Myliona

Dagplejer - what to do...

8 indlæg i dette emne

Vi kigger lidt efter en privat dagplejer :)

Nu har jeg endelig fundet en der er PERFEKT. Hun er skide sød, vores kemi er god, hun elsker børn og hendes værdier er fuldstændig lig vores.

Men.. Der er nogle problemer..

1. Hun vil gerne have vores pige skal starte senest 1. marts.. Hun vil på det tidspunkt være 7-8 måneder; Er det for tidligt?? Jeg er jo ledig, så skal selv bare gå hjemme jo... Men så får jeg mere tid til at søge job jo!!!

2. det er i den modsatte ende af byen. Min kæreste skal gå i skole lige ved siden af hvor vi bor, så det vil være mig der aflevere. Bussen kører direkte, og det tage 30 min samlet med offentlig transport.. Det er jo fint nok! MEN. Hvis jeg får job herude, risikerer jeg jo at skulle aflevere i modsatte ende af byen, dvs ind igennem Odense c og tilbage igen..

Men jeg tænker: Hvad gør I? Hvor langt tids transport bruge I på at hente og bringe?

Jeg tænker jo, at hvis vi får tilbudt en plads igennem kommunen, risikerer vi jo også at den bare er SKOD i forhold til transporten? Der får man vil bare tilbudt en tilfældig, eller tænker de over ens bopæl?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi kigger lidt efter en privat dagplejer :)

Nu har jeg endelig fundet en der er PERFEKT. Hun er skide sød, vores kemi er god, hun elsker børn og hendes værdier er fuldstændig lig vores.

Men.. Der er nogle problemer..

1. Hun vil have vores pige skal starte 1. marts.. Hun vil på det tidspunkt være 7-8 måneder; Er det for tidligt?? Jeg er jo ledig, så skal selv bare gå hjemme jo... Men så får jeg mere tid til at søge job jo!!!

2. det er i den modsatte ende af byen. Min kæreste skal gå i skole lige ved siden af hvor vi bor, så det vil være mig der aflevere. Bussen kører direkte, og det tage 30 min samlet med offentlig transport.. Det er jo fint nok! MEN. Hvis jeg får job herude, risikerer jeg jo at skulle aflevere i modsatte ende af byen, dvs ind igennem Odense c og tilbage igen..

Men jeg tænker: Hvad gør I? Hvor langt tids transport bruge I på at hente og bringe?

Jeg tænker jo, at hvis vi får tilbudt en plads igennem kommunen, risikerer vi jo også at den bare er SKOD i forhold til transporten? Der får man vil bare tilbudt en tilfældig, eller tænker de over ens bopæl?

Får du tilbudt af kommunen tænker de over din lokation.

Hvis du f.eks. har et arbejde i den anden ende af byen, så ville de somregel forsøge at finde en dagpleje på den strækning du skulle hver morgen.

Sådan er det i hvert falde heroppe, jeg ved ikke hvordan det er i Odense.

Jeg ved ikke helt hvad du stiller op med den private dagplejer, det er lidt et dilemma.. Kan i få økonomisk friplads når i selv søger privat dagplejer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får du tilbudt af kommunen tænker de over din lokation.

Hvis du f.eks. har et arbejde i den anden ende af byen, så ville de somregel forsøge at finde en dagpleje på den strækning du skulle hver morgen.

Sådan er det i hvert falde heroppe, jeg ved ikke hvordan det er i Odense.

Jeg ved ikke helt hvad du stiller op med den private dagplejer, det er lidt et dilemma.. Kan i få økonomisk friplads når i selv søger privat dagplejer?

Hvis jeg får job, kan vi ikke få friplads, og generelt er det begrænset hvor meget tilskud vi kan få.. Så den del tænker vi slet ikke på. Det koster cirka det samme (Den private er vist 100 kr billigere).

Jeg er bare SÅ vild med den private.. :7himmel Måske er det også bare fordi at jeg VED at hun er fantastisk, og jeg har god kemi.. Man ved jo aldrig med dem fra kommunen (Ja, det kan jo være helt det samme.. Men det kan man bare ikke undersøge på forhånd jo....)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke 7-8 måneder er for tidligt. Hun kan evt. starte med nogle korte dage, og så få en blid opstart? Det gjorde vi med Isabella- hun var 6 måneder (men det var så lige en måned eller to for tidligt for hende, da hun er født en måend for tidligt)

Jeg ville ikke løbe an på, at kommunen tager hensyn ;) just saying!

Kan i øvrigt godt forstå, at du er tiltrukket af den private dagpleje, og hvis kemien er god, ville jeg nok tage pladsen. Synes en halv time lyder rimeligt. Det bruger vi altså også- nogle gange længere tid når begge unger skal hentes (mandens søn og Isabella), og det er selvom vi er i bil.

Friplads bliver i øvrigt beregnet på forældrenes indkomst, og tildeles barnet. Der er ikke krav om, at man skal være i offentlig pleje :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke 7-8 måneder er for tidligt. Hun kan evt. starte med nogle korte dage, og så få en blid opstart? Det gjorde vi med Isabella- hun var 6 måneder (men det var så lige en måned eller to for tidligt for hende, da hun er født en måend for tidligt)

Jeg ville ikke løbe an på, at kommunen tager hensyn ;) just saying!

Kan i øvrigt godt forstå, at du er tiltrukket af den private dagpleje, og hvis kemien er god, ville jeg nok tage pladsen. Synes en halv time lyder rimeligt. Det bruger vi altså også- nogle gange længere tid når begge unger skal hentes (mandens søn og Isabella), og det er selvom vi er i bil.

Friplads bliver i øvrigt beregnet på forældrenes indkomst, og tildeles barnet. Der er ikke krav om, at man skal være i offentlig pleje :))

Jeg tænker også at hvis jeg får et job, så ville vi jo nok få bil - også tager det måske kun 15-20 min hver vej.

Og du har selvfølgelig ret i det med tiden - især når jeg jo er arbejdsløs, så kan hun jo "bare" være der nogle få timer om dagen.. I øvrigt er dagplejeren LIGE ved siden af Rosengårdscentret.. Så man har jo nemt til at tage en lille shoppetur, eller et smut i Bilka eller IKEA :whistling

Jeg er VIRKELIG hooket på det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er nogle psykologiske teorier, der påpeger at mange børn i lige netop 8 mdrs alderen har lidt "krise" over at være væk fra mor, og ud fra det kunne man måske godt forestille sig at en opstart er lidt hårdere (mere gråd) i netop den periode end hvis hun startede før eller efter. Og jeg har fået bekræftet det fra flere dagplejere og mødre, at det er en "uheldig" alder at starte i - men det kan jo være et tilfælde, og der kan sikkert være mange mødre, der ikke har haft problemer med det. Og jeg har aldrig læst/hørt noget om at det skulle være skadeligt med den evt. hårdere opstart.

Personligt er jeg sådan lidt "hønet" med det og vil helst ikke have at min starter i dp før han nærmer sig et år eller i hvert fald 10 mdr., men jeg tror ikke at børn tager skade af at komme i dagpleje i 7-8 mdrs alderen...

Men passer det dig, og er du klar til det på det tidspunkt? Jeg synes det virker lidt fesent at din dagplejer skal bestemme, hvornår dit barn skal starte :blink Og hvordan med barsel? I min kommune er der et eller andet med at man ikke kan få tilskud til DP når man stadig er på barsel. Jeg kender ikke reglerne helt endnu, men det er måske værd at undersøge. :)

Transporten ville ikke bekymre mig. Hvis du får et kommunalt tilbud, så vil de sikkert forsøge at finde et tilbud tæt på dig, men hvem siger at det lykkes, og hvem siger at du er tryg ved præcis de dagplejere, der er tæt på dig? Og en halv times kørsel, det tror jeg nok at I skal finde ud af, hvis det er. :)

Alt i alt, ville jeg nok gå efter pladsen, fordi jeg synes kemi og værdier er det vigtigste, og der virker du yderst tilfreds. :) Men skal du sige ja nu? Vi har fået "vores" plads reserveret, men har aftalt at vi kommer på forbesøg MED baby senere og så først aftaler det hele endeligt der. Det har jeg det faktisk bedst med, for vil gerne se hvordan hun er sammen med mit barn også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får også vores reserveret og så kan vi besøge hende..

Grunden til den opstartsdato er at hun er helt nyopstartet, og skal have alle børnene senest 1 marts (Eller hun håbede) - tænker at det jo måske kan rykkes en halv eller hel måned.

Min barsel slutter umiddelbart midt i Maj.. Så det ville være 2 måneder før.

Hvilket tilskud kan man ikke få, før barslen er slut?? Kan da ikke vente med at køre hende ind, til jeg er færdig med barsel (som jo også er på en totalt mærkelig dag midt i en måned..)

Er det tilskuddet på 5000(cirka) eller er det tilskuddet som i at man får noget tilskud i forhold til ens indkomst? For vi har selvfølgelig ikke råd til at give 7000kr for at hun kan gå i dagpleje mens jeg er arbejdsløs :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm.. Ja, det ser faktisk ud til at hvis man vælger en privat dagpleje, så må man ikke være på barsel <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER