SmukMor

Hvor tidlgt kan man få barnet i dagpleje?

64 indlæg i dette emne

Jamen..

Okay.. jeg synes det er vildt overklasse at have en ung pige i huset, og jeg ville ønske vi selv kunne have det :P haha :whistling

Ha ha... Du kan få en fra østeuropa ligesom Rachel havde i Årgang 0 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan se man kan få privat børnepasning hjemme under fritvalgsordningen, og derved få betalt op til 75% af lønnen..Så man KUNNE jo vælge at ansætte en ung pige på 16-17-18 år, til de få timer, som I ellers ville have haft barnet i vuggestue/dagpleje :)

Du kæmper hårdt for din sag hva'? :D ;)

:lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha... Du kan få en fra østeuropa ligesom Rachel havde i Årgang 0 :)

Mon der er plads i vores to-værelses lejlighed :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God pointe med at "følge dagen" i vuggestue. Jeg tror det er lidt "lettere" når man har barnet i dagpleje, hvor der er færre børn og dermed (forestiller jeg mig i hvert fald) lidt lettere at lave om på dagen, så det passer bedre ind til de enkelte børn (fordi der er færre børn at tage hensyn til...)

DOG kender jeg også til dagplejere, hvor man skal aflevere barnet senest kl. (f.eks.) 9 af hensyn til om dagplejeren skal på tur med børnene. Altså sagt med andre ord, det er ikke sikkert at der er "åbent" for aflevering og hentning nårsomhelst det passer en :unsure Det er jo noget man tilrettelægger med dagplejeren, men jeg kunne godt forestille mig at en dagplejer måske gerne ville have justeret lidt på de der 12.30/13.00 tider, så det ikke giver ballade mht. middagslur for de andre børn :unsure

Præcis sådan var det i den vuggestue jeg arbejdede i :ditto

Men jeg tænker at du (Smukmor) vel ikke er den eneste i DK, der vil have pasning til én på 3 mdr. Så der må vel findes nogle ordninger. Måske en særlig vs/dp, der tager imod ekstra tidligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mon der er plads i vores to-værelses lejlighed :rolleyes

Ja, det er jo ikke en kæmpe præstegård i Horslunde :D

Nå sorry :btopic :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er jo ikke en kæmpe præstegård i Horslunde :D

Nå sorry :blush :btopic

Hvor der er hjerterum, er der husrum.. Eller, noget i den stil ikke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smukmor, jeg er nysgerrig, må man spørge hvor langt du er henne? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå dit dilemma til dels :) Jeg stod og var i fuld gang med min uddannelse da jeg blev gravid med vores nummer 2 :biglove Det skal siges hun var fuldt ud planlagt..

Jeg valgte at fortsætte min uddannelse, og da hun var 12 dage gammel sad jeg igen på skolebænken og da hun var 3 uger gik jeg op til den første ud af 4 eksamener :) Det var edderbankende hårdt med SÅ lille en baby..

Jeg var dog hjemme hos hende hver dag og holdte så 4 måneders sommerferie, så da jeg startede mit studie op igen var hun 5 måneder :) Vi var så heldige, at min mand kunne tage deltidsbarsel, så han var hjemme mandag og torsdag, hvor jeg var på skolen og tirsdag, onsdag og fredag var jeg hjemme hos hende, så vi splittede barslen.. Det var så til gengæld utrolig godt, at far fik lov at have hende helt alene i nogle timer to gange om ugen :biglove Det har givet dem et helt fantastisk sammenhold og jeg har på ingen måder fortrudt, jeg har jo "kun" været fra hende 4-5 timer 2 gange om ugen..

Hun startede i vuggestue da hun var 9 måneder og det gjorde hendes søster også i sin tid, men det har været en rigtig god periode i begge pigers liv, at starte..

Jeg lægger ikke skjul på, at det var vanvittigt hårdt i starten og især i eksamensperioden og der blev taget nogle nætter i brug til, at læse, men i dag hvor hun er 14 måneder trives vi alle med den løsning vi valgte..

Nu jeg er studerende afleverer jeg hende klokken 8.00 og henter hende kl 14.00 og sommetider klokken 11, det er lidt forskelligt..

Jeg synes det er dejligt du stadig tænker på den lille bebs, det eneste jeg studser lidt over er afleveringstidspunktet klokken 12.30, da det i mange tilfælde er lige midt i middagsluren :) Så jeg ville nok afleverer før, så baby kan falde i søvn i dagplejen eller vuggestuen :)

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kæmper hårdt for din sag hva'? :D ;)

What she said wink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar. Det er rigtig rart, at der er så mange, der har taget sig tid til at svare. :kram

Jeg kan lige så godt være ærlig: Jeg prioriterer min karriere højt. Jeg har brug for at blive stimuleret intellektuelt, bruge min viden, min hjerne og mine evner og levere et godt stykke arbejde. Hvis ikke jeg havde det sådan, så ville jeg heller ikke lægge så mange timer i mit arbejde som jeg gør. Det er så stor del af mig, at jeg ikke kan forestille mig et liv uden.

Derfor er det mit valg, at jeg ikke har lyst til lang barsel. Tanken om 8-10 måneder hjemme med barnet er uudholdelig for mig.

Jeg har snakket med min mor om det længe, og hun bakker mig helt op. Hun havde selv 8 ugers barsel med mig, og jeg synes ikke, jeg har taget skade.

Jeg ved godt, at det kan virke egoistisk, at jeg gerne vil hurtigt tilbage til mit arbejde, men det er vigtigt for at jeg kan fungere. Og jeg tænker, at forudsætningen for et velfungerende barn er velfungerende forældre.Og jeg vil godt lige understrege, at der fra mit arbejdes side intet pres har været. Det er kun mine egne ambitioner, der gør, at jeg ikke har lyst til at have lang barsel.

Dog vil jeg i begyndelsen (jeg tænker 4-7 mdr. efter fødslen) ikke arbejde mere end 35 timer om ugen, hvilket er væsentlig mindre end jeg gør nu. Samtidig vil min mand lave det sådan, at han møder sent to dage om ugen. Og min mands mor arbejder 21 timer om ugen, så hun kan hjælpe os meget.

Så det vil se cirka sådan ud:

Mandag: Far afleverer 12.30, Mor henter 16.00

Tirsdag: Mor afleverer kl. 8.00/8.30, farmor henter kl. 13.00

Onsdag: Far afleverer 12.30, Mor henter 16.00

Torsdag: Mor afleverer kl. 8.00/8.30, farmor henter kl. 13.00

Fredag: Mor afleverer 8.00/8.30 mor/far/farmor/mormor/babysitter henter så tidligt som muligt.

Jeg ønsker ikke, at mit barn skal være institutionsbarn, men jeg tror ikke, at det vil tage skade af at være afsted et par timer eller fire hver dag.

Når barnet bliver ældre vil jeg gå op i tid igen, og så tror jeg bestemt, at der skal en "nanny" af en slags ind i huset. Men i begyndelsen tror jeg, at vi kan klare os med bedsteforældre og os selv. Vi har desuden besluttet os for at hyre en rengørings- og handle-ind-dame, så vi kan fokusere HELT på at være forældre, når vi er hjemme ved vores barn.

Min mand tager 14 dage efter fødslen, og vi snakker om muligheden for, at han skal tage et par uger eller fire når jeg begynder at arbejde igen.

Endnu engang tak for jeres inputs :)

Hvis man ser på hvor "få" timer i egentlig har et pasnings behov og medregner jeres lidt skæve tider i forhold til vuggestuens og dagplejens hverdag samtidig med at i gerne vil ansætte en rengørings/indkøbs assistent så vil jeg altså give myliona ret og anbefale en ung pige i stedet for. jeg tænker at meget af den tid barnet skal passes vil det alligevel skulle sove, så hvorfor fragte barnet frem og tilbage, når i stedet for kan have en sød hjælper derhjemme der bare ér der og kan hjælpe jer på alle mulige måder. Det kan jo være alt fra en reserve bedste, der har brug for et deltids arbejde, men som har messer af erfaring, til en ung ansvarlig pige der elsker børn...

Og set med barnets øjne er det nok en bedre løsning med færre skift.

Altså bare et forslag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand og jeg er i den situation, at vi venter vores første barn.

Jeg er i fuld gang med min karriere, og barnet var på ingen måde planlagt, men vi har valgt at glæde os over, at vi skal være forældre :)

Jeg har været på min arbejdsplads i snart to år og står over for en forfremmelse. Derfor vil jeg gerne have så kort barsel som muligt.

Så egentlig har jeg overvejet kun at tage 3-4 mdrs barsel. Men kan man det? Kan bebs godt blive passet så tidligt?

Min mand kan nemlig ikke tage barsel, da han har fået et job med lederansvar.

Så hvad skal jeg regne med?

KH Anna

Ren nysgerrighed:

Hvorfor skulle man ikke kunne tage lidt barsel når man har lederansvar ?.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi han lige har fået jobbet, og fordi han ikke har lyst til at være væk fra det/medarbejderne i længere tid, da de er i gang med nogle større omstruktureringsprocesser.

Mht den unge pige i huset: det vil vi overveje grundigt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke læst en eneste besvarelse- så undskyld hvis jeg gentager noget her :)

- Du kan få en ung pige i huset, som går hjemme hos jer med barnet fra fx 7.30-16.30 alt efter hvordan jeres arbejdstider ligger. I kan få et tilskud på 75% af de dokumenterede lønudgifter - de 25% i kommer til at betale selv, svarer nok ca til hvad i ville skulle betale for en institutionsplads.

Som mor til 2 børn- ville dét nok være den løsning jeg vil foretrække, da barnet har brug for en primær omsorgsperson det først lille års tid. MEN det sted min søn gik i DP, kom en pige ind da hun var 4 mdr. gammel- det fungerede fint.

Lige nu kan du ikke forestille dig hvad det vil betyde for dit liv, at blive mor. Du kan ikke på forhånd vide hvordan du vil føle for barnet og hvordan dine holdninger vil være efter fødslen. Så snak sammen nu om flere forskellige scenarier- for hvad gør i hvis du står og ikke har lyst til at tage tilbage til dit job så hurtigt? - alle sådan nogle ting skal i snakke om på forhånd. Det bedste i kan gøre, er at være åbne for at alting kan forandre sig fra hvad i tror der vil ske lige nu.

Hør, ingen kan fortælle jer hvad der er rigtigt at gøre. Hvis du vælger at tage tilbage på job så hurtigt er der helt sikkert flere som vil løfte øjnbryn og pege fingre. Derfor er det vigtigt at i gør som I har lyst til, så i er 100% afklaret med jeres valg. Ellers bliver det en svær situation at stå i for jer. Grunden til at mange nok vil kigge skævt til det, er nok, at børn hos de fleste har 1. prioriteten i deres liv. Det lille menneske som kommer til verden og som i får ansvaret for, har det godt og trives- kommer til at påvirke jeres liv og følelsesliv i så enormt stor grad, at det kan i slet ikke forestille jer endnu. De fleste mennesker, lægger deres liv om når de får børn... ikke fordi karrieren ikke er vigtig- men det kommer bare ikke til at fylde det samme mere...

MÅSKE...... det kan også være, at det bare bliver sådan i gør, uden at kny. Og så er det sådan i gør. Du skal i alt fald have pøjpøj med alting :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten. Jeg er sikker paa, at du bliver en fantastisk mor, ogsaa uden et aars barsel!

Jeg har med begge boern startet med at arbejde, da de var ca. 4,5-5 mdr gamle, da der her i Schweiz ikke er laengere barsel. Dvs. egentlig er barslen kun 14 uger efter foedsel og jeg har saa forlaenget lidt. Jeg arbejder deltid ca. 17 timer om ugen, saa det er selvfoelgelig ikke helt det samme, men mine boern er i hvert fald startet i institution tidligt og vi har ikke oplevet nogen problemer overhovedet! De bliver passet i vuggestue og af farmor.

Barsel paa 12 maaneder ville jeg aldrig tage. Jeg er meget glad for mit arbejde og selvfoelgelig ogsaa for mine boern. Jeg er en meget bedre mor, naar jeg ogsaa er vaek paa arbejde nogle dage. Saa er jeg mere til stede sammen med dem paa de andre tidspunkter.

Vil ogsaa lige fortaelle dig, at du sagtens kan fortsaette med at amme, selvom du begynder paa at arbejde tidligt. Jeg har min pumpe med paa arbejde og Angelina faar modermaelk med i vuggestue/ hos farmor. Det fungerer tip top!

Jeg synes det hele lyder meget fornuftigt med dine planer og oensker dig en masse held og lykke :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER