Barbamama

Må DP have privat besøg i arbejdstiden?

29 indlæg i dette emne

Indrømmet, den her er stjålet fra et andet forum :blush Men jeg synes det var en interessant debat, og jeg kunne godt tænke mig at høre jeres holdning :)

Det var noget med at en DP havde haft en mand på privat besøg i arbejdstiden, og det var trådstarteren lidt forvirret over okm hun egentlig måtte, og så var hun også lidt bekymret over det, fordi hendes barn havde brug for noget ekstra skærmning eller sådan noget. Og så spørger hun om det er ok, at DP har privat besøg i arbejdstiden?

Og jeg havde faktisk lidt svært ved at finde en konkret holdning til det... På den ene side, så tænker jeg, at personalet i vuggestuer jo heller ikke skal have besøg, de skal koncentrere sig om børnene. Og på andre arbejdspladser har man heller ikke bare sådan lige besøg og sidder og drikker kaffe med kammerater imens...

Men på andre arbejdspladser vasker man nok heller ikke tøj i arbejdstiden, og det synes jeg jo ikke, at der er noget problem i at en DP gør. Og en del af DP-pasningen er vel også at det ligner et "rigtigt hjem" og så er det vel mere naturligt, at der er plads til besøg? Min mor er også selv dagplejer, og jeg ville være meget uforstående for, hvis jeg ikke måtte besøge hende i arbejdstiden :blush Men min mor præsenterer mig så også altid for børnenes forældre (hvis de ikke kender mig i forvejen) og jeg er nok heller ikke så "farlig" som ung kvinde og dagplejerens datter, som hvis min mor havde haft besøg af fremmede mænd. :unsure

Så jeg kan se sådan lidt både og... Hvad synes I? Og hvordan ville I selv have det, hvis jeres dagplejer havde besøg? (eller: hvordan har I det med det?) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores gamle dagplejer havde ofte sine børn på besøg, et af dem boende der selv om hun var voksen. Jeg mener af og til også hendes børnebørn var der. Det havde jeg absolut intet problem med, jeg synes det var hyggeligt at hendes dagplejerbørn var en del af familien :) Vi kendte også børnene og nikkede pænt til dem når vi mødte dem tilfældigt i byen.

Så længe hun og de tog sig godt af de børn der var i dagplejeren og de var første prioritet så synes jeg kun det var sundt for dem at opleve lidt af hvert. Det skal dog være under hensynstagen til dagplejebørnene og hvis der er en der skal skærmes ekstra, skal det selvfølgelig tages hensyn til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores gamle dagplejer havde ofte sine børn på besøg, et af dem boende der selv om hun var voksen. Jeg mener af og til også hendes børnebørn var der. Det havde jeg absolut intet problem med, jeg synes det var hyggeligt at hendes dagplejerbørn var en del af familien :) Vi kendte også børnene og nikkede pænt til dem når vi mødte dem tilfældigt i byen.

Så længe hun og de tog sig godt af de børn der var i dagplejeren og de var første prioritet så synes jeg kun det var sundt for dem at opleve lidt af hvert. Det skal dog være under hensynstagen til dagplejebørnene og hvis der er en der skal skærmes ekstra, skal det selvfølgelig tages hensyn til.

Helt enig :) Men hvad så hvis det ikke er familie/børn, men f.eks. en kæreste eller en kammerat? Hvor går grænsen? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig :) Men hvad så hvis det ikke er familie/børn, men f.eks. en kæreste eller en kammerat? Hvor går grænsen? :)

Så længe mit barn bliver passet lige så godt som ellers og at børnene bliver prioriteret har jeg intet problem med det. Kæresten eller kammeraten kan vel også være med til at lege med børnene og give et mandligt indput i hverdagen :), men hvis de kissemisser og ikke tager sig af børnene så er det over min grænse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk ikke at dagplejemoren MÅ vaske sit "private" tøj eller generelt lave "private ting" når børnene er der..

Personligt ville jeg mene det var okay hun engang i mellem fik gæster; På "almindelige" arbejdspladser får man jo også gæsster engang i mellem - en skal vise baby frem, en gammel kollega, manden der afleverer madpakken osv.

Så længe det ikke går ud over børnene, også længe det ikke er flere timers kaffe-drikning hver eneste dag.

Jeg ville dog have det svært, hvis det var "fremmede" - især hvis man har et barn med "specielle" behov.. DET synes jeg er nødvendigt at dagplejemoren tager hensyn til.

Dden dagplejemor vi har valgt, er jeg begyndt at blive veninder med, så hende kunne jeg da måske godt forestille mig at snuppe en kop te med i hendes arbejdstid. Hendes mand arbejder hjemmefra, og han vil jo derfor være der en del af tiden.. Faktisk er en af grundene til vi har valgt dem, netop at han helt naturligt også bliver en del af børnenes hverdag, og at de jo derfor har "to" voksne.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åhhb jeg synes denne debat er svær, for jeg får jo et barn, som højst sandsynligt for brug for ekstra skærming.

Men jeg tænker så længe det ikke går ud over pasningen af børnene, og at det er mennesker, som normalt kommer i hjemmet, som børnene kender osv, så tror jeg ikke det ville være et problem.

Derimod tænker jeg, hvis det er en helt fremmede, som hun lader tage sig af børnene, eller sidder og kissemisser med, så børnene ikke bliver passet, så ville jeg synes det var træls og klart over min og børnenes grænse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

blander mig lige, selvom jeg ikke har barn eller er gravid :)

Min svigermor var indtil for nylig dagplejemor, og har været det i mange år..

Og hun sagde engang at hun faktisk ikke må gøre rent eller vaske tøj i arbjedstiden, men jeg tror at mange gør det alligevel. og det har jeg ikke noget problem med. ej heller at de får besøg ind imellem, jeg har tit været deroppe sammen med min kæreste imens hun havde børnene. og så længe det ikke går udover børnene at der bliver vasket tøj eller en kommer på besøg, så synes jeg ikke at det er noget problem..

Men hvis det skete hver gang jeg hentede mit barn at der var nogen, jeg ikke havde set før, så ville jeg nok undre mig lidt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er helt okay.. Så længe der stadig er fokus på børnene og det hele ikke går op i eks. kaffe og sladder.. Min tidligere DP havde tit svigerfar, børn og svigerbørn på besøg og min datter kendte dem jo som en del af DP´s familie.. Nu er det os der kommer på besøg og synes da det er sk*de hyggeligt at vi kan det.. Min faster var DP i mange år og der kom vi også..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må en dagplejer handle ind sammen med børnene i arbejdstiden, for det ser jeg dælme ofte nogle gør ? :unsure :unsure Jeg tænker bare, at hvis hun ikke må gøre rent eller vaske tøj, så må hun vel heller ikke handle ind..

Min søster har været dagplejer i 8 år og jeg er da kommet i hendes hjem som gæst, men jeg legede med børnene og snakkede med dem :) Forældrene vidste godt jeg var der, hvis det var og jeg har aldrig oplevet nogle problemer med det..

Så længe mit barn bliver passet på en ansvarlig og kompetent måde, så ser jeg ikke noget problem i det, men det er helt an på barnet og hvor ofte besøgene finder sted.. Hvis det er en der kommer rendende hver dag, ugen ud, så vil jeg nok synes det er lidt for meget, men hvis det er en der kommer et par gange om måneden, så kan jeg ikke se det store problem i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vores store pige gik i dagpleje, havde han (vi havde en mandlig dagplejer) sine forældre på besøg hver 2 onsdag, og det havde vi slet ikke noget imod.

Som i andre også skriver, så længe det ikke går ud over børnene kan jeg ikke se nogte problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men altså.. Jeg ved ikke hvordan reglerne ER.. Altså, om der findes nogle retningslinjer eller regler for dagplejeren for om de reelt MÅ eller om det er noget de bare "gør"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved faktisk ikke hvad jeg vil mene om at DP'en har besøg, kommer nok an på DP, men jeg tændte af, da jeg engang afleverede Isaac i DP, hvor hun lige passede hendes barnebarn, for han var syg.... Øhm så er det ok mit barn blev smittet? Hun fik en meget lang klage og heldigvis ikke DP'er længere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved faktisk ikke hvad jeg vil mene om at DP'en har besøg, kommer nok an på DP, men jeg tændte af, da jeg engang afleverede Isaac i DP, hvor hun lige passede hendes barnebarn, for han var syg.... Øhm så er det ok mit barn blev smittet? Hun fik en meget lang klage og heldigvis ikke DP'er længere

Det havde jeg heller ikke synes var okay!!! Generelt, synes jeg ikke det er "okay" at hun passer "private" børn, i arbejdstiden, da det jo tager tid fra de børn hun har normalt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt syntes jeg det er helt fint med besøg.

Det er deres private hjem, og det er fint for mig der kommer gæster, legekammerater osv.

Det med det syge barnebarn det har jeg hørt før

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nok ret firkantet. Synes faktisk ikke det "bare" er ok at DP har private besøg i arbejdstiden.

Det er egentlig for mig ok at nære familiemedlemmer, som i øvrigt kan klare sig selv i hjemmet og ikke forventer nogen form for opvartning lige kommer forbi, og tidligere kollegaer, børn osv må også gerne komme på besøg (hvilket jo ofte bare er et enkelttilfælde). Men jeg synes at DP generelt skal have sine private besøg i sin fritid, som jeg også synes de skal passe deres kærlighedsliv i deres fritid.

Jeg har ikke privat besøg på mit arbejde, fordi jeg jo lige præcis skal bruge tiden på at passe mit arbejde. Og lige meget hvad så tager besøg jo fokus fra det man ellers burde lave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nok ret firkantet. Synes faktisk ikke det "bare" er ok at DP har private besøg i arbejdstiden.

Det er egentlig for mig ok at nære familiemedlemmer, som i øvrigt kan klare sig selv i hjemmet og ikke forventer nogen form for opvartning lige kommer forbi, og tidligere kollegaer, børn osv må også gerne komme på besøg (hvilket jo ofte bare er et enkelttilfælde). Men jeg synes at DP generelt skal have sine private besøg i sin fritid, som jeg også synes de skal passe deres kærlighedsliv i deres fritid.

Jeg har ikke privat besøg på mit arbejde, fordi jeg jo lige præcis skal bruge tiden på at passe mit arbejde. Og lige meget hvad så tager besøg jo fokus fra det man ellers burde lave.

Deres kærlighedsliv, vil det sige at deres mænd ikke må komme hjem ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Deres kærlighedsliv, vil det sige at deres mænd ikke må komme hjem ?

Selvfølgelig må deres mænd komme hjem - de kan vel klare sig selv i hjemmet. ;) Jeg tænker nok mere på trangen til at dyrke nye forelskelser o.lign. kan vente til deres fritid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nok ret firkantet. Synes faktisk ikke det "bare" er ok at DP har private besøg i arbejdstiden.

Det er egentlig for mig ok at nære familiemedlemmer, som i øvrigt kan klare sig selv i hjemmet og ikke forventer nogen form for opvartning lige kommer forbi, og tidligere kollegaer, børn osv må også gerne komme på besøg (hvilket jo ofte bare er et enkelttilfælde). Men jeg synes at DP generelt skal have sine private besøg i sin fritid, som jeg også synes de skal passe deres kærlighedsliv i deres fritid.

Jeg har ikke privat besøg på mit arbejde, fordi jeg jo lige præcis skal bruge tiden på at passe mit arbejde. Og lige meget hvad så tager besøg jo fokus fra det man ellers burde lave.

Der er jeg faktisk helt enig...... Jeg ville heller ikke bryde mig om hvis der tit og ofte var "fremmede" på besøg hos vores DP....

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nok ret firkantet. Synes faktisk ikke det "bare" er ok at DP har private besøg i arbejdstiden.

Det er egentlig for mig ok at nære familiemedlemmer, som i øvrigt kan klare sig selv i hjemmet og ikke forventer nogen form for opvartning lige kommer forbi, og tidligere kollegaer, børn osv må også gerne komme på besøg (hvilket jo ofte bare er et enkelttilfælde). Men jeg synes at DP generelt skal have sine private besøg i sin fritid, som jeg også synes de skal passe deres kærlighedsliv i deres fritid.

Jeg har ikke privat besøg på mit arbejde, fordi jeg jo lige præcis skal bruge tiden på at passe mit arbejde. Og lige meget hvad så tager besøg jo fokus fra det man ellers burde lave.

Den her beskriver vist også min holdning ret fint :)

Vil dog lige tilføje, at jeg synes det er superfint når dp'er besøger HINANDEN. Så kan de to dp'er få lidt voksenkontakt (hvilket jeg egentlig tror er godt for børnene også :P) og der nye børn at lege med til ungerne. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den her beskriver vist også min holdning ret fint :)

Vil dog lige tilføje, at jeg synes det er superfint når dp'er besøger HINANDEN. Så kan de to dp'er få lidt voksenkontakt (hvilket jeg egentlig tror er godt for børnene også :P) og der nye børn at lege med til ungerne. :)

Jeg synes "tit" jeg oplever dp'ere have playdates på legepladser osv :) Det synes jeg bare er så hyggeligt.. Så sidder de 2-3-4 voksne, også er legepladsen ellers fyldt med børn :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også rigtig fint for mig at DP'ere mødes hos hinanden og på div legepladser. Tror også det er godt med nye børn at lege med og lidt voksenkontakt for DP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes "tit" jeg oplever dp'ere have playdates på legepladser osv :) Det synes jeg bare er så hyggeligt.. Så sidder de 2-3-4 voksne, også er legepladsen ellers fyldt med børn :7himmel

Det er også rigtig fint for mig at DP'ere mødes hos hinanden og på div legepladser. Tror også det er godt med nye børn at lege med og lidt voksenkontakt for DP.

Lige præcis :) Det var heller ikke mit indtryk at nogen var modstandere af det, jeg synes bare lige at det hørte med også. For det synes jeg er en god idé :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk ikke at dagplejemoren MÅ vaske sit "private" tøj eller generelt lave "private ting" når børnene er der..

Personligt ville jeg mene det var okay hun engang i mellem fik gæster; På "almindelige" arbejdspladser får man jo også gæsster engang i mellem - en skal vise baby frem, en gammel kollega, manden der afleverer madpakken osv.

Så længe det ikke går ud over børnene, også længe det ikke er flere timers kaffe-drikning hver eneste dag.

Jeg ville dog have det svært, hvis det var "fremmede" - især hvis man har et barn med "specielle" behov.. DET synes jeg er nødvendigt at dagplejemoren tager hensyn til.

Dden dagplejemor vi har valgt, er jeg begyndt at blive veninder med, så hende kunne jeg da måske godt forestille mig at snuppe en kop te med i hendes arbejdstid. Hendes mand arbejder hjemmefra, og han vil jo derfor være der en del af tiden.. Faktisk er en af grundene til vi har valgt dem, netop at han helt naturligt også bliver en del af børnenes hverdag, og at de jo derfor har "to" voksne.. :rolleyes

nu er jeg selv DP, og ansat i kommunen.

Vi må gerne vaske tøj i vores arbejdstid ;) det at "holde dagpleje" , skal også lære børnene at der er daglige gøremål i et hjem.... så det ikke er fremmed for dem, hvis mor eller far pludselig gør det der hjemme..

Selvfølgelig skal jeg ikke planlægge at gøre hovedrent i min arbejdstid.... men kan da sagtens gå rundt med en støve-af klud, eller svinge støvsugeren, hvis der f.eks. bliver for griset under spisebordet.

Men min primære opgave er selvfølgelig at tage mig af børnene!

det med besøg i arbejdstiden, må man gerne, så længe man selvfølgelig passer sit arbejde! Vi har jo også en DP-pædagog der kommer på besøg, af og til.... og tror kun det er sundt for børnene at der sker lidt nyt og anderledes!

Hvis man har børn i dagplejen, der har specielle behov, skal der selvfølgelig tages hensyn til dette.... og så må dagplejeren jo vurdere om det er i orden med et kort visit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu er jeg selv DP, og ansat i kommunen.

Vi må gerne vaske tøj i vores arbejdstid ;) det at "holde dagpleje" , skal også lære børnene at der er daglige gøremål i et hjem.... så det ikke er fremmed for dem, hvis mor eller far pludselig gør det der hjemme..

Selvfølgelig skal jeg ikke planlægge at gøre hovedrent i min arbejdstid.... men kan da sagtens gå rundt med en støve-af klud, eller svinge støvsugeren, hvis der f.eks. bliver for griset under spisebordet.

Men min primære opgave er selvfølgelig at tage mig af børnene!

det med besøg i arbejdstiden, må man gerne, så længe man selvfølgelig passer sit arbejde! Vi har jo også en DP-pædagog der kommer på besøg, af og til.... og tror kun det er sundt for børnene at der sker lidt nyt og anderledes!

Hvis man har børn i dagplejen, der har specielle behov, skal der selvfølgelig tages hensyn til dette.... og så må dagplejeren jo vurdere om det er i orden med et kort visit.

Jeg arbejder også som dagplejer ved kommunen. Vi må også gerne gå op og handle, hvis vi skulle mangler en liter mælk eller rugbrød til frokost. Men vi må ikke tage børnene med på stor indkøb. Jeg har dog aldrig haft børnene med op og handle, slet ikke lige nu hvor jeg har 5 børn, jeg ville da få total stress af det. At skulle holde styr på fire børn ved siden af vognen inde i en butik, næ så tager vi legepladsen ;)

Her hjemme da børnene også opleve fremmede en fredag eftermiddag, men det er min mand som måske har fået en gæst. Mine børn og mand skal også være her i huset, så det må børnene og deres forældre tager med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arbejder også som dagplejer ved kommunen. Vi må også gerne gå op og handle, hvis vi skulle mangler en liter mælk eller rugbrød til frokost. Men vi må ikke tage børnene med på stor indkøb. Jeg har dog aldrig haft børnene med op og handle, slet ikke lige nu hvor jeg har 5 børn, jeg ville da få total stress af det. At skulle holde styr på fire børn ved siden af vognen inde i en butik, næ så tager vi legepladsen ;)

Her hjemme da børnene også opleve fremmede en fredag eftermiddag, men det er min mand som måske har fået en gæst. Mine børn og mand skal også være her i huset, så det må børnene og deres forældre tager med.

Jeg syntes faktisk ikke forældrene kan/ skal bestemme hvem og hvormange der kommer i huset. Hvis det ikke passer forældrene det aktivitets nuveau der er i huset syntes jeg de skal finde et andet sted.

Med det mener jeg alt med måde, for jeg ville kigge hvis der var gæster hver formiddag osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER