Barbamama

Må børn smage alkohol?

42 indlæg i dette emne

hehe majs :) Nu kommer jeg også fra Herning og er opvokset med at børn drikker ikke.

Jeg havde ikke lyst til at drikke før jeg kom i 10. klasse. Måske er det bare mig, der var bagud, men jeg kunne ikke se pointen i det. Min bror drikker ikke alkohol og har aldrig gjort det. Han siger at han behøver ikke alkohol for at have det sjovt.

Men der er en forskruet alkohol kultur her i landet.

Man er ikke voksen eller træder ind i de voksnes rækker længere, når man bliver konfirmeret. Det er et levn fra gamle dage, hvor de unge skulle ud og arbejde i den alder.

Så mine børn får ikke lov til at drikke på deres konfirmationsdag, for i mine øjne vil det sidestille dem med voksne. Aldersgrænsen går fra 16, og hvorfor skal deres lever udsættes for den slags inden?

Så nej mine børn må ikke smage alkohol. Kan ikke se pointen i det, samt kan ikke se hvordan det vil give dem et bedre forhold til alkohol.

Måske er jeg også farvet af at mine to fætre på min mors side fik lov til det som små (de drak slatter af flaskerne til familiefester) og har i dag misbrugsproblemer af både den ene og anden art.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Udgangspunktet er at når loven siger at man først må købe alkohol når man er 16 år, ja så må man heller ikke drikke det før man er 16 år.

Men nu er min ældste datter kun 7, så det kan da godt være jeg ændre mening. Men i første omgang er signalet hjemmefra at man skal være over 16 for at drikke og det vil jeg også signalere på skolen overfor de andre forældre hvis det kommer på tale til forældremøder.

Jeg ser absolut ingen grund til at små børn skal smage alkohol. Det er korrekt at det vel ikke skader det to årige barn at få de sidste dråber af fars øl, men jeg er sikker på at det heller ikke gavner så hvorfor give lov til det.

At man træder ind i de voksnes rækker når man konfirmeres er noget forældet ævl synes jeg. Ja i gamle dage der trådte man ind i de voksnes rækker ved konfirmationen og blev sendt ud og tjene, men i dag er man jo stadig et barn der bor hjemme, skal passe skolen, får lommepenge hjemmefra og som det vildeste måske har et lille fritidsjob der skal passes. Men voksen, det er man bestemt ikke som 14 årig i min verden.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv lidt splittet..

Jeg tror at Jan er af den opfattelse at de ikke må smage alkohol (og heller ikke kaffe).

Men noget jeg blev hys over var da vi var til konfirmation i foråret og så sidder min svigerindes mand og giver Sara øl så hun kan smage det! Jeg blev vildt forarget og prikkede også til Jan som trak på skuldrene - det nyttede åbenbart ikke noget at lave en scene ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu blev jeg lige konfronteret med spørgsmålet - eller dvs en episode gjorde at jeg kom til at tænke på denne tråd. Mie er 4 mdr og har fået lov til at sidde med en kold dåse(øl) som hun gumler og gnasker med de kløende gummer. Så siger min mor "prøv at lad hende smage" pigen har ikke engang fået andet end mælk endnu. Svigermor og min mor sidder og siger at øl er godt for de små, det er "kun sundt at prøve" :blink og mener helt seriøst at Mie bør smage øl. Lige DÉR stod det klart Mie skal IKKE smage alkohol. Anders er af en anden opfattelse at hun godt må prøve når hun er ældre, men så må vi tage den dér. Jeg er bare rystet i min grundvold over at nogen mener at øl er sundt for en 4 mdr gammel baby og at den nogen er BÅDE min egen mor og svigermor. Tænk jer jeg skulle faktisk tale med ret store bogstaver før de fattede at hun ikke skulle have åbnet den dåse så hun kunne smage!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu blev jeg lige konfronteret med spørgsmålet - eller dvs en episode gjorde at jeg kom til at tænke på denne tråd. Mie er 4 mdr og har fået lov til at sidde med en kold dåse(øl) som hun gumler og gnasker med de kløende gummer. Så siger min mor "prøv at lad hende smage" pigen har ikke engang fået andet end mælk endnu. Svigermor og min mor sidder og siger at øl er godt for de små, det er "kun sundt at prøve" :blink og mener helt seriøst at Mie bør smage øl. Lige DÉR stod det klart Mie skal IKKE smage alkohol. Anders er af en anden opfattelse at hun godt må prøve når hun er ældre, men så må vi tage den dér. Jeg er bare rystet i min grundvold over at nogen mener at øl er sundt for en 4 mdr gammel baby og at den nogen er BÅDE min egen mor og svigermor. Tænk jer jeg skulle faktisk tale med ret store bogstaver før de fattede at hun ikke skulle have åbnet den dåse så hun kunne smage!

Hold da op, der ville jeg godt nok også selv være blevet ret chokeret og sat foden ned! :gal

Jeg er selv lidt i tvivl om min egen mening omkring alkohol senere hen, når Lise bliver ældre. Men som udgangspunkt tror jeg ikke jeg vil give hende lov at smage før end hun nærmer sig teenage-årene - måske først når hun bliver 16. Men det er ikke noget jeg har talt med Per om endnu og han har jo også noget at skulle have sagt. Så nu må vi se. Det kommer nok også an på hvor meget interesse Lise selv viser for at ville smage. Jeg tror jeg tager det hen ad vejen.

Men ellers har jeg det nok lidt som dem, der mener at der jo ikke er nogen grund til at de skulle smage. I mit hovede er alkohol en voksenting og ikke noget der er godt for kroppen. Så jeg vil trække den så længe jeg kan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu blev jeg lige konfronteret med spørgsmålet - eller dvs en episode gjorde at jeg kom til at tænke på denne tråd. Mie er 4 mdr og har fået lov til at sidde med en kold dåse(øl) som hun gumler og gnasker med de kløende gummer. Så siger min mor "prøv at lad hende smage" pigen har ikke engang fået andet end mælk endnu. Svigermor og min mor sidder og siger at øl er godt for de små, det er "kun sundt at prøve" :blink og mener helt seriøst at Mie bør smage øl. Lige DÉR stod det klart Mie skal IKKE smage alkohol. Anders er af en anden opfattelse at hun godt må prøve når hun er ældre, men så må vi tage den dér. Jeg er bare rystet i min grundvold over at nogen mener at øl er sundt for en 4 mdr gammel baby og at den nogen er BÅDE min egen mor og svigermor. Tænk jer jeg skulle faktisk tale med ret store bogstaver før de fattede at hun ikke skulle have åbnet den dåse så hun kunne smage!

OMG! :blink

Hvad fanden er det med (sviger)mødre, der vil proppe underlige ting i babyer? :gal

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror det er et levend fra da vi selv var børn, hvor det ikke var farligt at ryge mens barnet var i samme rum. Hvor man gerne måtte drikke lidt alkohol mens man var gravid, og øl var sundt for barnet i mindre mængder.

Jeg kan jo selv huske, at vi sad en 3-4 børn på bagsædet af bilen uden seler, og min mor røg. Det var der ikke nogen, som så skævt til i 80´erne. Heldigvis er man blevet klogere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt nok 4 måneder er aaaaalt for tidligt Men når de er blevet større ser jeg ikke noget galt i at smage en halv tår. Her har C + U altid fået lov at smage lidt vin eller øl hvis vi drak det, ligesom de får lov til at smage krydderier, nye madvarer og andet. Jeg synes ikke alkohol bør "mystificeres", men at de kan smage det, så de ikke synes at det er ekstra sjovt når de endelig får lov. C fik lov til at drikke et glas vin til hendes konfirmation, men hun drak ikke engang det hele, men ville hellere have sodavand. Til nytår har vi købt en sommersby til hende og hendes veninde (14+15 år). De drikker det alligevel når de holder videoaftener og tøsehygge, så jeg synes det er bedre at gøre det "lovligt" og så give dem en hver, nu hvor resten af selskabet også får noget andet end det vi drikker til hverdag. De drikker sig jo ikke fulde, men synes blot det smager godt, ligesom os voksne. (Beklager de manglende mellemrum, men kan stadig ikke lave dem efter den nye opdatering...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu blev jeg lige konfronteret med spørgsmålet - eller dvs en episode gjorde at jeg kom til at tænke på denne tråd. Mie er 4 mdr og har fået lov til at sidde med en kold dåse(øl) som hun gumler og gnasker med de kløende gummer. Så siger min mor "prøv at lad hende smage" pigen har ikke engang fået andet end mælk endnu. Svigermor og min mor sidder og siger at øl er godt for de små, det er "kun sundt at prøve" :blink og mener helt seriøst at Mie bør smage øl. Lige DÉR stod det klart Mie skal IKKE smage alkohol. Anders er af en anden opfattelse at hun godt må prøve når hun er ældre, men så må vi tage den dér. Jeg er bare rystet i min grundvold over at nogen mener at øl er sundt for en 4 mdr gammel baby og at den nogen er BÅDE min egen mor og svigermor. Tænk jer jeg skulle faktisk tale med ret store bogstaver før de fattede at hun ikke skulle have åbnet den dåse så hun kunne smage!

EJ hvad f.... Tænker de på!!!

Jeg var også blevet edderspændt rasende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu blev jeg lige konfronteret med spørgsmålet - eller dvs en episode gjorde at jeg kom til at tænke på denne tråd. Mie er 4 mdr og har fået lov til at sidde med en kold dåse(øl) som hun gumler og gnasker med de kløende gummer. Så siger min mor "prøv at lad hende smage" pigen har ikke engang fået andet end mælk endnu. Svigermor og min mor sidder og siger at øl er godt for de små, det er "kun sundt at prøve" :blink og mener helt seriøst at Mie bør smage øl. Lige DÉR stod det klart Mie skal IKKE smage alkohol. Anders er af en anden opfattelse at hun godt må prøve når hun er ældre, men så må vi tage den dér. Jeg er bare rystet i min grundvold over at nogen mener at øl er sundt for en 4 mdr gammel baby og at den nogen er BÅDE min egen mor og svigermor. Tænk jer jeg skulle faktisk tale med ret store bogstaver før de fattede at hun ikke skulle have åbnet den dåse så hun kunne smage!

Hvor langt ude :blink Gad vide, hvad de lige mener, at Mie skulle have ud af at smage øl?! :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor langt ude :blink Gad vide, hvad de lige mener, at Mie skulle have ud af at smage øl?! :huh

Det har jeg også tænkt efterfølgende, var ret paf over det i situationen så der gik mine tanker bare på nej NEJ NEJ så fik ikke lige spurgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, synes den er lidt svær.. Ka huske at jeg selv altid har fået lov at smage når jeg har spurgt til det, hertil skal det lige siges at min mor aldrig drikker og min far drikker en smule hvis der er en anledning. Jeg har aldrig selv været den der har kastet mig ud i de helt vilde drukorgier, men haft en ret afslappet forhold til det, begyndte endda forholdsvis sent - første gang jeg var beruset gik jeg i 2.g...

Så synes ikke jeg selv har taget skade ;-)

Vores (min mands) den ældste på 16 er efterhånden begyndt at gå til lidt fester hos den fra klassen. Her har han fået lov til at drikke og vi har selvfølgelig opfordret til ikke at drikke sig brand stiv, men også sagt at hvis det sker og han bliver skidt må han endelig ringe. Derudover henter vi ham altid. Dette har resulteret i at han de første maaaaange gange ringede eller skrev hjem for at sige " Nu har jeg altså drukket 2 Somersby, må jeg godt drikke én mere?" Og så har det faktisk været det. Det endte med at vi sagde at han ikke behøvede ringe eller skrive, men blot huske at drikke med måde. Jeg tror at vi slipper for en masse teenageoprør ved at vi Helle vejen igennem kører efter princippet at så længe man kan opføre sig ordentligt, lave sine lektier og andet og i det hele taget fungere, så kan man få lov til alt. Halter disse ting, kan man til gengæld ikke få lov til noget!

Dette er blot hvad der virker for os, det gør både os og sønnen glade ������☺ Selvom jeg jo ideelt set bedst kunne tænke mig at kan ikke drak før han var 40+ ������

Har dog en lille tillægs-smutter-historie som lige ska med........ Vi holdt konfirmation for den ældste i foråret, hvilket var en hyggelig og stille og rolig fest, men selvfølgwlig var der alkoholiske deikke indvolveret. Dog ingen fulde gæster - og dog!!!!!!

Til alle fester her bliver der stillet en lille bar op (et krapérligt, gammelt, kurveagtigg møbel min svigermor har) hvor der stilles drikkevarer og her kan folk så selv forsyne sig. Dette var selvfølgelig også tilfældet her. Efter et par uger havde vi stadig nogle drikkevarer tilbage og en aften vi skal hygge, går mindstemanden (på det tidspunkt 6 år gammel) og jeg ud for at hente. Jeg spørger hva han vil be om og han svarer: " hmmmm, den der med træet!" Mig: "eeej skat, den ka du ikk li!" Mindstemanden: " Jojo, jeg drak dem også til konfirmationen, de er RIGTIG goe! Det er sådan en anden slags cola"

-Hmmm, hva siger man lige til sådan én?! Ja "den med træet" er Somersby, som han åbenbart synes smager forrygende! Snak om alkoholsodavand! Lige pludselig forstod jeg bedre han gik så hurtigt kold ������

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn må gerne smage hvad der står på bordet her hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er svær, jeg tror min søn får lov at dufte og smage hvis han spørger efter det, han vil aldrig få det tilbudt!

Det jeg er bange for, er at hvis man siger nej, så bliver det helt vildt spændende og måske gør han det så når jeg ikke er der. Jeg vil hellere vide hvad han har fået og smagt, og at han ved det ikke er forbudt, men forbeholdt voksne. Nu er der også tit alkohol på bordet ved vores familier, så vi kan ikke undgå problemet på et tidspunkt.

Han skal selvfølgelig ikke smage som 3 årig, jeg tænker mere at det et når vi nærmer os alderen hvor fest og alkohol alligevel begynder at blive spændende, jeg hader at skrive det men det er jo nok allerede omkring 12-13 års alderen :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det kommer meget an på situationen, og hvilken type alkohol vi snakker om.

Min holdning er, at der ikke skal være en fast grænse, hvor man siger "SÅ, nu må su smage alt den slags alkohol du har lyst til". For mig er der stor forskel på at smage en øl og smage en rom. Det er ok at smage lettere alkohol end stærkere alkohol.

Min tanke er, at børn ikke skal smage på noget, før de er i hvert fald 8-10 år. Og det er ikke sådan, at jeg vil sige "nu må du smage" til barnet, men hvis det kom og spurgte om en tår vin, ville jeg nok lade dem sippe til det.

Synes det er vigtigt at mine børn opdrages med, at alkohol ikke er noget man nødvendigvis drikker sig fuld i, men noget man kan nyde. Derfor er det også vigtigt for mig, at mit barn ikke får card blanche til bare at drikke, men at de oplever en mere naturlig side af det at drikke. At en øl hører lige så meget hjemme til en fest, som den gør i haven på en varm sommerdag, hvis det er det, man har lyst til. Ikke at en 12 årig skal sidde og drikke en øl, det virker forkert.

Jeg kan godt forestille mig, at mit barn får lov til at drikke til konfirmationen, men ikke får lov at drikke sig fuld. Og sådan ser jeg helst, at det er de første gange. At den unge teenager for lov at få en øl en aften, eller et glas vin til maden. Så de lærer, at alkohol skal respekteres, og ikke bare hældes ned.

Sådan er jeg opdraget. Og jeg har aldrig haft problemer med at respektere min grænse, og jeg er aldrig kommet meget beruset hjem, men jeg har kunnet skåle med til familiefesterne, og jeg har lært at nyde alkohol og holde en fest på et par glas. For det havde jeg en tradition for hjemmefra.

Min fætter kunne godt lide nisseøl, så han fik en halv kop nisseøl, og han smagte sin fars øl, som i en enkelt mundfuld i ny og næ. Det introducerede ham til at være voksen omkring alkohol som i en øl på en dag i haven, som i et glas til maden osv.

Det tror jeg på er mere vejen frem end at forbyde noget. Men for os begge gjaldt det, at vi først blev introduceret da vi selv spurgte til det. Min fætter som femårig, der syntes nisseøllen smagte sødt, og jeg som 13 årig, der syntes riesling smagte godt at skåle i.

Sådan tænker jeg at mine børn også skal opdrages til et fornuftigt liv med alkohol.

Men de får aldrig mig at se i beruset tilstand. Aldrig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det kommer meget an på situationen, og hvilken type alkohol vi snakker om.

Min holdning er, at der ikke skal være en fast grænse, hvor man siger "SÅ, nu må su smage alt den slags alkohol du har lyst til". For mig er der stor forskel på at smage en øl og smage en rom. Det er ok at smage lettere alkohol end stærkere alkohol.

Min tanke er, at børn ikke skal smage på noget, før de er i hvert fald 8-10 år. Og det er ikke sådan, at jeg vil sige "nu må du smage" til barnet, men hvis det kom og spurgte om en tår vin, ville jeg nok lade dem sippe til det.

Synes det er vigtigt at mine børn opdrages med, at alkohol ikke er noget man nødvendigvis drikker sig fuld i, men noget man kan nyde. Derfor er det også vigtigt for mig, at mit barn ikke får card blanche til bare at drikke, men at de oplever en mere naturlig side af det at drikke. At en øl hører lige så meget hjemme til en fest, som den gør i haven på en varm sommerdag, hvis det er det, man har lyst til. Ikke at en 12 årig skal sidde og drikke en øl, det virker forkert.

Jeg kan godt forestille mig, at mit barn får lov til at drikke til konfirmationen, men ikke får lov at drikke sig fuld. Og sådan ser jeg helst, at det er de første gange. At den unge teenager for lov at få en øl en aften, eller et glas vin til maden. Så de lærer, at alkohol skal respekteres, og ikke bare hældes ned.

Der er jeg ret enig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

F på 2,5 har smagt af lidt hvis han spurgte. Dvs et lille sip. Regner ikke med at skulle servere alkohol for ham i hans er glas i før han er 15-16 år. Eller senere !

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER