Vinnus

Lus igen igen igen

28 indlæg i dette emne

Synes ikke jeg laver andet end at kæmme, kæmme og behandle pigerne (og vores) hår mod lus hele tiden. Bruger en formue på at købe lusemiddel.

Har brugt Hepradin, Linicin og det gamle trick med at kæmme hveranden dag. Men må åbenbart ikke være grundig nok på trods af at det tager 1,5 time at kæmme Frejas lange tykke hår.

Synes det kan være svært at få luseæggene med ud, for tættekammen kan ikke tage den, så jeg bruger neglene til at trække dem af hårstråene.

Er så træt af at skulle fryse bamser, lufte sengetøj og puder samt vaske, vaske alt for at få bugt med de modbydelige dyr <_<

nu overvejer jeg ta få klippet begge piger, selvom de helst vil beholde deres lange fine prinsesse hår samt jeg ved at deres far vil skælde mig sønder og sammen. Men han er her jo ikke til hverdag.,,

har i nogle guld råd som kan hjælpe en stakkels udmattet mor??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

min lillesøster døjede enormt meget med lus også..

Min mor kæmmede; Hun smed næsten en FLASKE af det billige balsam i håret på min lillesøster - også blev der ellers kæmmet til den store guldmedalje..

Det gør håret en del lettere at kæmme, og balsam "kvæler" dem åbenbart... Det er i hvert fald en rimelig billig løsning :) Og fordi det var balsam, så blev min søsters hår bare SÅ flot bagefter.. Og det er nemmere at kæmme, så selvom man skal gøre det mange dage om ugen, så går det lidt hurtigere og mindre smertefuldt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En almindelig tættekam vil faktisk være ubrugelig efter 1-2 gange, fordi mellemrummene deler sig, og man derfor ikke kan være sikker på at få det hele med.

Jeg døjede rigtig meget med det, da jeg var 10-12 år gammel, og min mor fandt tilsidst en løsning, der for alvor fik bugt med dem.

Man kan købe noget, der hedder "bug buster", som er et sæt bestående af 5 tættekamme med forskellig tæthed.

Først smørrer man håret ind i rigeligt balsam. Det er nemlig for tykt til at lusene kan bevæge sig i det, og så kæmmer man, først med den brede kam, og så til sidst med de helt fine. Man skal sikre sig at kammen er helt fri for lus, når man tager en tot hår mere, så man ikke bare rykker rundt på dem.

Det gør man så hver 2-3 dag i et par uger, til man er ovre den periode hvor uopdagede æg er klækket, og man ikke ser lus, når man kæmmer.

Når man bruger traditionel luseshampoo vil det for det første ikke nødvendigvis få bugt med æg, og lusene kan være resistente over for det - og så er man lige vidt.

Kæmmer man uden balsam kan man risikere, at lusene vandrer rundt, og ned i det hår man allerede har kæmmet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min lillesøster døjede enormt meget med lus også..

Min mor kæmmede; Hun smed næsten en FLASKE af det billige balsam i håret på min lillesøster - også blev der ellers kæmmet til den store guldmedalje..

Det gør håret en del lettere at kæmme, og balsam "kvæler" dem åbenbart... Det er i hvert fald en rimelig billig løsning :) Og fordi det var balsam, så blev min søsters hår bare SÅ flot bagefter.. Og det er nemmere at kæmme, så selvom man skal gøre det mange dage om ugen, så går det lidt hurtigere og mindre smertefuldt :)

Den med balsamen bruger vi allerede. Vi kæmmer hver anden dag. Problemet er at Frejas hår er så tykt og langt ( går ned til numsen, så det er nok en halv meter fra hoved til spids) så uanset hvor meget balsam jeg putter i, så filtrer det for enden :( hvilket bestemt ikke gør det mindre smertefuldt, men hun tager det nu pænt. det tager 1,5 time med balsam i

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En almindelig tættekam vil faktisk være ubrugelig efter 1-2 gange, fordi mellemrummene deler sig, og man derfor ikke kan være sikker på at få det hele med.

Jeg døjede rigtig meget med det, da jeg var 10-12 år gammel, og min mor fandt tilsidst en løsning, der for alvor fik bugt med dem.

Man kan købe noget, der hedder "bug buster", som er et sæt bestående af 5 tættekamme med forskellig tæthed.

Først smørrer man håret ind i rigeligt balsam. Det er nemlig for tykt til at lusene kan bevæge sig i det, og så kæmmer man, først med den brede kam, og så til sidst med de helt fine. Man skal sikre sig at kammen er helt fri for lus, når man tager en tot hår mere, så man ikke bare rykker rundt på dem.

Det gør man så hver 2-3 dag i et par uger, til man er ovre den periode hvor uopdagede æg er klækket, og man ikke ser lus, når man kæmmer.

Når man bruger traditionel luseshampoo vil det for det første ikke nødvendigvis få bugt med æg, og lusene kan være resistente over for det - og så er man lige vidt.

Kæmmer man uden balsam kan man risikere, at lusene vandrer rundt, og ned i det hår man allerede har kæmmet.

Som nævnt før så bruger jeg balsam til at kæmme i, for uden vil det være ret umuligt pga det meget tykke hår.

Jeg aner ikke om jeg døjede meget med lus da jeg var barn, for min mor klippede mig helt helt korthåret da jeg var 9 <_< Så jeg lignede en dreng indtil jeg var ca 14...

Hmm måske skulle man få fat i sådan en bug buster, for det lyder da til at kunne virke bedre end her. Tror da lige jeg smider den gamle tættekam ud så, for synes da den har store mellemrum :( Gælder det også dem i træ? For ellers kan man da hurtigt bruge mange penge på den slags.

tak for tip :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mands børn har døjet rigtig meget med lus og gør det i perioder stadigvæk... De har afro-hår = tyk og kraftigt hår og pigen har langt hår, hvilket bestemt ikke gør det bedre <_< Ved ikke hvor meget det vil forebygge, men det vil lette behandlingen hvis børnene har kortere hår - ikke sagt at de skal være korthårede, men måske lidt længere end skulderlængde... Når vi har afluset børn har vi brugt hedrin - det kommer i håret om aftenen inden børnene skal sove og så bliver de kæmmet og vasket om morgenen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil også anbefale lidt kortere hår end det HELT lange - det gør det mere overskueligt - og så tror jeg at med den længde det har nu, vil en hel billig balsam SLET ikke være nok - Man kan pakke håret ind i plastik en halv times tid eller mere inden kæmning (nogle sover med det i, håret bliver SÅ lækkert bagefter) - så er man sikker på de levende lus dør - og jeg ved altså ikke om det er rigtig men syntes jeg har hørt at luse æg "ånder" men kan ikke lige se hvorfor det skulle være rigtig, men hvis de gør det, ja så dør de jo også jo længere tid balsammen er i.

Men ellers har jeg desværre ingen guldkorn - jeg ved bare at lus dør efter 24 timer uden blod, så en institution er altid lusefri efter en weekend. Tror desværre heller ikke at lufte sengetøjet er helt nok - jeg ville lade pigerne sove med deres soveposer i et par dage og ikke lade dem komme i deres seng (en weekend tur hos et par bedsteforældre ville ikke være tosset) efter du har kæmmet dem godt og grundigt efter en nat med balsam i håret.

Håber du finder en løsning!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad for Gud skyld vær med at klippe dine piger, det ville da være synd. Harselv været "lusse barn" havde konstant lus i godt og vel 1 år og min mor kæmpede en kamp. Havde selv hår til lænden der var kæmpe tykt.

Mim mor har fortalt at jeg fik shampo i (altså lusseshampo)fik en plastic pose over håret og sad med det i 20-30 min. (Æggene klægges ved varme) så blev jeg kæmmet af min mor.

Dagen efter fik jeg smurt håret ind i lugtfri madolie og så kæmmede jeg selv.(nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er men jeg var 8 og kunnesagtens selv kæmme) Herefter vaskede min mor olien ud kom balsam i håret og så kæmmede hun.

Efter 5 behandlinger var de væk.

Håber det kan hjælpe jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pigerne er ved deres far hver weekend, så det er der vi vasker sengetøj, lufter dyner og rulle madras. Vidste godt at lus dør, men gør æg også det? Pigernes far gør nemlig ikke noget ved deres ting hjemme ved ham.

Må prøve det trick med plastik og balsam. Har bestilt tid ved frisør til dem begge.

Satser også på at den lange sommerferie kan gøre sit.

Tusind tak for råd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som nævnt før så bruger jeg balsam til at kæmme i, for uden vil det være ret umuligt pga det meget tykke hår.

Jeg aner ikke om jeg døjede meget med lus da jeg var barn, for min mor klippede mig helt helt korthåret da jeg var 9 <_< Så jeg lignede en dreng indtil jeg var ca 14...

Hmm måske skulle man få fat i sådan en bug buster, for det lyder da til at kunne virke bedre end her. Tror da lige jeg smider den gamle tættekam ud så, for synes da den har store mellemrum :( Gælder det også dem i træ? For ellers kan man da hurtigt bruge mange penge på den slags.

tak for tip :)

Ved at de der bug buster er lavet af hårdere plastik, som egner sig til at blive brugt flere gange.

Ved ikke, om det også gælder dem i træ, men tror det ikke. Det bøjer jo ikke så ment som dem af plastik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må give deres far en opsang, da luseæg kan tage to uger om at klække og de kan SAGTENS overleve i et pudebetræk eller lign. Hvis lusemor har lagt dem der...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bug Buster sættet, kæmme med balsam i hver anden dag, i 14 dage, derefter HVER fredag fremover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sara får også forholdsvis tit lus, som regel i perioder.

Vi gør det at vi kæmmer, giver hende noget olie i håret fra matas (matas' eget mærke) som så sidder i natten over. Så kommer hun i bad dagen efter og får vasket håret en 3 gange for at være sikker på at der ikke er mere olie i (håret kan nemlig godt se fedtet ud hvis der er). Så kæmmer vi de efterfølgende dage for at være sikker på at alle lus er væk - Æggene skulle gerne dø under denne kur, men bliver i håret fortsat.

Hertil skal det siges at vi IKKE fryser hverken bamser, puder eller dyner.

Denne fremgangsmåde har hjulpet hver gang. At der så kommer lus igen fra institutioner eller legekammerater er så hvad det er jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det heldigvis min dreng der døjer med lus så han får en tur med trimmeren på 9 mm ;)

Jeg er begyndt at bruge teatreeoil i hans hår når jeg ved der er lus på skolen / sfo'en og han har faktisk været lusefri over et år, hvor han tidligere tog ALT med hjem.

Et par dråber i hovedbunden (du skal nok bruge lidt mere når din datter har så langt hår så der kommer duft i hele håret) og så holder lusene sig væk.

Ok - man skal lige vænne sig til lugten når man putter det i, men efter et par timer kan jeg ikke lugte noget når han går forbi men kun når jeg putter næsen helt ned i håret. Dvs. han ikke bliver drillet i skolen fordi han lugter mærkeligt for menneskene kan ikke lugte det men lusene kan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det heldigvis min dreng der døjer med lus så han får en tur med trimmeren på 9 mm ;)

Jeg er begyndt at bruge teatreeoil i hans hår når jeg ved der er lus på skolen / sfo'en og han har faktisk været lusefri over et år, hvor han tidligere tog ALT med hjem.

Et par dråber i hovedbunden (du skal nok bruge lidt mere når din datter har så langt hår så der kommer duft i hele håret) og så holder lusene sig væk.

Ok - man skal lige vænne sig til lugten når man putter det i, men efter et par timer kan jeg ikke lugte noget når han går forbi men kun når jeg putter næsen helt ned i håret. Dvs. han ikke bliver drillet i skolen fordi han lugter mærkeligt for menneskene kan ikke lugte det men lusene kan.

Det kan være jeg skal prøve det :) Tak for tippet.

Læste også at hvidløg skulle være godt, så nu kommer der hvidløg i næsten alt :D

i morgen for Freja klippet godt og vel 20-30 cm af, så det kun når hende til skulderne samt tyndet lidt ud i det. Liva får også klippet af så det også når til skuldrene. Så må det være nemmere at holde, håber jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Da jeg var fra 0 til 5 klasse havde jeg ofte lus. Den skole jeg gik på gjordet forældrene ikke ret meget for st komme af med husdyrene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger denne serie til Caroline

http://www.cosmobell.dk/Webshop/Category/5138-1-691/

En del i hendes klasse er angrebet af lus men hun er heldigvis gået fri- indtil videre

Hvor køber man den henne?

Skolen og sfo er heldigvis blevet obs på det.

Vi har prøvet næsten alt nu, og der er ret mange af produkterne som Liva ikke kan tåle :(

Så vi kæmmer med masser af balsam hver dag, men det er jo ikke alle æg som vil med. Synes de gennemsigtige er møg svære

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor køber man den henne?

Skolen og sfo er heldigvis blevet obs på det.

Vi har prøvet næsten alt nu, og der er ret mange af produkterne som Liva ikke kan tåle :(

Så vi kæmmer med masser af balsam hver dag, men det er jo ikke alle æg som vil med. Synes de gennemsigtige er møg svære

Jeg fandt lige denne hjemmeside hvor du kan købe produkterne :) http://nicehair.dk/k/born/lus.html

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved godt det er sent at svare på denne, men jeg har en dreng på 7½ der har døjet med lus i håret efter han startede i skole her i august. Jeg var ved at blive vanvittig fordi jeg fik bugt med dem over weekenden, og når mandag kom igen så var der sørmer lus igen. Jeg brugte luseshampoo fra Apoteket men det er sandelig en skrap omgang - det kan mærkes i øjnene efter du har vasket grundigt. Så det dur ikke vi bruger det for både søn og jeg var mærkbart generet af det.

Så hvad gør en klog? Bruger Tee Tree Oil efter at lus og æg er helt ude af håret. Lusene kan ikke lide lugten af olien har jeg fået fortalt + at lus ikke bliver resistente overfor olien. Det synes jeg er smart. ;) Og vi har for øvrigt være lusefri lige siden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved godt det er sent at svare på denne, men jeg har en dreng på 7½ der har døjet med lus i håret efter han startede i skole her i august. Jeg var ved at blive vanvittig fordi jeg fik bugt med dem over weekenden, og når mandag kom igen så var der sørmer lus igen. Jeg brugte luseshampoo fra Apoteket men det er sandelig en skrap omgang - det kan mærkes i øjnene efter du har vasket grundigt. Så det dur ikke vi bruger det for både søn og jeg var mærkbart generet af det.

Så hvad gør en klog? Bruger Tee Tree Oil efter at lus og æg er helt ude af håret. Lusene kan ikke lide lugten af olien har jeg fået fortalt + at lus ikke bliver resistente overfor olien. Det synes jeg er smart. ;) Og vi har for øvrigt være lusefri lige siden :D

Tea tree oil er det ren olie eller er det noget man kan få som shampoo?

Vi er heldigvis blevet lusefri efter en laaaang periode hvor vi ikke kunne få det væk.

Så nu vil jeg da prøve alt for at undgå det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tea tree oil er det ren olie eller er det noget man kan få som shampoo?

Vi er heldigvis blevet lusefri efter en laaaang periode hvor vi ikke kunne få det væk.

Så nu vil jeg da prøve alt for at undgå det

Undskyld den sene besvarelse. Har været krftigt optaget hele januar. :blush

Ja såvidt jeg forstår så er det ren olie med en - synes jeg - god duft. Den må KUN bruges til udvortes brug. Vi har brugt det lige siden vi blev lusefri her i huset. Et par få dråber på fingerspideserne gnides rundt og i håret (tørt hår) så langt med til hovedbund du kan komme. Det er vigtigt at få det bag ørerne og i nakken da lus stortrives der (hos min søn og jeg i hvert fald). Jeg har ellers taget det i shampooet når jeg har taget den mængde jeg bruger til håret for at vaske det. Gnid det rundt i hænderne først så det blndes med shampooet og så i håret og vask det ligesom du plejer Jeg synes håret tenderer til at blive for fedtet hvis jeg bruger olien når håret er blevet tørt. (dumt at tage det i mens håret er vådt, det bliver håret ekstremt fedtet af.)

Hov glemte at svare på om det er noget der kan købes som shampoo. Ja det kan du. Du kan i hvert fald købe det i Matas. Bare spørg efter shampoo med tee tree oil. Flasken er hvid og brun. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvad det hedder, men man kan få en lusedims til at sætte på støvsugeren! Og ellers kom en masse balsam, altså overdrevet meget balsam i og så kom vita vrap/ husholdningsfilm omkring til det er helt lufttæt. Lad det sidde i et par timer og kæm så, lusene dør af balsamen, en god nem og billig løsning som faktisk virker! Gentag efter nogle dage til der ilke er flere lus og æg :-)

Vi har altid gjort sådan hjemme og har aldrig oplevet at det ikke virker. Held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter har ellers aldrig før haft lus, men her siden juni har hun haft det 3 gange.

Første gang kæmmede jeg og gav lusekur med hedrin, hun tog på sommerferie med sin far og det var det.

Anden gang var de noget mere sejlivede. Jeg fandt lus, kæmmede hende, gav den almindelige hedrinkur, og kæmmede hende derefter dagligt i 14 dage. Jeg fandt levende lus de første 3 dage efter, ganske vist nogen der lignede nyklækkede, og derefter var der stilstand.

Sikke en hård omgang!!

Her sidste gang fandt jeg lus, kæmmede, gav den nye type lusekur fra hedrin. Den der skal sidde 15 minutter og påstår at dræbe lus og æg, hvor den anden ikke dræber begge dele.

Jeg gav det, kæmmede hver anden dag uden at finde noget i en periode på over en uge, og det var det. Vi lod kuren sidde i en time i stedet for kun 15 minutter, og vi brugte rundhåndet af den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lusekam har metaltænder og pink håndtag og er købt på apoteket. Den er simpelthen perfekt og man kan bruge den i en hel time koncentreret dagligt uden at få ømme tommeltotter og håndled.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER