Susse

Mos og grød

13 indlæg i dette emne

Hej tøser håber det går godt i de små hjem :)

Ville bare lige høre er i startet med mos og grød, synes der er stor forskel på hvad der bliver anbefalet...

Her har S endnu ikke vist tegn på at hun er klar.. Hun kigger ikke når vi spiser og sover stadig godt om natten, så det virker ikke som om hun mangler noget...

Hvilke tegn er der ellers?

Jeg håber at vi kan vente til hun er ca. 5 måneder, da jeg synes det er lige tidligt nok nu her... Jeg er ikke helt klar og synes også det vil være lettere hvis vi øver i vores fælles sommerferie, så vi kan være sammen om det manden og jeg :loveshower

Men del jeres erfaring, er i startet og hvorfor/ hvorfor ikke? og hvordan er det gået hvis i er startet? og hvilken grød lagde i ud med?

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er startet...Hun smagte grød første gang i fredags og det var risgrød...Jeg vil ikke sige hun var vildt glad for det, men der kom da lidt ned...I dag han hun spist lidt mere,så nu er hun ved at vænne sig til konsistensen og smagen...Så det går fremad...

Grunden til vi er startet nu er fordi hun skal i dagpleje når hun er 6 mdr og der vil jeg gerne hun er på grød i de fleste måltider, MEN det skal skal så også siges at vi tager det i hendes tempo...

Men hun har vist tegn på hun var klar til grød, for hun har fulgt rigtig meget med når vi spiser...Men hun sover stadigvæk godt hele dagen, så tror som sådan heller ikke hun mangler noget..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg taenker personligt: hvorfor starte paa det, naar hverken du eller hende virker til at vaere klar?

Er det et eller andet SP siger eller noget, der staar et sted? I min bog Baby anbefales det at starte fra 6 maaneder. At der saa kan vaere god grund til at starte foer, er en anden sag. Som f.eks. Susanne33's Anna, som jo bare var helt klar og er vildt dygtig til det med skemad og drikke af kop. Men medmindre det giver god mening indeni dig, saa ville jeg da vente...

Jeg spoerger bare, fordi jeg er nysgerrig, ikke fordi jeg er ekspert udi noget som helst - og saa er det vel snart mig selv med baby wink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede lige så snart Tristan blev 4 måneder.

Bl.a fordi han virkede super klar og var meget interesseret når vi andre spiste, men også fordi så havde jeg mulighed for at give ham lidt ekstra fedtstof når han nu er så slank som han er og hans vægt bliver fulgt.

Han var super dygtig til at spise lige fra starten.. Maden blev i munden og han elsker det.. Han drikker vand af kop til alle måltider samt i løbet af dagen og det er han også rigtig god til :)

Hvis det fungerer fint for jer begge at vente med skemad så synes jeg helt klart i skal vente lidt. Det skal nok komme når tiden er inde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis ikke barnet viser nogen interesse når I spiser eller drikker og hun sover fint, så er der da slet ikke nogen grund til at starte! Nyd i stedet, at du kan amme endnu - det er SÅ meget nemmere ;)

Jeg startede, da Anna var 4½ måned. Hun havde i flere uger været været MEGET interesseret, når vi spiste og drak, hun var på ingen måde venner med flasken og hun sov dårligt om dagen. Jeg startede med kartoffel/gulerods-mos til frokost og fra allerførste gang var det et kæmpe hit! Hun så ud som om det var det bedste der var sket nogensinde :D Jeg startede også med vand af kop samtidig - der røg meget vand ved siden af i starten, men der kom også noget indenbords. Hun kæmper stadig lidt med det - hun glemmer at trække vejret imens ;) - men det går bedre.

Efter en uges tid indførte jeg grød (boghvede/majs - hirse kan hun ikke lide) til frokost og flyttede grøntsagsmosen til om aftenen. Og indenfor den næste uges tid vil jeg prøve med et morgenmåltid også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nix det er vi ikke her :) Jeg holder på at Johan først skal have andet mad, end bryst/flaske fra han er 6 måneder. Jeg har som camillat også bogen baby og vælger at følge denne, da den stemmer over ens med den måde jeg gerne vil gøre tingene på :) Udover flaske/bryst bliver han tilbudt vand fra kop, som han elsker :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg taenker personligt: hvorfor starte paa det, naar hverken du eller hende virker til at vaere klar?

Er det et eller andet SP siger eller noget, der staar et sted? I min bog Baby anbefales det at starte fra 6 maaneder. At der saa kan vaere god grund til at starte foer, er en anden sag. Som f.eks. Susanne33's Anna, som jo bare var helt klar og er vildt dygtig til det med skemad og drikke af kop. Men medmindre det giver god mening indeni dig, saa ville jeg da vente...

Jeg spoerger bare, fordi jeg er nysgerrig, ikke fordi jeg er ekspert udi noget som helst - og saa er det vel snart mig selv med baby wink.gif

Nej starter heller ikke før vi begge er klar, har ikke snakket med sp om det endnu, hun kommer om 3 uger og der handler besøget om skemad... Tror min mand er lidt mere opsat på at give skemad inden længe end jeg er, jo synes da det bliver skide skægt, men det er jo også en æra der så er forbi synes jeg :rolleyes Men nu må vi se hvornår hun viser tegn på at hun er klar og så tager vi den derfra... har været nede i helsen og købe "den første grød" så vi er de forberedt hvis det nu er

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede lige så snart Tristan blev 4 måneder.

Bl.a fordi han virkede super klar og var meget interesseret når vi andre spiste, men også fordi så havde jeg mulighed for at give ham lidt ekstra fedtstof når han nu er så slank som han er og hans vægt bliver fulgt.

Han var super dygtig til at spise lige fra starten.. Maden blev i munden og han elsker det.. Han drikker vand af kop til alle måltider samt i løbet af dagen og det er han også rigtig god til :)

Hvis det fungerer fint for jer begge at vente med skemad så synes jeg helt klart i skal vente lidt. Det skal nok komme når tiden er inde :)

Ih hvor er han dygtig lille tristan, hvor meget vejer han da nu siden han bliver fulgt?

Ja tænker også nok at det skal komme, venter også mindst til sp har været forbi... Silje er jo også den yngste her i gruppen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nix det er vi ikke her :) Jeg holder på at Johan først skal have andet mad, end bryst/flaske fra han er 6 måneder. Jeg har som camillat også bogen baby og vælger at følge denne, da den stemmer over ens med den måde jeg gerne vil gøre tingene på :) Udover flaske/bryst bliver han tilbudt vand fra kop, som han elsker :biglove

Oki den har jeg slet ikke hørt om, synes bare så mange starter ved de 4 måneder... Men rart at høre at der også er andre der venter :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis ikke barnet viser nogen interesse når I spiser eller drikker og hun sover fint, så er der da slet ikke nogen grund til at starte! Nyd i stedet, at du kan amme endnu - det er SÅ meget nemmere ;)

Jeg startede, da Anna var 4½ måned. Hun havde i flere uger været været MEGET interesseret, når vi spiste og drak, hun var på ingen måde venner med flasken og hun sov dårligt om dagen. Jeg startede med kartoffel/gulerods-mos til frokost og fra allerførste gang var det et kæmpe hit! Hun så ud som om det var det bedste der var sket nogensinde :D Jeg startede også med vand af kop samtidig - der røg meget vand ved siden af i starten, men der kom også noget indenbords. Hun kæmper stadig lidt med det - hun glemmer at trække vejret imens ;) - men det går bedre.

Efter en uges tid indførte jeg grød (boghvede/majs - hirse kan hun ikke lide) til frokost og flyttede grøntsagsmosen til om aftenen. Og indenfor den næste uges tid vil jeg prøve med et morgenmåltid også.

Nyder det bestemt også, har intet behov for at komme videre endnu... Men kan godt høre at Anna var mere end klar, vil også bare følge Siljes signaler og så starte når hun virker klar... Min mand glæder sig meeeeget til hun skal have skemad, han er bare den bedste far og vil så gerne kunne deltage i madningen :loveshower Men hva det kommer jo nok, skal bare have ham overbevist om at vi skal vente lidt endnu... Men regner med at blive klogere når sp har været her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih hvor er han dygtig lille tristan, hvor meget vejer han da nu siden han bliver fulgt?

Ja tænker også nok at det skal komme, venter også mindst til sp har været forbi... Silje er jo også den yngste her i gruppen

Han bliver ikke fulgt lige så tæt mere som i starten da han blev vejet hver uge..

Sidst han blev vejet var da han var 4 mdr og 6 dage (14. maj) og der vejede han 5,9 kg og han skal vejes på onsdag så er spændt på om der er sket noget efter han er begyndt at få andet mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nix det er vi ikke her :) Jeg holder på at Johan først skal have andet mad, end bryst/flaske fra han er 6 måneder. Jeg har som camillat også bogen baby og vælger at følge denne, da den stemmer over ens med den måde jeg gerne vil gøre tingene på :) Udover flaske/bryst bliver han tilbudt vand fra kop, som han elsker :biglove

Nu er jeg bare nysgerrig... Jeg kender nemlig et par som heller ikke ville give andet end bryst/flaske til barnet var 6 mdr... Hvad er grunden til det... Ville i heller ikke give andet selvom barnet var klar til skemad... Er bare nysgerrig´..

Håber ikke du tager det personligt, for det er ikke ondt ment overhovedet... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg bare nysgerrig... Jeg kender nemlig et par som heller ikke ville give andet end bryst/flaske til barnet var 6 mdr... Hvad er grunden til det... Ville i heller ikke give andet selvom barnet var klar til skemad... Er bare nysgerrig´..

Håber ikke du tager det personligt, for det er ikke ondt ment overhovedet... :)

Du må meget gerne spørge, tager det ikke personligt :)

Grunden til jeg ikke vil give Johan andet end mm/mme er, at mange babyers fordøjelsessystem ikke er klar til andet end mm/mme i den alder. Sundhedsstyrelsen anbefaler også at bebs bliver fuldammet/får mme de første 6 mdr - i andre dele af verden bliver babyer fuldammet det første år! Jeg har fuldammet ham de første 4 1/2 mdr, men pga. gentagne svampeinfektioner, revner m.m. ammer jeg ham nu kun 4-5 gange i døgnet og så får han allergivenlig erstatning for resten. Han trives med denne løsning og derfor ser jeg ingen grund til at begynde på grød :) Når han viser interesse når vi spiser er han tilfreds med, at få vand fra kop og en skål at lege med :loveshower Jeg har også en ide om at han først skal have/ er klar til grød/mos når han selv kan sidde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER