler med fiskeolie i stedet af min JM.

Er man vant til at dyrke sport, må man gerne fortsætte med det, bare man lytter til sin krop og ikke forcerer noget.

Man optager bedst jern hvis de indtages med et glas appelsinjuice lige før sengetid. Alternativt kan man tage dem sammen med en c-vitamin.

En d-vitamin er med til at fremme optagelsen af kalk i kroppen og er desuden med til at minimere risikoen for vinter-træthed/depression.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lauritzen hold op en god info, den bliver straks tilføjet :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal undgå at bruge parfume, make-up, creme, shampoo osv som ikke er anbefalet til gravide. Spørg på apoteket eller i Matas. Lige hvilke stoffer det er man gerne skal undgå har jeg ikke styr på - men synes det lyder meget logisk, at det ikke er super sundt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal undgå at bruge parfume, make-up, creme, shampoo osv som ikke er anbefalet til gravide. Spørg på apoteket eller i Matas. Lige hvilke stoffer det er man gerne skal undgå har jeg ikke styr på - men synes det lyder meget logisk, at det ikke er super sundt...

Ja alt med parfume og parabener... Det kan være halv-dyrt at skifte ud men det er virkelig det værd, jeg tror aldrig jeg kommer til at bruge parfume igen, hold op hvor folk lugter kraftigt af parfume! :)

vi vasker også i neutral og bruger neutral hvor vi kan (Shampoo, opvasketabs, deodorant etc)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER